تعداد بازدید: 3888

توصیه به دیگران 2

شنبه 29 خرداد 1395-23:54

استاد دانشگاه تهران و تحلیل گر سیاسی در ساری مطرح کرد:

فضای سیاسی کشور باز شده است/ رییس جمهوری نظرش را در مورد حصر بگوید

گزارش+عکس های مازندنومه از مراسم گرامی داشت 24 خرداد اصلاح طلبان  مرکز استان/ در حالی که در دو سال گذشته اصلاح طلب های مرکز استان برای برگزاری مراسم مشابه همواره مشکل داشتند و حتی سال گذشته اراده هایی نه لزوما" از جانب مخالفان دولت در استان، مانع از سخنرانی مجید انصاری در ساری شده بود، امسال حضور استاندار مازندران شگفتی ساز شد، تا جایی که زیباکلام بیان داشت: «اقای استاندار در جلسه حضور دارند، فکر کنم ماشاالله به من افتاده و دعای مادرم مستجاب شده!»


مازندنومه؛ سرویس سیاسی: جلسه گرامیداشت حماسه ۲۴خرداد 92، عصر شنبه با حضور پرشور حامیان دولت در سالن هلال احمر ساری برگزار شد.

در این جلسه که به خاطر نبود صندلی، بسیاری ایستاده ناظر آن بودند، صادق زیباکلام -استاد دانشگاه تهران- سخنرانی کرد و استاندار مازندران، معاون سیاسی او، مدیرکل سیاسی و انتخابات و برخی مدیران کل و فرمانداران استان از جمله فرماندارهای سوادکوه و بابلسر که در دولت پیشین هم در راس کار بودند، حضور داشتند.

 در دو سال گذشته اصلاح طلب های مرکز استان برای برگزاری مراسم مشابه همواره مشکل و دردسر داشتند و حتی سال گذشته اراده هایی نه لزوما" از جانب مخالفان دولت در استان، مانع از سخنرانی مجید انصاری -معاون رییس جمهوری- در ساری شده بود. امسال اما حضور استاندار مازندران شگفتی ساز شد، تا جایی که زیباکلام بیان داشت: «در بندر دیلم  که برای سخنرانی رفته بودم امام جمعه آن شهرستان در جلسه حاضر شد و اینجا هم اقای استاندار حضور دارند، فکر کنم ماشاالله به من افتاده و دعای مادرم مستجاب شده!»

البته امسال برگزاری چندین مراسم برای بزرگداشت 24 خرداد از سوی اصلاح طلبان در شهرهای مختلف استان و حضور فرماندارهای هر شهرستان در این برنامه ها -حتی فرماندارهای منسوب به دولت گذشته- از وجود اراده ای فائقه و «دریافت پیام نیروهای اصلاح طلب و حامی دولت» توسط مدیریت ارشد استان تعبیر می شود.

 این نکته که چرا ربیع فلاح که بارها عنوان داشته شخصیتی سیاسی ندارد و در سه سال گذشته همواره با بدنه اصلاح طلبی استان فاصله معنادار داشته، در جلسه ای شرکت کرد که تصویر رییس دولت اصلاحات چند برابر تصویر رییس جمهوری کنونی بر دیوارها نصب شده بود و بارها نام رییس دولت های هفتم وهشتم برده شد و او توسط حاضران تشویق شد، از طرفی برخی صحبت های ساختارشکنانه درباره حصر و مانند این ها در این مراسم بیان شد، به تحلیل و تفسیر نیاز دارد و نمی توان به راحتی از کنار این موضوع گذشت؛ چه مدیر ارشد استان در سه سال گذشته ثابت کرده با اراده شخصی در چنین مراسم تنش زایی شرکت نمی کند و همواره از حضور در جمع اصلاح طلبان اصیل گریزان است.

به هر روی گزارش این مراسم که با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز و با افطاری به پایان رسید، توسط همکار ما محمداسماعیل بخشی سورکی تنظیم شده و در زیر در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. توئیت های این مراسم به همراه چند عکس نیز توسط همکار دیگر ما -کلثوم فلاحی-به صورت آنلاین در کانال تگرام مازندنومه(mazandnume@) پخش شد.

*امیدوار به سال آینده

مهدی احمدی فولادی -مسئول ستاد مردمی گرامیداشت۲۴خرداد مرکز استان- در مراسم شنبه شب اظهار داشت: قضاوت کردن درباره این سه سال  بسیار سخت است، چرا که روحانی وارث ویرانه ای بود که بدهکاری زیادی داشت.

وی ادامه داد: امیدواریم همه همت کنند تا در سال آینده حماسه ای که در دور دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی شکل گرفت، به وجود آید.

احمدی فولادی با بیان اینکه نظارت در دولت قبل تعطیل و مجلس قبل نیز شریک دولت در ایجاد فضای بد گذشته بود، افزود: اصولگرایان افراطی امتحان بسیار بدی دادند و مردم علی رغم رد صلاحیت های گسترده ۲۱۰ نفر از ۲۹۰ نماینده مجلس نهم را رد صلاحیت کردند.

احمدی فولادی همچنین گفت: ما تا زمانی که مسئولان برای خدا کار کنند در کنار آنها خواهیم  بود.

*تاکید بر ضرورت ادامه حیات اعتدال

در ادامه این جلسه نماینده دانشجویان اصلاح طلب مازندران مقاله ای در حمایت از دولت قرائت کرده، سپس کلیپی از سخنان دکتر روحانی و تصویر شخصیت هایی مانند رییس دولت اصلاحات، دکتر عارف، دکتر ظریف و...پخش شد که در موارد متعدد با تشویق حضار روبرو شد.

پس از اجرای موسیقی سنتی و مازندرانی، خانم پورطهماسبی -فعال مدنی اصلاح طلب- بیانیه پایانی را قرائت کرد.

وی در بخشی از این بیانیه به تغییرات مثبت اجرایی  و قانونمندی مسئولان اشاره کرد و گفت: مخالفان دولت که در انتخابات مجلس سال گذشته هم شکست دیگری در کارنامه سیاسی خود ثبت کردند، بیکار ننشستند و تلاش کردند که طعم شیرین پیروزی را به کام ملت تلخ کنند.

در این بیانیه آمده بود: ستاد حامیان مردمی تدبیر و امید در مازندران حفظ و حمایت از مسئولان دولت تدبیر و امید را وظیفه خود می دانند و با رویکرد همدلی و همزبانی دولت و ملت بر ضرورت ادامه حیات اعتدال تاکید دارد.

* حصر نه اخلاقی نه قانونی، نه انسانی و نه اسلامی است

دکتر صادق زیبا کلام- استاد دانشگاه تهران و تحلیل گر سیاسی- در این مراسم با ارزیابی فشرده از عملکرد دولت دکتر روحانی در طول سه سال گذشته ابراز داشت: هر عملکردی باید سه مولفه اصلی را در نظر بگیرد و بدون لحاظ این مولفه نمی توان ارزیابی واقع بینانه داشت.

وی به شرایط تحویل گرفتن دولت توسط دکتر روحانی اشاره کرد و گفت: خزانه خالی، بدهی انبوه و شرایط پیچیده ای که موضوع هسته ی برای کشور به وجود آورده بود، نشان می دهد که کشور در شرایط خوبی نبود.

زیبا کلام با بیان اینکه کشور ما از یک جهت شرایط خاصی دارد، افزود: در کشورهای دیگر پس از انتخابات شخصی زعامت امور را به دست می گیرد که ما آن نوع حکومت را به لیبرال دموکراسی می شناسیم، در کشورهای دیگری نیز نظام سلطنتی و یا استبدادی حاکم است.

وی با بیان اینکه نظام ما حالتی بین دو حالت مستبد و لیبرال دموکراسی است، افزود: در کشور ما ضمن اینکه انتخابات داریم، تنها اداره بخشی از امور اجرایی تفویض می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با طرح این پرسش که آیا پیروزی اعتدالیون به این معناست که تمام ارکان دولت در اختیارشان قرار می گیرد، افزود: پاسخ خیر است، چرا که هر شخصی رئیس جمهوری شود رئیس بخشی از دستگاه اجرایی کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: قوه قضائیه، مجلس، بسیج، سپاه، رادیو و تلویزیون، جامعه مدرسین حوزه ها و... ارکانی هستند که مشخصا ممکن نیست با دولت همسو باشند، در حالی که بخش هایی از بدنه اجرایی کشور را در اختیار دارند.

زیباکلام گفت: مهم این است که بخش های دیگر دولت چقدر با دولت جدید همراهی و همدلی دارند؛ آیا اندازه ای که در سال ۸۴ با احمدی نژاد همراهی وجود داشت در دولت آقای روحانی هم همین قدر است؟!

وی با بیان اینکه باز هم پاسخ منفی است و آنچه که خیلی کلی می توانیم مطرح کنیم این است که ارکان قدرت آن اندازه که در خدمت احمدی نژاد بودند، صد هزارم آن هم در خدمت روحانی نبوده و نیست، گفت: در چهار سال اول دولت احمدی نژاد حمایت یکپارچه و قاطعی تمام ارکان حاکمیت از او داشت و مسایلی چون معجزه هزاره سوم ، دولت جوان، هاله نور و .. مطرح شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: نکته دیگر به شرایط منطقه و بین الملل باز می گردد، وضعیت منطقه صرف نظر از اینکه چه کشوری را مقصر بگیریم ظرف سه سال گذشته بسیار نامطلوب بود و رابطه با همسایگان مان حتی در دوره جنگ هم به این میزان تیره و تار نبود.

وی به موضوع درآمدهای دولت در طی سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: درآمدهای نفتی در سه سال گذشته یک سوم متوسط دوران احمدی نژاد بود.

استاد دانشگاه تهران ابراز داشت: با توجه به مجموعه عوامل  بهتر است که صحبت از کارنامه کنیم، بنده فکر می کنم دروس اصلی آقای روحانی در سیاست خارجی، اقتصاد و عرصه سیاست داخلی است که باید نسبت به آن ارزیابی شود.

وی به اجماع حاصل در جامعه در راستای موفقیت دولت در عرصه سیاست بین الملل اشاره کرد و گفت: باید در این عرصه به دولت روحانی نمره بالایی داد، چرا که شرایط سیاسی، اقتصادی تجاری و بین المللی را دگرگون کرد.

زیباکلام  به نقد عده ای در این عرصه نیز اشاره کرد و گفت: عده ای نظر مخالف دارند و می گویند که برجام از ترکمنچای بدتر بوده است؛ نظر بنده ۱۸ از بیست است اما عده ای  دولت را مردود می دانند.

وی  در ادامه به اساس و بنیان هر نوع داوری در خصوص برجام اشاره کرد و گفت: هر نوع قضاوتی که نتواند مصالح و منافع ملی را لحاظ کند داوری نیست؛ اگر صرفا انگیزه ها سیاسی و ایدئولوژیک باشد، مشخص است که نمره منفی می دهند.

زیباکلام گفت: از نظر بنده فعالیت های هسته ای کشور مانند عرصه پتروشیمی و فولاد است و هر نوع پیشرفتی در این زمینه باید در راستای منافع ملی باشد.

وی نگاه به موضوع هسته ای از سال ۸۲تا ۹۲ را امنیتی دانست و گفت: هر چه مسئولان می گفتند باید اجرایی می شد اما بخشی از نمره ای که بنده می دهم به دلیل این نکته کلیدی و مهم است که دولت آقای روحانی برای اولین بار اجازه داد که فقط نظر حکومت ملاک نباشد و دیگران هم بیایند و درباره هسته ای نظر دهند.



این تحلیل گر سیاسی اصلاح طلب به تجمع دلواپسان پس از توافق ژنو اشاره کرد و گفت: مخالفت ها از آبان ۹۲ شروع شد و کماکان نیز ادامه دارد و دولت هم در حال دفاع از عملکرد خود است.

وی با اشاره به این که من این موضوع را دستاورد بزرگ دولت آقای روحانی می دانم، تصریح کرد: عده ای که مخالف عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی هستند می آیند و حرف خود را بیان کنند و این اتفاق مبارکی است.

زیباکلام با بیان اینکه من البته می فهمم که چرا یک جریان رادیکال این قدر با برجام مخالفند، افزود: با این توافق خیلی از موضوعاتی که اصولگرایان تندرو در خصوص امریکا ستیزی گفته اند، ترک برخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر در موضوع هسته ای با آمریکا به توافق برسیم، این بحث پیش می آید که چرا در زمینه های دیگر نتوانیم به توافق برسیم و همین مساله ماهیت آمریکاستیزی را زیر سوال خواهد برد، بنابراین با آن مخالف اند. بخشی از مخالفتها، مخالفت سیاسی است تا جلوی تنش زدایی با امریکا گرفته شود.

زیبا کلام با بیان اینکه در بخش اقتصادی نمره خوبی به روحانی نمی دهم و این عدد در حدود ۱۳یا ۱۴ خواهد بود، افزود: این نمره به این دلیل است که اقتصاد ایران یک اقتصاد فاسد بدبخت و ناکارآمد دولتی است که هرگز درست نخواهد شد، چون هیچ اقتصاد دولتی در طول تاریخ بشر موفق نبوده است.

وی گفت: اقتصاد دولتی نه در اتحاد شوروی نه در کوبا نه در زیمباوه، نه در چین و نه در سوریه موفق بود و در جمهوری اسلامی هم موفق نخواهد بود.

این استاد دانشگاه گفت: از نظر من یک راه برای موفقیت اقتصادی وجود دارد، آن هم راهی است که ترکیه، برزیل و هند رفتند.

وی با بیان اینکه ترکیه نه یک‌ کپسول گاز دارد و نه یک بشکه نفت، افزود: ترکیه سال گذشته ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات کرده است و مالزی هم در سال گذشته ۹۰میلیارد دلار صادرات داشته است.

زیبا کلام گفت: علاوه بر این نهادهای وابسته به دولت تا چه اندازه اجازه می دهند که کارهای اقتصادی دولت انجام شود و این خود علت بزرگی است.

وی با بیان اینکه هشت میلیون بیکار داریم و رکود کمر اقتصاد را شکسته است، افزود: مشکل دیگری که روحانی با آن روبه روست این است که عده ای تلاش می کند تا سرمایه گذاری خارجی در کشور صورت نگیرد و این هم مانع بزرگی محسوب می شود.

زیباکلام به عملکرد دولت در حوزه سیاسی، اجتماعی و مدنی هم اشاره کرد و گفت: نمی توانیم‌ در این بخش ها نمره خوبی به دولت دهیم و شاید بتوان با ارفاق نمره ده را در نظر گرفت.

وی گفت: بنده می دانم که آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر دست آقای روحانی نیست، اما علت اینکه نمره خوب نمی دهم آن است که توقع دارم که نشان دهد این مسایل برایش مطرح و به فکر است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه خیلی وقت ها در زندگی زناشویی، همسر متوجه بسته بودن دست شوهر خود در امور اقتصادی است، گفت: با این توصیف هم دوست داشتن را می توان نشان داد. توقع داریم آقای روحانی بگوید که به فکر رفع حصر بوده است.

زیباکلام با بیان اینکه حصر نه اخلاقی نه قانونی، نه انسانی و نه اسلامی است، افزود: به جای اینکه من بگویم، آقای روحانی این جملات را بگوید و یکبار هم اقای روحانی نظرش را در مورد حصر مطرح کند.

وی گفت: به این دلیل به روحانی نمره قبولی در حوزه سیاست داخلی می دهم که در دانشگاه هستم، هر کسی تجربه بعد از ۲۲خرداد ۸۸ را داشته باشد می داند که اوضاع دانشکده چگونه بود.

زیباکلام با اشاره به اینکه انجمن اسلامی حقوق دانشکده تهران زمان شاه هم درش باز بود اما بعد از ۸۸ درش را گل گرفتند، گفت: سایه سنگین کمیته انضباطی بر سر دانشجویان بود، اما اکنون فضا بازتر شده است و آخرین باری که دانشجویی به کمیته انضباطی احضار شده است را به یاد ندارم.

وی با تاکید بر اینکه شرایط امنیتی در دانشگاه ها نیست، افزود: نه تنها در دانشگاه اوضاع بهتر شده، در فضای مطبوعات کشور هم اوضاع باز شده است.

زیبا کلام با اشاره به سرمقاله ها و یادداشت هایی که در مطبوعات کشور منتشر می کند، استدلال کرد: اگر در دولت قبل این حرف ها را در جایی می نوشتند خاک آن روزنامه را به توبره می کشیدند.

وی گفت: فضای سیاسی باز شده  است و همین جلسه ای که شما امروز برگزار کردید، در دولت قبل اجازه برگزاری نمی دادند.

گفتنی است مجید حسین زادگان، ارسطو قادری، محمدرضا منصوریان و مهدی محمدی -فرماندارهای ساری، میاندورود، سوادکوه شمالی و قائمشهر که منسوب به جریان اصلاحات هستند- نیز در این نشست حضور داشتند و زیباکلام در جایی گفت: «از آقای حسین زادگان فرماندار ساری و از آقای بهمنش که نمی دانم چه کاره هستند، برای برگزاری مراسم تشکر می کنم.»

حسن باغبان -مجری برنامه- هم بارها تاکید کرد که هزینه افطاری مراسم از خزانه دولت نیست و مردمی است.

*عضو کانال مازندنومه شوید

توضیح خارج از متن گزارش: محتوای کانال مازندنومه با سایت آن تفاوت دارد و مطالب، عکس ها و خبرهایی که روزانه در کانال تلگرامی ما در سریع ترین زمان منتشر می شود، با محتوای سایت کاملا" تفاوت دارد. برای عضو شدن در کانال مازندنومه و دریافت مهم ترین خبرها و مطالب ملی و استانی، نیز مطالب فان و سرگرم کننده، اینجا را کلیک کنید.


  • سه شنبه 1 تير 1395-1:22

    دولت روحانی رو باید هشت ساله دونست،چون برای انتخابات 96 رقیب جدی ای در مقابلش وجود نداره، همچنین هنوز رگه هایی از امید در بین مردم وجود داره،اما اینو بدونید اگه عملکرد هشت ساله اش شبیه این سه سال ابتدائی باشه شک نکنید سونامی بدتر از احمدی نژاد طومار اصلاحات رو در هم خواهد پیچید.لطفا چاپ کنید

    • دوشنبه 31 خرداد 1395-4:23

      حضور خانمها در این مراسم جالب بود. بیانیه را یک خانم خواند.

      • شعاری گمراه کننده !پاسخ به این دیدگاه 3 0
        يکشنبه 30 خرداد 1395-7:4

        " هیچ اقتصاد دولتی در طول تاریخ بشر موفق نبوده است ". این حرف از زبان استاد محترم دکتر زیبا کلام در این سخنرانی است اما این شعاری گمراه کننده است .

        اقتصاد ما شباهتی به اقتصاد دولتی کوبا و یا شباهتی به دخالت های اقتصادی دولت انگلستان در نیمه دوم قرن بیستم این کشور ندارد که بسیاری از امور اقتصادی دولت با شعار های سوسیالیستی حزب کارگر اداره می شد .

        اقتصاد ما قبل از هر چیز یک اقتصاد به اصطلاح امروز ، نفتی است که تولید و تجارت نفت و گاز را دولت و یا حکومت بر عهده دارد . (مثلاً سازمانی مستقل از دولت به نمایندگی مردم آن ها را اداره نمی کند ) از این راه با کسب درآمدی کلان ، دولت قادر می شود بسیاری امور مربوط به اقتصاد کشور را در دست بگیرد ، به همین دلیل از روی شاخص ها اقتصاد ما به کشورهای نفت فروش خاور میانه شبیه تر شده است.
        امیدوارم استاد شجاع دکتر زیبا کلام و بسیاری دیگر با این شعار دست راستی از اطلاق نام دولتی به اقتصاد ایران دست بر دارند و آن را همان اقتصاد نفتی بنامند .


        ©2013 APG.ir