تعداد بازدید: 4203

توصیه به دیگران 6

پنجشنبه 21 آبان 1394-10:9

هوای انتخاباتی مجلس در آمل؛ آفتابی، ابری، بارانی

بررسی وضعیت نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس از حوزه آمل/فضای انتخاباتی و فعالیت های کاندیداهای احتمالی در آمل هوای تازه به خود گرفته است. هوایی که برای بعضی ها آفتابی و برای عده ای ابری و برای جمعی دیگر بارانی است.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، مجید جوادی: فضای انتخاباتی و فعالیت های کاندیداهای احتمالی در آمل هوای تازه به خود گرفته است. هوایی که برای بعضی ها آفتابی و برای عده ای ابری و برای جمعی دیگر بارانی است. هوایی که با توجه به چگونگی و میزان متغیرهای موثر پیش برنده و بازدارنده آشکار و نهان سیاسی و اجتماعی تا واپسین ساعت فعالیت های رسمی انتخاباتی می تواند بارها و بارها تغییر کند.

در میان نام های متعددی که تاکنون از آنها به عنوان کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس در آمل یاد می شود جدای از عزت الله یوسفیان ملا -نماینده فعلی آمل در مجلس- این نامها با درجات متفاوتی نام آشناتر و جدی تر و رقابت میان آنها بیشتر مورد توجه است: رضا حاجی پور، یوسف شکری، مریم پروین، سیدعبدالله حسینی و محمد حسین رضوی.

عزت الله یوسفیان و رضا حاجی پور آشکارا از جناح اصولگرایان محسوب می شوند. یوسف شکری مرزنگو به رغم عقبه اصولگرایی در اواخر دولت احمدی نژاد به نفکر اعتدالی نزدیک و در انتخاباتی که منجر به پیروزی حسن روحانی شد از او حمایت کرد و پس از آن نیز از حامیان دولت تدبیر و امید محسوب شد.

سید عبدالله حسینی نیز یکی دیگر از اصولگرایان نام آشنایی است که گرچه از او به عنوان مشاور رضا صالحی امیری -رییس کتابخانه ملی ایران- یاد می شود، غالبا به صبغه اصولگرایی شناخته می شود.

وی حتی در یکی از اولین مصاحبه های شبه انتخاباتی خود با یکی از پایگاههای خبری مازندران آشکارا خود را اصولگرا و البته اصولگرای حامی دولت تدبیر و امید خواند. اصولگرایی که بسیاری از بزرگان اصلاح طلبی و اعتدالگرایی و مسوولان ستاد انتخاباتی سابق دکتر روحانی در آمل و مازندران به سبب عقبه گسترده و غلیظ حسینی در اصولگرایی، به نسبت  نزدیکی فکری و گرایش های سیاسی او با دولت تدبیر و امید چندان خوشبین نیستند.

بیشتر بزرگان و فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعتدالگزایان حامی دولت تدبیر و امید در آمل و مازندران، محمد حسین رضوی و مریم پروین را با تفاوت هایی چند، جدی ترین و نزدیک ترین گزینه ها در میان کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس در آمل به جریان اصلاحات و اعتدال می دانند.

*عزت الله یوسفیان ملا

عزت الله یوسفیان نماینده فعلی آمل در مجلس شورای اسلامی که سومین تجربه نشستن خود بر روی صندلی بهارستان را تجربه می کند، در صورت حضور در رقابت های انتخاباتی، با چند چالش اساسی روبرو خواهد بود.

وی پس از استقرار دولت پیروز انتخابات ریاست جمهوری نتوانست خود را  در جرگه نماینگان حامی دولت تدبیر و امید قرار دهد و به رغم بعضی همراهی ها با دولت منتخب ملت، در بسیاری از موارد موضعگیری هایی را اتخاذ کرد که مورد علاقه حامیان دولت تدبیر و امید نبود. 

مواضع او در باره عزل و نصب های قوه مجریه در آمل، که او را در افکار عمومی حامیان دولت تدبیر و امید به مهم ترین مانع پیش روی تغییرات مدیریتی با رویکرد اصلاحی و اعتدالی در آمل تبدیل کرد، با ناخرسندی ها و اعتراضات گسترده روبرو شد؛ تعارضات و اعتراضات و مخالفت هایی که بارها از سوی برخی از اصلاح طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت تدبیر و امید به رسانه ها کشیده شد. تعارضاتی که  در ابتدا با چالشهای میان لطف الله آجدانی -مشاور آملی استاندار و مدیرکل آموزش و پژوهش وقت استانداری مازندران- با یوسفیان چهره آشکار و گسترده ای به خود گرفت و سپس از سوی بعضی از رسانه ها و مسوولان ستادهای سابق انتخاباتی حسن روحانی و اصلاح طلبان در مازندران و آمل ادامه پیدا کرد.

از دیدگاه منتقدان، یکی دیگر از چالشهای مهم یوسفیان ملا در آمل تحقق نیافتن بعضی از وعده های چند باره او در باره پروژه هایی چون جاده هراز، سد آمل، فرودگاه آمل و مترو تهران - آمل بوده که بسیاری آن را  از حربه های تبلیغاتی و پوپولیستی یوسفیان تلقی و معرفی کرده اند. 

منتقدان یوسفیان معتقدند این که او به جای دو وظیفه اصلی نمایندگی در حوزه های قانونگذاری و نظارت، در موارد بسیار به مداخله در امور اجرایی و عزل و نصب های مدیریت اجرایی روی آورده است، یکی از مهم ترین علل و دلایل کاهش اقبال و ریزش آرای عمومی در میان سطوح مختلف اجتماعی و به ویژه فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعتدالگرایان حامی دولت تدبیر و امید در آمل محسوب می شود.

  این چالشها به این مفهوم نیست که رقبای یوسفیان می توانند از کنار او بی اعتنا و آسان عبور کنند. یوسفیان ملا به رغم چالشهای پیش رو، همچنان یکی از جدی ترین گزینه ها و مدعیانی است که برای همه ی رقبایش  به ویژه اصلاح طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت تدبیر و امید اگر نخواهند و نتوانند به یک اجماع نسبی منجربه کاهش تکثر نامزدها و پراکندگی آرای طیف اصلاح طلبان و اعتدالگرایان آمل دست یابند، می تواند خطرناک باشد.

هر چند که یوسفیان نیز در صورت حضور قطعی برخی از کاندیداهای احتمالی اصولگرا مانند سید مهدی کاظمی دینان، رضا حاجی پور و سید عبدالله حسینی بخشی از آرای سبد اصولگرایی خود از دست خواهد داد.

یوسفیان به رغم پیش بینی ریزش آرای جدی او در رقابت انتخابانی پیش رو و ابری بودن هوای انتخابات برای او، همچنان تحت تاثیر متغیرهای ناشی از چگونگی و میزان کارآمدی یا نبود کارآمدی مکانیسم اجماع نسبی میان اصلاح طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت تدبیر و امید برای کاهش تعدد کاندیداهای همسو، می تواند هوای انتخاباتی برای او آفتابی یا بارانی شود.

*رضا حاجی پور

رضا حاجی پور اما در این دوره از انتخابات مجلس در آمل اگر حضور یابد با دشواری های زیادی روبروست. او را به سبب سه شکست انتخاباتی به مردی تشبیه کرده اند که حداکثر توانایی او عادت به شکست  است و فقط می آید تا شکست را تجربه کند.

حاجی پور به رغم آرای نسبتا بالایی که در رقابت دو قطبی دوره گذشته انتخابات مجلس در رقابت با یوسفیان ملا (که از او یک قطب انتخاباتی ساخته بود)، در این دوره قطب رقابت انتخاباتی نمی تواند محسوب شود.

او هم به سبب تغییر فضای سیاسی و اجتماعی و  آرایش انتخاباتی در کشور و به تبع آن در آمل، با چالش جدی روبروست. وی پایگاه اجتماعی خود را در دوره های پیشین به طور عمده مدیون اقبال جامعه روستایی بوده است.

در این دوره و در صورت حضور یوسف شکری، سید عبدالله حسینی، مریم پروین و محمد حسین رضوی؛ علاوه بر رقیب دیرینه و سنتی حاجی پور که اکنون ردای نمایندگی در مجلس را بر تن دارد؛ با آرای تکه و پاره ای در مناظق روستایی روبرو خواهد شد که نمی تواند با آن آرا، خود را از چهارمین شکست انتخاباتی نجات دهد.

حضور حاجی پور در رقابت های انتخاباتی مجلس پیش روی بیشترین ضربه را به آرای یوسفیان ملا به ویژه در مناطق روستایی خواهد زد. ضربه ای که در صورت حضور یوسف شکری و سید عبدالله حسینی، مریم پروین و محمد حسین رضوی در رقابت هاب انتخاباتی با سمت و سوی تضعیف موقعیت اجتماعی روستایی یوسفیان ملا تشدید خواهد شد.

در شهر نیز بیشترین ضربه پذیری رقبا به آرای یوسفیان ملا از طرف اردوگاه اصولگرایان، از ناحیه سید عبدالله حسینی و سید مهدی کاظمی دینان و در اردوگاه اصلاحات و اعتدال از سوی محمد حسین رضوی و مریم پروین و با درجات کمتری از سوی یوسف شکری مرزنگو خواهد بود.

*یوسف شکری مرزنگو

 یوسف شکری مرزنگو که دارای سابقه فعالیت در سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و آخرین مسوولیت او ریاست حراست سازمان محیط زبست کشور در آغاز دولت تدبیر بود، دو شکست انتخاباتی مجلس را در کارنامه خود دارد.

او اما برخلاف یوسفیان ملا، رضا حاجی پور و سید عبدالله حسینی به رغم اشتراک در سابقه اصولگرایی، در اواسط دولت دوم احمدی نژاد دچار تغییراتی شد که او را به دولت تدبیر و امید و جریان اعتدال و حامیان دولت تدبیر و امید گره زد و حتی یکی از سه نامزد پیشنهادی و مورد حمایت ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در آمل برای تصدی مسند فرمانداری دولت تدبیر و امید در آمل شد.

شکری این قابلیت را دارد تا همزمان بخشی از آرای اصولگرایان و بخشی از آرای اعتدالگرایان حامی دولت را به خود اختصاص دهد. آرای اصولگرایی شکری پیش بینی می شود از رضا حاجی پور و عبدالله حسینی از دیگر رقبای یوسفیان ملا کمتر ولی آرای او از سبد اعتدالگرایان حامی دولت از سید عبدالله حسینی و رضا حاجی پور که پایگاه نیرومندی در میان حامیان دولت ندارند، بیشتر و از مریم پروین و محمد حسین رضوی کمتر باشد.

*سید عبدالله حسینی

سید عبدالله حسینی بسیار نلاش می کند تا خود را به دولت تدبیر و امید نزدیک نشان دهد. او و حامیانش به ویژه نزدیکی او به برخی از چهره های دولت تدبیر و امید از جمله صالحی امیری -رییس کتابخانه ملی در دولت تدبیر و امید- را به سود القای نزدیکی او به دولت تدبیر و امید به کار بندند. تلاشی که به رغم استناد حسینی و حامیانش به حکم مشاوره حسینی به عنوان مشاور صالحی امیری، هنوز نتوانسته است او را به چهره ای اصلاح طلب یا اعتدالگرای مقبول در میان اصلاح طلبان و حامیان دولت تدبیر و امید در آمل تبدیل کند.

حامیان حسینی گهگاهی با انتشار عکس هایی از حسینی با صالحی امیری و مرتضی بانک در فضای مجازی و معرفی او به عنوان مشاور نهاد ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید، افکار عمومی و به ویژه اصلاح طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت تدبیر و امید و ستاد انتخاباتی حسن روحانی در آمل را متقاعد به جلب حمایت از حسینی به عنوان کاندیدای مورد حمایت حامیان دولت کنند. اما سوابق غلیظ اصولگرایی سید عبدالله حسینی مانع جدی او و حامیانش برای جلب اعتماد حامیان دولت تدبیر و امید در آمل است.

  منتقدان و مخالفان سید عبدالله حسینی هنوز از یاد نبرده اند وی در دولت احمدی نژاد حکم خود را به عنوان سفیر تام الاختیار دولت احمدی نژاد در بلاروس دریافت کرد؛ سفارتی که با استقرار دولت تدبیر و امید و پس از عزل او از مسند سفارت دستاورد درخشانی برای پیوند او با دولت تدبیر و امید ارایه نمی کند .

 مصاحبه ای از سید عبدالله حسینی سفیر وقت و مورد اعتماد احمدی نژاد که در آن احمدی نژاد و سیاست خارجی او به شیوه ای مبالغه آمیز مورد ستایش سید عبدالله حسینی قرار گرفت، استناد به حکم مشاوره او در دولت تدبیر و امید را بیشتر به یک حکم تشریفاتی کم اثری تبدیل کرده که قایلیت کسب اعتماد و جلب حمایت اصلاح طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت تدبیر و امید در آمل را ندارد؛ به ویژه آن که بیشتر مسوولیت های مهم و جدی و رسمی سفیر احمدی نژاد در بلاروس نیز در دولت او و بعضی از مسوولیت های سید عبدالله حسینی در زمان علی لاریجانی -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت- بوده است.

بسیاری از کارشناسان مسایل سیاسی و اجتماعی آمل معتقدند که سید عبدالله حسینی به رغم انبوهی از مسوولیت های مدیریتی در دولت احمدی نژاد و به رغم برخورداری او از بخشی از آرای اصولگرایان آمل، نه به لحاظ سیاسی قابلیت جلب اعتماد و حمایت اصلاح طلبان و اعتدالگرایان آمل و نه کاریزمای اجتماعی لازم را در جذب آرا در میان بسباری از توده های اجتماعی در اختیار دارد.

حسینی به رغم نفوذ در بعضی از نخبگان اجتماعی برای جلب حمایت آنان ، اما جاذبه کافی برای جلب حمایت و آرای بسیاری از اقشار مختلف اجتماعی به ویژه طبقات متوسط و پایین دست اقتصادی در آمل را ندارد.

ضعف حلقه اول یاران و مشاوران او را یکی دیگر از چالشهای انتخاباتی سید عبدالله حسینی در صورت قطعیت حضور او در رقابت های انتخاباتی مجلس در آمل دانسته اند. رقابتی که در صورت حضور قطعی حسینی، می تواند یادآور فعالیت های تبلیفاتی پرهزینه و پرسرو صدا اما بی نتیجه ی منجر به شکست سخت انتخاباتی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان آمل باشد.

هوای آسمان رقابت های انتخاباتی مجلس در آمل برای سید عبدالله حسینی اگر حضورش قطعی گردد، بارانی ترین هوا خواهد بود.

* مریم پروین

اما مریم پروین؛ او نیز  در صورت قطعی بودن حضورش مانند سید عبدالله حسینی و محمد حسین رضوی برای اولین بار به میدان رقابت مجلس پا می نهد. او پیشتر در انتخابات شوراهای اسلامی روستا و بخش و شهر و شهرستان آمل تجربه های موفقی را پشت سرگذاشته است و در شورای شهر آمل توانست با محبوبیتی بالا و کسب بیش از 18 هزار رای بیشترین آرای مردمی را که هنوز یک رکورد دست نخورده در آمل باقی مانده است، به دست آورد.

این مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مدیریت و کارشناس حقوق، از چهره های مستقل غیر احزابی ولی نزدیک به اصلاحات و اعتدال گرایان حامی دولت تدبیر و امید در آمل است.

وی که از پیشگامان تشکل های مختلف مدنی و مردم نهاد در مازندران و آمل از جمله موسس تشکل زیست محیطی دیار سبز مازندران و موسس و مدیرعامل اولین و تنها تشکل مدنی انجمن حفظ و توسعه ی حقوق شهروندی مازندران است، از مسوولان ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در شهرستان آمل و چهره های شاخص کانون تدبیر و امید و مجمع مشورتی توسعه ی استان است که در سفر رییس جمهوری به مازندران نیز عضو شورای مرکزی و دبیری کمیته تشکل های مردم نهاد استان در ستاد استانی استقبال مردمی از روحانی بود.

 انتصاب های این مدرس دانشگاه و فعال مدنی و اجتماعی به عنوان مشاور دانشگاه جامع علمی و کاربردی مازندران، مشاور پارک علم و فناوری مازندران و مشاور فرهنگی و اجتماعی بنیاد مشاهیر و مفاخر مازندران، جملگی پس از دولت تدبیر و امید بوده است.

پروین همانند محمد حسین رضوی از نزدیک ترین کاندیداهای احتمالی به دولت تدبیر و امید در آمل محسوب و پیش بینی می شود بیشترین حمایت اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در آمل میان پروین و رضوی و شکری تقسیم شود.

  به نظر می رسد سهم پروین، رضوی و شکری در اردوگاه سیاسی اصلاحات و اعتدال در آمل را بتوان این گونه تقسیم کرد: از اردوگاه اصلاح طلبان به ترتیب رضوی، پروین و شکری؛ در اردوگاه اعتدالگرایان حامی دولت تدبیر و امید به ترتیب پروین، شکری و رضوی و در میان اردوگاه اصولگرایان نیز به ترتیب شکری، پروین و رضوی.

این نکته مهم را هم اصلاح طلبان و حامیان دولت تدبیر و امید نمی توانند و نباید نادیده بگیرند که از میان سه گزینه پروین و رضوی و شکری، به دلیل سوابق انتخاباتی موجود تنها پروین و شکری هستند که از پشتوانه رای اجتماعی قابل اندازه گیری برخوردارن،د در حالی که رضوی اولین تجربه انتخاباتی اوست و عقبه پایگاه اجتماعی او در میان اقشار مختلف اجتماعی به اتکا و استناد آرای اخذ شده انتخاباتی در تجربه های پیشین، قابل اندازه گیری نیست و البته پروین هم به لحاظ عقیه سیاسی در مقایسه با شکری، به ویژه در صورت حضور نیافتن رضوی به طور قاطع از حداکثر حمایت و آرای فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعتدالگرا برخوردار خواهد بود. در صورت حضور رضوی نیز به نظر می رسد سهم  پروین از سبد اصولگرایان معتدل بیشتر از سهم رضوی از همان سبد باشد.

گروهی معتقدند که واقعیت فرهنگ سیاسی و اجتماعی مردسالارانه نیز درباره پروین که دارای جایگاه اجتماعی نسبی خوبی در میان هر دو جنسیت مرد و زن در آمل است، مانع مهمی به شمار نمی آید. به ویژه امتیاز زن بودن پروین و نفوذ اجتماعی گسترده او در میان زنان از یکسو و واقعیت تقویت رویکرد سیاسی و اجتماعی دولت تدبیر و امید برای حمایت از حضور زنان در عرصه های مدیریتی و مجلس، راه پروین را حتی در صورت اجماع نسبی و نه اجماع مطلق حامیان دولت تدبیر و امید بر روی او برای نشستن بر روی صندلی بهارستان بیش از دیگر رقبا هموار خواهد کرد.

*محمد حسین رضوی

محمد حسین رضوی همراه با پروین و تا حدودی نیز شکری از جدی ترین گزینه های احتمالی نزدیک به دولت تدبیر و امید و مورد حمایت بیشترین آرای از ناحیه تشکل ها و فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعتدالگرا در آمل است.

رضوی یک تکنوکرات و چهره دانشگاهی برجسته است. او از موسسان و مسوولان دانشگاه شمال در آمل است که چند مسوولیت مدیریتی را در سطوح ملی در کارنامه خود دارد.

رضوی با تفاوت هایی چند، نزدیکترین شباهت در موقعیت سیاسی را به اعتبار مواضع تشکل های سیاسی اصلاح طلب و اعتدالگرا  نخست با مریم پروین و سپس با یوسف شکری دارد، اما حتی برخی از حامیان رضوی نیز روابط عمومی نه چندان قوی او را به ویژه در مقایسه با جاذبه اجتماعی و مردمی پروین، از چالشهای او محسوب می کنند؛ همچنان که بعضی ها او را یک سخنور قوی نیز نمی دانند و معتقدند این خصوصیات از چالشهای انتخاباتی رضوی محسوب می شود.

البته شخصیت اجتماعی و اقتصادی سالم و بدون حاشیه او یکی از نقاط قوت رضویست که همراه با تحصیلات عالی و کارنامه مسوولیت ها و مدیریت های اجرایی او در سطوح ملی می تواند برای همه ی رقبای او دشواری هایی را به وجود آورد.

آنچه که به اجمال اشاره شد با پیش فرض تایید صلاحیت نامزدهای احتمالی و قطعیت حضور آنان در رقابت 7 اسفند 94 است. رقابتی که تا دقیقه 90 با دخالت متغیرهای جدید و عوامل موثر گوناگون در تغییر آرایش سیاسی و اجتماعی در انتخابات پیش روی در آمل برای ورود به مجلس، هنوز و همچنان می تواند هوای رقابت های انتخاباتی را برای هر یک از کاندیداهای احتمالی آفتابی، ابری و یا بارانی کند.

 


  • بابلی ریکاپاسخ به این دیدگاه 3 0
    جمعه 22 آبان 1394-15:19

    سلام خواهشمندیم از بابل و نمایندگان اینده کاندیداتوری شهر بابل هم مطلبی داشته باشید تا مااهالی بی خبرازسیاست...هم درجریان تفکرات کاندیای شهر خودمان باشیم ممنونتان می شویم پیروز وسرافراز باشید و منتظر

    • اعتدالگرایان تحول خواه آملپاسخ به این دیدگاه 9 1
      پنجشنبه 21 آبان 1394-18:27

      ازمازندنومه و نویسنده متشکریم که انصافا یک نگاه مبتنی بر اصول تحلیل سیاسی را در چارچوب رفتار جامعه شنلختی و دانش سیاسی ارایه کردند. در آمل با تغییر دولت و مطالبات مردم نزدیکترین گزینه ها به اصلاحات و دولت و جریانهای اعتدال به درستی خانم پروین و دکتر رضوی و حاج یوسف شکری هستند. آقای دکتر حسینی سفارت بلا روس رو ازش گرفتند تازه تشریف آوردند آمل نماینده بشن؟؟؟؟؟اون هم با یک تیمی که مثل آوار به جای مانده از شکست های انتخاباتی هستند

      • پنجشنبه 21 آبان 1394-13:14

        و اضافه شود یک الگوی خوب برای تحلیل رالیستی و روشمند.

        • اصلاخ طلبپاسخ به این دیدگاه 8 1
          پنجشنبه 21 آبان 1394-13:9

          بسیار عالی بود و وافع بینانه.

          • پنجشنبه 21 آبان 1394-11:28

            تحلیلی به نسبت قوی بود، و چند نکته جائز اهمیت داشت، آقای حسینی به رغم تلاش هایی که در زمینه فعالیت های مدیریتی خود دارند ولی در امور ستادی بسیار ضعیف عمل کرده اند و با استعانت از نیروهای ریزشی برخی کاندیدای دیگر قدم به راه انتخابات گذاشته که به نظرم نویسنده باید به این نکته توجه میکرد ،
            در جایی دیگر نویسنده با مخاطب قرار دادن سه اردوگاه سیاسی موجود در فضای شهر آمل به جانمایی کاندیدای احتمالی در آنان پرداخته است ، که جانمایی بسیار دقیقی و هومندانه ای صورت گرفته است ، و در آخر لازم است که بگویم فضای سیاسی شهرستان آمل به لحاظ اتفاقاتی در ستادهای کاندیداها افتاده است بسیار داغ تر شده و به یکی از غیر قابل پیش بینی ترین فضای سیاسی ممکن بدل شده است، که انتخاب این تیتر برای این مقاله بسیار جالب بود.....

            • يکشنبه 1 آذر 1394-8:17

              بنظر ميرسد فارغ از همه اين تحليلها هدف اصلي اين سايت معرفي وتبليغ خانم پروين بوده است


            ©2013 APG.ir