تعداد بازدید: 3223

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 18 خرداد 1395-11:4

نماینده سابق ساری در مجلس:

كميسيون فرهنگي جذابیت ندارد

سید رمضان شجاعی کیاسری: كمیسيون فرهنگي از حيث اعتبار و هزينه جاذبه كمتري نسبت به ساير كميسيون‌ها دارد/ اگر رؤسا و بزرگان مجلس از جمله آقاي لاريجاني در كميسيون فرهنگي عضو شوند و به اين بخش اهميت دهند، اين امر در ارتقای كمیسيون فرهنگي موثر است.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ليلاكاظمي، روزنامه آرمان: يكي از مشكلات دوره قبلي مجلس عدم تمايل نمايندگان به حضور در كميسيون فرهنگي بود، به طوري كه در برخي ادوار كميسيون فرهنگي از حيث ميزان علاقه‌مندي نمايندگان براي حضور در آن، در رتبه‌هاي آخر قرار داشت، تا جايي كه در مواردي حتي به زحمت تعداد اعضاي اين كميسيون به حد نصاب مي‌رسيد. این در حالي است كه اين بخش به عنوان یکی از زيرساخت‌های اصلي كشور مطرح است و اقدامات موثر دراين زمينه مي‌تواند دستاورد قابل توجهي در ساير حوزه‌ها به همراه داشته باشد. در اين راستا با سيدرمضان شجاعي كياسري -عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم- گفت و گو کردیم كه در ادامه مي‌خوانيد:

چرا كميسيون فرهنگي جدي گرفته نمي‌شود و نمایندگان از آن استقبال نمی‌کنند؟

از آنجايي كه بخش فرهنگي ديربازده است و همچنين از جاذبه بخش‌هاي ديگر از جمله صنعت و كميسيون امنيت ملي و غيره برخوردار نيست و از سوي ديگر از حيث مادي كم بهره است، بنابراين هزينه كمتري به اين حوزه اختصاص داده مي‌شود. بنابراين مجلس دهم همانند ساير مجالس گذشته استقبال قابل توجهي از كمیسيون فرهنگي نداشت. البته اين حوزه به افراد توانمند و موثر كه دغدغه مسائل فرهنگي دارند، نيازدارد. بزرگان فرهنگ و نخبگان اين حوزه بعد از مدتي اين بخش را ترك مي‌كنند در حالي كه براي انجام اقدامات سازنده فرهنگي نيازمند وجود چهره‌هاي شاخص هستيم. تحقق فرهنگ اسلامي نيازمند تشكيل كميسيون فرهنگي موثر و توانمند در مجلس است، چراكه كميسيون‌ها زيرساخت اصلي انجام امور در مجلس محسوب مي‌شوند. تعيين اولويت‌ها و الزاماتي فرهنگي مي‌تواند نقشه راهي پيش روي مجلس دهم ايجاد كند.

بدون ترديد بخش فرهنگي كشور مظلوم واقع شده است. به نظر شما دلایلش چیست؟

كمیسيون فرهنگي از حيث اعتبار و هزينه جاذبه كمتري نسبت به ساير كميسيون‌ها دارد و از سوي ديگر نمايندگان احساس مي‌كنند ازكارايي لازم در عرصه فرهنگي برخوردارنيستند و نمي‌توانند كار موثري انجام دهند. بنابراين آنها اين كميسيون را رها مي‌كنند و دراين بخش حاضر نمي‌شوند.

مجلس چه تاثيري در بالابردن سطح فرهنگي كشور دارد و نقش اين کمیسیون در ارتقای اين بخش چيست؟

كميسيون فرهنگي مي‌توانند با تصويب طرح و لوايح موثر به عرصه فرهنگي كشور كمك كنند و مشكلات موجود را مرتفع كنند. اين كميسيون مانند چرخ جلو دوچرخه است؛ چرا كه مسير چرخ دوم يعني اقتصاد را فرهنگ مشخص مي‌كند. به نظر مي‌رسد با حذف قوانين دست پاگير و وضع قوانين راهگشا و مناسب مي‌توان راه را براي توسعه و پيشرفت فرهنگي جامعه فراهم كرد.

پيشنهاد شما درباره ارتقاي سطح كميسيون فرهنگ چيست؟

اگر رؤسا و بزرگان مجلس از جمله آقاي لاريجاني در كميسيون فرهنگي عضو شوند و به اين بخش اهميت دهند، اين امر در ارتقای كمیسيون فرهنگي موثر است. بدون ترديد حضور و عضويت رئيس مجلس و نواب در اين كميسيون مي‌تواند در ارتقای اين بخش نقش تعيين‌كننده‌اي داشته باشد.

توجه به مقوله فرهنگي چه آثار و نتايجي را پديد مي‌آورد؟

فرهنگ مقوله بسيار پيچيده‌اي است و بايد با باور، تمدن، اعتقاد ديني و ملي ما همخواني داشته باشد. زماني اين امر رخ مي‌دهد كه قانون مدون و مشخصي در اين حوزه پديد‌ آيد و از سوي ديگر منابع مالي لازم به عرصه فرهنگي اختصاص داده شود؛ چراكه فرهنگ از زيرساخت‌هاي اصلي كشور است، درحالي كه بودجه اندكي به اين بخش اختصاص مي‌دهند و اين امر نيازمند بازنگري و اقدام جدي و اساسي است.

اكنون نمایندگان در راستاي پركردن اين خلأ چه اقداماتي را بايد انجام دهند؟

بايد باور نمايندگان به مقوله فرهنگ و كميسيون مربوطه تغييركند و باتوجه به تاكيد مقام معظم رهبري به مقوله فرهنگ لازم است كه اقدام موثر و مناسبي از سوي مجلس و ساير ارگان‌ها انجام شود و از سوي ديگر باور عميق‌تر و ريشه دار‌تري درنمايندگان مجلس درباره اين مساله پديدار شود.

منظور شما از ساير ارگان‌هاي موثر چيست؟

دولت، بخش خصوصي، هنرمندان، فرهيختگان و دانشگاهيان در كنار مجلس مي‌توانند موثر باشند و تمامي اين ارگان‌ها با همكاري و هماهنگي در راستاي ارائه الگوي مناسب فرهنگي گام بردارند.



    ©2013 APG.ir