تعداد بازدید: 5011

توصیه به دیگران 0

جمعه 28 اسفند 1394-14:9

نوروز با جشنواره اقوام ایرانی

اقوام ایرانی، سفیران صلح ایران در راه مازندران

از چهارم تا هشتم فروردین ماه؛ 12 قوم از اقوام ایرانی شامل مازنی، گیلک، کرد، لر، بلوچ، ترکمن، عرب، جنوبی، فارس، ترک، ترکمن و بختیاری با حضور پر رنگ خود شادی و نشاط را به فضای عید نوروز در مازندران هدیه می کنند.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: عید نوروز امسال در مازندران حال و هوایی متفاوت از سالهای گذشته دارد. استان مازندران در نوروز 95 میزبان کاروان صلح است. این نامی است که دبیر نخستین جشنواره ایرانی اسلامی نوروز و صلح به گروه هنری اقوام ایرانی داده است.

علی دامادی، دبیر جشنواره، می گوید: تلاش می کنیم که به همت خانه سرباز صلح ایران، نخستین جشنواره ایرانی - اسلامی نوروز و صلح را با شعار وحدت ملی، همبستگی منطقه ای و صلح جهانی، از چهارم تا هشتم فروردین امسال در شهرهای استان مازندران برگزار کنیم.

وی افزود: خانه سرباز صلح ایران با هدف هویت بخشی و حمایت از کهنه سربازاني که وظیفه سنگین دفاع از میهن را بر دوش کشیدند و به هر دلیل نقش آنها مغفول ماند، توسط فرماندهان هشت سال دفاع مقدس تاسیس شده است.

دامادی ادامه داد: ما معتقدیم افرادی که تالمات و دشواریهای جنگ را تجربه کرده اند، بهترین مناديان صلح و مروجان وحدت ملی هستند.

وی با بیان این که در این جشنواره تعداد زیادی از هنرمندان و چهره های مطرح موسیقی آیینی اقوام ایران زمین حضور دارند که با اجرای ویژه برنامه های میدانی و صحنه ای نوروزی، گردشگران و فرهنگ دوستان را شگفت زده خواهند کرد، تصریح کرد: 12 قوم از اقوام ایرانی شامل مازنی، گیلک، کرد، لر، بلوچ، ترکمن، عرب، جنوبی، فارس، ترک، ترکمن و بختیاری با حضور پر رنگ خود شادی و نشاط را به فضای عید نوروز در مازندران هدیه می کنند.

دبیر نخستین جشنواره ایرانی اسلامی نوروز و صلح با بیان اینکه محتوای بسته فرهنگی کاروان صلح را برنامه های مفرح نوروزی با محوریت صلح، نوع دوستی و وحدت ملی تشکیل می دهند، افزود: برای ارتقای کیفی محتوای تولیدی و خلق آثار فاخر، از رهنمودهای پژوهشگر برجسته کشور در زمینه تاریخ و فرهنگ اقوام، استاد جهانگیر نصری اشرفی، به عنوان مشاور بهره مند شدیم.

وی ادامه داد: هنرمندان و فرهنگمندان نام آشنای موسیقی بومی چون سید جلال محمدی، مشاور موسیقی حوزه هنری استان مازندران وسرپرست گروه موسیقی هنری صلح، علی حسن نژاد، پژوهشگر وسرپرست گروه آیینی زندگی و حسین نورانی پژوهشگر فرهنگ و هنر در این برنامه ها ما را همراهی خواهند کرد.

دامادی در خصوص میزان استقبال مسئولان استانی از جشنواره مذکور بیان داشت: انتظار ما از مسئولان استانی بسیار فراتر از چیزی بود که با آن مواجه شدیم، اگرچه این طرح در کمیته فرهنگی ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی استان مازندران به تصویب رسید و مورد حمایت خاص مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران قرار گرفت، صرفا حمایت های زبانی و معنوی، بدون برداشتن گامهای عملی، موثر و کارساز نخواهد بود.

دامادی با اشاره به این که 150 هنرمند مطرح از سراسر کشور در ایام نوروز میهمان استان مازندران خواهند بود و حرفه ای ترین دوربین ها، خبرنگاران و گروههای فیلمسازی این رویداد بزرگ فرهنگی ایران و جهان را ثبت و ضبط خواهند کرد، اظهار داشت: پیش بینی می شود رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی به انعکاس گسترده رویدادهای نوروزی مازندران در کشور و جهان بپردازند.

وی در پایان گفت: جشنواره مذکور علاوه بر انتخاب مازندران به عنوان مقصد گردشگری، می تواند از ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای استان فرصت آفرین باشد به شرط اینکه مسئولان با حمایت کامل جشنواره، در سالن های برگزاری ویژه برنامه های نوروزی را به روی همه مردم باز کنند.

گفتنی است جشنواره توسعه گردشگری روستایی نیز 29 اسفندماه 94 از ساعت 14:30 در روستای ریکنده قائم شهر آغاز به کار می کند.

در این جشنواره انواع برنامه های بومی و سرگرم کننده سنتی اجرا خواهد شد.

 



©2013 APG.ir