تعداد بازدید: 4305

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 22 تير 1395-19:4

28 تیرماه در تهران؛

جشن نوروز ١٥٢٨ تبری برگزار می‌شود

جشن استقبال از نوروز ١٥٢٨ تبری شامل آیین ٢٦ عیدِما و جشن فردینه ماشو، روز دوشنبه ٢٨ تیرماه ١٣٩٥ از ساعت ١٨ تا ٢١ در بوستان تمدن تهران برگزار می شود.


مازندنومه، سرویس فرهنگی هنری: جشن استقبال از نوروز ١٥٢٨ تبری شامل آیین ٢٦ عیدِما و جشن فردینه ماشو، روز دوشنبه ٢٨ تیرماه ١٣٩٥ برابر با ٢٦ نوروزما ١٥٢٧ تبری از ساعت ١٨ تا ٢١ برگزار می شود.

این جشن با اجرای برنامه‌های متنوع سنتی و آیینی در شرق تهران و در بوستان تمدن (خیابان جانبازان غربی (گلبرگ)، نبش بزرگراه امام علی) برگزار می‌شود.

به گزارش ستاد مردمی برپایی آیین‌های نوروز تبری، در این جشن علاوه بر برپایی غرفه صنایع ‌دستی و محصولات فرهنگی و بومی تبرستان برنامه‌هایی همچون کاروان شادیِ نوروزخوانی، موسیقی آیینی و بومی، بازی‌های میدانی و محلی، تبادل «کتاب» به عنوان عیدی، شاهنامه‌خوانی از داستان فریدون و ضحّاک، برنامه‌های آیینی آغاز سال نوی تبری، شعرخوانی شعرایی از پهنه گسترده تبری‌زبان کشور، کارگاه قصه‌گویی تبری، نقاشی و گریم برای کودکان و نوجوانان و توزیع شیرینی و غذا به نیّت اموات اجرا خواهد شد.

خاطرنشان می کنیم مجموعه جشن‌ها و آیین‌های مرتبط با نوروز 1528 تبری از روزهای پایانی تیرماه /نوروزما تبری با مراسم آیینی ٢٦ عیدِما و جشن فردینه ماشو در غروب پیش از نو شدن سال شروع و پس از تحویل سال در روز دوم مرداد / ١ فردینه مای تبری و اجرای آیین‌های نوروزخوانی و... ادامه می‌یابد.

در هفته های گذشته، رایزنی‌ها و هماهنگی‌هایی با فعالان فرهنگی مناطق مختلف از جمله لواسانات، قصران، فیروزکوه، طالقان، استان های گلستان، قزوین و البرز و تشکل‌های مناطق مختلف مازندران و دامنه‌های البرز، شده تا این جشن‌ها و آیین‌ها در مناطق مختلف اجرا شود.

گفتنی است این برنامه توسط بنیاد هم‌اندیشان تبری، مرکز فرهنگی هنری پارپیرار، کانون توسعه پایدار امیرکلا (بنیاد امیر پازواری)، انجمن فرهنگی هنری تلارپه، کانون فریدونکناری‌های مهاجر، گروه همیاران پارپیرار، تشکل‌های مازنی مقیم تهران، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و با حضور و مشارکت جمعی از اهالی فرهنگ‌دوست قصران، طالقان، دماوند، فیرورکوه، قزوین و شهمیرزاد برگزار می‌شود.


  • چهارشنبه 23 تير 1395-16:9

    جالبه ! جشن نوروز تبری ولی نه در زادگاهش بلکه در تهران !

    • عمران اصغري اوريميپاسخ به این دیدگاه
      دوشنبه 8 شهريور 1395-18:2

      دوست عزيزاجراي اين مراسم دربيرون مرزهاي زادگاهش،به خصوص درتهران باعث رواج فرهنگ مي شود...
      به خصوص اينكه وظيفه موسسه پارپيرار نيزهمين است!
      اين جشن متاسفانه به دلايلي برگزار نشد!
      درودبرشما

      • سه شنبه 12 مرداد 1395-16:13

        بازي ديگه!


      ©2013 APG.ir