تعداد بازدید: 6843

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395-9:9

دنگ‌سرک؛ روستای شاخص اقتصادی میزبان جشن بهار مرکبات

فردا پنج شنبه نخستین جشنواره بهار مرکبات نکا در روستای دنگسرک این شهرستان برگزار شود.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان آرای: فردا پنج شنبه قرار است نخستین جشنواره بهار مرکبات شهرستان نکا در روستای دنگسرک این شهرستان برگزار شود. این جشنواره از ساعت 14 در مجموعه ورزشی روستای دنگ‌سرک واقع در کیلومتر 18 جاده نکا آغاز می‌شود و تا ساعت 21 ادامه دارد.

اجرای موسیقی محلی با حضور گروه تبری، برگزاری بازی‌های محلی و پخت و عرضه انواع غذاهای محلی در این جشنواره گنجانده شده است. این جشنواره با حمایت دهیاری و شورای اسلامی روستا، ستاد زیباسازی دنگ‌سرک، شورای ورزشی دنگ‌سرک، سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولیدی کشاورزی و باغداری مازندران، اداره آب و فاضلاب روستایی نکا و فرمانداری این شهرستان و با هدف شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی این روستا در زمینه مرکبات و صنایع تبدیلی برگزار می‌شود.

 این روستا در فاصله 4.4 کیلومتری دریای مازندران و 15 کیلومتری شمال شهر نکا قرار دارد. دنگ‌سرك از شمال به روستاي نوذرآباد، از شرق به شالیزارهای زاغمرز و روستاي تازه‌آباد، از جنوب به زمین‌های کشاورزی روستای بايع‌كلا و ازغرب به روستاي برگه و از جنوب غربي به زمین‌های روستاي طبقده متصل است.

قطب روستایی تولید مرکبات ایران

این روستا در دهستان قره‌توقان بخش مرکزی شهرستان نکا، طبق آخرین سرشماری بیش از 680 خانوار و 2 هزار و 100 نفر را در گستره‌ای حدود 105 هکتار در خود جای داده است. بیش از هزار و 300 تن از اهالی این روستا را جمعیت فعال بین 15 تا 50 سال تشکیل می‌دهند که عمده این افراد هم به فعالیت شغلی در بخش باغداری مشغول هستند. این روستا حدود 1300 هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد که کشت غالب این زمین‌ها مربوط به مرکبات است. همین موضوع ویژگی برجسته دنگ‌سرک را ایجاد کرده است. در واقع دنگ‌سرک یک روستای منحصربه‌فرد اقتصادی است. روستایی که مرکبات مصرفی شب عید حدود 9 استان کشور را تأمین می‌کند. البته کشت سیاه‌ریشه هم در این روستا انجام می‌شود. هلو یکی از میوه‌هایی است که علاوه بر مرکبات در این روستا میزان کشت قابل توجهی دارد. برداشت این میوه از همین روزها در دنگ‌سرک آغاز شده و تقریبا تا پایان تابستان ادامه دارد.
رونق اشتغال بومی در دنگ‌سرک

دهیار دنگ‌سرک در گفت‌وگو با همشهری به گستردگی فعالیت‌های شغلی باغی در این روستا اشاره کرد و گفت: نکته قابل توجه در مرکبات این روستا، وجود واحدهای صنعتی وابسته به مرکبات است. فعالیت‌های شغلی این روستا صرفا به تولید مرکبات محدود نمی‌شود. ما در روستا 21 انبار، 7 واحد جعبه‌سازی، 9 سورتینگ مرکبات و 2 سردخانه داریم که همگی توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند. نمیانگین ذخیره‌سازی مرکبات در دنگ‌سرک از زمان سبزچینی تا ذخیره‌سازی شب عید بین 35 تا 40 هزار تن است که حدود 30 هزار تن از این مرکبات در زمین‌های باغی دنگ‌سرک تولید می‌شود.

«یونس اسدی‌نژاد» اظهار کرد: ریشه برگزاری جشنواره به نمایشگاهی از مجسمه‌های استاد «اکبر درستکار» در این روستا برمی‌گردد که سال گذشته برپا شده بود. در آن نمایشگاه که مسئولان نیز حضور یافتند، عنوان کردیم که این روستا ظرفیت بالایی برای برپایی یک جشنواره اقتصادی و بومی-محلی دارد. تصمیم بر این شد که جشنواره‌ای را با محوریت مرکبات در روستای دنگ‌سرک که از قطب‌های تولید مرکبات ایران است برگزار کنیم.

اهداف جشنواره

  وی افزود: هدف اصلی این جشنواره نشان دادن توان مردم دنگ‌سرک در بحث اشتغال‌زایی و همیاری و وحدت آن‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای روستا است. به دنبال این هستیم که توان بالای مردم این روستا در امور اقتصادی کشاورزی و باغی را نشان دهیم و تقویت کنیم تا نگاه مسئولان شهرستان و استان بیش از پیش به این روستا معطوف شود. ضمن این‌که جذب سرمایه و سرمایه‌گذار برای گسترش فعالیت‌های مرتبط با مرکبات و باغداری از مهم‌ترین اولویت‌های ما در برگزاری جشنواره است.

حضور پررنگ مردم در امور مشارکتی

این مسئول با بیان این‌که در برگزاری این جشنواره همه اهالی به ویژه بزرگان روستا و ستاد زیباسازی و شورای ورزشی دنگ‌سرک با دهیاری و شورای اسلامی همکاری گسترده‌ای داشتند، خاطرنشان کرد: معتقدم ویژگی اصلی دنگ‌سرک پیش از رونق اقتصاد باغی و کشاورزی، وحدت و انسجامی است که بین اهالی وجود دارد. مردم این روستا در همه دوره‌ها حضوری فعال و پررنگ در اقدامات توسعه‌ای داشتند. تا کنون چندین هکتار زمین از سوی اهالی برای انجام کارهای زیرساختی اهدا شده و این روند همچنان ادامه دارد.
دهیار دنگ‌سرک گفت: از سال 73 دهیار این روستا هستم و بیش از 2 دهه به طور مستقیم در جریان همه تلاش‌های اهالی این روستا هستم. اهالی این روستا برای ایجاد مجتمع ورزشی 20 هزار متر زمین اهدا کردند. 20 هزار متر مربع زمین هم برای ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب به منظور بهره‌برداری از آب تصفیه شده در امور کشاورزی از سوی اهالی به آبفار مازندران اهدا شد. اهدای زمین برای ساخت خانه عالم، اهدای زمین برای ساخت مدرسه و کتابخانه و جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای مشارکت در امور زیربنایی روستا از جمله اقداماتی است که مردم این روستا برای توسعه روستایی انجام داده‌اند.

مسکوت ماندن فاز 3 طرح هادی

وی به برخی مشکلات موجود در این روستا نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات دنگ‌سرک اجرا نشدن فاز 3 طرح هادی روستاست. طرح هادی این روستا سال 76 اجرا شد. اما هنوز کوچه‌ها و معابر فرعی روستا آسفالت نشد. البته دهیاری و شورای اسلامی تلاش می‌کنند که هر سال با شن‌ریزی مشکلات را برطرف کنند. اما انتظار داریم مسئولان برای روستایی که ساکنانش همواره در همه امور مشارکت می‌کنند توجه بیشتری داشته باشند.

  اسدی‌نژاد با اشاره به درخواست اهالی برای تسریع در ساخت مدرسه جدید روستا، افزود: از دیگر مشکلات روستا دفع ضایعات مرکبات است. طبیعتاً هر سال مقدار قابل توجهی از 40 هزار تن مرکبات به عنوان ضایعات باید دفع شود. متاسفانه برای این ضایعات فکری اندیشیده نشد. دفن آن هم برای محیط زیست مناسب نیست. در حالی‌که اگر مسئولان برنامه‌ریزی کنند شاید بتوان از این زباله‌های طبیعی در کارخانه کمپوست استفاده کرد.

جذب نیروی کار از استان همسایه

 وی با بیان این‌که دنگ‌سرک نقش مهمی در تولید اشتغال فصل منطقه دارد، اظهار کرد: معمولا در فصل برداشت محصولات، از شهرها و حتی استان گلستان برای کار به این روستا می‌آیند. با توجه به حجم فعالیت‌های باغی خوشبختانه بیکاری در دنگ‌سرک به عنوان معضل مطرح نیست. حتی در زمان برداشت فرد بیکاری را نمی‌توان در روستا یافت.
این مسئول روستا خاطرنشان کرد: اهالی این روستا بر این باورند که ماهیت و هویت روستا به تولید است و نباید جامعه روستایی مصرف‌گرا باشد. به نظرم فقط این نگرش می‌تواند در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند. روستا مهد تولید است و اهالی دنگ‌سرک به خوبی این ماهیت را اثبات کردند.

فعالیت‌های ستادی در روستا

 دهیار دنگ‌سرک از تلاش‌های شواری ورزشی روستا و ستاد زیباسازی دنگ‌سرک قدردانی کرد و گفت: مجموعه‌ای که جشن بهار مرکبات در آن برگزار می‌شود یکی از مجموعه‌های ورزشی کم‌نظیر در مازندران است. زمینی 20 هزار متری که یک زمین فوتبال، یک سالن ورزشی چند منظوره، پیست دو و میدانی و تجهیزات ورزشی فضای باز در آن وجود دارد، فضای خیلی خوبی را برای اهالی روستا ایجاد کرده است. تجهیزات ورزشی این مجموعه با سرمایه اهالی به مبلغ 36 میلیون تومان خریداری و نصب شد.

وی افزود: در واقع ما امروز دنبال‌کننده کارهای زیربنایی آغاز شده در گذشته‌ها هستیم. همه دنگ‌سرکی‌ها در توسعه روستا سهیم هستند. نیکوکاران شاخصی همچون حاج «قدرت درستکار»، حاج آقا ولیزاده، حاج «میرخالق ولی‌نژاد»، وارثان زنده‌یاد «اصغر وفادار»، حاج «افراسیاب عرب» و بسیاری از اهالی دیگر که با اهدای زمین یا وجه نقد در همه طرح‌ها برای توسعه روستا گام برداشتند و نام‌شان برده نشد سرمایه اصلی دنگ‌سرک محسوب می‌شوند.

دهیار دنگ‌سرک خاطرنشان کرد: امیدوارم در نخستین جشنواره بهار مرکبات بتوانیم به بهترین شکل توان بالای این روستا را نشان دهیم و در سال‌های آتی نیز این جشنواره به شکلی گسترده‌تر و بهتر برگزار شود.



    ©2013 APG.ir