تعداد بازدید: 4435

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 4 آذر 1394-8:33

نظرات برخی شهروندان قائم شهری درباره نماینده ها و نامزدهای مجلس

کارگَر دَس همیشه پزغاله دارنه

مردم قائم شهر می گویند: از وعده های دروغ برخی مسئولان خسته شده ایم /سرمایه داران که وارد مجلس شوند هرگز درد کارگر زاده را نمی فهمند/ برخی باید مراقب باشند هنگام کلنگ زنی دسته ی کلنگ بر سر آنان فرود نیاید


  مازندنومه؛ سرویس سیاسی، رضاشریعتی: روزهایی که سپری می شود، ما را با سرعت بیشتری به سمت انتخابات مجلس دهم رهنمون می سازد. 7 اسفند امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز مجلس خبرگان برگزار می شود.

این روزها فعالیت نامزدهای انتخاباتی در فضای حقیقی و مجازی شتاب گرفته، بحث انتخابات اندک اندک به محافل و منازل مردم هم راه پیدا می کند.
به منظور بررسی نظرات مردم قائم شهر درباره این انتخابات، به سراغ شهروندان رفیت و چند سئوال را از آن ها پرسیدیم.

*سهامداری بستگان نماینده مد شده است

زهرا کریمی خانمی که خیاط است، با بیان اینکه مردم قائم شهر از وعده های دروغ برخی مسئولان خسته شده اند، اظهار کرد: صف بلند بالای بدهی و بدهکاران خرد به بانک ها که شاید میزان وام آنها به دو میلیون تومان هم نرسد، دلیلی بر وضعیت اسف بار اهالی قائم شهر است.

وی با بیان اینکه برخی با رای گرفتن و وارد مجلس شدن وامدار می شوند، افزود: این عده وامدار بستگان خود شده، برای آنان اشتغال زایی می کنند.

این بانوی خیاط که در خصوص سهامدار بودن یکی از بستگان نماینده مجلس در یکی از شهرک های صنعتی ادعایی داشت، تصریح کرد: تا زمانی که فلانی ها بودند کارگران نساجی باید برای رای دادن و حضور در همایش این افراد حضور غیاب می شدند و زمانی که برخی دیگر از افراد رای آورند سهام داری بستگان به راه افتاد.

* کارگَر دَس همیشه پزغاله دارنه

گِلعلی کریمی – نانوا وشاطر ساکن قائم شهر- با بیان اینکه قیمت فروش نان و خرید آرد به صرفه نیست، اظهار کرد: به دلیل ورود برخی چهره های ناآشنا ونابلد به مجلس مشکلاتی برای تمام بخش ها به وجود آمد.

وی با اشاره به ماشین های لوکس برخی نمایندگان تصریح کرد: سرمایه داران که وارد مجلس شوند هرگز درد کارگر زاده را نمی فهمند.

این نانوا با زبان محلی با بیان اینکه «کارگَر دَس همیشه پزقاله دارنه / دست کارگر همیشه زخم است»، افزود: برخی باید مراقب باشند هنگام کلنگ زنی دسته ی کلنگ بر سر آنان فرود نیاید!

* زد و بندهای پشت پرده جلوی رشد را می گیرد

رضا غلامی راننده است و با خودروی شخصی اش مسافرکشی می کند. او با بیان اینکه زد و بند های پشت پرده مانع از رشد شهرستان می شود، تصریح کرد: برخی زد وبند ها نساجی را به زانو در آورد.

وی با بیان اینکه در پی هر وامی که به یک سرمایه گذار تعلق می گیرد رانتی نهفته است، اظهار کرد: چگونه می شود که ما برای گرفتن وام پانصد هزار تومانی باید ضامن ببریم و دادن وام ازدواج ماه ها- شاید تا زمان تولد فرزند- طول می کشد، اما برخی راحت وام های آن چنانی می گیرند.

*رانت برای افراد خاص

جواد عظیمی - مغازه دار و سوپری است. او با بیان اینکه برخی سیاست های به کار گرفته شده در مجلس اشتباه بوده است، گفت: انتظار ما از مجلس آینده مجلسی کار آمد و موثر است تا اشتغال مناسبی برای جوانان شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مدام این جمله را تکرار می کنند که مگر وظیفه نماینده ایجاد اشتغال است، تصریح کرد: اگرچه بر کسی پوشیده نیست که وضع قانون و نظارت بر اجرای آن وظیفه نماینده است، برخی نمایندگان خانه ملت با رانت به کمک افراد خاصی می روند.

* دولت و پارلمان باید هم جهت باشند

فاطمه کریمی - استاد دانشگاه در رشته ترمودینامیک- با بیان اینکه درگیر شدن افراد به جریانات حزبی کاری اشتباه است، خاطر نشان کرد: جریان حزبی در کشور به درستی تعریف نشده است و ساختار مناسب برای آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با این روند درگیری افراد با احزاب موسمی سبب رونق نیافتن شهر و استان می شود، به برخی کشورهای اروپایی نظیر آلمان و روسیه اشاره کرد و مهم ترین عامل توسعه آنان را هم جهتی پارلمان با دولت آن کشورها خواند.

کریمی تصریح کرد: عامل اصلی توسعه حمایت دولت از مجلس و مجلس از دولت است.

* نمایندگان تنها شعار می دهند

غلام احمدی از ساکنان یکی از مجتمع های مسکن مهر قائم شهر با بیان اینکه نمایندگان تنها شعار می دهند، اظهار کرد: گنداب فاضلاب مسکن مهر و پروژه های غیر اصولی آن، امان ما را بریده است اما نمایندگان تنها به شعار و بازدید اکتفا می کنند.

وی تصریح کرد: زمانی رای من در سرنوشتم موثر است که بتواند مشکلات همشهریانم را حل کند، مسکن مهر هم بخشی از این مشکلات است.

* زشت ترین کار یک نماینده رفتن به دنبال کار اقتصادی است

پس از اظهارات تعدادی از شهروندان قائم شهری، خواندن نظرات یکی از نمایندگان سابق مجلس از همین منطقه خالی از لطف نیست.

ولی رعیت معتقد است که بعد از پایان مذاکرات و توافق هسته ای شرایط کشور تغییر کرده، فضای کشور به سمت تعامل با دنیا، رفع تحریم ها، اشتغال وتولید پیش می رود.

وی با بیان این که در دولت قبل عمده اشکالی که به وجود آمد، انحلال سازمان مدیریت وبرنامه ریزی بود، تصریح کرد: آقای احمدی نژاد سازمان مدیریت وبرنامه ریزی را نابود کرد و تشکیلاتی را زیر مجموعه خود قرار داد تا هر طور که می خواهد هزینه کند. از طرف دیگر مجلس هم زاویه های زیادی از برنامه توسعه ای و 1400 داشت.

نماینده مردم در مجلس های ششم و هفتم با اشاره به این که گفتمان و پروژه های دولت گذشته اصولی نبود، تاکید کرد: در خصوص مسکن مهر بیش از 431 میلیارد تومان از بانک مرکزی به بانک مسکن داده شد. چون بدون حساب وکتاب داده شد تعداد واحدهای مسکن فراتر از نیاز رفت.

مهم ترین اشکال این بود که نگاه به رشد جمعیت ونیاز به مسکن سنجیده نشد. هیچ مطالعه ای از روی الگوهای زیست محیطی وهدایت فاضلاب نشد.

رعیت با یادآوری این که نمایندگان مجلس باید از دستگاه های اجرایی کار بخواهند، افزود: اینکه بخواهیم مدیران زیر نظر ما پست بگیرند، جای دستگاه های نظارتی و اجرایی عوض می شود.
نماینده باید نگاهش را به دستگاه های اجرایی عوض و مشکلات اعتباری، پرسنل و حوزه را مرتفع کند.

وی با بیان این که در دوره ششم وهفتم که من نماینده بودم، بیش ترین تلاشم در بحث اشتغال بود، استدلال کرد: مردم هم خواسته های عمومی دارند و هم انفرادی. خواسته های عمومی آن زمان گازرسانی به روستاها بود. در دوره ششم وهفتم گازرسانی به شهرهای قائم شهر، جویبار وسیمرغ انجام شد و پیگیری هایی را تا شهر شیرگاه داشتیم.

رعیت ادامه داد: از طرف دیگر خواست مردم موضوع اشتغال بود. برای ایجاد اشتغال باید به دنبال احداث کارخانه ها و شهرک های صنعتی بروید. در مجلس ششم شهرک صنعتی شماره یک راه اندازی شد. مرحله بعد خروج دامداران از زمین های شهرک بود که این اقدام برای 120 هکتار فراهم آمد. با این کار بسیاری از واحدهای صنعت دعوت شدند. در مجلس هفتم شهرک رستم کلا احداث شد، اما بعد از مجلس هفتم هیچ شهرک صنعتی احداث نشد.

این نماینده اسبق مجلس گفت: بخشی از شهرک های صنعتی ما امروز تعطیل و یا نیمه فعال است. برخی دیگر هم با حداقل ظرفیت کار می کنند و یا واحدهای صنعتی ای داریم که دو یا سه مرحله وام می گیرند و در آخر وام سرمایه در گردش دریافت می کنند.

وی به ایجاد اشتغال چند هزارنفری خود اشاره کرد و افزود: با پیگیری من بیش از 4 تا 5 هزار نفر از همشهریانم به ایران خودرو و سایپا معرفی شدند که سال هاست در آن واحدها کار می کنند و حتی بعضی در آن جا صاحب سمت هستند.

رعیت درباره وضعیت نساجی مازندران هم گفت: بعد از من ماشین آلاتی آوردند که مشخص شد دست دوم است و پرونده هایی در محاکم کیفری وحقوقی تشکیل شد.

وی زشت ترین کار یک نماینده را رفتن به دنبال کار اقتصادی می داند و می گوید: کار اقتصادی قبح ندارد، ولی نماینده مجلس نباید به این سو برود.

 

 



    ©2013 APG.ir