تعداد بازدید: 5035

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 19 بهمن 1394-20:46

نوشهر پایتخت ارکیده کشور

رونق گردشگری نوشهر با جشنواره 3 روزه گل ارکیده

  یک ماه و نیم پس از شب نشان نیما، اینک نوشهر در آستانه برگزاری جشنواره ملی و بزرگ دیگری قرار دارد: برگزاری نخستین جشنواره ملی گل «ارکیده»، در محل باغ گیاه‌شناسی این شهر.


 مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: پس از رقابت بی حاصل دو شهر مازندران بر سر بهارنارنج که بابلی ها خود را شهر مقدم بهارنارنج می دانند و ساروی ها هم خود را پای تخت بهارنارنج قلمداد می کنند، شهرهای دیگر استان به دور از هرگونه کشمکش مضحک، اندک اندک نمادهای گردشگری خود را به ایرانیان معرفی و عرضه می کنند.

برای نمونه قائم شهری ها امسال هم جشنواره پرتقال برگزار کردند، هم بنا داشتند جشنواره «ترش انار» برگزار کنند که به دلیل فاجعه منا اجرا نشد و هم جشنواره نی شکر را چند سالیست در شهر و روستا برپا می کنند و شهرشان را شهر نی شکر نامیده اند. اواخر اسفندماه امسال نیز تصمیم دارند جشنواره بزرگ توسعه گردشگری روستایی را در ریکنده قائم شهربرگزار کنند.

بهنمیری ها نماد توت فرنگی را برگزیده اند، گلوگاهی ها چند سالیست شهرشان را با انجیر به گردشگران معرفی کرده اند، بهشهر جشنواره انار برگزار می کند و ...اینک نوشهری ها به این فکر افتاده اند گردشگری شهرشان را با گل ارکیده رونق دهند و دیری نخواهد پایید که نوشهر شهر ارکیده ایران خواهد شد.

*ارکیده ی شگفت انگیز

گلهای ارکیده یا ثعلب ها به عقیده بسیاری از دانشمندان جزو تکامل یافته ترین گیاهان به شمار می روند.

ارکیده بدون شک یکی از شگفت انگیز ترین و زیباترین گیاهان روی زمین است که از نظر تنوع با بیش از 600 جنس و 20000 گونه در سطح جهان، جزو غنی ترین گروه های گیاهی محسوب می شود.

گل دهی ارکیده ها با رنگهای متنوعی مانند سفید، ارغوانی، ارغوانی رگه دار و ترکیبی از صورتی و سفید از دی ماه شروع و تا چند ماه ادامه دارد. شکل عجیب و جدید شکوفه های این گیاه جذابت خاصی دارد و یکی از انواع گل های صادراتی مهم و پردرآمد در سطح دنیا به شمار می آید، به طوری که کشور تایلند از محل صادرات این گل بیش از 250 میلیون دلار در سال درآمد کسب می کند.

*21 تا 23 بهمن در شهر ارکیده ها

 نخستین جشنواره ملی گل ارکیده از 21 تا 23 بهمن ماه در نوشهر برگزار می شود.

برگزاری این جشنواره علاوه بر فرصتی ارزشمند برای حمایت از تولید و بخش کشاورزی این شهرستان، موجب معرفی هرچه بیشتر قابلیت های اکوتوریستی و گردشگری نوشهر خواهد شد.

زیستگاه و خاستگاه اصلی گل ارکیده شهرستان های نوشهر و چالوس است و با توجه به شرایط خاص آب و هوایی این منطقه ها، گونه های مختلف این گل با کیفیت عالی قابل کاشت و برداشت است.

دبیر جشنواره نخستین جشنواره ملی گل ارکیده از حضور هفت تولید و صادر کننده بزرگ و معروف گل ارکیده کشور در این جشنواره خبر داده است.

غلامرضا گلزاری دهنو گفته که در این نمایشگاه از تازه ترین پیشرفت ها و دستاوردهای علمی منطقه در زمینه تولید و پرورش گل ارکیده رونمایی می شود.

*جای بسی خرسندی

خاستگاه برخی تجربه‌های فرهنگی و هنری، از جمله شش دوره آیین شب نشان نیما شهرستان  نوشهر است و این منطقه ظرفیت‌های بالایی در برگزاری جشنواره ها،  همایش ها و برنامه های فرهنگی دارد.

یک ماه و نیم پس از شب نشان نیما، اینک نوشهر در آستانه برگزاری جشنواره ملی و بزرگ دیگری قرار دارد: برگزاری نخستین جشنواره ملی گل «ارکیده»، در محل باغ گیاه‌شناسی این شهر.

ایجاد شور و نشاط و شادابی در شهر، ایجاد بستری مطمئن برای فعالیت تولیدکنندگان گل ارکیده و فرصتی ماندگار برای ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای عموم شهروندان؛ جای بسی خرسندی است.



    ©2013 APG.ir