تعداد بازدید: 2378

توصیه به دیگران 1

جمعه 8 دی 1385-0:0

بنيانگذار مركز مبارزه با سل درگذشت

دكتر «خليل فلسفى» بنيانگذار مركز مبارزه با بيمارى هاى سل در كشور بر اثر كهولت سن، در ۹۵ سالگى در گرگان درگذشت.



وى از نخستين گروه پزشكان گرگان بود كه بيمارستان فلسفى گرگان (از نخستين بيمارستان هاى گرگان و دشت) را به همراه مرحوم حاج «محمدتقى فلسفى» بنيان نهاد. دكتر فلسفى در سه دوره چهاردهم، پانزدهم و هفدهم مجلس شوراى ملى به عنوان نماينده مردم گرگان انتخاب شده بود كه آخرين دوره نمايندگى وى مصادف با كودتاى ۲۸ مرداد بود.


وى همچنين در زمان نمايندگى پايه گذار بسيارى از قوانين آن موقع همچون معافيت از خدمت سربازى متأهلين و ايجاد تسهيلات براى دانشجويان خارج از كشور بود. دكتر فلسفى در سه دوره وكالت مجلس توانسته بود تعدادى از كارخانه هاى منطقه را از انحصار شاه و وابستگان وى درآورد.


وى جزو نخستين اطباى منطقه گرگان بود كه در بيمارستان گرگان مشغول به كار شده و رئيس بخش عفونى بيمارستان شد. مرحوم فلسفى با منحل شدن مجلس پس از كودتاى ۲۸ مرداد براى دريافت مدرك تخصصى در رشته امراض ريوى به فرانسه رفت و در بازگشت مركز مبارزه با سل را در تهران بنيان گذاشت.
وى پس از بنيانگذارى مركز مبارزه با سل و چند سال حضور در آن مركز، به علت علاقه شديدى كه به گرگان داشت به زادگاهش برگشت. از ديگر اقدام هاى مرحوم خليل فلسفى مى توان به تأسيس مدرسه اى در گرگان كه به علت وقوع زلزله تخريب شده بود، اشاره كرد.


خدمات ارزشمند وى چه در بخش پزشكى و چه در دوره نمايندگى نه تنها در ياد گرگانى ها باقى مانده است بلكه در دورترين روستاهاى اين خطه و همچنين تركمن صحرا نام او را به نيكى ياد مى كنند.
روستاييان يكى از روستاهاى قديم گرگان برنامه دكتر فلسفى براى ساخت جاده، سد و توليد برق در آن روستا در دهه ۳۰ را هنوز به ياد دارند.(iran-newspaper)



    ©2013 APG.ir