تعداد بازدید: 3349

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 13 اسفند 1394-8:19

دردسرهای یک نیروگاه

آلودگی صوتی نیروگاه هادی شهر ماندنی نیست- افضلی

تست دستگاه‌های نیروگاه برق هادی شهر در چند ماه اخیر مزاحمت‌هایی را برای اهالی ایجاد کرد/مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت: دلیل شنیده شدن صداهای نیروگاه نصب نشدن سایلنترهاست و پس از نصب آن‌ها تقریباً هیچ صدایی از نیروگاه شنیده نمی‌شود.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان آرای: چند سالی است که ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک یا CHP در شهرهای کشور مورد توجه قرار گرفته و مسئولان تلاش می‌کنند با ارائه تسهیلات و مشوق‌ها، از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش دعوت کنند. این نیروگاه‌ها که زیر 25 مگاوات برق تولید می‌کنند، دارای مزیت‌هایی نسبت به نیروگاه‌های بزرگ هستند. سرعت بالا در راه‌اندازی، نزدیکی به محل مصرف برق، هزینه پایین‌تر، کاربرد بهتر در زمینه پدافند غیرعامل و مواقع بحران و آلودگی کمتر و نیاز به فضای کوچک‌تر از جمله مزایای ساخت این نیروگاه‌ها هستند.

 همراه با سایر نقاط کشور، در مازندران نیز اقداماتی برای ساخت این نیروگاه‌ها انجام شد. آذر ماه سال 93 بود که یک نیروگاه گازی 25 مگاواتی در شهرک صنعتی بشل سوادکوه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید. برای چند طرح مشابه نیز در استان پروانه صادر شد. یکی از این طرح‌ها نیروگاه 10 مگاواتی شهر «هادی شهر» در شهرستان بابلسر است. عملیات ساخت این نیروگاه از سال 92 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه میربازار این شهر آغاز و اکنون پس از 2 سال تقریباً ه مرحله بهره‌برداری نزدیک شد. اما نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری از این نیروگاه، اعتراض اهالی این محله و مسئولان این شهر را در پی داشت.

تعدادی از اهالی محله میربازار هادیشهر در تماس با ما پیگیری مشکلات ناشی از راه‌اندازی این نیروگاه را خواستار شدند. به گفته یکی از اهالی این منطقه، تست دستگاه‌های این نیروگاه در چند ماه اخیر مزاحمت‌هایی را برای اهالی ایجاد کرد که در صورت استمرار این وضعیت، شرایط برای اهالی بسیار دشوار خواهد شد.

«تقی اسفندیار» با بیان این‌که آلودگی صوتی این نیروگاه بسیار زیاد است، به همشهری گفت: در پیگیری‌هایی که همراه با چند تن از اهالی محله از جمله آقایان «مهرداد مهدی‌پور»، حجت‌الاسلام طالب‌تبار و «فرزاد داداش‌نتاج» انجام دادیم، مشخص شد که هنوز شهرداری هم به این واحد پروانه ساخت نداده است. به گفته شهرداری سرمایه‌گذار باید برای دریافت پروانه ساخت، تایید استاندارد بودن ساختار مجموعه را باید از نهادهای ناظر مانند محیط زیست به شهرداری تحویل می‌داد.

وی اظهار کرد: نتیجه بازدید محیط زیست از این نیروگاه در هنگام آزمایش، محروز بودن آلودگی صوتی آن بود. 23 دی ماه امسال محیط زیست در نامه‌ای به شهرداری این موضوع را اعلام کرد. اما در این مدت هنوز اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشد. برای این واحد استانداردهای دیگری مانند اختصاص 25 درصد مساحت مجموعه به فضای سبز و داشتن تصفیه‌خانه برای موتورها نیز باید رعایت شود.

این شهروند خاطرنشان کرد: شهرداری برای رفع مشکل آلودگی صوتی فرصتی 20 روزه به نیروگاه داد. اما هنوز کاری برای رفع این مشکل انجام نشد. صدای دستگاه‌های نیروگاه تا شعاع 500 متری برای اهالی مزاحمت ایجاد می‌کند. حدود 80 خانوار در اطراف این نیروگاه گازی زندگی می‌کنند که در صورت استمرار این وضعیت و ادامه داشتن شکل کار نیروگاه به این صورت آرامش آن‌ها مختل خواهد شد. اخیراً هم اعتراض‌مان را در طوماری با 150 امضا به فرماندار و نماینده شهرستان تحویل دادیم.

 اسفندیار گفت: امیدواریم تا پیش از وارد شدن برق تولیدی این نیروگاه به مدار، مشکلات آن برطرف شود و نیروگاه با استانداردهای لازم به بهره‌برداری برسد. تا امروز که اهالی هیچ رضایتی از فعالیت نیروگاه ندارند.

پس از اعتراض مردم منطقه به آلودگی صوتی این نیروگاه در حال ساخت، شهرداری و شورای اسلامی نیز پیگیر رفع چالش شدند. رییس شورای اسلامی هادیشهر در این باره با بیان این‌که بهره‌برداری از این واحد نیروگاهی منوط به مثبت بودن نتیجه استعلامات محیط زیست، راه و شهرسازی و شهرداری است، گفت: ساخت این نیروگاه‌ها در سراسر کشور مورد توجه قرار گرفت. این واحدها به عنوان صنایع پاک معرفی شده‌اند. طبیعتاً انتظارها بر این است که همه استانداردها در ساخت این واحد نیروگاهی رعایت شود.

 «مهدی محمدجانپور» افزود: نیروگاه هنوز به مرحله‌ای از استاندارد که مد نظر دستگاه‌های نظارتی است نرسیده و قرار بر این است که سرمایه‌گذار به تمام تعهدات قانونی عمل کند.
نهاد قانونی و متولی اصلی صدور مجوز برای ساخت این نیروگاه‌ها شرکت برق منطقه‌ای است. شرکت برق منطقه‌ای مازندران با هدف افزایش راندمان تولید و کاهش اتلاف انرژی در خطوط انتقال برق از نیروگاه‌های بزرگ به شهرها و روستاها، حمایت از ساخت این نیروگاه‌های گازی کوچک را در دستور کار قرار داد. برای هادیشهر نیز این اقدام با همین هدف انجام شد و زمین مورد نیاز در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت. طبیعی است که در چنین شرایطی نخستین نهاد پاسخگو به اعتراضات مردم شرکت منطقه‌ای است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در این باره به همشهری گفت: ساخت این نیروگاه هنوز تمام نشد. بنابراین دفعاتی که نیروگاه روشن می‌شود مربوط به تست‌های دستگاه و مقدمات راه‌اندازی کارخانه است که انجام ان معمولی است.

 «حسین افضلی» افزود: دلیل این‌که صداهایی از این واحد نیروگاهی خارج می‌شود، کامل نبودن آن است. نیروگاه هادی شهر در مرحله فعالیت آزمایشی قرار دارد و به شهروندان این اطمینان را می‌دهیم که هرگز قرار نیست چنین صداهایی را که در مرحله آزمایش شنیده‌اند، در زمان بهره‌برداری بشنوند.

  وی اظهار کرد: همه این اقدامات برای رفاه بیشتر مصرف‌کنندگان انجام می‌شود. بنابراین شرکت کاری نمی‌کند که رفاه و آرامش شهروندان از بین برود. در واقع خود شرکت برق منطقه‌ای به نیروگاهی که استانداردهای لازم را رعایت نکرده باشد، اجاز آغاز فعالیت و تزریق برق تولیدی به مدار مصرف را نمی‌دهد.

   این مسئول خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های گازی مقیاس کوچک در شهرهای مختلف نصب شده‌اند و مشغول فعالیت هستند. در برخی از نقاط شهری تهران این‌ نیروگاه‌ها فعالیت‌شان را آغاز کردند و هیچ مزاحمتی هم برای همسایگان خود ندارند. همه این نیروگاه‌ها با یک استاندارد ساخته می‌شوند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت: هنوز سایلنترهای دستگاه‌ها نصب نشده و دلیل شنیده شدن این صداها نصب نشدن همین سایلنترها است. این سایلنترها در مراحل پایانی و پیش از بهره‌برداری رسمی نصب خواهند شد که پس از نصب آن‌ها تقریبا هیچ صدایی از نیروگاه شنیده نمی‌شود. این موضوع برای شرکت برق منطقه‌ای از همیت بالایی برخوردار است. اگر این نیروگاه‌ها قرار بود چنین مزاحمت‌هایی را ایجاد کنند، تاکیدی بر ساخت ان‌ها در شهرهای مختلف کشور نمی‌شد.

پاسخ مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان دست‌کم تا زمان بهره‌برداری رسمی از این نیروگاه به همه نگرانی‌های اهالی محله میربازار هادی شهر پایان خواهد داد. طبیعتاً اهالی این منطقه هم سر و صدای احتمالی پیش از بهره‌برداری رسمی را تحمل می‌کنند تا در زمان بهره‌برداری، هیچ مزاحمتی را شاهد نباشند.



©2013 APG.ir