تعداد بازدید: 2994

توصیه به دیگران 5

چهارشنبه 28 بهمن 1394-9:36

در سالن همایش کتابخانه ملی تهران؛

مازندرانی ها جشن اسفندگان برگزار کردند

جشن اسفندگان با هدف حفظ و پاسداشت موسیقی و هنر تبری و نیز بزرگداشت مقام شامخ زن در سالن همایش کتابخانۀ ملی ایران برگزار شد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مسعود نورانی، دبیر اجرایی همایش: جشن اسفندگان (روز مهر و سپاس از مقام زن) با هدف حفظ و پاسداشت موسیقی و هنر تبری و نیز بزرگداشت مقام شامخ زن در سالن همایش کتابخانۀ ملی ایران برگزار شد.

در این جشن که یک شنبه شب گذشته به همت انجمن فرهنگی تلارپه (قائمشهری ها، سوادکوهی ها، جویباری ها و کیاکلایی های مقیم تهران) برپا شد، برنامه های متنوعی همچون اجرای موسیقی مازندرانی و سنتی، مراسم آیینی، شعرخوانی، تجلیل از بانوان فرهیختۀ مازندران و... به اجرا درآمد.

در این مراسم پس از تلاوت قرآن کریم و سرود ملی، مصطفی احمدی -رئیس هیات مدیره انجمن تلارپه- به حاضران خوشامد گفت و در خصوص نحوه شکل گیری انجمن و اهداف آن توضیح داد.

در ادامه امید الیاسی -از مسئولان کتابخانه ملی- کوتاه سخنرانی و این نهاد را معرفی کرد.

 سپس گروه موسیقی اقوام کایر به سرپرستی سیدجمال محمدی به اجرای نغمه های دلنشین موسیقی پرداخت.

 شعرخوانی عطیه مرتضوی، لیلا احمدی کمرپشتی و علی حسن نژاد از دیگر بخش های هنری برنامه بود.

پروفسور داود هرمیداس باوند سخنران اصلی برنامه بود که در دو بخش ابتدا به نقش تشکل های مردم نهاد در کمک به توسعه کشور پرداخت و سپس درباره جشن اسپندگان و بزرگداشت مقام زن و زمین و نقش زنان در شکل دهی جوامع توسعه یافته سخن گفت.

در ادامه گروه ارکستر ملی نغمه باران به سرپرستی علی امیرقاسمی -هنرمند آملی- به بازخوانی نغمه های اصیل ایرانی پرداخت.

  آیین یادبود زنده یاد استاد احمد محسن پور -هنرمند نامی مازندران- نیز توسط دکتر نظام الدین نوری کوتنایی اجرا شد و حاضران به احترام استاد محسن پور فاتحه خواندند.

 تک خوانی بانوان یوسفی و فغانی از بخش های دیگر برنامه بود که خاطرات سرزمین های سرسبز شمال و تلاش های مردمان پرتلاش آنجا را تداعی کرد.

در پایان هم 13 بانوی فرهیخته مازندران در زمینه های هنری، ورزشی، اجتماعی و کارآفرینی تجلیل شدند.

 در این مراسم حدود 450 نفر از شهرهای مختلف مازندران و دیگر استان ها، دبیران تشکل ها و انجمن های خانه اقوام ایران و نیز مهمانان خارجی حضور داشتند.
 



©2013 APG.ir