تعداد بازدید: 4920

توصیه به دیگران 1

جمعه 8 آبان 1394-23:43

محمد دامادی در مجلس پیگیری می کند:

طرح دو فوریتی و 100 امضایی حذف آب‌بها

یک کشاورز: چرا آب‌بهای زمین‌های کشاورزی در یک سال باید 100 هزار تومان افزایش پیدا کند؟ مگر ما سر گنج نشسته‌ایم که باید پول کسری بودجه آقایان مسئول را دهیم/ شرکت آب منطقه‌ای تنها به‌فکر دریافت حق‌آبه از کشاورزان است و اینکه آیا آب خریداری شده به زمین کشاورز می‌رسد یا نه به او ربطی ندارد- یک نماینده مجلس: طرح دوفوریتی مبنی بر اینکه آب‌بها را از کشاورزان نگیریم در مجلس آماشده کردم/اگر وضعیت دریافت آب‌بها از کشاورزان اینگونه باقی بماند طرح سول خود را با جدیت پیگیری می‌کنم.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، صاحب نجفی: ظرفیت‌های مهم استان مازندران در کشاورزی برکسی پوشیده نیست، اما نبود استراتژی جامع در این بخش و وجود موانعی بر سر راه کشاورزان، موجب بروز مشکلاتی برای بهره‌برداران شده است.

این روزها دریافت آب‌بها از کشاورزان و افزایش نجومی همه‌ساله آن به مهم‌ترین دغدغه کشاورزان تبدیل شده است. این مسئله بارها مورد اعتراض آن‌ها قرار گرفته و کشاورزان نارضایتی‌ خود را اعلام کرده اند.

* آب‌بهای زمین‌های کشاورزی همه ساله افزایش می یابد

 برای بررسی این مسئله ابتدا به سراغ یکی از کشاورزان شهرستان میاندورود رفتیم.

لطیف معافی در گفت و گو با ما با بیان اینکه ابزارآلات و ماشین‌های کشاورزی که در مازندران وجود دارد، استاندارد بالایی ندارد، اظهار کرد: دستگاه‌های نشای مکانیزه برنج پس از دوسال فعالیت دیگر قادر به نشای مناسب و باکیفیت نیستند و در بیشتر مناطق، شالیزار خالی از نشا می‌شود.

وی بیان کرد: کشت گندم، جو و کلزا در زمین‌های کشاورزی شهرستان میاندورود به‌صورت دیمی صورت می‌گیرد و کشاورزان اطمینان زیادی ندارند محصول‌شان به ثمر بنشیند.

این کشاورز میاندورودی تصریح کرد: کشاورزی در مازندران به شاید، اما و اگر تبدیل شده است که کشاورز در هنگام انتخاب و کاشت برنج تمامی مراحل را با سلیقه خود و بدون مبنای علمی و اصولی انجام می‌دهد.

معافی یکی از دلایل تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را به‌صرفه نبودن کشت برنج در شالیزارها دانست و یادآور شد: برخی از شالیکاران برای پیشبرد امور زندگی به ناچار زمین‌های خود را به‌فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی و شالیزاری روستاهای شهرستان میاندورود بیش از شش ماه پس از فصل برداشت برج به‌حال خود رها می‌شود، گفت: کشاورزان هیچ‌گونه اطلاعی برای کشت‌های مطلوب دوم و سوم پس‌از برنج‌کاری ندارند.

این کشاورز میاندورودی با انتقاد از افزایش بیش از حد آب‌بها زمین‌های کشاورزی، گفت: آب‌بهای زمین‌های کشاورزی همه ساله با افزایش چشمگیری روبرو بوده و این کار مسئولان جای تامل دارد.

معافی با بیان اینکه قیمت برنج و یا هر محصول دیگر به‌صرفه کشاورزان نیست و شالیکاران به علت کافی نبودن درآمد از محل کشاورزی با مشکلات معیشتی مواجه هستند، ادامه داد: سالانه قیمت تولیدات کشاورزی با افزایش بسیار اندک و در بعضی مواقع با کاهش روبرو بوده، اما دریافتی‌های دولت از ما کشاورزان به بهانه‌های مختلف همه ساله با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.

وی اظهار داشت: آب‌بها زمین‌های کشاورزی در شهرستان میاندورود در سال گذشته به ازای هر هکتار 300 هزار تومان بوده اما برای سال جاری این مقدار به 400 هزار تومان افزایش یافته است.

این کشاورز میاندورودی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای پایان فصل برداشت برنج از کشاورزان پول حق‌آبه سال بعد را دریافت می‌کند، اضافه کرد: با وجود اینکه ما کشاورزان آب‌بهای زمین‌های کشاورزی را چند ماه زودتر پرداخت می‌کنیم، در هنگام دریافت آب با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

معافی اظهار کرد: برخی از کشاورزان به‌علت مشکلات مالی نتوانستند آب‌بهای زمین کشاورزی خود را پرداخت کنند که همین مسئله موجب شد شرکت آب منطقه‌ای جلوی کشاورزی آن‌ها را بگیرد.

وی با طرح سوالی از مسئولان گفت: چرا آب‌بهای زمین‌های کشاورزی در یک سال باید 100 هزار تومان افزایش پیدا کند؟ مگر ما سر گنج نشسته‌ایم که باید پول کسری بودجه آقایان مسئول را دهیم؟

این کشاورز میاندورودی با بیان اینکه کانال آب زمین‌های کشاورزی استاندارد نیست و بسیاری از آب‌ها تا رسیدن به مقصد هدر می‌رود، عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای تنها به‌فکر دریافت حق‌آبه از کشاورزان است و اینکه آیا آب خریداری شده به زمین کشاورز می‌رسد یا نه به او ربطی ندارد.

معافی دریافت آب‌بها از کشاورزان را ظالمانه دانست و گفت: بنده چندین‌بار این مسئله را به آقای دامادی -نماینده مجلس- انعکاس دادم که او در حال پیگیری است

*مسئولان وزارت نیرو در حال چه کاری هستند؟

 محمد دامادی -نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی- با وجود این که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیست، بارها با موضع‌گیری‌های خود به دفاع تمام قد از کشاورزان پرداخت.

او زمانی گفته بود:« باید کشاورزان را با قطع دست واردکنندگان برنج دلگرم کنیم.»

این نماینده مجلس در گفت و گو با ما با بیان اینکه طرح دوفوریتی مبنی بر اینکه آب‌بها را از کشاورزان نگیریم در مجلس شورای اسلامی آماده کردم، افزود: این طرح بیش از 100 امضا دارد که مورد استقبال نمایندگان خانه ملت قرار گرفته است.

وی همچنین از طرح سوال از وزیر نیرو خبر داد و گفت: اگر وضعیت دریافت آب‌بها از کشاورزان اینگونه باقی بماند طرح سول خود را با جدیت پیگیری می‌کنم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو با چه حقی به بهانه‌های مختلف از کشاورزان پول دریافت می‎کند، ادامه داد: وزارت نیرو آب‌بها کشاورزان را افزایش می‌دهد در قبالش چه خدماتی به کشاورزان ارائه می‌کند؟

این مسئول تصریح کرد: اگر بحث کانال است باید بگویم این کانال‌ها ایجاد شده یا بسیاری از آن‌ها سنتی است و یا اگر بحث بر سر تامین آب باشد که خداوند نازل می کند، پس چرا آب‌بهای کشاورزان همه‌ساله نجومی افزایش پیدا می‌کند؟

دامادی با اشاره به مشکلات متعدد بر سر راه کشاورزان در حوزه تولید، گفت: مسئولان وزارت نیرو در حال چه کاری هستند؟ پس خدمات آن‌ها به کشاورزان کجا رفته است؟

وی بیان کرد: در حوزه عمرانی وقتی کاری انجام نمی‌دهیم می‌گوییم کیسه دولت خالی است، مگر کیسه کشاورز پر پول است که ما به بهانه‌های مختلف از آن‌ها پول دریافت کنیم؟

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر کشاورز پول پرداخت نکند یک کامیون خاک می‌آورند چشمه آب را می بندند و این مسئله در هیچ جای دنیا وجود ندارد اما وزارت نیرو این کار را می‌کند که این کار کاملا غیر اخلاقی است.

دامادی ادامه داد: مسئولان وزارت نیرو استناد می‌کنند در قانون وجود دارد باید از کشاورزان پول دریافت کنند، اگر واقعا چنین‌چیزی در قانون وجود دارد ما قانون را اصلاح می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به نظر بنده اصل گرفتن پول از کشاورزان اشکال دارد، عنوان داشت: بنده پیگیر هستم تا این مشکل کشاورزان را برطرف کنم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همین مسائل به اقتصاد و تولید برنج در کشور صدمه وارد می‌کند، افزود: بجای اینکه کشاورز حمایت شود از هر طرف دارند از کشاورزان به بهانه‌های مختلف پول دریافت می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه بعضی‌ها در کشور فکر می‌کنند اهمیت واردات برنج بیشتر از تولید آن است، گفت: مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های خود بر حمایت از تولید کنندگان تاکید کردند اما وزارت نیرو و یا برخی از نهادها موجب دل‌سردی کشاورزان می‌شوند.


  • يکشنبه 10 آبان 1394-14:16

    اين بنده خدا فقط اين حرفها را گفته كه راي كشاورزان زحمت كش را براي دور بعدي داشته باشه كه الحمدلله كشاورزان ما خيلي خيلي باهوشتر و فههيمتر از آن هستند كه دامادي آنها را خيلي ساده فرض كرده است.

    • شالیکار از یور محلهپاسخ به این دیدگاه 3 0
      يکشنبه 10 آبان 1394-14:8

      آقایان مسئولین سورنا را از سر گشادش می زنند. داداش من در تمام دنیا به کارهای تولیدی سوبسید می دهند- شما می گویید یارانه -یارنه می دهند. در ایران چون همه حتی دولت کوتاه مدت فکر می کند از کشاورز ی که تولیدی ترین و مفیدترین و کارآفرین تر ین بخش اقتصادی در مازندزران اسن نه تنها مالیات می گیرند بلکه اضافه بر آن هم می گیرند. بیایید دو روز بعد را ببینیم و نگوییم که چرا زمین های غرب و میانه مازندران و کجا و کجا ویلا شد و کشاورز دیروزش امروز نگهبان فروشگاه های زنیجیله ای است و فردا لابد گدا . خدا آن روز نیاورد، نمی آورد اگر مقامات مسئول خوب عمل کنند.

      • يکشنبه 10 آبان 1394-11:34

        وقتی اقای نیاز در برزیل درسیر وسیاحت بسر می برند باید اقای دامادی پیگیر کار کشاورزان باشند...

        • شنبه 9 آبان 1394-22:38

          نماینده عزیز شهرم محمد اقا.این است عملکرد ابفای شهری..لطفا دریابید ابفای شهری استان و شهر ساری رو....

          • شنبه 9 آبان 1394-22:36

            گله از قایمشهر نکن.در ساری هم مشکلات فراوان یافت میشود.اب مسجد ها و تکایا قطع میشود اونم در ماه محرم.مردم از دست مدیر ساری به ستوه امده اند..دولتمردان محترم تدبیر .بعضی از مدیران فرصت طلب که نه اصلاح طلب هستند و نه اصولگرا نگاه مردم رو نسبت به دولت محترم بدبین میکنن

            • شنبه 9 آبان 1394-15:10

              داستان های جالب تر هم وجود دارد. آب شهری به آپارتمان مجوز سه واحد انشعاب میدهد سازنده 6 واحد میسازد پایان کار و سند هم میگیرد همه واحدها را می فروشد. ده سال بعد که برخی واحدها تا سه بار هم خرید و فروش شده اند اداره آب در کمال وقاحت اخطاریه ای را داخل ساختمان می اندازد که اگر سه میلیون تومان ندهید آب شما را قطع میکنیم. پیدا کنید پرتقال فروش را!! رییس اداره آب قائمشهر میگوید پول را بدهید تا اب شما را قطع نکنیم بعدا بروید از سازنده شکایت کنید؟ واقعا این مسئول حتی اگر حرفش مبتنی بر قانون عجیب و غریبی هم باشد مستحق انفصال دائم نیست؟؟؟؟؟؟؟؟

              • شنبه 9 آبان 1394-8:42

                درود بردامادی جوان. این اب بها بدجور داره کشاورزا رو اذیت میکنه. پول زوره. هیچ فریادرسی نیست

                • شنبه 9 آبان 1394-8:40

                  سالي صد هزارتومان اين همه داد وقال نداره مشكل كشاورزان آنقدرحادهست كه اين ها عددي نيستنند پيگير مشكلات خريد محصول و...باش كارخانه صنايع تبدلي و......

                  • شنبه 9 آبان 1394-8:9

                    ریشه همه این مسائل برمیگرده به سوء مدیریت وعدم تخصص مدیرتوزیع اب ساری که هم کارکنان وهم کشاورزان راکلافه کرده
                    آقای دامادی دردرجه اول فکرعزل این فرد باش
                    یادمدیرقبلی بخیر که الان درشرق مازندران داره مدیریت میکنه مدیرباکفایت داریم شهرهای دیگه دارن بهره میبرن وماسارویها ومیاندرودیها بایداینهمه زجربکشیم
                    دامادی عزیز کمی فکرکن شاید بانی خیر باشی


                    ©2013 APG.ir