تعداد بازدید: 8070

توصیه به دیگران 1

جمعه 21 اسفند 1394-9:25

مارمه

گزارش تصویری از جشن مارمه در روستای فیروزجای بندپی بابل(30 عکس)


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کامران ادبی فیروزجایی: «جشن مارمه» -ویژه برنامه پیشواز عید نوروز- عصر پنج شنبه 20 اسفندماه 94 در روستای پریجا (فیروزجا) از توابع بندپی بابل برگزار شد.

 این جشن با هدف احیای آیین های بومی و قدیمی مردم منطقه در ایام نوروز، با حضور اهالی روستای پریجا، مردم روستاهای هم جوار و علاقه مندانی از شهرهای دیگر استان اجرا شد.

جشن مادرمه ابتدا با نوروزخوانی در دهکده آغاز شد و نوروزخوان با همراهی کودکان روستایی به محل برگزاری اصلی جشن وارد شد.

در ادامه شاعران و هنرمندان محلی به اجرای برنامه­های خود پرداختند و شادی را به خانۀ دل­های میهمانان هدیه کردند.

مهم­ترین بخش این جشن اجرای برنامه مارمه بود که کودک خردسالی با «سینی مارمه» شامل آب و شاخه درخت و چراغ وارد میدانگاهی شد. سپس زنان روستایی نیز با سینی (مجمه) های خود که حاوی انواع شیرینی محلی بود، وارد شدند.

در حاشیه این مراسم سفره هفت سین چیده شده بود. زنان روستایی هم انواع شیرینی ها همچون بادونه و کماج و نیز آش محلی را تهیه و از حاضران پذیرایی کردند.

 از دیگر بخش ­های این مراسم برگزاری کشتی پهلوانی لوچو بود که به صورت نمادین توسط پهلوانان فیروزجایی برگزار شد. کودکان روستا نیز مراسم نمادین «مرغنه جنگی» را اجرا کردند.

 گفتنی است این جشن در صحن حیاط یکی از خانه­های قدیمی روستای پریجا و به همت گروه فرهنگی سایت بندپی و همکاری اهالی این روستا برگزار شد.

در پایان این مراسم تقویم محلی بندپی که برای سومین سال متوالی طراحی و چاپ شده است، بین حاضران پخش شد. این سال شمار سال گذشته با شماره 27294/17 در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کل استان مازندران به ثبت رسید.

«عید نظر خال نظر اوف» دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه گیلان و اهل استان سغد تاجیکستان، مهمان ویژه این مراسم بود.

همچنین این جشن با حضور هنرمندان تلویزیون مازندران و توسط دوربین شبکه استانی ضبط شد.

خاطرنشان می کنیم مارمه مراسمی است که دقایقی از قبل از نوروز آغاز می­شود. در این رسم معمولا سرپرست یا کوچکترین فرزند خانواده قبل از شروع سال جدید از اتاقی که سفره نوروز در آن پهن است خارج می­شود و هم زمان با آغاز سال نو همراه با سینی­ای که داخل آن قرآن، کاسه­ای آب و یک شاخه سبز درخت که معمولا شاخه درخت آلوچه است، وارد اتاق می­شود.

تا زمانی که مارمه انجام نگرفت، کسی حق ورود به خانه را ندارد و اگر کسی از خانه خارج شود آن قدر باید بیرون از خانه بماند تا مارمه کننده برگردد.

وقتی مارمه وارد خانه می شود، فرا رسیدن سال جدید را به دیگر اعضای خانواده تبریک می گوید و آن شاخه سبز را روی در یکی از اتاق ها می گذارد.



    ©2013 APG.ir