تعداد بازدید: 5289

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 15 بهمن 1394-2:59

گزارش 6 تخریب خانه ثبت میراث شده خلیلیان بابل

ماموریت: 6 بار تخریب خانه حاج آقا جونی

حسینیۀ قاجاری خلیلیان (حاج آقا جونی) بابل با سکوت معنادار نهادهای قانونی، با وجود ثبت میراث شدن، از دی ماه امسال تاکنون 6 بار تخریب شده است.(گزارش کامل تخریب های 6 گانه تا امروز)


  مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری: پس از انتشار تصاویری که از حسینیۀ قاجاری خلیلیان (حاج آقا جونی) در اوایل مهر 94 برداشته شده بود و خبر تصمیم هیئت امنای جدید حسینیه برای تخریب  این بنا، موجی از اعتراضات در رسانه های مجازی و مطبوعات محلی به راه افتاد تا اینکه رییس اوقاف بابل در روز وقف که هجدهم آذرماه امسال بود، از خبرنگاران برای بازدید این بنا دعوت کرد و عنوان داشت که عکس های منتشره مربوط به چند دهه قبل است و در حال حاضر از بنا جزو ویرانه ای باقی نمانده است.

خبرنگاران نیز پس از مشاهده فضای داخلی با تخریب ها سطحی گسترده ای مواجه شدند که بعداً اثبات شد این تخریب ها به صورت عامدانه طی سه ماه گذشته رخ داده و گواه این مدعا نیز تاریخ ثبت شده در پیوست عکسهای مهر94 بود که بنا را در کمال سلامت نشان می داد.  

  انتشار تصاویر این تخریب های سطحی عامدانه، موجب اعتراض شدید دوستداران میراث فرهنگی شد و اداره کل میراث فرهنگی مازندران با توجه به اهمیت موضوع، با تلاشی مضاعف موفق شد در تاریخ 25 آذرماه 94 این بنا را با شماره 31368 در فهرست آثار ملی کشور ثبت کند، اما این رویداد پایان خوشی برای این بنا نبود.

*نخستین اقدام تخریبی

در ادامه کشمکش ها، اداره اوقاف شهرستان بابل توسط هیئت امنای منتخبش با استفاده از موقعیت تعطیلی روز میلاد پیامبر اکرم(ص) در تاریخ هشتم دی ماه 94 به تخریب سقف این بنای ارزشمند اقدام کرد که با حضور یگان حفاظت میراث شهرستان بابل و نیروی انتظامی این اقدام متوقف و شکایتی علیه متهمان تنظیم شد. این حرکت تخریبی نیز انعکاس گسترده ای در رسانه ها داشت.

*دومین اقدام تخریبی

هوشیاری و اعتراضات مردم حالا علاوه بر رسانه های داخلی، در شبکه های تلویزیونی خارج از کشور هم منعکس شد، لیکن اوقاف را از قانون شکنی باز نداشت.

  دو روز بعد باز هم در عصر یک روز تعطیل یعنی جمعه 11 دی ماه امسال، پنجره های اروسی بنا از جا درآورده شد و در حال خروج از ساختمان بود و همان تیم مخرب دو روز قبل، مشغول تخریب داخلی بنا بودند.

با تماس فوری با 110 و یگان حفاظت میراث باز هم همان داستان توقف عملیات تخریب و انتقال متهمان به کلانتری و شکایت اداره میراث از هیئت امنا برای بار دوم تکرار شد و مجدداً اعتراض شدید دوستداران میراث بابل... 

احتمال بارندگی و سقف تخریب شده و لزوم حفاظت از بنا با پوشش موقت سقف و صادر نشدن مجوز توسط اوقاف برای آغاز این عملیات، موجب استمداد مردم از دو نماینده مجلس شد.

در نتیجه حسین نیازآذری نامه اعتراضی برای رسیدگی به این وضع برای استاندار مازندران ارسال کرد.

   فردای آن روز یعنی دوازدهم دی ماه هم علی اکبر ناصری در بازدیدی که با حضور ریاست اوقاف و دادستان بابل و شماری از نیروهای مردمی انجام پذیرفت، توانست رضایت اوقاف برای ورود نیروهای مردمی و آغاز عملیات حفاظت موقت سقف در برابر باران را بگیرد. در این بازدید آقای صفری -رییس اوقاف بابل- اعلام کرد با تعیین مهلتی، بنا را برای مرمت در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می دهد.

  در روز بعد عملیات حفاظت سقف با هزینه نیروهای مردمی انجام شد که تا ساعاتی از شب و در زیر بارش باران ادامه داشت و پس از اتمام عملیات، خیال دوستداران میراث از سلامت بنا تا مشخص شدن تکلیف این ماجرا توسط دستگاه قضایی تا حدودی آسوده شد.

*سومین اقدام تخریبی

  ظاهراً این داستان قرار نبود به پایان برسد. عصر روز پنج شنبه 24/10/9424 دی ماه، با گزارش چند تن از همسایگان مبنی بر شنیدن صدای ریزش آوار و متعاقباً خروج چند تن از خانه خلیلیان، دوستداران میراث فرهنگی بار دیگر دست به دامان دو نماینده شهر در مجلس شورای اسلامی شدند.

آقای ناصری پس از تماس با آقای صفری از قول او چنین اتفاقی را تکذیب کرد، ولی فردای آن روز با ورود یگان حفاظت میراث به داخل بنا مشاهده شد دیوار شمالی بنا تخریب شده و باز هم شکایت سومی که بی نتیجه ماند.

*چهارمین اقدام تخریبی

دادستانی اقدامی عملی برای پلمپ این بنا انجام نداد و تخریب های پیاپی و سکوت دستگاه قضایی برای مردم فرهنگ دوست بابل سوال برانگیز بود، تا اینکه در نیمه شب چهارشنبه هفتم بهمن ماه بار دیگر با تماس همسایگان از صدای ریزش آوار، نیروهای آتش نشانی وارد عمل شدند و گرداگرد خانه را با باند محدوده خطرخیز محدود کردند تا کسی وارد بنا نشود. حالا همسایگان از این بلاتکلیفی به ستوه آمده بودند.

*پنجمین اقدام تخریبی

  عصر روز بعد دوباره صدای ریزش آوار گزارش و این بار فردی در زیر آوار گرفتار شد، اما جان سالم به در برد! با ورود نیروهای نشانی هویت این فرد یکی از اعضای هیئت امنای حسینیه خلیلیان گزارش شد که در سه تخریب قبل شرکت داشت و باز هم شکایت چهارم اداره میراث و سکوت دستگاه قضایی!

*ششمین اقدام تخریبی

این کش و قوس را پایانی نیست و تخریب کننده ها ظاهرا بدون منع قانونی تا تخریب کامل این خانه قدیمی قسم خورده اند. با گزارش مردمی در نخستین روز دهه فجر یگان حفاظت میراث از ورود همان عضو هیئت امنا که چهار روز قبل زیر آوار گرفتار شده بود به ساختمان مطلع می شود که پس از حضور در محل در کمال تعجب با حجم گسترده ای از ویرانی این بنای ثبت شده که تا سه ماه قبل در سلامت کامل بود مواجه شده و از این عضو مخرب هیئت امنا می شنود که: «ما مجوز تخریب داریم»

* ما مردم سرگردان!

مردم بابل در این اوضاع نابسامان حیران و سرگردان مانده اند که قانون و دستگاه قضایی در این اتفاقات ناگوار چه نقشی دارد؟

در ماده 558 قانون مجازات اسلامی آمده: «هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی- تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ‌ایران به ثبت رسیده است، یا تزیینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا، لوازم، خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که‌ مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی - تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی‌ وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده، به حبس از یک الی 10 سال محکوم می‌شود.»

 

 



    ©2013 APG.ir