تعداد بازدید: 3896

توصیه به دیگران 4

سه شنبه 25 خرداد 1395-11:21

غروب یلدا در خردادی تلخ/ مردم: شهرداری مقصر است

اهالی محل از بیم حادثه، نامه نگاری‌های زیادی با شهرداری ساری انجام دادند تا با ایجاد حفاظ، مانع از اتفاقی ناگوارشوند. پس از نامه نگاری های فراوان، پیمانکار انتخاب شد اما به دلیل نبود بودجه آن قدر امروز و فردا کردند که در نهایت یلدا کوچولو -این فرشته نازنین- به داخل جوی آب سقوط کرد و درگذشت. اهل محل می گویند مقصر اصلی مسئولان شهرداری و شهردار ساری هستند، چرا که نتوانستند به خواسته به حق شهروندان عمل کنند.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، فاطمه عربی: خردادماه کم کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و بچه ها فارغ از درس و مشق و مدرسه به استقبال تابستانی شاد رفته اند.

گرچه فرهنگ آپارتمان‌نشینی موجب شده تا انسان‌ها از حال همسایه خود بی خبر باشند، اما هنوز در مازندران و در محله های قدیمی همسایه از حال همسایه با خبر است و کودکان شان در کوچه باهم بازی می‌کنند.

خرداد، تابستان و دریا همیشه آبستن حوادث برای مازندرانی‌ها و غیر مازندرانی‌هاست. برخی شهروندان نیز به دلیل سهل انگاری مسئولان، عزیزان خود را که اغلب کودکانند در رودخانه و کانال‌های آب از دست می دهند؛ جوی ها و کانالهایی که بدون محافظ از داخل روستا و کوچه های شهر عبور و خاطرات شاد کودکان محله را در خود دفن می‌کند.

بعدازظهر 22 خرداد عقربه های ساعت 5 بعد ظهر را نشان می‌دهد و کودکان کوی"احمدی آزاد" محله امامزاده عباس ساری به دور از دغدغه‌های بزرگترها مشغول بازی و شادی در کوچه اند. لحظه ای بعد اما حادثه ای شوم رخ داد.

"یلدا" به اتفاق دخترعمه ها و دیگر همسالانش مثل هر روز مشغول بازی بودند که ناگاه صدای جیغ بچه ها در کوچه پیچید. آن ها که در مغازه و خانه های شان بودند به کوچه آمدند و متوجه سقوط دخترک پنج و نیم ساله ای داخل جوی آب شدند.

حتما مادر" یلدا" کوچولو مثل هر روز قبل از رفتن به نانوایی به دختر کوچکش سفارش کرده بود که" یلدا جان مراقب خودت باش، من زود برمی‌گردم. "یلدا" آن روز هم مثل روزهای دیگر بازی می‌کرد اما سرنوشت این  فرشته کوچولو چیز دیگری برایش رقم زد.

آن روز بارانی که زمین هم سر بود، پای کوچک"یلدا" لغزید و او داخل جوی بدون حفاظ سقوط کرد. آب آن روز جوی با شدت بیشتری در حال حرکت و سطح آب نسبت به روزهای دیگر بیشتربود.

پدر"یلدا" که در خانه مشغول استراحت بود با شنیدن داد و فریاد اهالی به کوچه می آید و متوجه می‌شود که"یلدا"ی کوچکش به درون جوی سقوط کرد.

"یلدا" اولین فرزند خانواده ابراهیمی بود و بعد از او خداوند" سپهر" را به آنها می‌دهد که اکنون سه ساله و نیم دارد.

امین -پدر یلدا- که کارگر ساختمان است، بعد از ازدواج در منزل پدری ماند تا بتواند بعد از سرو سامان دادن به زندگی اش، خانه ای را برای خانواده اش اجاره کند.

قرار بود بعد از تعطیلات تابستان، "یلدا" نیز مانند دیگر هم سن و سال‌های خود به پیش دبستانی برود، اما به بهشت رفت.

نامه نگاری اهالی برای ایجاد حفاظ

پیش نماز محله که خود از شاهدان حادثه است به روزنامه حرف می گوید:« جوی آبی از کنار مسجد و خانه‌های اهالی می‌گذرد. چندین سالی است که کشاورزان پایین دست رودخانه تجن برای آبیاری زمین های زراعی و باغ های خود، جوی آبی را از این محله و محله های پشت امامزاده عباس احداث کردند تا زمین های زراعی خود را آبیاری کنند. جوی آبی که از این کوچه می‌گذرد و به کوچه های پشتی می‌رسد  طولش 70 متر است و بدون حفاظ.

اهالی محل از بیم حادثه، نامه نگاری‌های زیادی با شهرداری ساری انجام دادند تا با ایجاد حفاظ، مانع از اتفاقی ناگوارشوند. پس از نامه نگاری های فراوان، پیمانکار انتخاب شد اما به دلیل نبود بودجه آن قدر امروز و فردا کردند که در نهایت یلدا کوچولو -این فرشته نازنین- به داخل جوی آب سقوط کرد و درگذشت.

روز حادثه

حاج "مهران صادقی" پیش نماز این محله در ادامه می گوید:« بنده هم کودک دو نیم ساله ای دارم که بسیار شیطنت می‌کند و همیشه هم من و هم همسرم نگران این هستیم که مبادا این جوی سبب حادثه ای برای کودک مان و سایر کودکان محله شود.

او تعریف می کند: «صحنه بسیار بدی بود، آن روز هم در منزل بودم که با صدای داد و فریاد همسایه ها به کوچه آمدم و متوجه شدم "یلدا" که هر روز با بچه ها در کوچه بازی می‌کرد به درون جوی آب سقوط کرده.  کسی جز بچه ها شاهد افتادن "یلدا" به درون جوی نبودند. هنوز صدای فریادهای پدر و ناله های جگرسوز مادر"یلدا" در گوش هایم می پیچید که چطور ضجه می‌زدند و طلب کمک می‌کردند. پدر"یلدا "خود به داخل جوی آب رفت اما هرچه گشت اثری از دلبندش نبود. با آتش نشانی تماس گرفتیم و نیرهای غواص اعزام شدند اما نتوانستند"یلدا"ی کوچک را پیدا کنند. گویی قطره ای شده در این جوی. در جاهایی این جوی با آسفالت پوشیده بود و پلی هم برای تردد ماشین زده بودند که جستجو را مشکل تر می‌کرد چرا که آب تا  سقف پل و آسفالت آمده بود.»

این همسایه کودک فوت شده ساروی ادامه داد: «در نهایت پدر بی قرار توانست با کمک یکی از همسایه ها بدن نیمه جان دختر کوچولوی خود را 300 متر پایین‌تراز محل حادثه از آب بیرون بکشد. بر اثر اصابت سر یلدا به لبه جوی، دخترک بیهوش شده بود. زمانی‌که به دنبال "یلدا" می‌گشتیم  توجه ام بیش از هر چیز به آسفالت و پل های غیر استانداردی بود که در کوچه وجود داشت. چطور می‌شود بدون نظارت آسفالت کرد و یا پل های غیر استاندارد در کوچه پس کوچه های شهر ایجاد کرد.»


صادقی ادامه داد: همان شب اهالی محل بعد از صرف افطار برای اقامه نماز جماعت به مسجد آمدند و برای نجات"یلدا" دعا کردند اما متاسفانه فرشته کوچولوی ما دچار ضربه مغزی شد.

شهرداری مقصر است

چند سال پیش اتفاق مشابهی در منطقه امامزاده عباس ساری افتاد و زمانی‌که دو دختر بچه 10و12 ساله مشغول بازی بودند به داخل جوی سقوط کردند و جان باختند.

مهران صادقی -پیش نماز این محله- می گوید: به اعتقاد بنده مقصر اصلی مسئولان شهرداری و شهردار ساری است، چرا که نتوانستند به خواسته به حق شهروندان عمل کنند و اگر همان موقع مسئولان وظیفه خود را به درستی انجام می‌دادند امروز خانواده"یلدا" داغدار نبودند و یلدا نیز همانند سایر کودکان شادمانه در کوچه مشغول بازی بود.»

تلاش پزشکان بی نیتجه ماند و"یلدا"  که تنها 5 بهار ازعمرش گذشته بود، در آستانه ششمین بهار زندگی اش در بیست و سوم خردادماه غروب کرد. کسی چه می‌داند در آن لحظه تلخ چه برسر این فرشته کوچک آمده، شاید از ترس چشم هایش را بست و صدای ضعیف درخواست کمکش در گلو خفه شد.

 اهمیت دادن به جان انسان‌ها این روزها واژه غریبی است و آن قدر کم ارزش شده که تنها با جریمه، عزل مسئول و یا پرداخت خسارت به حادثه دیده به راحتی قابل جبران می نماید.

پس از حادثه تلخ سقوط کودک هشت ساله به درون کانال آب در آبان ماه 92، مسئولان شهری، پروژه آب‌های سطحی را جدی تر گرفتند و سعی کردند حفاظی را بر روی کانال‌ها ایجاد کنند اما به دلیل هزینه بر بودن بسیاری از جوی های سطح شهر عاری از حفاظ است و جان کودکان زیادی در معرض خطر است. بهتر است مسئولان شهری به جای پرداختن به کارهای غیر ضروری و تبلیغات برای خود به فکر احقاق حقوق شهروندی باشند.

 

 


  • پنجشنبه 27 خرداد 1395-7:49

    با سلام
    با آرزوي قبولي طاعات
    آنچه كه راجع به حادثه اسفناك فوت دختربچه ازهمشهريان عزيز ضمن عرض تسليت به خانواده شان بايدگفت نهر زراعي كوچه شهيد احمدي آزاد برابر ماده 2قانون توزيع آب نهرهاي مشروب داخل ومحدوده شهرها تحت مديريت ومالكيت عام ابياري است هرچند شهرداريها درجهت رفاه شهروندان وهمچنين رعايت موازين بهداشتي نسبت به بتن ريزي ديواره نهرها با هماهنگي آبياري اقدام مينمايند واين مسئله مبتلا به تمامي شهرهاي كشورهست ضمنا ازلحاظ فني هم نميشود اين گونه نهرها را پوشش داد
    اين حادثه درداخل نهر زراعي اتفاق افتاد وهيچگونه تبعات حقوقي برگردن شهرداري نميباشد چراكه كانال هدايت آب سطحي با نهر زراعي متفاوت هست كانال هدايت آب را شهرداريها ميسازند مانند كانال بزرگي كه عبوري از جلوي ساختمان عمارت شهرداري تا جنب ترمينال گاردجنگل ساخت كه از طراحي ساخت ونگهداري بهده شهرداري ساري است و تماما پوشش دارد اما نهر زراعي تحت مديريت آ›بياري هست وآبياري هم برحسب منطقه شخصي به نام ميراب عهده دارمديريت هدايت آب اين نهرها به مزارع پايين دست است

    • پنجشنبه 27 خرداد 1395-15:10

      شهردار ساری تمایل داره هرکار مثبت رو به اسم خودش تموم کنه و هر اتفاق بد رو بندازه گردن دیگران!!
      کمربندی با مشاکرت راه و استانداری و ...افتتاح میشه، عبوری میگه کار منه، اما زیرگذرش اب جمع میشه میگه این کار من نیست! اگه بارون اومد اب جمع نشد میگه ببینید من چیکار کردم؟ اما اگه اب جمع شد میگه شهردارای قبلی مقصرن. کلا دنبال انداختن قصور گردن دیگرانه و فقط کارهای خوب رو بر گردن میگیره

    • چهارشنبه 26 خرداد 1395-19:43

      نماینده ساری اقای دامادی به جای حمایت از شهر خود حمایت میکنه از میانکاله اخه اقای دامادی مگه بهشهر نماینده مجلس نداره شما به داد مردم شهر خودت برس ای خدااااااااا

      • مهندس علیپاسخ به این دیدگاه 4 4
        چهارشنبه 26 خرداد 1395-19:0

        کارهای هردنبیلی و غیر اصولی شهرداری ساری یکی دوتا نیست . مردم ظاهراٌ می بینند که از طرف شهرداری دارد کار صورت می گیرد ولی توجه ای به کیفیت آن نمی نمایند مثل سنگفرش نمودن پیاده روهای شهر با سنگ های صیقل داده شده ، نتیجه آنرا در زمستان آینده مشاهده خواهید کرد . بهتر است شهرداری ساری به جای احداث پل های چند میلیاردی ، اوّل به فکر ایمنی شهروندان باشد . در هر صورت شهرداری و شهردار در اینگونه موارد مقصر است و اگر در این دنیا با او برخورد نشود حتم بداند که در آخرت باید پاسخگو باشد .

        • چهارشنبه 26 خرداد 1395-10:48

          جالب است که حادثه ای با این عظمت در گوشه ای از ابر شهر ساری رخ می دهد و رسانه های مازندران تنها به یک گزارش ساده اکتفا کرده و از کنار ان رد می شوند. چند روز قبل اتفاقی مشابه در تهران رخ داد و هنوز هم ماجرا مورد پوشش های خبری رسانه ها قرار می گیرد. آنها تفاوت اتفاقات را به هم می دانند. چرا در ان اتفاق سرعت در رسیدگی مد نظر قرار می گیرد و در این حادثه هیچ مقصری به دادگاه احضار نمی شود؟

          • چهارشنبه 26 خرداد 1395-6:16

            سلام چرا اقایون یوسف نژاد و دامادی از حق این مردم دفاع نمیکنن؟؟حداقل بودجه خاصی برای این موردهای اورژانسی تصویب کنین به خدا گناه دارن کی باید به داد دل این مردم زجر کشیده برسه شهرداری هم مقصره این چندمین مورده مگه جون ادمها شوخیه اگه بچه شهردار و نمایندها هم خدای نکرده همچین موردی پیش میومد ساکت میشستن؟؟؟؟؟

            • سه شنبه 25 خرداد 1395-18:59

              معاون محترم دفتر فنی و شهردار منطقه یک هردو باید استعفا بدهند. و پاسخگو باشند.تا به جای احداث پل های غیر ضرور شهری این موارد را سامان بدهند...

              • سه شنبه 25 خرداد 1395-13:7

                تابحال این چهارمین حادثه منجر به مرگ های دلخراش در ساری بود چرا شهردار و سرهنگ شمشیر بند استعقا نمی دهند عذرخواهی نمی کنند بجای افتتاحیه های پر خرخ بعد از هر پروژه و خرج تراشی های بی خاصیت باید این نقاط محروم شهر را دریابند حضرت عباسی اگر دختر عبوری بود یا نوه سرهنگ شمشیر بند بود الان چکار می کردند دستگاههای مسول !؟فرض کنید دیه این قربانی را هم دادیدبالاخره که چی!؟ یک بار هم که شده ظاهر سازی کنید و مثلا برای مهم بودن جان شهروند یا سرهنگ استعفا بدهد یا دکتر!!! ... بیچاره پدر و مادر یلدای معصوم !!!!!!!!


              ©2013 APG.ir