تعداد بازدید: 3981

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 5 خرداد 1395-19:32

با حضور راضیه تجار؛

انجمن قلم ایران در مازندران شعبه زد

دبیر انجمن قلم ایران در ساری گفت: جشنواره قلم زرین تاکنون 13 دوره برگزار شده و در تیرماه امسال شاهد برگزاری چهاردهمین دوره از این جشنواره خواهیم بود و از سال گذشته بخش کودک و نوجوان را هم به جشنواره قلم زرین اضافه کردیم+ گفت و گو با مسئول انجمن قلم شعبه مازندران


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: راضیه تجار در آیین افتتاحیه انجمن قلم ایران، شعبه مازندران در ساری اظهار کرد: انجمن قلم، تنها انجمن به ثبت رسیده در طول سال‌های اخیر است که خدمات فرهنگی بسیاری ارائه کرده است.

دبیر انجمن قلم ایران با بیان اینکه کتاب 14 سال شیدایی، بیانگر فعالیت انجمن در 14 سال اخیر است، افزود: جشنواره قلم زرین هم تاکنون 13 دوره برگزار شده و در تیرماه امسال شاهد برگزاری چهاردهمین دوره از این جشنواره خواهیم بود و از سال گذشته بخش کودک و نوجوان را هم به جشنواره قلم زرین اضافه کردیم.

وی با اشاره به اینکه انجمن قلم ایران، طرح صد اثر از صد نویسنده نوقلم را اجرایی و در قالب یک کتاب منتشر کرد، گفت: فرصت برابر هم طرحی ویژه استان‌هاست چون گاهی گفته می‌شود که نگاه ویژه به پایتخت‌نشینان وجود دارد و به همین دلیل طرح فرصت برتر را ایجاد کردیم و تهرانی‌ها هم نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند.

این نویسنده با بیان اینکه فصلنامه اصحاب قلم هم که در تعطیلی به سر می‌برد و امیدواریم این فصلنامه دوباره شروع به کار کند، تصریح کرد: نویسندگان در طرحی، زندگی‌نامه 60 نفر از مشاهیر را به صورت داستان نوشتند که از طریق انتشارات سوره مهر در دست چاپ است.

در ادامه این نشست مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم اظهار کرد: گاهی مشاهده می‌شود که خودشیفتگی، ما را در فضایی معلق قرار می‌دهد که می‌خواهیم بدون طی کردن فرآیند، خود را به آیندهایی بچسبانیم که شایسته شان علمی ما نیست.

صمد حسینی با اشاره به اینکه نویسنده بودن با شهره شدن، متفاوت است، گفت: اصلاح بی‌رحمانه متن، به نویسنده آن متن کمک می‌کند که چگونه بنویسد.

همچنین مسئول دفتر استان‌های انجمن قلم ایران هم در سخنانی اظهار کرد: هرگاه در کشور ما سخن از سرمایه به میان آید ذهن‌ها به سمت سرمایه‌های فیزیکی متبادر می‌شود غافل از اینکه نیروی انسانی، اصلی‌ترین نوع سرمایه است اما یا مورد غفلت قرار می‌گیرد و یا اینکه حداکثر در اندازه نیروی کار نگریسته می‌شود.

رضا رسولی با اشاره به افتتاح دفتر انجمن قلم ایران در مازندران گفت: امیدواریم انجمن به گونه‌ای فعالیت کند که تقسیم‌بندی کارکردهای ادبی به قبل از تاسیس انجمن و بعد از تاسیس انجمن، تعبیر شود.

وی مقام معظم رهبری را اصلی‌ترین حامی ادبیات در کشور دانست.

انجمن قلم یک تشکل هویت‌دار ادبی هنری است

روزنامه همشهری مازندران نیز به بهانه افتتاح انجمن قلم ایران با ابراهیم باقری حمیدآبادی -نویسنده جوان و مسئول دفتر مازندران انجمن قلم ایران- گفت و گو کرد که در زیر بازپخش می شود.

بسیاری از اهالی ادبیات با نام انجمن قلم ایران آشنا هستند. انجمنی که با عضویت حدود 200 تن از اهالی عرصه قلم و ادبیات در بخش‌های مختلف اعم از شعر، داستان، ترجمه، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش ادبی تشکیل شده و تنها تشکل رسمی فراگیر قانونی مرتبط با صنف اهل قلم است. انجمنی کاملا مستقل از هر نهاد دولتی یا جریان سیاسی که به شکلی تخصصی با اهدافی حرفه‌ای تشکیل شد.

مجتمع ساختنِ اهالیِ قلم با تکیه بر مسائلِ صنفی، ایجادِ زمینه مناسب برای احرازِ نقشِ فعال‌تر اعضا در تحولاتِ اجتماعی، دفاع از آزادیِ بیان و اندیشه در محدوده قانونِ اساسی و کوشش در راهِ اشاعه هر چه بهتر و بیشتر ارزش‌های والای انسانی و دینی محورهای اصلی فعالیت این انجمن عنوان شده‌اند.

در هیأت‌ مؤسس این انجمن، نام‌های شاخصی از ادبیات ایران دیده می‌شود. اعضای این انجمن نیز عمدتا از چهره‌های ملی و شناخته شده ادبیات هستند. در آستانه 17 سالگی انجمن قلم ایران، نخستین شعبه استانی این انجمن در مازندران افتتاح شد. «ابراهیم باقری حمیدآبادی» نویسنده و پژوهشگر مازندرانی هم به عنوان مسئول این دفتر سرپرستی انتخاب شده است.



آقای باقری، انجمن قلم یک تشکل صنفی محسوب می‌شود؟

انجمن قلم در حقیقت یک تشکل ادبی ملی است که در تهران مرکزیت دارد. از مهم‌ترین اهدافش دفاع از حقوق نویسندگان است و این‌که جریان نویسندگی و سر و کار داشتن با قلم را به عنوان یک حرفه و کار حرفه‌ای برای دولت و مردم تعریف کنند. البته یکی از محورهای فعالیت صنفی است. اشاعه ادبیات فارسی در جغرافیای کشور و فرامرزی، تمرکز بر آثار برجسته، تولید آثار بر پایه ایرانی اسلامی، آموزش داستان با طیف گسترده از دیگر اهداف انجمن است.

تاسیس شعبه استانی چه ضرورتی داشت؟

 تمام تمرکز این انجمن از بدو فعالیت و تاسیس در پایتخت بود. نه این‌که به استان‌ها نگاهی نداشته باشد. اتفاقا خیلی از اعضا از استان‌ها هستند. اما بیشتر اعضا نویسنده‌های صاحبنامی هستند که یا در تهران شناخته شده‌اند، یا در تهران زندگی می‌کنند. بچه‌های استان‌ها کمتر دیده شدند. کمتر دیده شده که نویسندگان مطرح استانی مثل «علی سروی»، «ایرج فلاح»، «علیرضا دهرویه»، «عقیل زروک» و خیلی های دیگر که دست به قلم هستند در انجمن دیده شوند. چون در شهرستان هستند و به مرکز کمتر دسترسی داشتند. با مراوداتی که داشتم با استاد «محمدرضا سرشار» و خانم «راضیه تجار» داشتم پیشنهاد دادم که یک دفتر سرپرستی در مازندران تاسیس شود تا در استان‌ها هم فعالیت‌های انجمن قلم را گسترش دهیم و عضو فعال بگیریم. با تاسیس این انجمن نویسندگان می‌توانند احراز هویت کنند، هم آثار خود را بشناسانند و از حقوق صنفی برخوردار شوند.

به نظر می‌رسد انجمن صرفا به نویسندگان اختصاص ندارد.؟

درست است. پژوهشگران، شاعران، نمایشنامه‌ و فیلمنامه‌نویسان و همه اهالی مرتبط با قلم را شامل می‌شود. می خواهیم همه زیر پوشش باشند. چون شاید تعداد نویسندگان به 40 نفر نرسد. این‌ تعداد به یک دفتر سرپرستی‌ نیاز ندارند. حمایت از شاعران صاحب اثر و آنان که در این عرصه یا عرصه‌های دیگر دستی در کار دارند و نمی‌توانند کتاب منتشر کنند هم در اهداف دیده شد. کمک گرفتن از مرکز تهران یا پیگیری برای جذب سرمایه‌گذار و هماهنگی با ناشران از جمله این حمایت‌هاست. به پژوهشگران هم در این انجمن توجه خواهد شد. به هر حال پژوهشگرانی داریم که محقق-مؤلف هستند و نیاز به حمایت دارند.

این نخستین شعبه استانی انجمن قلم در کشور است؟

زمانی که برای دریافت مجوز نمایندگی می‌رفتم، فقط استان لرستان در حد برگزاری نشست شعرخوانی از انجمن قلم مجوز گرفته بود. اما این‌که دفتر سرپرستی باشد و شعبه داشته باشد نبود. بنابراین مازندران نخستین شعبه استانی تمام عیار انجمن قلم را خواهد داشت.

این انجمن در استان وارد مباحث آموزشی هم می‌‌شود؟

بله. یکی از اولویت‌های انجمن در اساسنامه آموزش است. اساسا اگر قرار است تولیدات خوب داشته باشیم، باید نویسنده خوب تربیت کنیم. برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه مصاحبه، تدوین خاطره، شعر، داستان و سایر فعالیت‌ها با ارائه گواهینامه معتبر در فعالیت‌ها گنجانده می‌شود. البته در این این زمینه نیاز استان را در نظر می‌گیریم. چون ممکن است انجمن قلم در مرکز با اندازه‌های تهران برنامه برگزار کند. بری همین دست ما را باز گذاشتند. با این حال به لحاظ اساسنامه‌ای تا حد زیادی سعی می‌کنیم از مرکز تبعیت کنیم تا دچار معضل نشویم. در آیین‌نامه‌های اجرایی هم سعی می‌کنیم از تجارب تهران بهره‌مند شویم تا برای عضوگیری، چگونگی ماندن عضو و حقوقی که باید رعایت شود و رعایت کند نیازی به تجربه کردن نداشته باشیم. اما برای این‌که چه عنوان جلسه‌ای، در چه گروه سنی و در چه شهری برگزار کنیم دست ما باز است.

این مرکز چقدر می‌تواند از نظر اداری برای اهل قلم تسهیل کننده امور باشد؟

انجمن قلم یک تشکل هویت‌دار ادبی هنری است. با ادارات ارتباط برقرار می‌نیم تا ما را به عنوان یک تشکل منسجم سر و سامان‌دار ادبی بشناسند. برای مثال هر تعرفه‌ای که برای کار هنری ادبی می‌خواهند در نظر بگیرند انجمن مرجع باشد. انجمن هم با توجه به نیازمندی‌ها و شرایط آن اداره نرخ بدهد تا هم بچه‌ها حق شان ضایع نشود و هم ادارات راضی باشند. تمام تلاش ما سازماندهی به لحاظ صنفی و محتوایی است.

در این عرصه مشاغل دیگری هم حضور دارند. مانند صفحه‌آراها یا ویراستاران. انجمن با این افراد هم ارتباط خواهد داشت؟

بله. خیلی از این دوستان تک شغل هستند. انجمن می‌تواند برای اداراتی که به این دوستان نیاز دارند مصدر کار باشد. در صورت عضو شدن همکاران و دوستان می‌توانیم آن‌ها را به اداراتی که نیاز به فعالیت این دوستان دارند معرفی کنیم.

مدیریت دفتر به چه شکل است؟ هیأت مدیره خواهد داشت یا با حضور شما مدیریت می‌شود؟

از نظر قانونی مسئول دفتر استانی هستم و مسئولیت‌ها با من است. اما شخصاً دوست ندارم فردی اداره کنم. برای همین شورایی تشکیل شده تا از تجارب دوستان باتجربه‌ام مثل «حسین نادعلی‌زاده»، «کیومرث باغستانی»، «ابراهیم نجف‌زاده»، «ایرج فلاح» و «سید مجید افضلی» استفاده کنم تا با هم اندیشی و برنامه‌ریزی درست کار را پیش ببریم. از دیدگاه‌های سایر دوستان هم قطعا استقبال خواهیم کرد.

این انجمن در استان به ادبیات کودک و نوجوان هم توجه خواهد داشت؟

اتفاقا یکی از کارهای انجمن قلم ایران هم تولید ادبیات در رده سنی پایه است. قطعا برای بچه‌های مستعد در مدارس و مراکز کانون پرورش فکری فراخوان می‌دهیم تا به عضویت انجمن در آیند و در کارگاه‌ها شرکت کنند. به خانواده‌ها اعلام می‌کنیم که اگر فرزندشان دستی بر قلم دارد و دوست دارند در این زمینه پیشرفت کند با ما در ارتباط باشند تا با حضور اساتید مجرب این استعدادها را پرورش دهیم. این بچه‌ها اگر در مسیر درست ادبی قرار بگیرند دامنه ادبیات کشور را گسترش می‌دهند. این یکی از دغدغه‌های انجمن است.

در استان انجمن‌های ادبی زیادی وجود دارد. آیا با این انجمن‌ها نیز ارتباط گرفته می‌شود؟

بله. به هر حال کسی که در یک انجمن شهرستانی فعالیت می‌ند، نیاز دارد که در دوره‌های معتبر ملی شرکت کند و گواهینامه ملی داشته باشد. استعدادهای خوبی در انجمن‌های شهرستان حضور دارند. در صورت عضویت دوستان در انجمن قلم مازندران راه حمایت از تولیدات آن‌ها و رساندن به دست مخاطب نیز هموار می‌شود. ضمن این‌که به انجمن کمک می‌کند تا از حقوق همان فرد دفاع کند.

البته ما انجمن ناظر نیستیم. این انجمن‌ها مستقل هستند و زیر نظر ارشاد و حوزه هنری فعالیت می‌کنند. اما می‌توانیم انجمن همکار باشیم. مثلا ممکن است به حضور استادی از تهران نیاز داشته باشند. طبیعتاً دسترسی انجمن قلم به این چهره‌ها راحت‌تر است. یا ممکن است بتوانیم با همکاری یکدیگر همایش‌های مرتبط بگذاریم تا موازی‌کاری نشود. انجمن قلم یک انجمن همکار است که با مرکز فعل و انفعالات ادبی کشور ارتباط نزدیک‌تری دارد.

احتمالا نگاه ویژه‌ای به پیشکسوتان استان هم خواهید داشت؟

خب پیشکسوت‌ها می‌توانند اساتید کارگاه‌ها باشند. وظیفه ما هست که در انجمن قلم به پیشکسوت‌ها توجه ویژه داشته باشیم. اما یکی از برنامه‌های ما بزرگداشت مکتوب ویژه پیشکسوتان عرصه قلم است. شاید نتوانیم برای اساتید همایش بزرگ برگزار کنیم. اما در نظر داریم برای بزرگداشت مقام این عزیزان، ویژه‌نامه‌هایی با کیفیت با نام بزرگداشت مکتوب چاپ و منتشر کنیم. تلاش می‌کنیم احترام‌گذاری به بزرگان و مشورت گرفتن از آن‌ها در صدر برنامه‌ها باشد.

 


  • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه 2 0
    پنجشنبه 6 خرداد 1395-8:29

    سلام
    بنده به نوبه خود ضمن خیر مقدم به خانم تجار برای ابراهیم باقری بسیار ارزوی موفقیت داشته و دارم /
    امیدوارم که نام های جعلی و مشابه به انجمن قلم هر چه زودتر در استان تغییر کند . در نشست های بعدی نیز نویسندگان استان حضوری فعال تر داشته باشند
    یک بار دیگر خدا را شاکریم که این تشکل به مازندران هم رسید


    ©2013 APG.ir