تعداد بازدید: 4016

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 3 دی 1385-0:0

امروز در تاريخ:تولد شيون فومني

همزمان با سوم دی ماه ، شصتمین سال تولد شیون فومنی-شاعر فولکلوریک خطه شمال و شاعر و ترانه سرای معاصر- دو کتاب تازه همراه با یک لوح فشرده از آثار وی منتشر می شود .


حامد فومنی فرزند شیون با بیان این مطلب افزود : دو مجموعه شعر گیلکی برای نخستین بار از پدر به مخاطبان و دوستداران شعر گیلکی ارائه می شود ، این آثار تا به حال انتشار نیافته اند .

وی که به عنوان متولی جمع آوری و انتشار اشعار شیون فومنی فعال است ، یادآور شد : اولین کتاب دربردارنده اشعار محلی و منتشر نشده زنده یاد شیون فومنی است که با 83 شعر و برگردان فارسی و شرح مبسوط برخی لغات ، واژگان و اصطلاحات موجود در اشعار ، عرضه می شود .

به گفته وی ،  دومین کتاب مجموعه ای دیگر از ترانه های محلی (گیلکی) شیون است که قرارداد انتشار آن توسط حامد فومنی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور منعقد شده است ، در سلسله کتابهایی که این سازمان با عنوان " برجستگان شعر اقوام ایرانی " منتشر می کند ، کتابی ویژه آثاراین فولکلوریست گیلانی عرضه خواهد شد . برگردان فارسی ، انگلیسی برخی اشعار نیز در این کتاب موجود است .  

درآستانه شتصمین سال تولد این شاعر ، همچنین لوحی فشرده با اشعار و نغمه های شیرین شیون ارائه می شود که بخشی از اشعار با صدای به یادگارمانده از خود شاعر ارائه می شود و باقی اشعار توسط فرزندش حامد دکلمه خواهد شد . 

میر احمد سید فخری نژاد مشهور به شیون فومنی سوم آذر 1325 در فومن به دنیا آمد و با علاقه ای که به ادبیات داشت به شعر روی آورد و با تاثیرپذیری از فضای سرسبز شمال به خلق آثار هنری و ادبی دست زد . زبان شعری شیون آنقدر ساده و صمیمی است که گاهی می توان رگه هایی از زبان مردم گیلان را در آن مشاهده کرد ، این شاعر و ترانه سرا دربیست و سوم شهریور ماه 1377 کوچید  در سیلمان داراب رشت ، در جوار میرزا کوچک خان جنگلی به خاک سپرده شد.

از آثار منتشر شده شیون می توان به پیش پای برگ ( شعر)، یک آسمان پرواز(شعر)، از تو برای تو( شعر)، رودخانه در بهار( شعر)، شروه های شیرین( شعر)، در هوای یوش( شعر)، کودک خیالی ( مجموعه شعر های کودکانه)، کودک لجباز ( قصه منظوم کودکانه)، با اهل طرب( ترانه)، دره ی پروانه ( دفتر قصه ) اشاره کرد .

شیون ، تحصیلات ابتدایی خودرا درشهر رشت سپری کرد و پس از آن به شهر کرمانشاه  رفت ودیپلم را در همان شهر گرفت . در سال 1346وارد سپاه دانش زنجان شد و یک ‌‏سال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران در آمد و سالها در مناطق مختلف شمال ایران به تدریس پرداخت .

زندگی درطبیعت زیبای شمال و دریای بیکران خزر تاثیری قابل توجهی بر او گذاشت و چندی نگذشت که او احساسات خود را در قالب شعر به تصویر کشید . توجه به فرهنگ و مردم سرزمین خویش از خصوصیات بارز شعرهای شیون به شمار می‌‏رفت‌‏که او را در جمله شاعران مورد علاقه مردم شمال قرار می داد.طبیعت سبز شمال ایران ، زندگی و آداب و رسوم مردم از الهامات شعر شیون بود که آنها درکلامی آهنگین وموزون به تصویر کشید.

شیون علاوه بر سرودن شعر در قالب های کلاسیک(رباعی، غزل،مثنوی، دوبیتی)، در قالب نیمایی نیز شعرسروده است ، که  از زیبایی خاص خود بر خوردار هستند.زبان شعری شیون ساده و صمیمی است که گاه رگه هایی از زبان مردم گیلان را می توان در آن مشاهده کرد .(mehrnews)



    ©2013 APG.ir