تعداد بازدید: 3137

توصیه به دیگران 0

شنبه 16 آبان 1394-18:47

اصلاح طلب های شرقی و رقابت درون گروهی در انتخابات مجلس

شرق مازندران با بحران تعدد گزینه رو به روست

  تعدد گزینه های اصلاح طلبان در شرق مازندران و حوزه های دیگر به شکست احتمالی این طیف سیاسی در انتخابات آتی مجلس منجر خواهد شد. تکروی، نخوت و خودخواهی های فردی و سیاسی مانع از تشکیل مجلسی مقتدرتر و متمایل به دولت خواهد شد/ حجت الاسلام رحماني خليلي با وجود سابقه طولاني در انتخاب هاي قبل،  پايگاه اجتماعي بالايي در شرق مازندران ندارد و كاهش شديد آرای او خصوصاً در دوره هاي هفتم و هشتم اين ادعا را تأييد مي كند.


  مازندنومه، سرویس سیاسی: 1- پنجم ماه جاری بود که به نقل از آیت الله صدوقی مازندرانی -از روحانیان شناخته شده و بانفوذ استان- نوشتیم که ایشان از نیروهای حامی دولت در استان که برای انتخابات مجلس نامزد شده اند، خواست که بر اساس تدبیر و خرد عمل کنند؛ چرا که به فرمایش آیت الله «در برخی حوزه ها مثل بهشهر و نکا نامزدهای همسو با دولت چند نفرند که نیاز است با تدبیر جمعی، برخی نامزدها هوشمندانه کنار بروند.»

وی با اشاره به این که اگر در انتخابات ریاست جمهوری گذشته دکتر عارف به نفع دکتر روحانی کنار نمی رفت، مشخص نبود چه اتفاقی می افتاد، تصریح کرد: باید از تعدد کاندیداها پرهیز و در برخی حوزه های انتخابیه عقلایی عمل کرد.

 آیت الله صدوقی در بیان مصداق به حوزه انتخابیه بهشهر و نکا اشاره کرد که تنها یک نماینده لازم دارد، در حالی که چند نفر از طیف اصلاح طلبان خود را نامزد کرده اند و خطر تشتت و ریزش آرا وجود دارد.

 2- در حوزه شرق مازندران، رقابت بین  رحمانی خلیلی ها جالب تر از آن دیگران است! چندي پيش حجت الاسلام شيخ علي اصغر رحماني خليلي كه طرفدارانش علاقه دارند او را  شيخ اصلاحات مازندران بنامند، با هدف جلب حمايت رییس جمهوری اصلاحات با سيد محمد خاتمي ديدار کرد و از او خواست در انتخابات آینده، وی را مورد حمایت قرار دهد.

 از قرار رییس دولت اصلاحات در آن جلسه صراحتاً اعلام كرد كه در اين دوره از انتخابات اصولاً بنا نيست احزاب و گروه ها از بالا براي شهرها و استان هاي ديگر تصميم بگيرند و خودش نیز قصد حمایت از فرد یا افراد خاصی را ندارد.

 شیخ رحمانی خلیلی مايوس از اين تلاش، به سفر حج رفت. مدتی بعد برخي اصلاح طلبان شرق استان ضمن مراجعه به آقاي خاتمي، با توضیح فضای کنونی و تعدد كانديداي اصلاح طلب در شهرستان های بهشهر، نکا وگلوگاه، نیز توزيع آرای اصلاح طلبان بين كانديداهاي مختلف و شكست در انتخابات گذشته مجلس با وجود داشتن اكثريت در مجموع آرای مأخوذه، چاره انديشي را خواستار شدند.

متعاقب اين دیدارها رییس جمهوری اصلاحات مذاكرات و ملاقات هايي با چهره هاي مطرح استان داشت و سپس به وسيله يكي از اعضای شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز به شیخ علی اصغررحماني خلیلی پيام داد كه به صلاح نيست او براي انتخابات دوره دهم مجلس كانديدا شود و بهتر است كمك كنند تا اصلاح طلبان به نامزد واحد در اين حوزه برسند. جزییات این موضوع چندی پیش در سایت مازندمجلس هم انتشار یافت. نشر این خبر باعث شد او و نزدیکانش به صرافت بیفتند تا تکذیبه ای از سید محمد خاتمی بگیرند که موفق به انجام این کار نشدند.

  3- حجت الاسلام رحماني خليلي با وجود سابقه طولاني در انتخاب هاي قبل،  پايگاه اجتماعي بالايي ندارد و كاهش شديد آرای او خصوصاً در دوره هاي هفتم و هشتم اين ادعا را تأييد مي كند. او از 8 دوره ای که در انتخابات مجلس شركت كرد، تنها در سه دوره موفق به كسب اكثريت آرا شد.

مشخص نیست که شیخ علی اصغر رحمانی خلیلی به دنبال چیست؟ آیا بهتر نیست او به جای پیروزی فردی به پیروزی جمعی و جریانی بیندیشد؟ او باید ریش سفیدی کند و از نامزدهای همسو بخواهد صحنه را به نفع یک نفر ترک کنند، ولی این روزها او خود تشتت آفرین شده، تفرقه ایجاد می کند.

او باید از رقابت انتخاباتی کناره گیری کند و بعد از کناره گیری شیخ رحمانی خلیلی، سایر گزینه های اصلاح طلب نیز باید با طمانینه و به صورت کارشناسی شده و طبق نظرسنجی ها، زمینه را برای حضور تنها و تنها یک تن فراهم کنند تا  پس از چند دوره، نماینده ای معتدل و همسو با گرایش دولت روانه مجلس دهم شود.

تعدد گزینه های اصلاح طلبان در شرق مازندران و حوزه های دیگر به شکست احتمالی این طیف سیاسی در انتخابات آتی مجلس منجر خواهد شد. تکروی، نخوت و خودخواهی های فردی و سیاسی مانع از تشکیل مجلسی مقتدرتر و متمایل به دولت خواهد شد.


  • دوشنبه 18 آبان 1394-7:21

    همین ر قایم شهر صق میکنه با حضور اصلاح طلب مقتر چون رعیت حضور افرای چون جوانی و بواغی و چالاکی به صلاح نیست

    • يکشنبه 17 آبان 1394-7:40

      ایشون این مسیر یا من یاهیچ کس رو ادامه میدن اگر موفق نشن یا پسرش م کاندیدا میشه یا بدل اش ...

      • يکشنبه 17 آبان 1394-7:38

        تشکر از مازند نومه به نکته های خوبی اشاره کردید

        این فرد با تمام خود خواهی در مقابل اصلاح طلبان این حوزه قرار می گرفت و کاندیدا می شد اینبار در مقابل خاتمی هم ایستاد

        • يکشنبه 17 آبان 1394-2:57

          دکتر نیکخواه و دکتر برزگر نژاد دو گزینه اصلاح طلب مطرح شرق استان هستند

          • محمدزادهپاسخ به این دیدگاه 0 1
            يکشنبه 17 آبان 1394-15:33

            جایگزین شایسته شیخ اصلاحات ، دکتر وحید رحمانی خلیلی میباشد که تا این لحظه از محبوبیت زیادی در شرق استان بویژه گلوگاه برخوردار گردید و هر بر یارانش اضافه میگردد . نمونه اش همایش 26 مرداد و 24 مهر اصلاح طلبان شرق استان در تالار هوتو با حضور آقایان : رسولی (رئیس ستاد دکتر عارف ) و دکتر لیلاز ( قائم مقام حزب گارگزاران ) با حضور بیش از 1000 نفر علاقمند در بدترین زمان و مکان برگزار گردید .


          ©2013 APG.ir