تعداد بازدید: 3611

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 19 مهر 1394-14:55

یک بیانیه، یک یادداشت

پتانسیل مازندران در حال هدر رفتن است

بهاری: در رثای مظلومیت این استان همین بس که در آستانه سفر نه پروژه ی قابل توجه در شان رئیس جمهوری به منظور افتتاح وجود دارد و نه مقدمات پروژه ای مهم برای کلنگ زنی که نقش بسزایی در راستای توسعه استان داشته باشد/ دامادی: باورم این است که پتانسیل مازندران در حال هدر رفتن است و چاره آن برنامه ریزی برای تدوین سیاست های صحیح با در نظر گرفتن افق 1404 است.(بیانیه دکتر عباسعلی بهاری اردشیری+یادداشت محمد دامادی به مناسبت سفر رییس جمهوری به مازندران)


 مازندنومه، سرویس سیاسی: به بهانه حضور رییس جمهوری در مازندران بیانیه ای از سوی دکتر عباسعلی بهاری اردشیری -نماینده اسبق ساری در مجلس-صادر شد که یک نسخه از آن به دست ما نیز رسید. متن کامل بیانیه به این شرح است:

  اینک در آستانه نخستین سفر دکتر حسن روحانی و هیات دولت به مازندران، غنچه امیدواری مردم دیار علویان شکفته است.

مردمی که بیشترین رای را به رئیس جمهور محبوب یازدهم دادند بعد از دوسال و اندی چشم انتظاری بالاخره میزبان شیخ حقوقدانی خواهند بود که با کلید تدبیر قفل مذاکرات هسته ای را گشود و توانست در سال همدلی و همزبانی ملت و دولت، به پشتوانه حمایت و اعتماد مقام معظم رهبری و مردم سرافراز ایران اسلامی از گردنه ای دشوار عبور کند و ایران را به نخستین کشوری در جهان بدل سازد که موفق می شود از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خارج شود.

به رسمیت شناختن حق هسته ای ایران بزرگترین دستاورد بین المللی دولت تدبیر و امید بود و حالا مردم در انتظار تحقق وعده های امیدوارکننده دولت یازدهم در صحنه داخلی هستند. هرچند ویرانی های به جای مانده از سوءمدیریت و ضعف ساختاری دولت گذشته بزرگترین مانع برای تحقق وعده های دولت اعتدال است اما اگر کلید تدبیر با روحیه امیدواری به دست مدیرانی دلسوز و کاردان باشد قفلی بسته نخواهد ماند.

مازندران اما علی رغم برخورداری از مواهب فراوانی طبیعی به سرزمینی مملو از قفل های بسته بدل شده است. بهترین تعبیر از ناکامی مازندران را می توان از کلام رهبری استخراج کرد که فرمودند: «محرومیت مازندران پشت سرسبزی اش پنهان شده است».

در همین راستا از دولت محترم توقع می رود با اولویت بندی خواسته ها و چالش هایی که مازندران با آن دست به گریبان است راهی برای نجات از وضعیت بغرنج فعلی بیاید.

بی شک در حال حاضر "بیکاری" بزرگترین مشکل و مانع در راه توسعه استان مازندران است. اگرچه عجیب به نظر می رسد استانی همچون مازندران با انبوهی از قابلیت ها و امکانات از بیکاری مفرط رنج ببرد اما مدیریت نادرست بر این منابع و عدم توجه ویژه دولت به ضعف زیرساخت ها در این استان باعث شده است که بهره کافی از کشاورزی و گردشگری به عنوان دو قلّه شاخص درآمد زا در استان به دست نیاید.

همچنین عدم بهره گیری از نخبگان اقتصادی و نیروهایی کارآزموده و توانای انسانی مانع از رشد قابل ملاحظه مازندران در حوزه صنعت شده است. از طرفی دیگر بوروکراسی آزاردهنده اداری، برخورد نامناسب و سختگیرانه بانک ها، نبود چشم اندازی روشن در قالب "محور توسعه" و بسیاری از انتصاب های نامناسب و خلاف وعده های انتخاباتی دولت در مازندران باعث شده است که علی رغم گذشت بیش از 24 ماه از استقرار دولت تدبیر و امید، مازندران کماکان از قافله توسعه عقب مانده باشد و روز به روز شاهد افزایش بیکاری و واحدها ی ورشکسته تولیدی باشد.

شهرستان ساری به عنوان مرکز و پیشانی استان مازندران در هر سه حوزه کشاورزی، خدمات و گردشگری از پتانسیل های بعضا بی نظیری حتی در سطح خاورمیانه برخوردار است. در بخش خدمات اگر اولویت با گردشگری باشد قرار گرفتن جنگل های انبوه و بهره مندی از زیباترین چشمه طبقه ای جهان(باداب سورت) و همچنین ساحل کهن و زیبای فرح آباد به همراه تاریخ و میراث باستانی می تواند ساری را به نگین گردشگری ایران بدل کند اما به همان دلایلی که ذکرش رفت نه انگیزه ای برای ورود بخش خصوصی برای توسعه این حوزه وجود دارد و نه دولت تا به حال اقدامی اساسی برای رونق گردشگری در مرکز استان مازندران سامان داده است.

بنا به تجربه و آمارهای موجود در صورت حمایت تمام قد دولت از بخش گردشگری مازندران در آزادسازی سواحل و استفاده بهینه از سواحل آزاد، این بخش می تواند بیش از 40 درصد اشتغال استان مازندران را پشتیبانی کند که تنها در صورت جدی گرفتن این پتاسیل بخش عمده ای از بیکاری جوانان مازندرانی مرتفع خواهد شد. ضمن اینکه افزایش تحصیلکردگان دانشگاهی مازندران در بخش های مرتبط با خدمات از مهندسی گرفته تا مدیریت می تواندبه عنوان پشتوانه محکمی در کنار نعمات خدادادی این سرزمین ایفای نقش کند.

توجه به گردشگری سلامت با عنایت به اینکه مازندران یکی از دو استان کشور است که طرح پزشک خانواده در آن به اجرا در می آید و از پزشکان حاذق و مجرب فراوانی بهره می برد از دیگر خواسته های به حق مردم دیار علویان از کاروان تدبیر و امید است.

شهرستان ساری به عنوان قطب اصلی سلامت مازندران با دارا بودن بیمارستان های مجهز و بیشترین تعداد متخصص و فوق تخصص می تواند به عنوان شهرستان پایلوت گردشگری سلامت انتخاب شود و دولت راه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در گردشگری سلامت باز کند.

همسایگی ما با کشورهای حاشیه دریای خزر و میل فراوان بیماران کشورهای عربی برای بهره مندی از امکانات، تبحر و آب و هوای بی نظیر مازندران فرصتی طلایی را برای درآمدزایی ارزی توسط این استان فراهم آورده است که در صورت جدی گرفتن این بخش شاهد شکوفایی صنعت گردشگری و همچنین همه گیر شدن آوازه مازندران و ایران در بخش سلامت خاورمیانه خواهیم بود.

در بخش صنعت نیز شهرستان ساری با تعطیلی بیش از 70 درصدی واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی خود به وپژه شهرک صنعتی امام خمینی(ره) روبروست. سختگیری بانک ها، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و بی توجهی تاریخی به صنعت در مازندران به علاوه بی انگیزگی سرمایه گذاران درون و برون استانی به دلیل خاطرات تلخ باقی مانده از گذشته از جمله مهمترین مولفه های این ناکامی است که انتظار می رود با تدبیر رئیس جمهور محترم در سفر به مازندران بخش عمده ای این مشکلات مرتفع گردد.

مازندران می تواند به استان پایلوت کشور در زمینه صنایع تبدیلی و صنایع سبز بدل شود و از این رهگذر ضمن حفظ محیط زیست( که به عنوان یکی از موانع توسعه صنعتی در مازندران مطرح بوده است) به کاهش بیکاری و افزایش مشارکت و رونق اقتصادی بینجامد.

ساری و میاندرود با داشتن امکانات زیرساختی مناسب مثل فرودگاه ، راه آهن، نزدیکی به بندر امیرآباد استقرار نهادهای مادر اقتصادی و همچنین برخورداری از بیش از 15 واحد دانشگاهی بهترین شهرستان مازندران برای رونق صنعت است.

شهرستان ساری نیز در صورت توجه و حمایت و با درنظر گرفتن برنامه ای جامع و کاربردی به راحتی می توان در مدت زمانی حساب شده در کنار شهرستان آمل به یکی از قطب های صنعت استان بدل شود.

متاسفانه فاصله معنادار ساری با دیگر مراکز استان کشور باعث شده است که مردم مرکز استان از سیاست های دولت های مرکزی ناامید شوند.

در رثای مظلومیت این استان همین بس که در آستانه سفر نه پروژه ی قابل توجه در شان رئیس جمهور به منظور افتتاح وجود دارد و نه مقدمات پروژه ای مهم برای کلنگ زنی که نقش بسزایی در راستای توسعه استان داشته باشد.

خواسته ما از رئیس جمهور محترم این است که با نگاه ویژه به استان و ساری این تصور عمومی را دگرگون کنند تا این شهر چندهزارساله با تمدنی کهن و مردمی ریشه دار به حق طبیعی خود دست یابد.

و اما کشاورزی که از دیرباز اصلی ترین محور توسعه مازندران بوده نیز در سال های اخیر با چالش های فراوانی روبرو شده است. خوشبختانه نگاه دولت اعتدال در دو سال گذشته به بخش کشاورزی مازندران مثبت بوده و علی رغم چالش های بنیادین و مذایق فراوان اعتباری قدم های خوبی در این مسیر برداشته شده اما این اقدامات در برابر نقش بی بدیل و انکار ناپذیر مازندران به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تغذیه ایرانی ناچیز است. کسب رتبه های نخست کشور در تولید مرکبات، برنج، محصولات دریایی، کیوی، گیاهان دارویی، چای،صیفی جات، گروه زیادی از میوه های تابستانی ، طیور و... توسط مازندران به خوبی از اهمیت کشاورزی در این استان خبر می دهد.

خوشبختانه شهرستان ساری و میاندورود نیز در تولید بسیاری از این محصولات نقشی تعیین کننده دارد اما حمایت های دولتی از این بخش به هیچ عنوان با پتانسیل های موجود هم طراز نیست.

متاسفانه مصرف بالای آب در بخش کشاورزی شهرستات ساری و خشکسالی های چندسال اخیر که به گواه کارشناسان دنباله دار خواهد بود ضرورت استفاده از سیتم های نوین آبیاری و کشاورزی در مازندران را دوچندان می کند.

شهرستان ساری نیز به عنوان یکی از مراکز اصلی کاشت برنج و باغات مرکبات از زمینه بسیاری مساعدی برای توسعه اقتصاد کشاورزی در مازندران برخورد دار است. ضمن اینکه آنچه فعلا پیش روی ماست، استفاده کمتر از نصف ظرفیت در این بخش است که اگر دولت با عنایت به پیشنیه تاریخی این استان در کشاورزی نگاه خاصی در زمینه اعتبارات، تسهیلات بانکی، نوسازی تجهیزات و ادامه مبارزه جدی با زمین خواری و تغییرکاربری به آن داشته باشد می توان به آینده کشاورزی استان و شهرستان ساری بسیار امیدوار بود.

هرچند گلایه های فراوانی از وضعیت سیاسی مازندران به عنوان اصلی ترین استان هوادار گفتمان اعتدال وجود دارد اما برای اینکه شیرینی های این سفر به تلخکامی مبدل نشود از ذکر آنها پرهیز می کنم و امیدوارم با آرام شدن فضای داخلی و همسو شدن مجلس بعدی با گفتمان این دولت شاهد تغییراتی اساسی در فضای سیاسی استان مازندران باشیم که این تحقق همان وعده ای است که جنابعالی در مراسم استقبال باشکوه و بی نظیر مردم ساری در مسجد جامع این شهر آن را بیان کردید.

به امید اینکه سفر دولت اعتدال قفل های بسته مازندران و شهرستان محروم ساری را باز کند به دکتر حسن روحانی و هیات همراهش خوش آمد می گوئیم.

برادر شما عباسعلی بهاری اردشیری نماینده ادوار مردم شریف ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی 19 مهر 1394

* پتانسیل مازندران در حال هدر رفتن است

محمد دامادی -نماینده ساری ومیاندورود در مجلس- نیز با یادداشت کوتاهی که برای ما ارسال کرده، به استقبال رییس جهوری رفته است:

فرصت حضور رییس جمهوری و اعضای هیئت دولت یازدهم در استان مازندران بسیار مهم تلقی می شود.

از سویی جدا از نقش تاریخی ساری و مسجد جامع این شهر در اوج گیری انتخاباتی دکتر روحانی در جریان رقابت انتخاباتی سال 1392، اهمیت استراتژیک مازندران ونقش مغفول مانده این استان درمناسبات سیاسی کشور نیز حائز اهمیت است.

به همین میزان مشکلات زمین مانده استان فراوان است و طبیعتا فرصت کوتاه حضور دولت در مازندران امکان رسیدگی و حل همه آنها (بسیاری از مشکلات از سال های قبل حل نشده در استان باقی مانده است) امکان پذیر نیست. البته شخصا در خصوص مطالبه برخی مسایل با اعضای محترم دولت صحبت کرده و خواهم کرد.

مهمترین مساله تعیین یک چهار چوب کلی و به نوعی نقشه راه مازندران و ساری در یک افق چند دهه ای است که این نقش با تغییر دولت ها تغییر نکند و همگان بدانند تعیین هر سیاستی برای مازندران در چارچوب این نقشه راه امکان پذیر است. نقشه ای که ایرادات آن مدام باید از سوی کارشناسان بررسی و اصلاح شود.

پایش زیست محیطی و سند توسعه ای مازندران جهت استفاده بهتر از منابع و فرصت های پیش رو، اهمیت ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران، اهمیت توجه به صنایع مادر در استان ونقش آن در ایجاد اشتغال، اتخاذ تدابیری جهت حل مشکل باغداران و شالیکاران، توجه به گردشگری دریایی و گمرک با توجه به همسایگی مازندران با دریای خزر و... هم می توان ددر این نقشه راه مورد ارزیابی و واکاوی قرار گیرد.

اگر نقشه مورد اشاره با کارشناسی دقیق صورت پذیرفت، آنگاه می توان انتظار داشت که جاده ساری به تاکام، جاده گهرباران، کمربندی ها، ترافیک شهری، معضل زباله، بیکاری و... سامان پذیرد.

باورم این است که پتانسیل مازندران در حال هدر رفتن است و چاره آن برنامه ریزی برای تدوین سیاست های صحیح با در نظر گرفتن افق 1404 است.

 

 


  • دوشنبه 20 مهر 1394-21:42

    انشاءالله به لطف خداوند نماینده ی اسبق دیارمان جناب اقای دکتر بهاری که مخلصانه وارد ضای انتخابات شدند در مجلس بعد نیز حامی مسیر انتخاب شده ی مردم در خرداد92 خواهند بود


    ©2013 APG.ir