تعداد بازدید: 4108

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 7 بهمن 1394-9:2

امروز؛ شلاب پنجم در بابل

همایش شلاب را باید کوششی در راستای شناخت و تبیین بیشتر فرهنگ مازندران دانست. حرکتی که آغاز آن به سال 1383 برمی گردد و تاکنون چهار همایش تحت این عنوان برگزار شده و پنجمین همایش نیز در همین راستا برنامه ریزی شده است.


  مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، عیسی محمدی فیروزجایی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بابل و دبیر همایش شلاب: 1- فرهنگ، مهمترین و اساسی ترین عنصر حیات و اساس هویت هر جامعه به شمار  می آید، بنیانی که دیگر عناصر لازم برای استمرار حیات اجتماعی بر پایه ی آن قرار داشته و استواری، استقامت و پایمردی یک جامعه در طول تاریخ به برخورداری از پیشینه ی عمیق فرهنگی بستگی است.

خرده فرهنگ ها، فرهنگی درون فرهنگ بزرگ‌تر هستند که هم با کلیت بزرگتر یعنی فرهنگ ملی در ارتباط بوده و هم پیوستگی و وابستگی خویش را با آن حفظ می کنند و در عین حال از مشخصه هایی برخوردارند که آن را از خرده فرهنگ های دیگر مناطق یک کشور متمایز می سازد.

شناخت خرده فرهنگ‌ها، نقش مهمی در شناخت فرهنگ یک کشور دارند، زیرا آگاهی از تاریخ، زبان، فرهنگ، ادب و هنر یک منطقه می تواند به بسط معرفت درباره ی فرهنگ یک کشور بینجامد. از طرفی دیگر، شناخت، تثبیت و اشاعه خرده فرهنگ ها، موجب غنای فرهنگ ملی شده و می تواند به فرهنگ یک کشور در مقابله با هجمه فرهنگ های سلطه گر کمک شایانی کند.

2- مازندران در عین پیوستگی تاریخی با فرهنگ ایرانی و اسلامی از شاخصه هایی برخوردار است که مختص این منطقه است. زبان تبری که گستره تکلم به آن حتی فراتر از مرزهای جغرافیایی کنونی آن است؛ نغمات موسیقیایی این سامان به حدی از بالندگی رسیده که روح عمیق فرهنگی مردمان سرزمینش را روایت می کند؛ شعر که همدم دیرین مازندرانی ها بوده و حتی نقش و کارکردی فراتر از شعر به معنای امروزی داشته است زیرا بسیاری از مفاهیم متعالی دینی، الهی و انسانی از بستر شعر امکان انتقال از نسلی به نسل دیگر را یافته است؛ برخورداری از روحیه ی دلاوری و پهلوانی و تحسین رادمردان و پهلوانان، سبب دفاع از مرزهای ایمان و عقیده و سرزمین در طول تاریخ شده است و وجود معماری منحصر به فرد سقاتالارها که دلدادگی عمیق به آموزه های ناب شیعی را نشان داده و بیانگر فطرت پاک دینی و مذهبی ساکنان این خطه است.

در این برهه از زمان، جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان، عطش فهم و درک از خود و فرهنگ خویش را دارند و به دنبال کسب آگاهی و بسط معرفت درباره داشته های ارزشمند فرهنگی شان برای تقویت باور و اعتقاد خود هستند.

فراهم‌ساختن بسترهای لازم برای تحقق این امر مهم یک ضرورت اساسی فراروی همگان است تا از گسست بین نسلی جلوگیری کرده، پیوستگی و همبستگی فرهنگی بین نسل ها به‌ ویژه گروه های مستعد ولی آسیب پذیر جوان و نوجوان را سبب شوند.

3- همایش شلاب را باید کوششی در راستای شناخت و تبیین بیشتر فرهنگ مازندران دانست. حرکتی که آغاز آن به سال 1383 برمی گردد و تاکنون چهار همایش تحت این عنوان برگزار شده و پنجمین همایش نیز در همین راستا برنامه ریزی شده است.

1- همایش نخست ( 1383 ) با نکوداشت زنده یاد استاد محمدکاظم گل باباپور

2- همایش دوم ( 1385 ) با نکوداشت زنده یاد استاد غلامرضا کبیری

3- همایش سوم ( 1386 ) با تجلیل از استاد محسن مجیدزاده (م.م. روجا )

4- همایش چهارم ( 1387 ) با تجلیل از استاد حجت ا... حیدری سوادکوهی

5- همایش پنجم ( 1394 ) با تجلیل از استاد عیسی کیانی حاجی

ضمن ارج نهادن به تلاشهای صادقانه ی برگزارکنندگان قبلی، سعی شده است تا برنامه ای وزین، تدوین و اجرایی شود.

محدودیت هایی فراروی مجریان این همایش بود که ضیق وقت و کمبود اعتبارات از مهمترین آنها به شمار می آمد ولی به لطف و عنایت حق و مساعدت و همراهی عزیزانی این امر مهم، فرصت ظهور و بروز یافت.

 

در پایان جا دارد از مساعدت های مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، فرماندار ویژه شهرستان بابل،کار بدستان همایش و همه عزیزانی که در برپایی این همایش ، این دبیرخانه را یار و یاور بوده اند قرددانی کنیم.

 

خاصیت شلاب، بارش و استمرار آن است و ان شاا... تداوم بارش شلاب بر پهن دشت فرهنگ و اندیشه مازندران، طراوت، پویایی و شادابی بیشتر فرهنگ این سامان را به همراه داشته باشد.

 



    ©2013 APG.ir