تعداد بازدید: 2919

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 3 خرداد 1395-20:23

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران خبر کرد:

تاسیس موزه روستایی در جنگل سی سنگان/ فعال بودن معدن مقابل دهانه غار اسپهبدخورشید

دلاور بزرگ نیا گفت: جام زرین کلاردشت، شناسنامه بقا و دیرینگی فرهنگ و قدمت هنر سرپنجه های مردم این سرزمین در جنوب دریای مازندران است/ معدن مقابل دهانه غار اسپهبدخورشید، فعال است و جای گریستن دارد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: دلاور بزرگ نیا در مراسم افتتاح نمایشگاه جام زرین کلاردشت که در خانه کلبادی ساری برگزار شد، اظهار کرد: جام زرین کلاردشت، شناسنامه بقا و دیرینگی فرهنگ و قدمت هنر سرپنجه های مردم این سرزمین در جنوب دریای مازندران است.

وی با بیان اینکه هر آنچه که می تواند نشان دهنده فرهیختگی یک ایرانی باشد در این اثر نشان داده شده است، افزود: میراث فرهنگی، همه فضیلت های یک قوم است و خوشحالیم در سرزمینی زندگی می کنیم که مملو از این فرازها و گوناگونی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه همانگونه که به طبیعت توجه شده، میراثق فرهنگی هم باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در این حوزه اتفاقاتی رخ داده اما نه ما رضایت داریم و نه دوستداران میراث فرهنگی.

این مسئول با بیان اینکه بعضی آثار ارزشمند ما، وضعیت خیلی نگران کننده ای دارند، تصریح کرد: نگرانی های دوستداران میراث فرهنگی درباره قلعه اسپهبد خورشید را شنیده ایم. رضایت مندی خود را از دستگاه های مرتبط که با علاقه، موضوع این قلعه را دنبال می کنند اعلام می کنیم اما معدن مقابل دهانه غار اسپهبدخورشید، فعال است و جای گریستن دارد. من نتوانستم با اسم دلاوری که دارم، مردانه جلوی این اتفاقات بایستم.

بزرگ نیا ادامه داد: با وجود تعطیلی معدن فلورین در پشت غار اما گزارش هایی داریم که گاهی صدای انفجار از این معدن شنیده می شود و جای بسیار نگرانی است.

وی با بیان اینکه غار اسپهبدخورشید، تخت جمشید مازندران است، خاطرنشان کرد: باید با تدابیر حفاظتی که می توان در پیش گرفت از غار حفاظت کنیم.

بزرگ نیا  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پیگیر بودیم تا موزه روستایی ایجاد کنیم، اظهار کرد: در سفر نوبخت به مازندران این مسئله را پیگیری کردیم و بنا شد موزه روستایی در جنگل سی سنگان احداث شود و معاون رئیس جمهوری هم برای این پروژه، ردیف بودجه در نظر گرفت.

وی با اشاره به رونمایی جام زرین کلاردشت در ساری، افزود: بعد از نمایش این جام در مرکز استان، جام زرین به کلاردشت منتقل شده  و در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.

این مسئول گفت: با وجود کمان ملامت که بر سر  میراث وجود دارد اما قول می دهیم در سال 95 سرباز خوبی برای میراث فرهنگی باشیم.

گفتنی است حین برگزاری این مراسم، نقش جام زرین کلاردشت توسط یکی از هنرمندان استان، نقاشی شد.

خاطرنشان می کنیم معاون سیاسی-امنیتی استاندار مازندران هم در این مراسم سخنرانی و استاد محمدرضا اسحاقی به اجرای موسیقی پرداخت و قطعه ای را نیز به شهدای مدافع حرم تقدیم کرد.



  • سه شنبه 4 خرداد 1395-11:21

    شنیدم اون غار اسپهبد خورشید نیست و غار لاپ کمره. به اشتباه به عنوان اسپهبد خورشید معروف شده. کارشناسا لطفا اظهار نظر کارشناسی کنند

    • تخت جمشید مازندران چرا یک غار است !؟پاسخ به این دیدگاه 2 0
      سه شنبه 4 خرداد 1395-11:2

      تخت جمشید نشانه یی والا از شهر نشینی و تمدن باستانی است . برای مازندران لطفاً بی ذوقی را کنار بگذارید. اگر اصرار دارید ،^یادگاری دیگر را برای این قیاس انتخاب کنید .


      ©2013 APG.ir