تعداد بازدید: 3774

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 31 تير 1395-14:1

نادر مقدس خبر داد:

گشایش سینمای هنر و تجربه مازندران در بابل/تجلیل از قربانپور، مهدویان و ایزدیار

نادر مقدس: در مراسم گشایش سینمای هنر و تجربه مازندران، فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» پخش شده و در برنامه ای ویژه مهدی قربانپور، محمدحسین مهدویان و پریناز ایزدیار تجلیل می شوند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان‌آرای: عصر پنج شنبه و از حدود ساعت 17 قرار است سینمای هنر و تجربه مازندران به عنوان نخستین سینمای هنر و تجربه شمال کشور در مجتمع سینمایی بابل آغاز به کار کند.

این مراسم با حضور تعداد زیادی از سینماگران استان و کشور، مسئولان فرهنگی شهرستان و استان و برخی مسئولان حوزه سینمایی کشور برگزار شود.

«نادر مقدس»، هنرمند مازندرانی و شناخته شده سینمای ایران که از فعالان سینمای هنر و تجربه نیز هست و از ماه‌ها پیش به اتفاق همسرش «افسانه منادی» نخستین کارگاه تجربی هنر استان را در بابل پایه گذاری کرد، برای راه‌اندازی سینمای هنر و تجربه و اکران فیلم‌های این بخش از سینمای کشور تلاش زیادی کرد.

او چند ماه پیش نیز در گفت‌وگو با همشهری از پیگیری‌های در حال انجام برای راه‌اندازی سینمای هنر و تجربه در مازندران خبر داده بود. به بهانه گشایش این سینما و آغاز اکران فیلم‌های سینمای هنر و تجربه در مازندران، با چند پرسش، اهداف و چشم‌انداز سینمای هنر و تجربه در مازندران را از او جویا شدیم.

آقای مقدس، از آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای سینمای هنر و تجربه مازندران بگویید.

قرار است گشایش خوبی داشته باشیم. تعدادی از هنرمندان و مسئولان حضور خواهند داشت. دوستانی هم از تهران می‌آیند. از جمله دوست گرامی، آقای «امیرحسین علم‌الهدی» -دبیر شورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه- که برای راه‌اندازی این سینما در مازندران تلاش زیادی کرد. قرار است چند هنرمند شاخص هم از سینمای ایران حضور داشته باشند که امیدواریم با انجام هماهنگی‌های لازم این اتفاق هم بیفتد.

قرار است صرفا یک مراسم گشایش را شاهد باشیم یا برنامه‌های جنبی هم تدارک دیده شد؟

یکی از برنامه‌های ویژه‌ای که برای مراسم گشایش سینمای هنر و تجربه مازندران تدارک دیده شد، تجلیل از هنرمندان مازندرانی صاحب عنوان در جشنواره فیلم فجر گذشته است. «مهدی قربانپور»، «محمدحسین مهدویان» و «پریناز ایزدیار» 3 هنرمند مازندرانی و شناخته شده سینمای کشور هستند که تصمیم گرفته شد به بهانه راه‌اندازی سینمای هنر و تجربه از آنان تجلیل شود.

قربانپور و مهدویان در برنامه حضور خواهند داشت. اما ایزدیار به خاطر حضور در صحنه فیلمبرداری تا اکنون امکان حضور برایش فراهم نشد. خودش علاقه زیادی برای حضور در مراسم دارد. ما هم پیگیر هستیم تا در صورت امکان بتوانیم برای آن چند ساعت در مراسم حضور داشته باشد. در صورتی که نتوانست حاضر شود هم در فرصتی دیگر حتما از این هنرمند تقدیر خواهد شد.

برای روز نخست هم اکران دارید؟

بله. البته این اکران ویژه است و جدا از برنامه‌ اکران در سینمای هنر و تجربه تدارک دیده شد. تصمیم گرفتیم برای آغاز به کار سینمای هنر و تجربه در مازندران، با توجه به حضور «محمدحسین مهدویان» در مراسم و شهر خودش، فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» را پخش کنیم تا هم آغازی بر فعالیت سینمای هنر و تجربه در مازندران باشد و هم نخستین اکران این فیلم سینمایی در استان. البته پس از اکران این فیلم بررسی نخواهیم داشت. اما این قول را گرفتیم که در فرصتی مناسب با حضور کارگردان نشست پرسش و پاسخ درباره این فیلم هم برگزار شود.

برنامه‌های اکران سینمای هنر و تجربه در مازندران به چه شکل است؟

مانند سراسر کشور فیلم‌های روز سینمای هنر و تجربه در این مجتمع اکران می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 17 هر روز در 2 سانس مروری بر فیلم‌های هنر و تجربه کشور داشته باشند. البته برای هفته نخست فعالیت این مجموعه، اکران فیلم‌هایی را خواهیم داشت که در سینمای هنر و تجربه روی پرده رفت، اما علاقه‌مندان سینما در مازندران آن‌ها را ندیدند.

سینمای هنر و تجربه مازندران صرفاً به اکران فیلم اختصاص دارد یا احتمالا برنامه‌های دیگری را نیز در کنار اکران خواهد داشت؟

کارگاه هایی را هم برای هنرمندان تدارک دیدیم. همچنین قصد داریم در کنار اکران فیلم‌ها در همین مجموعه یک گالری هم راه‌اندازی کنیم تا هنرمندان از این فضا بهره بیشتری ببرند. یکی از برنامه‌های جدی و اهداف اصلی از راه‌اندازی سینما هنر و تجربه در استان، آموزش است. در بخش‌های جدی سینما اعم از کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، بازیگری، تدوین و چند رشته دیگر تلاش می‌کنیم هر چند وقت یک بار اساتید مطرحی را به بابل بیاوریم تا هنرمندان استان بتوانند از تجارب آن‌ها استفاده کنند. یکی از اهداف اصلی و کلی این اقدامات تولید فیلم‌های با کیفیت برای حضور در جشنواره‌ها به ویژه جشنواره وارش است. این نگاه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مورد تاکید است.

سینمای هنر و تجربه یک ژانر خاص از سینما محسوب می‌شود و طبیعتاً مخاطب خاص دارد. با توجه به این‌که در شهرستان و برای مخاطب عادی ممکن است هنوز این سینما ناشناخته باشد، فکر نمی‌کنید در جذب مخاطب با مشکل مواجه شود؟

سینمای هنر و تجربه در تهران هم با این موضوع مواجه هست. اما من فکر می‌نم مازندران و بابل این توان را دارد که مخاطب جذب کند. البته در نظر داریم در کنار فیلم‌های هنر و تجربه، فیلم‌های همگانی و بدنه سینمای کشور را هم اکران کنیم تا خانواده‌ها جذب شوند. فضای خیلی خوب و فرهنگی و تفریحی مجتمع فرهنگی-هنری امام(ره) بابل در این زمینه اثر قابل توجهی می‌تواند داشته باشد. اینجا صرفا یک سینما نیست. یک مجموعه فرهنگی است. به هر حال شخصا به این اتفاق امیدوارم. فکر می‌کنم بتوانیم مخاطب‌ خوبی داشته باشیم.

اکران فیلم‌های دیگر در سینمای هنر و تجربه موازی‌کاری با کار سینماهای دیگر محسوب نمی‌شود؟

با توجه به پیشینه و حضورم در مجامع سینمایی دیدگاه همه دوستان تهیه‌کننده و پخش‌کنندگان فیلم‌های سینمایی را جویا شدم. اتفاقا از این طرح استقبال کردند. این توافقی است که با مدیران هم انجام دادیم. از نظر ما سینماگران هر 2 بخش سینما محسوب می‌شود و از هم جدا نیستند. شاید مخاطب خاص داشته باشد. اما برای ما فیلم، فیلم است.

آیا این امکان وجود دارد که تولیدات فیلمسازان جوان مازندرانی هم در حاشیه سینمای هنر و تجربه به نمایش در آید؟

شورای عالی سینمای هنر و تجربه باید همه فیلم‌هایی که برای اکران پذیرفته می‌شود را ببیند و تایید کند. حتی فیلم خودم را هم بدون اجازه مرکز نمی‌توانم اکران کنم. اما می‌توانیم در حاشیه این اکران‌ها از هنرمندان جوان و فیلمسازان استان پشتیبانی کنیم. مثلا اکران خصوصی برای آن‌ها داشته باشیم. اتفاقا از این موضوع استقبال هم می‌کنیم. این جریان در سینمای ما جا می‌گیرد و می‌تواند این امکان را بدهد که آثار خوب را به شورای عالی هنر و تجربه بفرستیم. پای این پشتیبانی می‌ایستم و پشتیبانی می‌کنم. اگر فیلمی شرایط خوبی داشته باشد پشتیبانی می‌کنیم تا برای شورای عالی برود و اگر تشخیص دهند اکران شود. باز هم تکرار می‌کنم، نیت ما این است که سینما در کنار اکران به تولید برسد و یک امکان برای جوانان مازندرانی باشد تا در جشنواره‌ها بیشتر و بهتر دیده شوند. به ویژه جشنواره وارش که در همین مجتمع برگزار می‌شود.

در چشم‌انداز سینمای هنر و تجربه مازندران، برای سایر شهرستان‌های استان هم برنامه‌ای تعریف شده است؟

ایجاد شعبه در دست‌کم دو نقطه دیگر از مازندران برای من، آقای علم‌الهدی و آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی کشور یک دغدغه جدی است. ما دوست داریم در غرب و شرق هم بتوانیم هنر و تجربه را فعال کنیم. اما باید شرایط فراهم باشد. اگر امکانات مناسبی باشد روی آن کار می‌کنیم. البته مسئولیت‌ها فقط با من نیست. دوستان و مسئولان فرهنگی در آن شهر‌ها باید مقدماتی را فراهم کنند تا بتوانیم پیگیری‌های بعدی را انجام دهیم. هر‌چند می‌خواهیم بابل با توجه به این‌که خاستگاه جشنواره وارش است مرکزیت داشته باشد. اما می‌دانیم که سینمای هنر و تجربه در بابل بهرای هنردوستان چند شهر اطراف قابل دسترسی است. برای همین باید فکری به حال شرق و غرب استان هم کنیم. اگر فضایی را برای این کار اختصاص دهند، ما هم پیگیر راه‌اندازی خواهیم شد.

به صورت موقت هم نمی‌توان در سینماهای غرب و شرق هفته‌ای یک بار اکران سینمای هنر و تجربه داشت؟

باید با شورای عالی هنر و تجربه هنر و تجربه تهران هماهنگ کنیم ببینیم می‌توانیم چنین شرایطی را ایجاد کنیم یا نه. اگر موافقت شد با بعضی از سینماها صحبت می‌کنیم تا دو سانس در هفته را به این بخش اختصاص دهند.

سخن پایانی...

می‌دانیم که راه‌اندازی سینما با دیدگاهی که ما داریم کمی دشوار است. اما همراهی و تلاش‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران، رییس اداره سینمایی این اداره کل و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار تلاش‌های شهرداری و شورای اسلامی بابل بابل دلگرم کننده بود. ما می‌خواهیم سینمای ما با مدرسه سینما هماهنگ باشد و یک جریان پویا و مولد سینمایی در استان داشته باشیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد و فردا هم مراسم خوبی را شاهد باشیم.



    ©2013 APG.ir