تعداد بازدید: 4167

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 20 بهمن 1394-2:52

جیب خالی کارگران نساجی در آستانه نوروز

مشکلات کارگران نساجی قائمشهر مانند سال‌های گذشته هنوز ادامه دارد و حتی ورود دستگاه‌های جدید و سرمایه‌گذار تازه‌نفس هم نتوانست دردی از این واحد بزرگ صنعتی درمان کند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، فاطمه نوری: در حالی‌که مسئولان در چند سال اخیر بارها خبر از بهبود وضعیت نساجی قائمشهر داده‌اند و حتی به صدا در آمدن سوت این کارخانه چند روزی به یکی از خبرهای مهم استان تبدیل شد، هنوز از این کارخانه قدیمی و باسابقه صداهای خوبی به گوش نمی‌رسد.

  این روزها مانند چند دوره پیش انتخابات مجلس، نساجی یکی از اصلی‌ترین محورهای جلسات انتخاباتی نامزدهای مجلس در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه و جویبار است. این‌که چرا نباید از این فرصت به درستی استفاده شود و نساجی چگونه باید به رونق برسد. یا این‌که دلیل رکود کاری این کارخانه چه بود و برای خروج از این بن‌بست چه باید کرد و ده‌ها اظهار نظر کارشناسی و غیرکارشناسی دیگر.

  به نظر می‌رسد که این حرف‌ها و حدیث‌ها و تمام خبرهای خوشی که مسئولان طی چند سال اخیر دادند، همان‌طور که احتمالش می‌رفت به هدفی که مد نظر کارگران و شهروندان بود نرسید. چون صبح روز شنبه محوطه مقابل استانداری مازندران دوباره صحنه‌ای تکراری از تجمع کارگران نساجی به خود دید. تجمع بیش از 100 کارگر نساجی قائمشهر در اعتراض به مشکلات این واحد صنعتی بزرگ تصویری بود که بسیاری از شهروندان مرکز استان شاهد آن بودند. کارگران با در دست داشتن بنرهایی خواستار رفع مشکلات خود شدند و از مسئولان ارشد استان خواستند که توجهی جدی به فعالیت‌های سرمایه‌دار جدید داشته باشند.

روی یکی از این بنرها نوشته شده است: «مهم ترین خواسته و درخواست کارگران شرکت نساجی مازندران تعیین تکلیف مالکیت این شرکت است. نقض مصوبات شورای تأمین توسط سرمایه‌گذار نباید از طرف مسئولین محترم بی‌پاسخ بماند.» از همین دو جمله می‌توان دریافت که پرداخت نشدن حقوق دوباره دامن کارگران نساجی را گرفته است و این قشر باز هم باید با دست‌های خالی به استقبال نوروز بروند.

یکی از کارگران این کارخانه که در این تجمع حضور داشت به ما گفت: مسئولان هیچ توجهی به مشکلات این کارخانه ندارند و فقط از پشت میز خود حرف‌هایی می‌زنند تا در رسانه‌ها دیده شوند. هیچ‌کدام از این مسئولان نمی‌توانند در شرایطی که ما کار می‌کنیم حتی یک هفته دوام بیاورند. سال گذشته در یک مرحله اتفاقاتی افتاد و رسیدگی‌هایی به وضعیت کارگران نساجی شد. اما به صورت موقتی در همان مرحله باقی ماند. چون مسئولان هیچ نگاه پایداری به حل مشکلات نساجی ندارند.

  این کارگر شرکت نساجی که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: من و همکارانم نزدیک به 5 ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌ایم. از سال‌های گذشته طلبی نداریم و همه مطالبات تقریبا مربوط به امسال است. اگر مسئولان واقعا به فکر رفع مشکلات ما هستند این مشکلات را یک بار برای همیشه برطرف کنند. بارها اعلام کردیم که مسئولان استانی که توان حل این مشکلات را ندارند دست‌کم از نام کارگران و نساجی برای کارنامه‌های خود سوءاستفاده نکنند.

  وی افزود: سرمایه‌گذار جدید هم با تمام سر و صدایی که برای حضورش در نساجی شده بود و وعده‌هایی که مطرح می‌کرد مانند سرمایه‌گذارهای گذشته به تعهداتش عمل نکرد. چند ماه است که وضعیت بیمه کارگران مشخص نیست و خانواده‌های کارگران برای دریافت خدمات درمانی با مشکل مواجه هستند.

 این کارگر شرکت نساجی مازندران خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار حتی به تعهداتی که در فرمانداری قائمشهر داده بود و صورتجلسه نیز شده است عمل نکرد. قرار بود تا 15 بهمن پاسخ قطعی و درستی به کارگران بدهند. اما توجهی به این تعهدات نشد. ما هم دستمان از همه جا کوتاه است و ناچاریم به استانداری پناه بیاوریم. البته معمولاً این تحصن‌ها نتیجه‌ای ندارد.

کارگرانی که این بار بر خلاف سال‌های گذشته در حال تولید هستند و به گفته مسئولان این شهرستان در کارخانه‌ای کار می‌کنند که از سال گذشته از مرحله زیان‌دهی خارج شد و به مرحله سوددهی رسید، باز هم وضعیت شان تفاوتی نسبت به سال‌های گذشته نکرده است.

نکته قابل توجه هم در تمام این تجمع‌ها این است که تقریباً همه آن‌ها بی‌نتیجه ماند و حتی مسئولی هم جز در چند مورد کم، برای پاسخ دادن به درخواست‌های کارگران در بین آن‌ها حضور نیافت. در تجمع اخیر هم فرمانده نیروی انتظامی مازندران سردار «مسعود جعفری‌نسب» در جمع تجمع‌کنندگان حضور یافت و از کارگران نساجی خواست تا از متشنج کردن جو استان و فضای کاری‌شان خودداری کنند. او تاکید کرد که پیگیر رفع مشکلات کارگران نساجی خواهد شد و بهتر است که محوطه مقابل استانداری را ترک کنند و دست از تجمع بکشند.

مشکلات کارگران نساجی قائمشهر مانند سال‌های گذشته هنوز ادامه دارد و حتی ورود دستگاه‌های جدید و سرمایه‌گذار تازه‌نفس هم نتوانست دردی از این واحد بزرگ صنعتی درمان کند.

*این گزارش در روزنامه همشهری منتشر شد که برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت


  • سه شنبه 20 بهمن 1394-12:1

    اقای صادقی همه ی این عزیزان رو اون... به روز سیاه نشونده... که به جای حل مشکلات دنبال رفتن به خارج کشور با تیم کشتی بود..مردم قایمشهر اینها رو فراموش نمیکنند...


    ©2013 APG.ir