تعداد بازدید: 3620

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 21 تير 1395-9:25

نمایشگاه نقاشی کودکان در عباس آباد برگزار شد

محوطه تاریخی صفوی عباس آباد از کودکان آفرینشگر بهشهری میزبانی کرد و نمایشگاه نقاشی کودکان در این باغ جهانی برگزار شد.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: به همت انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو و موسسه نگاه سپید، روز یک شنبه نمایشگاه نقاشی کودکان در محوطه تاریخی باغ جهانی عباس آباد بهشهر برگزار شد.

در این نمایشگاه بیش از 30  اثر از هنرجویان موسسه نگاه سپید با موضوع بنای تاریخی و محوطه عباس آباد به نمایش درآمد و بازدیدکنندگان با نگاه کودکانه نسبت به این مجموعه صفوی آشنا شدند.

در این برنامه که با همکاری دکتر رمضانپور -مسئول پایگاه جهانی عباس آباد- و آقای شریفی برگزار شد برنامه های جنبی نیز اجرا شد؛ توضیحی از تاریخچه بناهای صفوی و معماری عباس آباد، بازدید از موزه، توزیع دو بروشور در معرفی بناهای تاریخی و طبیعی بهشهر توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو و بازدید از محوطه تاریخی از برنامه های این مراسم بود.




  • دوشنبه 28 تير 1395-1:28

    درود برشما
    اولا باید خدمت شما عرض کنم عصبانیت وتعصب افراد را از راه حقیقت منحرف میکند. دوست عزیز مرمت ونگهدارای دو واژه ومقوله جداگانه می باشد که ظاهرن شما در این موضوع بی اطلاع می باشید مرمت در بخش اول شناسایی بخش اسیب دیده و تشخیص مصالح مورد نیاز در جهت ترمیم می باشد ونیاز به 14 سال زمان نیست بلکه یک بار اصولی کافی می باشد. بعد مرمت مهمترین بخش نهداری می باشد که ما در مازندران جایی رو سراغ نداریم حتی در موزه کلبادی که بدرستی اثر ومواد فرهنگی نگهداری شود.2- نیازی نمی بینم در مورد اعتراض یا انتقاد وشکایتی که بعنوان وظیفه هر ایرانی خصوصن کسانی که تخصص در تاریخ وباستانشناسی و مرمت دارن می باشد ونیازی در بوق کرنا کردن نمی بینم و با عرض پوزش لازم نمی بینم به شمااعلام کنم چرا که فکرنکنم فائده ای داشته باشد.3-عرض نمودم که ساروتقی معمار دوره صفوی در بهشهر بود نه در جایی دیگر اما با الهام گرفتن از معماری دوران صفوی .4-همه گزارشها،مقالات ومیخ نامه رو خوندم اطلاع کافی هم دراین زمینه در حدی که بتونم تشخیص دهم رودارم وازشما بیشتر نباشه کمتر نیست . 5- من منظورم از مدیر قبلی هرچند که خودم همیشه منتقدش بودم اینه که کسی که رفته دیگه پشت سرش حرق زدن کار سزاواری نیست واگر ادارات دیگری غیر از میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری دارع درامد زایی میکنه این ضعف از جانب مدیریت استان ،شهرستان وخود مجموعه می باشد.در پایان سوالی از شما دارم می دونید مرمت پارسال عباس اباد کی انجام داد با چه مدرک ورزومه ای؟کسی که دیپلم به زور داشت.
    از مخاطبان ودوستداران اثار تاریخی بخاطر پرحرفی و ادبیات اشتباه پوزش می طلبم.

    • چهارشنبه 30 تير 1395-3:10

      ممنون از پیگیری و دغدغه حضرتعالی
      شما که دستی بر آتش دارید باید بدانید که تا گمانه زنی و کاوش صورت نگیرد مرمت اثر مبنایی ندارد. در طول این سالها کاوش هم صورت گرفته است اما مرمت های غیراصولی و گاه مخرب در عباس اباد توسط مدیر سایت وقت انجام شده است. وقتی مرمت برمبنای اگاهی علمی و استفاده از مصالح کیفی نباشد به ماندگاری نخواهد انجامید و اقایان از این روش برای کسب درآمد و ریزه خواری بابت مرمت دوباره بهره مند خواهند شد. 2- وقتی خود را منتقد معرفی می نمایید باید مدارکی دال بر نامه نگاری به میراث فرهنگی استان و یا اعتراض در مطبوعات و سایت ها نشان بدهید تا ادعای حضرتعالی ثابت بشود. 3- در مورد ساروتقی هم از شما خواستم تا مدرک مستند تاریخی براساس اسناد و مکتوبات عصر صفوی ارائه نمایید تا آگاه شویم ایشان معمار بوده است. 4- از اینکه از گزارش ها آگاهی دارید ارزشمند است اما چون اعتراضی از این عملکرد غلط نشان نمی دهید تنها می توانید خواننده شایسته ای باشید. 5- ما پشت سر مرده حرف نمی زنیم. در مورد کسی صحبت می کنیم که بخش اعظمی از بودجه تخصیصی به عباس اباد را هدر داده و در اثر عدم نظارت مدیران بالادستی و یا سکوت در برابر تخلفات انجام شده، زمینه تخریب بیشتری از آثار موجود صفوی را فراهم نموده اند. در مورد آن فرد به قول شما در حد دیپلم مرمت کار لطف بفرمایید گزارش بی کفایتی ایشان را اعلام نمایید تا مشخص شود معاون میراث فرهنگی استان برچه اساسی مسئولیت مرمت این مکان را به ایشان واگذار نمودند و دست های پنهان و آشکار این تبانی با توجه به وجود کارشناسان ارشد مرمت در شهرستان چه بوده است؟ اگر مطالبی دارید بی پرده، در جهت روشنگری تخلفات انجچام شده بفرمایید تا متهم به سکوت در برابر تاریخ و آثار باستانی مازندران نشوید.

    • انوشیروانپاسخ به این دیدگاه 1 0
      جمعه 25 تير 1395-9:45

      درود بر همشهری عزیز بهشهری
      سپاسگزارم از شما بابت تذکر شما ولی به عرض شما برسانم فرهنگ سازی خیلی وقت هست که حرفش زده می شود ولی در عمل چیزی دیده نمی شود .در عباس آباد توی این بیست سال هیچ چیزی دیده نشد ومدیر قبلی هم بی سواد نبود اگر بی سواد بود چرا حدود ده سال دوام اورد چرا اون موقع که ما انتقاد داشتیم به کارهاش کسی جوابگو نبود وکسی در بهشهر ومیرات مازندران حرفی نزد ولی همه دایه مهربان تر از مادر میشن زمانی که یک کاری رو کسی انجام میده همه میان وسط گود...در مورد تخریب عباس اباد هم علاوه بر طبیعت که در مازندران یک امر عادی می باشد عوامل انسانی بیشتر هست شما اگر عباس آباد تشریف ببرید متوجه خواهید شد یک نمونه بعنوان مثال مرمت اجر جدید بر روی ابراه وحوضچه ها در همان قسمت محصور شده پایگاه که بچه ها حضور دارن و به نظر شما برا برداشتن واز بین بردن درخت در داخل چهارطاقی وسط استخر نمیشه کاری کرد؟؟؟؟؟/ عباس آباد هفت کارمند داره اگر تشریف ببرین می بینیدشون ولی الان خانوم ها چند وقتی نیستن ولی چهار نفر ،که دو نفر باستانشناس ودونفرنگهبان ودوسرباز حضور دارن. هفت باغ صفوی بهشهر هم مشتمل بر باغ تپه،باغ شاه ،باغ صائب باغ چهل ستون ،باغ چشمه، باغ عباس آباد که بدست معمار زمان صفوی سارو تقی معروف به تقی زرد وزیر نظر معمار وناظراصلی صفوی ساخته شده اند....

      • شنبه 26 تير 1395-1:40

        سلام و تشکر از پیگیری حضرتعالی. شما از بیست سال قبل می گویید. اولا مرمت بخش تاریخی عباس آباد بهشهر بعد از انقلاب از سال 1381 آغاز شده است و تا امسال 14 سال شده است نه بیست سال. ثانیا شما که خیلی چیزها از جمله غیبت خانم ها را می دانید بفرمایید که کجا اعتراض کردید؟ اعتراض مکتوب شما در کجا منتشر شده است؟ دلیل انتقاد شما چه بوده است؟ اگر بی سواد نبود، پس اعتراض شما بر سر چه بود؟ آیا شما گزارش فصل های مختلف کاوش ایشان را خوانده اید؟ کدام دایه و کدام مادر؟ این در یتیم تنهامانده را هیچ مسئولی تاکنون مراقبت نکرده است. در مورد درختچه های خودرو بالای چهارتاقی باید گفت که در دو سال قبل کاملا پاکسازی شد و دوباره روییده است. باید دوباره پاکسازی شود. در مورد باغ ها قابل ذکر است که 1- در معرفی شما 6 باغ بیشتر نیامده است. لطف کنید و دوباره به نوشته خودتان نگاهی بیندازید. 2- باغ شاه و باغ چهل ستون یک باغ است نه دو باغ. (اولا باغ چهلستون نیست و باغ دیوانخانه است) 3- باغ صائب کجاست؟ حتی اگر امروز وجود نداشته باشد براساس کدام سند تاریخی می فرمایید. 4- در کدام سند نام ساروتقی به عنوان معمار زمان صفوی آمده است. لطفا مستندات خود را اعلام نمایید. 5 سال از ثبت نام باغ عباس آباد در لیست باغ های ایرانی یونسکو گذشته است و هیچ اقدام قابل ملاحظه ای در نگهداری، مرمت و معرفی این مکان انجام نشده است. محوطه و حریم مجموعه توسط سازمان منابع طبیعی گرفته شده است و این سازمان مشغول کاسبی و درامدزایی خارج از وظایف قانونی است. یک دلسوز میراث فرهنگی باید اطلاعات تاریخی و محیطی لازم را داشته باشد تا بتواند دفاع قابل قبولی انجام دهد. موفق باشید.

      • انوشیروان پاسخ به این دیدگاه 1 0
        دوشنبه 21 تير 1395-15:16

        رود وعرض ادب
        با تشکر وخسته نباشید خدمت دست اندرکاران این نمایشگاه.
        من بعنوان کسی که دستی در آتش تاریخ وباستانشناسی دارم باید به عرض دوستان برسانم که هدف از اجرای این نمایشگاه چی بوده؟اگه می تونن فکر به حال تخریب انسانی وطبیعی به این اثر بی نظیر داشته باشن که مثل شمع هر دقیقه داره اب میشه حدود بیست سال داره حفاری میشه یک کار علمی خوب ندیدیم یک فرد مرمت کار ماهر وکاربلد ندیدیم که آثار ومعماری آن را بدرستی مرمت کند و...اکثر غریب به اتفاق مسافرها فقط بدلیل جاذبه طبیعت وسرسبزی جنگل آن به عباس آباد می روند در صورتی که این مجموعه یکی از هفت باغ صفوی در بهشهر می باشد .پایگاه عباس آباد حدود 6نفر حقوق بگیر دارد که فقط صبح رو به شب سپری می کنن وخبری از کار نیست

        • چهارشنبه 23 تير 1395-2:31

          - آقای انوشیروان گرامی
          - می گویند انوشیروان پادشاه ساسانی عادل بود. خدا می داند. اما این لقب می تواند بهانه ای باشد تا عادل باشیم. خدا را شکر که دستی بر آتش دارید و از این بی توجهی می سوزید. تا جایی که در خبر مشخص است هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی کودکان با میراث تاریخی بوده است. باید اموزش به جوانان فردا را از امروز اغاز کرد. در عباس اباد تخریب تاریخی در حال انجام شدن هست نه تخریب انسانی. تخریب طبیعی هم فقط مربوط به این مکان نیست طبیعت در تمام مازندران در حال تخریب هسست. بیسوادی مدیر قبلی هم کاملا مشخص است و خوشبختانه میراث استان ایشان را از این سمت برکنار کرد. لطفا به عنوان باستان شناس بفرمایید هفت باغ صفوی در بهشهر کدام است تا ما هم بدانیم. این باغ هفت نفر حقوق بگیر هم ندارد. علت انجام ندادن کارهای علمی و تحقیقاتی هم نبودن بودجه استانی و ملی و عدم پیگیری مسئولین میراث استان است. اگر طرح و پیشنهاد عملی دارید اعلام بفرمایید تا دوستان به زعم شما بیکار اقدام نمایند.

        • دوشنبه 21 تير 1395-13:30

          باتشکر از خانم مصطفوی و کارشناسان میراث فرهنگی که روز خوبی را برای کودکان ما رقم زدند


          ©2013 APG.ir