تعداد بازدید: 6901

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 8 دی 1394-11:50

دو هفته پس از ثبت در میراث فرهنگی؛

اوقاف خانه خلیلیان بابل را تخریب کرد

اداره اوقاف و امور خیریه بابل، خانه قدیمی خلیلیان بابل را که به تازگی ثبت میراث هم شده بود، تخریب کرد/با حضور فعالان میراث فرهنگی و پلیس از تخریب کامل بنا جلوگیری شد+عکس


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، بابک ابهرزاد: صبح سه شنبه و در روز میلاد نبی اکرم (ص) و امام جعفرصادق(ع) اداره اوقاف و امور خیریه بابل، خانه قدیمی خلیلیان بابل را که به تازگی ثبت میراث هم شده بود، تخریب کرد.

پس از این اقدام غیرمتعارف و ضدفرهنگی که بدون هماهنگی سازمان میراث فرهنگی اجرا شد، جمعی از فعالان اجتماعی و میراث فرهنگی و یگان حفاظت میراث فرهنگی حاضر شدند و از ادامه تخریب جلوگیری کردند. ماموران نیروی انتظامی هم با تماس تلفنی یگان حفاظت وارد محل شدند. در ادامه نیز پرونده ای تشکیل شد و تحقیقات مقدماتی در حال اجراست.

خانه خلیلیان در که بین امامزاده ه قاسم و سه راه سنگ پل در بابل قرار دارد در تاریخ 25 آذرماه امسال ثبت ملی شد.

خبرنگار ما بعد از این حادثه تلاش کرد با معاون حقوقی اوقاف بابل گفت و گو کند که حاضر به مصاحبه نشد.

گفته می شود دو بنای موزه بابل و مدرسه بدر نیز با اقدام اوقاف در حال تخلیه است.

شایان ذکر است طبق ماده 558 قانون مجازات اسلامی «ﻫﺮﮐﺲ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﯾﺎ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﺍﺑﻨﯿﻪ‌، ﺍﻣﺎﮐﻦ‌، ﻣﺤﻮﻃﻪ‌ﻫﺎ ﻭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ـ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﯾﺎ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻠﯽ ‌ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ‌، ﯾﺎ ﺗﺰﯾﯿﻨﺎﺕ‌، ﻣﻠﺤﻘﺎﺕ‌، ﺗﺎﺳﯿﺴﺎﺕ، ﺍﺷﯿﺎ ﻭ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﻭ ﺧﻄﻮﻁ ﻭ ﻧﻘﻮﺵ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﯾﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﮐﻦ ﻣﺬﮐﻮﺭ، ﮐﻪ‌ ﻣﺴﺘﻘﻼ‌ ﻧﯿﺰ ﻭﺍﺟﺪ ﺣﯿﺜﯿﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ـ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﯾﺎ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﺮﺍﺑﯽ‌ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻋﻼ‌ﻭﻩ ﺑﺮ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺧﺴﺎﺭﺍﺕ ﻭﺍﺭﺩﻩ ﺑﻪ ﺣﺒﺲ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﻟﯽ ﺩﻩ‌ﺳﺎﻝ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.»

تخریب بناهای تاریخی در بابل در روزهای تعطیل مسبوق با سابقه است و دی ماه سال 1390 نیز شهرداری این شهر در یک روز تعطیل به تخریب حمام قدیمی میرزا یوسف و تبدیل آن به پارکینگ اقدام کرد.


  • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 4 0
    چهارشنبه 9 دی 1394-22:45

    در کجای تاریخ وجود دارد که مردم ایران زمین را وقف کرده باشن برای اوقاف تا اوقاف در ان برج سازی کنند اقایان این حرام هست اگر مال حلال و حرام را انچه که به ما اموزش داده باشن همین هست برادر واحد تجاری ساخته میشه تابلو زده کارفرما اوقاف برادران شما وقف نامه بیاورید که نوشته برای برج سازی

    • چهارشنبه 9 دی 1394-8:38

      یک نفر مردانگی می کرد به مسئولین اوقاف اطلاع می داد. این بندهای خدا و همچنین شهرداری ها سخت مشغول کار خودشانند که بخش مهمی از آن مالی و پولی است. از فرهنگ و میراث گذشته و هنر فاصله دارند. توهین نباشد!

      • دوستدار میراث فرهنگیپاسخ به این دیدگاه 4 0
        چهارشنبه 9 دی 1394-0:10

        متاسفانه اوقاف هم مانند شهرداری بابل درصدد از بین بردن آثار تاریخی می باشد و سازمان میراث فرهنگی از حقوق ثبتی خود دفاع نمی کند. سازمان اوقاف بابل وقف نامه این خانه ارزشمند را در معرض افکار عمومی قرار دهد تا مشخص شود که واقف یا واقفین اجازه دستکاری و تخریب این خانه را به این اداره داده اند. هدف واقف از وقف این مکان چه بوده است؟ متاسفانه سازمان اوقاف به عنوان امین اموالی که با هدف مذهبی واگذار می شود براساس وقف نامه و شرایط وقفی عمل نمی کند و باید این تخلف را با استفتاء از مراجع عالیقدر پرسید. باتوجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی، هنری آثار نیاکانی باید استاندار محترم با تشکیل شورای عالی اوقاف و میراث فرهنگی نسبت به گسترش تخلفات و تخریب آثار تاریخی اقدامی جدی مبذول دارد.

        • پنجشنبه 10 دی 1394-12:28

          وقتی مکانی ثبت نشد و از 5 سال پیش تخریب شد میراث تاالان چرا اقدام نکرد. چرا میراث فرصت 1 ماهه باوقاف جهت اعتراض میدهد وهنوز 1 هفته نشده ثبت جعلی میکند. معنایش چیست.


        ©2013 APG.ir