تعداد بازدید: 2991

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 23 ارديبهشت 1395-7:42

عضو شورای شهر آلاشت:

برای ساختمان‌های با سقف رنگی پایان کار صادر نمی‌شود

پاسخ های عضو شورای شهر آلاشت به کاربران یک گروه تلگرامی// برای کسانی که سقف ساختمان شان رنگی باشد، پایان کار صادر نمی‌شود/ کل اعتبارات جذب شده در 3 سال گذشته حدود 12 میلیارد ریال است/ شهرداری آلاشت کمترین مبلغ را برای ساخت بنا و صدور پروانه دریافت می‌کند/ موزه مردم شناسی آلاشت در 6 ماه نخست سال به صورت یکسره و رصدخانه آلاشت هم در همه روزهای تعطیل و پنج‌شنبه‌ها در صورت مساعد بودن هوا باز است/ شهرداری برای رفاه حال گردشگران در حال ساخت پارک و سرویس بهداشتی و نصب آلاچیق جنب فروشگاه شهرداری است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان آرای: گسترش استفاده از فضاهای مجازی اگرچه از نگاه بسیاری از کارشناسان اجتماعی آسیب‌های زیادی را به همراه دارد، این چاقوی دو لبه به واسطه فرصت‌هایی که در اختیار می‌گذارد یک ابزار کارآمد برای ارتباط مؤثر نیز هست.

ایجاد کانال‌های مختلف در شبکه‌های مجازی از جمله تلگرام باعث شده که فعالیت‌های مجازی در حوزه‌های مختلف برای همه اقشار از جمله مردم عادی و مسئولان به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

یک کانال تلگرامی متعلق به اهالی آلاشت با نام «آلاشت شهر من» در روزهای اخیر اقدام به دریافت پرسش‌های شهروندان و تحویل آن به یکی از اعضای شورای شهر کرد تا شهروندان به پاسخ پرسش‌های خود برسند. «جمشید پهلوان» عضو شورای اسلامی آلاشت و رییس شورای شهرستان سوادکوه به تعدادی از پرسش‌های آلاشتی‌ها در دنیای مجازی پاسخ داد که تعدادی از این پرسش‌وپاسخ‌ها را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به بافت تاریخی و ثبت شده آلاشت، آیا نسبت به استفاده از الگوی مناسب و علمی تهیه شده توسط کارشناسان شهرهای تاریخی برای بهسازی بافت و ساخت بناها اقدامی شده است؟

چنین الگوهایی باید از طریق میراث فرهنگی ارائه شود. ولی با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده توسط شهرداری و شورای شهر در مرحله نخست برنامه‌هایی برای سنگ‌فرش قسمت‌هایی از کوچه‌های شهر داریم. به‌صورت آزمایشی برای سنگفرش حیاط موزه مردمشناسی و کوچه حسینیه بالا تا جلوی صنایع دستی اقدام شد. در تلاش هستیم سالانه قسمت‌هایی از شهر را با توجه به بودجه‌ای که در اختیار است به این شکل بهسازی کنیم.

تا کنون جلسه‌ای در مرحله صدور پروانه یا بازسازی ملک برای توجیه سازندگان ساختمان برگزار شده تا نسبت به ضرورت حفظ ظاهر سنتی شهر تاکید شود؟

با توجه به این‌که در آلاشت انبوه‌سازی ساختمان نداریم و معمولاًسازندگان خود مالکان هستند، هنگام دریافت پروانه ضوابط ساخت‌و‌ساز تحویل مالکان می‌شود که ملزم به رعایت آن هستند. در غیر این صورت ضوابط و اصلاحیه‌ها از طریق کمسیون ماده 100 ارائه می‌شود. البته در این جلسه فقط یک عضو شورا با یک رای می‌تواند اظهار نظر کند و بقیه اعضا که از وزارت کشور و دادگستری هستند نظر قطعی را اعلام می‌کنند.

آلاشت یک شهر خوش آب و هوا و جذاب برای گردشگران است. برای جذب گردشگران داخلی و خارجی چه کارهایی انجام شده و چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

 برای جذب گردشگران و ارائه امکانات به حضور سرمایه‌گذاران شخصی نیاز است. تا کنون چندین جلسه با چند سرمایه‌گذار داشتیم. ولی برای سرمایه گذاری از سوی آن‌ها اعلام آمادگی نشد. شورا و شهرداری آمادگی کامل برای جذب سرمایه گذار و حمایت از آن‌ها را دارند. اگر سرمایه‌گذاری آماده فعالیت در آلاشت باشد، تا حد امکان شرایط را برای حضور و فعالیتش هموار خواهیم کرد.

تا پیش از فعالیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مدیریت شهری برای رونق گردشگری ایجاد چه زیرساخت‌هایی را در نظر دارد؟

شهرداری برای رفاه حال گردشگران در حال ساخت پارک و سرویس بهداشتی و نصب آلاچیق جنب فروشگاه شهرداری است. طبیعتاً این فضا از نیازهای اولیه گردشگران است. همچنین شهرداری نسبت به تجهیز کامل رصدخانه برای برگزاری نشست‌ها و سمینارها با ظرفیت 80 نفر اقدام کرده و آمادگی خود را برای میزبانی از چنین برنامه‌هایی اعلام می‌کند. تهیه طرح پارک جنگلی به مساحت 72هکتار در منطقه شهریارکلا آلاشت هم از اقدامات زیرساختی در رونق گردشگری آلاشت است. مدیریت شهری آمادگی جذب سرمایه‌گذار دولتی یا خصوصی به صورت مستقل یا مشارکتی را دارد.

تا 2 دهه اخیر کشاورزی کوهستانی نیز در آلاشت رونق داشت. اما این صنعت سال‌هاست در این منطقه رونق ندارد. برای احیای کشاورزی در آلاشت هم برنامه‌ای دارید؟

 البته در بحث کشاورزی هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه شهرداری نیست. اما تاکنون چندین جلسه با مسئولان کشاورزی و خاکشناسی برگزار شد. با وجود اعلام آمادگی از طرف مسئولان تاکنون هیچ متقاضی برای انجام کشاورزی یا باغداری به صورت صنعتی یا سنتی نداشتیم. چنانچه متقاضی در بحث کشاورزی، دامداری، مرغداری و سایر فعالیت‌های بومی وجود داشته باشد، قطعاً حمایت‌های خوبی از این افراد خواهیم داشت.

در دوره مسئولیت شورای اول و دوم با حضورشهردار (آقای ابراهیم‌نژاد) همایش‌هایی در شهرهای تهران، قائمشهر و به‌صورت ماهانه در حضور مردم محلی با ارائه گزارش عملکرد شهرداری و شورا به‌همراه گزارش مالی و دریافت پیشنهاد و انتقاد از طرف شهروندان و کارشناسان الاشتی انجام می‌شد. آیا در این دوره نیز چنین برنامه‌هایی داشتید؟

ضمن قدردانی از زحمات جناب آقای ابراهیم‌نژاد و اعضای شورای دوره‌های گذشته، بر اساس شرح وظایف شورا، عملکرد باید به اطلاع همگان رسانده شود. ولی جایی در قانون قید نشده است که حتماً باید از طریق نشست همگانی اعلام شود. با این حال عملکرد شورا و شهرداری در این دوره نیز از طریق چاپ مجله و پخش آن در روز عید فطر سال 94، چاپ بنر در چند مرحله و نصب در چند نقطه از شهر و همچنین از طریق فضاهای مجازی اطلاع‌رسانی شد. جلسه حضوری پرسش و پاسخ و بیان انتقادات اهالی و همچنین ارائه پیشنهاد برای پیشرفت و توسعه شهر نیز محرم سال 94 در مسجد امامزاده شاهنور برگزار شد. پاسخ‌ها نیز پس از بررسی چند روز بعد به اطلاع شهروندان رسید. نشست هم‌اندیشی با کارشناسان و پیشکسوتان و نخبگان نیز به صورت انفرادی در چندین مرحله برگزار شد که از دیدگاه‌های این عزیزان استفاده کردیم.

با توجه به بافت تاریخی آلاشت، در پروانه ساخت که توسط شهرداری صادر می‌شود استفاده از حلب رنگی ممنوع اعلام شده است. اما هر روز بر تعداد سقف‌های رنگی آلاشت افزوده می‌شود. دلیل این تناقض چیست؟

شهرداری بر اساس قانون برای کسانی که برخلاف ضوابط شهرداری چنین عملیاتی و کارهایی را انجام می‌دهند اخطاریه صادر کرده و تا رفع مشکل پایان کار صادر نمی‌شود. تاکنون برای این مالکانی پایان کار صادر نشد.

گاهی برخی از مسافران و گردشگران با در بسته موزه یا رصدخانه مواجه می‌شوند. برای افزایش زمان استفاده از این فضاها برنامه‌ریزی مشخصی وجود دارد؟

موزه مردم شناسی آلاشت در 6 ماه نخست سال به صورت یکسره از ساعت 9صبح تا 19 و در 6 ماه دوم نیز در تعطیلات از ساعت 9 تا 17 پذیرای مهمانان و همشهریان است. رصدخانه آلاشت هم در همه روزهای تعطیل و پنج‌شنبه‌ها در صورت مساعد بودن هوا باز است. البته برای بازدید گروهی یا علمی در هر یک از ایام هفته با هماهنگی قبلی امکان استفاده از رصدخانه وجود دارد.

گاز نیاز اساسی شهر کوهستانی آلاشت است. شورای آلاشت برای تسريع در گازرساني شهر الاشت چه اقداماتي انجام داده است؟

 پیگیری‌های متعدد توسط همه اعضای شورا، شهردار، فرماندار محترم شهرستان، بخشدار مرکزی شهرستان و همچنین نمایندگان محترم مجلس باعث پایان لوله‌کشی فاز دوم از لَلِه‌بند تا آپُن و انتخاب پیمانکار فاز اول از آزادمهر تا لَلِه‌بند شد. فاز سوم از آپُن تا آلاشت و همچنین لوله‌کشی داخل شهر آلاشت و روستاهای لیند، سرین، شهریارکلا و گلیان در مرحله تهیه کتابچه و برگزاری مناقصه است. براساس قول مساعد مسئولان و مدیریت محترم شرکت گاز استان، گازرسانی به آلاشت در سال 96به پایان می‌رسد.

برای رونق فعالیت‌های صنایع دستی هم اقداماتی در دست اجرا دارید؟

در رابطه با بازار خرید و ساماندهی دستفروشان بر اساس مصوبه اسففند 94شورای شهر، شهرداری در حال بررسی و جانمایی مکانی که برازنده شهر و شهروندان باشد است که در آینده بسیار نزدیک این اتفاق خواهد افتاد. با اجرای این طرح بازار صنایع دستی و محصولات محلی آلاشت ساماندهی و تثبیت خواهد شد.

علاوه بر موضوع فروش صنایع دستی برای افزایش اشتغال در این بخش هم برنامه‌ریزی شده است؟

ساختمان صنایع دستی آلاشت کاملا بسته بود و هیچگونه استفاده‌ای از آن نمی‌شد که با پیگیری‌های متعدد در حال حاضر باز است و 5 هنرمند عزیز آلاشتی در آن فعال هستند. با توجه به این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آمادگی واگذاری ساختمان صنایع دستی را به مجموعه‌ای در قالب شرکت تعاونی دارد، چنانچه شهروندان تمایلی داشته باشند می‌توانند به سازمان مربوطه یا شورا و شهرداری مراجعه کنند تا میزان اشتغال در این مکان نیز افزایش یابد.

درخصوص جاده‌های روستاهای اطراف آلاشت که وضعیت نامناسبی دارند و البته یکی از مسایل مهم در گردشگری هستند چه اقداماتی مد نظر است؟

متولی جاده‌های روستاهای اطراف آلاشت (جاده‌های بین روستایی و بین شهری) اداره کل راه و شهرسازی است. ولی شورای شهر و شهرداری پیگیری خود را در رابطه با جاده‌های روستایی انجام داده‌اند. پیمانکاران جاده روستایی گلیان و سوادرودبار برای زیرسازی و آسفالت و همچنین پیمانکار آسفالت آپُن تا لَلِه‌بند و قسمتی از جاده آلاشت  انتخاب شدند که در آینده بسیار نزدیک فعالیت خود را آغاز می‌کنند. بازسازی پل آپُن نیز پیگیری شده و در حال انجام است.

در تابستان‌ها و تعطیلات سرعت بالای خودروها در محدوده شهر برای شهروندان مشکلات و ناامنی ایجاد می‌کند. چه برنامه‌ای برای کنترل این وضعیت دارید؟

تعدادی تابلو تهیه شده و در حال نصب است. اما پیشنهاد می‌شود تا همشهریان عزیز خودشان رعایت حال دیگران را نموده و با احتیاط بیشتری برانند. در رابطه با نصب سرعتگیر یا آرام‌ساز هم بنا به دلایلی همچون یخ زدن آب پشت آن و مسائل فنی دیگر، اعضای شورای ترافیک شهرستان با نصب آن مخالفت کردند. البته پیگیری‌های دیگری نیز در دست اقدام است.

با توجه به این‌که بافت سنتی آلاشت ثبت ملی است، آیا تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شده تا آپارتمان‌سازی متوقف شود؟

بر اساس ضوابط طرح هادی در قسمت‌هایی از بافت ساخت سه طبقه بالای پیلوت مجاز بوده و چنانچه افرادی در سطح شهر بر خلاف ضوابط نسبت به ساخت غیر مجاز اقدام کنند به کمسیون ماده 100معرفی می‌شوند که تاکنون نسسبت به صدور حکم تخریب 2 دستگاه ساختمان در آلاشت توسط اعضاء کمسیون اقدام شد. چنانچه خودشان در مهلت قانونی خودشان اقدام نکنند از طریق اجرای احکام تخریب به عمل می‌آید.

معمولا برای بیشتر روستاها خودروهای خطی فعال هستند. اما برای آلاشت همان مینی‌بوس فعال است. آیا برای ایجاد خط سواری‌رانی در مسیر زیراب-آلاشت اقدام شد؟

با توجه به این‌که در 6 ماه دوم سال و حتی شاید 8 ماه از سال مسافر برای جابه‌جایی بسیار کم است اختصاص خودروهای سواری برای این مسیر مقرون‌به‌صرفه نیست. درباره مبلغ کرایه مینی‌بوس هم اگر نارضایتی وجود دارد شهروندان می‌توانند برای پیگیری به صورت مکتوب به دفتر شورا اقدام کنند.

براساس قانون برای ساماندهی سواری از زیراب به آلاشت و بالعکس باید از سواری کرایه‌های بین جاده‌ای استفاده کرد. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به اداره حمل و نقل و پایانه‌های استان از طریق ثبت شرکت تعاونی و معرفی اعضاء این مشکل را حل کنند. شورا به عنوان یک پشتیبان می‌تواند این موضوع را پی گیری کند. یا متقاضیان می‌توانند درخواست‌های خودرا برای پیگیری و دریافت مجوز به شورای اسلامی شهر تحویل دهد.

کسب درآمد از پروانه ساختمانی منازل چند طبقه و از بین بردن بافت قدیمی شهر را صلاح آیندگان می‌بینید؟

شهرداری آلاشت کمترین مبلغ را برای ساخت بنا و صدور پروانه دریافت می‌کند. از بین بردن بافت قدیمی نیز متأسفانه توسط خود ما آلاشتی‌ها صورت می‌گیرد. پس بهتر است هر یک از مالکان و سازندگان ساختمان این امر را به عنوان وظیفه دانسته و رعایت کنند. چون براساس قانون، شورا و شهرداری هیچ‌گونه اجباری در نوع ساخت و ساز نمی‌توانند اعمال کنند.

طی 3 سال اخیر چه میزان اعتبار با پیگیری‌های شورا و شهرداری به آلاشت تخصیص یافت؟

 با توجه به اینکه اعتبارات براساس شاخص جمعیتی است، طبیعتا مبلغ تخصیص یافته اعتبارات عمرانی شهر به اندازه قیمت یک دستگاه آپارتمان معمولی در تهران هم نیست. کل اعتبارات جذب شده طی این 3 سال حدود 12 میلیارد ریال است.

با افزایش تعداد خودروها معضل پارکینگ در آلاشت بیشتر خود را نشان داد. برای این موضوع چه برنامه‌ای مد نظر است؟

در حال حاضر با توجه به بافت آلاشت، بهترین و در دسترس‌ترین راه عقب‌نشینی مالکان در اطراف خیابان‌های اصلی شهر است. فرصت را غنیمت می‌دانم و از کلیه عزیزان و مالکانی که در تعریض خیابان داخل شهر آلاشت از سی‌سر تا جیهور و سایر نقاط شهر، شهرداری و شورای شهر را حمایت کرده و همکاری داشتند قدردانی می‌کنم. امیدواریم این همکاری ادامه داشته باشد که این عمل خود تا حدی باعث کاهش ترافیک و آسایش شهروندان را به همراه دارد.

عمده ساکنان آلاشت در فصول سرد سال افراد کهنسال هستند. اما پرداخت قبوض برای این افراد به خاطر نبود بانک کار دشواری است. ساعات کار مخابرات هم محدود است. در این زمینه برنامه خاصی دارید؟

مخابرات آلاشت همانند سایر ادارات از ساعت 7 تا 14 فعال است. اما برای رفاه حال شهروندان یک دستگاه خودپرداز نیز در ساختمان شهرداری نصب شده که هم برای دریافت وجه نقد و هم انجام عملیات بانکی مانند انتقال وجه یا پرداخت قبوض از آن به صورت شبانه‌روزی استفاده کنند. ضمن این‌که کارتخوان‌های موجود در فروشگاه‌ها نیز این اقدام شدنی است که خوشبختانه شهروندان دارای کارتخوان با سایر سانان در این زمینه همکاری می‌کنند.

شهرداری و شورای شهر چه تسهيلات و مشوق‌هايي براي كساني كه در خدمت‌رساني به شهر در زمستان و تابستان در شهر در حال خدمت هستنذ قائل شده‌اند؟

 ادارات و شرکت‌های خدمات‌رسان در قبال فعالیت نیروهای خود با پرداخت حقوق و مزایای کافی جبران زحمت می‌کنند. اگر هم فرد خاصی مد نظر باشد پس از معرفی در صورت صلاحدید بابت فعالیت‌ها و خدماتش تشویق خواهد شد.

به عنوان مثال می توان نوع مشوق به مالک مینی‌بوس آلاشت را بیان کرد که به خاطر دغدغه‌ همیشگی‌اش در جابه‌جایی شهروندان طی سال، شورا و شهرداری هر سال برای جبران قسمتی از زحمات مبلغی را به ایشان پرداخت می‌کنند. یا برای دلگرمی نانواهای شهر، شهرداری جایگاهی را با حداقل اجاره در اختیار نانوای نانوایی پایین و ساختمانی را با حداقل اجاره در اختیار نانوایی بالا قرار داد.

*این مطلب در همشهری مازندران منتشر شد و برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.



    ©2013 APG.ir