تعداد بازدید: 3970

توصیه به دیگران 0

جمعه 4 تير 1395-0:46

حضور 2 بانوی مازنی در کنسرواتوار موسیقی مسکو

این هفته کنسرواتوار موسیقی چایکوفسکی میزبان 2 بانوی هنرمند بومی مازندران خواهد بود. «جهان حیدری» و «حرمت یوسفی» هر دو از گروه آیینی زندگی سوادکوه برای شرکت در این جشنواره معتبر بین‌المللی انتخاب شدند که بامداد دوشنبه به روسیه سفر می کنند.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو در سال  ۱۸۶۶ با همکاری نیکولای روبنشتاین( برادر نقاش معروف روسی آنتون روبنشتاین) و شاهزاده نیکولای پتروویچ تاسیس شد. از ابتدای تاسیس این کنسرواتوار تا سال ۱۸۷۸، چایکوفسکی به عنوان استاد تئوری موسیقی و هارمونی حضور داشت و از سال ۱۹۴۰ کنسرواتوار مسکو به نام پیتر چایکوفسکی مفتخر شد.

بدون شک می توان کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو را  از حیث تربیت نوابغ موسیقی دنیا از قدرترین مدارس عالی موسیقی در جهان دانست.  امسال اما دو بانوی هنرمند مازندرانی مهمان  این برنامه هنری هستند.

 سرپرست گروه آیینی زندگی سوادکوه گفت: این کنسرواتوار که هر سال ویژه‌ برنامه‌ای گسترده و جهانی در زمینه موسیقی را در مسکو برگزار می‌کند، امسال میزبان تعدادی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی ایران است که قرار است با رویکردی پژوهشی بخش‌هایی از موسیقی نواحی ایران را اجرا کنند. 7هنرمند از ایل قشقایی و استان‌های مازندران، گیلان، خراسان و کردستان برای حاضران در این برنامه، بخش‌هایی از موسیقی نواحی ایران را اجرا خواهند کرد.

«علی حسن‌نژاد» اظهار کرد: هر سال در یک بخش از این جشنواره هنرمندان بومی نقاط مختلف دنیا برای اجرای آواها و نواهای برآمده از محل زندگی خود شرکت می‌کنند. امسال از ایران 49 اثر برای حضور در جشنواره فرستاده شد و در نهایت 7اثر را داوران کنسرواتوار موسیقی چایکوفسکی انتخاب کردند که از این تعداد دو اثر مربوط به مازندران بود.

 وی افزود: «جهان حیدری» پیش‌تر در جشنواره بین‌المللی «گوسان پارسی» لگن‌نوازی کرده بود. از او در تالار وزارت کشور نیز به عنوان مروج ساز لگن به عنوان یک ساز بومی قدردانی شد و در چندین جشنواره مانند اقوام ایران زمین و عشایر کشور نیز حضور داشت. «حرمت یوسفی‌» هم نوازنده لگن است که سال گذشته در روز بزرگداشت مقام زن از او قدردانی شد. او نیز پیشینه حضور در چندین جشنواره را دارد.

سرپرست گروه آیینی زندگی سوادکوه خاطرنشان کرد: خانم‌ها حیدری و یوسفی هم اجرای انفرادی خواهند داشت و هم دو نفره به اجرای برنامه می‌پردازند. به عبارتی 3 کار از گروه آیینی زندگی سوادکوه از سوی این 2 بانوی پیشکسوت و هنرمند مازندران اجرا می‌شود.

حسن‌نژاد از تهیه یک مستند کوتاه 7دقیقه‌ای از زندگی این دو بانوی هنرمند نیز خبر داد و گفت: در این مستند زندگی روزانه این بانوان به عنوان نمادی از بانوان بومی مازندران با سبک زندگی اصیل مازندرانی به تصویر کشیده شد. کارهایی از قبلی نشا، امور منزل، دامداری، بچه‌داری و باغداری در این مستند کوتاه دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که هفتم تیر زمان اجرای برنامه این دو بانوی هنرمند مازندرانی در روسیه است، اظهار کرد: در این جشنواره قرار است علاوه بر لگن‌نوازی، برخی از آواها و نواهای بومی مازندران مانند لالایی‌ها و کارآواها توسط این دو بانوی هنرمند اجرا شود.

لگن یکی از ابزار اصلی زندگی بومی مازندران است که در زمان شادی با چرخشی 180 درجه‌ای تغییر کاربری داده و به عنوان یک ساز از آن استفاده می‌‌شد. معمولا بانوان قدیمی مازندرانی مهارت خوبی در نواختن و اجرای ریتم‌ها با لگن دارند. هنگام نواختن لگن، با قرار دادن یک ظرف کوچک مانند نعلبکی روی لگن، افکت‌هایی نیز به این ساز داده می‌شود. لگن که وسیله معمولی زندگی خانواده‌هاست، وقتی در مراسم مختلف به عنوان ساز ازاستفاده می‌شود، در زمره سازهای کوبه‌ای قرار می‌گیرد، چرا که نوازنده باید با دو دست به صورت ریتمیک لگن را به صدا در بیاورد.

*این گزارش در همشهری مازندران منتشر شد که برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.


 

 



    ©2013 APG.ir