تعداد بازدید: 6017

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 13 دی 1394-8:29

به همت دکتر درگاهی و 100 پژوهشگر استان؛

مجموعه شناختنامه مازندران 74 جلدی شد

پس از چاپ و نشر 42 جلد از مجموعه شناختنامه مازندران، به کوشش دکتر زین العابدین درگاهی و گروهی از پژوهشگران استان، 32 جلد دیگر از این مجموعه منتشر شد.


 

مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: دکتر زین‌العابدین درگاهی در نشست جمعی از نویسندگان مجموعه شناختنامه مازندران، به مناسبت چاپ 32 عنوان دیگر از این مجموعه که در مرکز ساری‌شناسی برگزار شد، اظهار کرد: آبان سال 91 با حمایت حوزه هنری مازندران 37جلد از شناختنامه منتشر و کمتر از یک سال بعد، پنج جلد دیگر از این مجموعه با حمایت کمیته حمایت از موسسات فرهنگی چاپ و پخش شد.

سرپرست مجموعه شناختنامه مازندران با بیان اینکه بعد از وقفه یکی، دو ساله که در انتشار مجموعه شناختنامه داشتیم و آن هم به دلیل مشکلات اقتصادی کشور بود که باعث کندی کار شد، این مجموعه دوباره شروع به کار کرد، افزود: اکنون نزدیک به 93جلد از شناختنامه آماده انتشار داریم و 60 جلد هم در دست آماده‌سازی است.

وی با اشاره به انتشار 74 جلد از شناختنامه و تجدید چاپ هفت جلد از این مجموعه گفت: یکصد نویسنده با ما همکاری دارند و برخی نویسندگان بیش از یک مجموعه را به رشته تحریر درآورده‌اند.

این پژوهشگر با بیان اینکه برای دعوت از نویسندگان، محدودیتی قائل نشدیم، تصریح کرد: از هر مرد و زن، حوزوی و غیرحوزوی، داخل و خارج استانی و هر فرد علاقه‌مند به حوزه مازندران که قادر به کمک بود، دعوت کردیم.

درگاهی با اشاره به اینکه از ابتدا قرار بود این شناختنامه‌ها در مجلدهای مجزا و به نام هر مولف، منتشر شود و قصد تدوین مجموعه مقاله نداریم، ادامه داد: بعضی از مسئولان به جای اینکه بستر مطالعه را برای مردم فراهم کنند، به ما اعلام کردند این کتاب‌ها جیبی هستند و باید در قطع قطورتری منتشر شوند تا بتوانیم حمایت مالی کنیم.

وی با بیان اینکه امکانات ما در استان بسیار محدود است و به نهادهای بسیاری مراجعه کردیم تا در انتشار شناختنامه، همکاری کنند، خاطرنشان کرد: فقط بخشی از مرکز ساری‌شناسی به رایگان در اختیار ما است و معاونت فرهنگی شهرداری ساری هم نهادی است که انتشار 25 جلد از شناختنامه را بر عهده گرفت.

سرپرست مجموعه شناختنامه مازندران با اشاره به اینکه هیچ نهادی از پژوهشگران حمایت نمی‌کند، اظهار کرد: در اینجا مانند دیگر استان‌ها، بی‌شمار مولف و پژوهشگر و مراکز پژوهشی و پول نداریم. خیران بخش فرهنگی استان هم بسیار محدود هستند.

*مدیران ارشد استان نگاه فرهنگی ندارند

مدیرمسئول سایت مازندنومه در این نشست گفت: نگاه فرهنگی در مجموعه مدیران ارشد استان وجود ندارد.

علی صادقی ادامه داد: تا تغییری در مدل نگاه و اندیشه مدیریت ارشد استان اتفاق نیفتد، نمی‌توان انتظار داشت از مجموعه‌های این چنینی حمایت صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر نگاه ضد فرهنگی در استان حاکم است و کتاب و چاپ آن برای کم تر مسئولی اهمیت دارد، گفت: در چنین اوضاع بد فرهنگی، تنها معاونت فرهنگی شهرداری ساری از این مجموعه حمایت کرده و به همین دلیل در این سری فقط کتاب های مربوط به ساری منتشر شده است.

سردبیر مازندنومه تاکید کرد: وقتی فرهنگ اولویت مسئولان ما نباشد، تنها باید در انتظار معجزه ای برای تحول آفرینی و توسعه فرهنگی در استان بود.

*برای همه مردم به ویژه نسل جوان

موضوع مجموعه شناختنامه مازندران تاریخ و تمدن، فرهنگ و ادب، هنر و معماری، مذهب و... است.

هدف کار هم ارتقای سطح آگاهی ها، تقویت هویت دینی، فرهنگی و اجتماعی و اعتلای سطح اعتماد به نفس عمومی اعلام شده است.

این مجموعه برای همه مردم به ویژه نسل جوان در اندازه پالتویی و 48 صفحه منتشر می شود .

از جمله کتاب هایی که در سری جدید شناختنامه منتشر شده است می توان به این عنوان ها اشاره کرد: شاه غازی رستم(زمانه حسن نژاد)، امامزاده زین العابدین ساری(معینه سادات حجازی)، ابوسهل کوهی(علی رمضانی پاچی)، شیخ غلامعلی مجتهد ساروی(زین العابدین درگاهی)، تبارشناسی حکومت آل باوند(علی اکبر عنایتی)، شهید عبدالوهاب قاسمی(سید رحیم موسوی)، منظومه نصاب طبری(علی ذبیحی)، امامزاده یحیی و امامزاده عباس ساری(علی اصغر کلانتر)، فدایی نامه(فریدون اکبری شلدره)، محمد کاظم سریری(خدیجه نامدار جویباری)، سلطان العلمای مازندرانی(محمد مهدی کریمی سلیمی)و....

 


  • رشید محمدی لیتکوهیپاسخ به این دیدگاه
    جمعه 25 دی 1394-23:7

    با سلام و تقدیم احترام ، ضمن تبریک و تقدیر خدمت دوست ارجمند م جناب آقای دکتر درگاهی عزیز سوال من این است این شناختنامه ها را کجا می توان تهیه کرد و اصلا نحوه خرید و یا تهیه آن چگونه است . ؟

    • یک همشهریپاسخ به این دیدگاه 4 7
      يکشنبه 13 دی 1394-23:58

      بسیار ممنون خواهم شد؛ اگر فهرستی از کسانی که مدعی هستید از آنان دعوت شده، ارایه نمایید.

      • تعریف شناختنامه مازندران!!پاسخ به این دیدگاه 17 18
        يکشنبه 13 دی 1394-12:0

        تعریف شناختنامه مازندران:
        کتاب یا جزواتی جدا از هم که در ارتباط با تاریخ مازندرانند و توسط یکصد نفر( ماشا الله ! ) یا بیشتر تالیف می شود و برای جناب آقای درگاهی فرستاده می شود آنگاه با مرحمت ایشان عنوان شناختنامه می گیرد و با اعتبارات دولتی و یا شبه دولتی و یا با پول خیرانِ فرهنگی چاپ میشود .
        لطفاً تعریف دقیق تری اگر هست برای کاربران بنویسید .

        آقای درگاهی ! آیا بهتر نیست در قدم اول منابع ارزشمند مالی تان را صرف انتشار مجدد آثاری بزرگ چون تاریخ ابن اسفندیار و یا تاریخ مرعشی و یا مرزبان نامه و یا قسمت هایی از کتب ارزشمند فارسی که تاریخ مازندران را شامل می شوند نمایید تا آن آثار در حد کفایت و به تعدادی مناسب در دسترس همه مازندرانیان علاقمند باشد ؟
        ضمن ادای احترام به شما و به همه نویسندگان شناختنامه که همیشه می توانند کارهای ارزشمندشان را اگر قابل عرضه است در کنفرانس ها و یا در فضای مجازی به مردم عرضه کنند .

        • مسئول سابقپاسخ به این دیدگاه 6 6
          دوشنبه 14 دی 1394-20:58

          شما مشکلتان با نام آقای درگاهی است. بسیار خوب، این مشکل شماست نه ایشان

          • دوشنبه 14 دی 1394-8:33

            دوست گرامی اگر منابع مالی فراوانی وجود داشت که انتشار این مجموعه تا این حد به تعویق نمی افتاد. و همانگونه که در گزارش خبری اظهار شده تنها اثار مربوط به ساری حمایت مالی کسب کرده اند.ضمن احترام به نظر جنابعالی باز هم همانگونه که در گزارش خبری ذکر گردیده هدف از انتشار مجموعه هایی از این دست آشنایی نسل جوان و عموم مردم با بخشی از فرهنگ، ادب، فلکلور، زبان، هنر و تاریخ مازندران است و کتبی که فرمودید تنها در حوزه تاریخ اند و به کار متخصصان آن رشته آمده و اصولا مخاطبان شناختنامه نه حوصله خواندن همچین متونی را دارند و نه به علت نوع ادبیات به کار رفته در آن کتب مناسب عموم می باشند.

            • يکشنبه 13 دی 1394-21:56

              1-
              تا آنجا که من دیدم بخشی از شناختنامه مازندران دربارۀ تاریخ است؛ موضوعاتی چون ناموران، هنر و صنایع دستی و... نیز هست
              2-
              نشستن و ایراد گرفتن بسیار آسان است.
              من یکی از منتقدان سرسخت آقای درگاهی هستم و درصدد طرفداری نیستم؛ اما نقد اینچنینی نقد نیست، تخریب است.
              3-
              من شاهدم که ایشان از جیب خود هزینه کرد و از شخص موثقی شنیدم که حتی نویسندگان و همکاران فنی نیز بخش بزرگی از حقوقشان را برای پیشبرد کار ندیده گرفتند.
              قضاوت با ...


          ©2013 APG.ir