تعداد بازدید: 3615

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 26 آذر 1394-0:20

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران :

هفته ای یک کتاب را تمام می کنم/خانواده‌ از کتاب خواندنم کلافه می‌شوند

گزارش روز سوم نمایشگاه کتاب ساری/ دیدگاه های یک ناشر+مدیرکل آموزش و پرورش+رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی+یک استاد دانشگاه درباره کتاب و نمایشگاه کتاب


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: دوازدهمین نمایشگاه سراسری و بین‌المللی کتاب مازندران با حضور ناشران برتر کشور، از روز دوشنبه بیست و سوم آذرماه در حال برگزاری است. مکان نمایشگاه کیلومتر هفتم جاده ساری- میاندورود است.

در کنار ناشران فعال در نمایشگاه کتاب مازندران، در برخی از غرفه‌ها، شاعران، نویسندگان، مسئولان انتشاراتی، مترجمان و... حضور دارند تا ارتباط نزدیک‌تری با اهالی کتاب داشته باشند.

* وضعیت چاپ و نشر مناسب نیست

مهرداد انتظاری مسئول انتشارات آراسپ و فرا دیدنگار، از جمله مولفانی است که در غرفه این انتشاراتی در نمایشگاه کتاب حضور یافته است. او تاکنون بیش از 300 عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده و کتاب‌های دیگری را هم ترجمه کرده است.

لحظه‌های بی تو، کوله‌بار عهد، غروب غریبانه دل، بامداد دلباختگان و ... از جمله رمان‌های این نویسنده است. 

وی اخیرا ترجمه روان شازده‌کوچولو را انجام داده است. ترجمه زندگی‌نامه جبران خلیل جبران، ترجمه مجموعه 5 جلدی از جبران خلیل جبران، ترجمه تعدادی از آثار باربارا دی‌آنجلس، آنتونی رابینز و ... هم از دیگر کارهای این مترجم است.

انتظاری با اشاره به اینکه برای نمایشگاه‌های استانی، سایت جامعی طراحی کردیم تا ارتباط ما با مخاطبان پیوسته باشد، اظهار کرد: بعد از نمایشگاه‌های استانی، مخاطبان رها می‌شوند و با ایجاد این سایت درنظر داریم نیاز مخاطب را در طول سال براورده کنیم.

وی با بیان اینکه 40 هزار عنوان کتاب در این سایت ثبت شده است، افزود: برای اینکه مخاطبان بتوانند از این سایت استفاده کنند اطلاع‌رسانی دقیقی در فضای مجازی انجام داده‌ایم.

این ناشر با اشاره به اینکه 300 عنوان کتاب در غرفه انتشارات آراسپ و فرا دیدنگار در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌ایم، گفت: 60 عنوان کتاب هم از تازه‌های کتاب است که برای نخستین بار در این نمایشگاه ارائه کرده‌ایم.

انتظاری درباره وضعیت چاپ و نشر در کشور تصریح کرد: وضعیت چاپ و نشر مناسب نیست، کاغذ گران شده و کتاب هم گران منتشر می‌شود، تیراژ کتاب کاهش یافته و مخاطبان کتاب هم خیلی کم شده‌اند.

وی با بیان اینکه وضعیت خرید کتاب در کتابفروشی‌ها و همچنین وضعیت مطالعه وخیم است، ادامه داد: اگر نمایشگاه‌های استانی نباشد ناشر فلج می‌شود. نمایشگاه‌های استانی کمک می‌کند برای چاپ کتاب، نقدینگی داشته باشیم.

این مولف با اشاره به اینکه چند 10 سال قبل، مردم اروپا و آمریکا به سراغ کتاب‌های الکترونیکی رفتند و بعد متوجه مضرات این نوع کتاب‌ها شده و خواندن کتاب‌های الکترونیکی را کنار گذاشتند، خاطرنشان کرد: اما ما تازه به کتاب‌های الکترونیکی روی آوردیم و این مسئله تیشه به ریشه نشر در ایران می‌زند.

انتظاری با بیان اینکه مردم تصور می‌کنند کتاب‌های منتشر شده ممیزی می‌شود و به همین دلیل کتاب نمی‌خرند و به سراغ دانلود این کتاب‌ها به صورت الکترونیکی می‌روند، اظهار کرد: در حالی که تصور مردم اشتباه است. این مسائل باعث وخامت اوضاع کتابخوانی در کشور شده است.

*حوزه فرهنگ غریب است

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم در بازدید از نمایشگاه کتاب، حوزه فرهنگ را غریب دانست و افزود: کتاب غریب مانده و به دلیل مشکلات اقتصادی، در سبد خرید مردم قرار نمی‌گیرد.

سید علی قاسمی با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و نبود انگیزه برای مطالعه، گفت: مطالعه کتاب، نیازمند حوصله است و نسل جوان رغبتی برای مطالعه ندارد. کتاب در جامعه ما مهجور مانده است.

*برای کتاب خواندن وقت دارم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران هم در بازدید از این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه کتاب مازندران در مکانی وسیع‌تر و با دامنه کتاب‌های بیشتری نسبت به سایر استان‌ها برگزار می‌شود و در مقیاس استانی، نمایشگاه خوبی است.

امیدعلی پارسا با اشاره به اینکه اگر قرار است 3 کار خوب فرهنگی انجام دهیم، برگزاری نمایشگاه کتاب، یکی از این اقدامات است، افزود: نمایشگاه فرصتی ایجاد می‌کند تا حجم انبوهی از کتاب در یک زمان و مکان خاص در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی مسئولان بیان می‌کنند فرصت مطالعه ندارند، با بیان اینکه خیلی کتاب می‌خوانم و هفته‌ای نیست که یک کتاب را تمام نکرده باشم، گفت: من برای کتاب خواندن وقت دارم و گاهی خانواده‌ام از اینکه این همه کتاب می‌خوانم کلافه می‌شوند.

پارسا با اشاره به گرایش مردم و به ویژه نسل جوان به فضای مجازی که باعث شده کم‌تر به سمت کتابخوانی بروند، تصریح کرد: شاید نویسنده‌ها باید بهتر و به زبان امروزی بنویسند که جوانان راغب به مطالعه کتاب شوند.

* نگاه افراد باید پالایش شود

در سومین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب، بخش جنبی پذیرای دکتر علی یزدان‌پناه با موضوع  زن، مطالعه و خانواده بود.

وی در این نشست اظهار کرد: خداوند به ما اختیار داد که آینده‌ را بسازیم و برای ساختن آینده باید تفکر و مطالعه و از نتیجه این مطالعه بتوانیم برای فردا برنامه‌ریزی کنیم.



یزدان‌پناه با بیان اینکه اگر امروز زندگی مناسبی نداریم در فکر، شیوه زندگی و رفتار با مشکل مواجه بودیم، افزود: خداوند جهان را قانونمند آفرید و اگر زندگی افراد خوب نیست به خاطر این است که تغییر نمی‌کنند و بر مدار تکرار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه اشکال گرفتن صرف، دردی از ما دوا نمی‌کند، گفت: باید کار و تغییر کنیم و عمر ما از زمانی شروع می‌شود که تصمیم‌گیری را در اختیار بگیریم نه اینکه منتظر بمانیم تا قطار زندگی ما را ببرد.

یزدان‌پناه با بیان اینکه نباید در این تصور باشیم که فرصت به پایان رسیده است، تصریح کرد: خدا  همواره در شیوه‌های مختلف تجلی یافته و به بندگان تذکر می‌دهد  و از امروز باید تصمیم بگیریم که متفاوت باشیم و هر روز زندگی بهتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد تصور و برنامه روشنی از آینده خود ندارند، ادامه داد: انسان‌ها باید بینش روشن نسبت به آینده داشته باشند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه افراد به اندازه آرزوهای خود، ثروتمند هستند، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین فرق افراد در زندگی به خاطر نگاه متفاوت آنها است.

یزدان‌پناه با اشاره به اینکه 10 درصد از وقت افراد می‌تواند در تبیین گذشته باشد اما نباید تمام وقت خود را به گذشته تمرکز کنیم، اظهار کرد: 90 درصد از وقت ما باید به این موضوع بینجامد که چه راه حلی موجود است و چه برنامه‌هایی باید تدوین شود که نگاه به آینده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نگاه افراد باید پالایش شود، افزود: در زندگی ما مسائل زیبایی وجود دارد اما از نگاه کردن به آن غافل هستیم چون گوش و چشم ما برای دیدن و شنیدن این زیبایی‌ها تربیت نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه وقتی به خوبی‌ها توجه کنیم زیبایی در زندگی ما جلوه می‌کند، گفت: تمرکز باید بر شکر نعمت باشد و پالایش نگاه به این مسیر کمک می‌کند.

یزدان‌پناه با بیان اینکه امکان ندارد توکل کنیم اما خدا کمک نکند، تصریح کرد: می‌توانیم تواناتر، سالم‌تر، شادتر و .. باشیم اما نگاه ما به سوی انتقاد و توجه به ناملایمات است.

این مشاور خانواده با اشاره به رتبه نخست مازندرانی‌ها از فضای مجازی، ادامه داد: می‌توان از فضای مجازی به صورت مناسب استفاده کرد  در حالی خانواده‌های ایرانی در کنار هم هستند اما با هم صحبت نکرده و در دنیای مجازی سیر می‌کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر انسان‌ها برای موفقیت برنامه ندارند یعنی برای شکست برنامه‌ریزی کرده‌اند.

یزدان‌پناه با اشاره به لزوم اولویت‌بندی برنامه در زندگی افراد، گفت: تعهد در اجرای برنامه و مدیریت زمان از دیگر موارد رسیدن به موفقیت است.

 


  • لر با تعصبپاسخ به این دیدگاه 1 0
    جمعه 27 آذر 1394-13:43

    ما در لرستان از پارسا توانمند تر خیلی زیاد داریم .لطفا کامنت ما لرها را بگذارید

    • عباس از خرم آبادپاسخ به این دیدگاه 6 2
      جمعه 27 آذر 1394-9:27

      مدیران لرستان و بختیاری سرآمد هستند.مدیران مازندران اگر قدرت و توانایی داشتند وزیر میشد.تو سازمان مدیریت مازندران مدیر توانمند نداشتیید اما لرستان فراوان داریم

      • پنجشنبه 26 آذر 1394-17:27

        به به مدیر خرم آبادی رفیق آقای صادقی.فکر نکنم لرها مدیر مازندرانی بپذیرند.همینه آقای صادقی ما مازندرانی ها پیشرفت نمیکنیم..میدانم که انتشار نمیدهی


        ©2013 APG.ir