تعداد بازدید: 3915

توصیه به دیگران 3

جمعه 31 ارديبهشت 1395-2:2

دیوار کوتاه محمدحسن خان/ فرماندار بابل: با تردد خودرو پل لطمه نمی خورد

محمدتقی عباسپور گفت: در شورای  ترافیک بابل بعد از دو ساعت و نیم بحث به این نتیجه رسیدیم که پل محمدحسن خان لطمه نمی خورد/ قانونا حق با ساکنان شهرک شهید چمران است/ قصد استعلام از میراث فرهنگی را داریم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضاشریعتی: محمد حسن خان خسته است(مازندنومه: 22 دی ماه 1390)/ محمد حسن خان 15 میلیاردی/شهرداری و شورا منتظر پاسخ میراث فرهنگی(مازندنومه: 3 اردی بهشت 1392)/ «محمـد حسن خـان» نـای ایستـادن نـدارد(مازندنومه: 5 اسفندماه 1392)/ جانشین محمدحسن خان در راه است(مازندنومه: 7 اردی بهشت 1393)/ قتل"سلمان" به دست "محمدحسن خان"(مازندنومه:9 مردادماه 1393)/ محمدحسن خان فرو می ریزد؟(مازندنومه: 18 مردداماه 1394)/ نرده های حفاظتی پل محمدحسن خان فرو ریخت(مازندنومه: 28 شهریور 1394)... این ها  نمونه های از مصایب چند سال گذشته پل تاریخی محمد حسن خان بابل است که در همین پایگاه خبری بازتاب یافت. این پل در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

*محمد حسن خان خسته است!

پل قدیمی محمدحسن‌خان که از روی رودخانه بابلرود در شهر بابل می‌گذرد، از آثار دوره قاجاریان است که به جای پل قدیمی‌تری ساخته شده‌ است. به نوشته تاریخ بیهقی، در دوره غزنوی در این محل پلی چوبی وجود داشته‌ است، که به نوشته تاریخ طبرستان ابن اسفندیار، بعدها به دستور نصیرالدوله شاه غازی (۵۵۸-۵۳۶ ه. ق.) «زر به خروارها ریخته شد و پارو در میان زد و ... پلی از خشت و آهک بنا کردند».

این پل در اوایل حکمرانی کریم‌خان زند، به سال ۱۱۴۶، محمدحسن‌خان قاجار جد آغامحمدخان قاجار، که شهر بارفروش (شهر بابل فعلی) و سایر نقاط مازندران را تصرف کرده و در جنگ بر کریم‌خان زند پیروز شده‌بود به پاس قدردانی از مردم بابل، با صرف هزینه ۱۲۰۰۰ تومان ساخته شد.

تا سال ۱۳۴۳ ارتباط بابل و آمل از طریق همین پل ممکن بود تا اینکه در همین سال راه جدیدی ساخته شد، اما سال ها پس از ان نیز عبور و مرور از روی این پل خسته انجام می گرفت که این امر انتقادهایی را هم به دلیل صدماتی که می‌تواند به این اثر ملی وارد کند به همراه داشته‌است.

به همین منظور و به دلیل قابلیت عبور تنها یک باند سواره‌رو و ترافیک سنگین بر روی پل محمدحسن‌خان و به دلیل حجم ترافیک سنگین در محور قدیم بابل به آمل، معاونت ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و ترابری تصمیم به ایجاد پلی بتنی یک‌طرفه در کنار پل قدیمی موجود گرفت.

*قصا استعلام از میراث فرهنگی را داریم

به تازگی با تصمیم شورای ترافیک بابل عبور و مرور از روی این پل دوباره آغاز که با اعتراض فعالان میراث فرهنگی منطقه روبه رو شد. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که پس از دادن مجوز تردد خودروها، مسئولان بابلی تازه به صرافت استعلام از میراث فرهنگی افتاده اند!

محمد تقی عباسپور فرماندار بابل در گفت و گو با مازندنومه در خصوص مصوبه عبور ماشین ها از پل محمد حسن خان گفت: این مصوبه توسط شورای ترافیک تصویب شد و دلیل آن درخواست قانونی ساکنان شهرک شهید چمران برای مسدود شدن مسیر بود و قانونا حق با انهاست.

وی با بیان اینکه با بسته شدن شهرک شهید چمران جاده ترافیکی با بار ترافیک سنگین، خود به خود بسته می شد، اظهار کرد: با این اتفاق از سه راه آزادگان دچار ترافیک می شدیم.

فرماندار بابل با بیان اینکه در شورای  ترافیک با دو ساعت و نیم بحث به این نتیجه رسیدیم که پل لطمه نمی خورد اظهار کرد بعد از تردد ماشین از پل، بحث جدیدی مطرح شد.

عباسپور با تاکید بر آنکه در حال حاضر قصد استعلام را از میراث فرهنگی داریم تا  ببینیم تنها عبور کامیون از پل مشکل ساز است یا عبور کل خودروها مشکل ساز خواهد شد، خاطر نشان کرد: با توجه به نتیجه استعلام در شورای ترافیک تصمیم گیری خواهد شد تا عبور تمام وسایل نقلیه را ممنوع کنیم یا تردد کامیون ها از آن مسیر ممنوع شود.

وی با بیان اینکه پل محمدحسن خان پلی با ارزش است که نمونه آن را نمی توان پیدا کرد و از طرف دیگر هم مردمی هستند که انتظار دارند حداقل امکانات برای شان فراهم شود، اظهار کرد: دو روزی که چمران و پل با هم بسته بودند ترافیک تا موزیرج رسید.

فرماندار بابل با بیان اینکه در جلسه شورای ترافیک مطرح شد که تعارضی میان استفاده از جاده ساحلی و پل وجود ندارد، خاطر نشان کرد: اگر نظر کارشناسان غیر این باشد باید شورای ترافیک در این خصوص تجدید نظر کند.

عباسپور هم چنین در خصوص اعتراضات دانشجویان نوشیروانی به کیفیت غذا گفت: با توجه به اینکه سه روز در جلسه فرمانداران کشور حضور داشتیم، پیگیری در این مورد را به معاون سیاسی واگذار کردم که در حال پیگیری است.


  • چهارشنبه 5 خرداد 1395-9:33

    آقای عباسپور در حد یک فرماندار شهر کم جمعیت هم نیست تا برسد فرمانداری ویژه شهر بزرگ بابل


    ©2013 APG.ir