تعداد بازدید: 3374

توصیه به دیگران 1

شنبه 23 دی 1385-0:0

موحد در بيمارستان

عبدا... موحد، نابغه‌ مازندراني کشتى‌ ايران‌ و جهان‌ به‌ دليل‌ ناراحتى‌ جسمى‌ در بيمارستان‌ بسترى‌ شد.


 
دارنده‌ مدال‌ طلاى‌ بازيهاى‌ المپيک‌ 1968 مکزيکوسيتى‌ و پنج‌ مدال‌ طلاى‌ قهرمانى‌ جهان‌ از مسابقات‌ سال هاى‌ 1965 منچستر، 1966 توليدو، 1967 دهلى‌نو، 1969 ماردل‌ پلاتا و 1970 ادمونتون‌ که‌ ساکن‌ آمريکابوده‌ و براى‌ ديدار با دوستان، اقوام‌ و آشنايان‌ به‌ ميهن‌ بازگشته‌ بود، چهارشنبه‌ هفته‌ گذشته‌ به‌ دليل‌ احساس‌ ناراحتى‌ در ناحيه‌ سينه‌ و... توسط‌ دوستان‌ به‌ بيمارستان‌ منتقل‌ شد تا تحت‌ درمان‌ و چکاپ‌ قرار گيرد.
 
khabars نوشت:موحد و دوستانش‌ سعى‌ داشتند به‌ منظور جلوگيرى‌ از نگرانى‌ خانواده‌ ايشان‌ که‌ در خارج‌ از کشور هستند، از انتشار خبر بسترى‌ شدن‌ ممانعت‌ به‌ عمل‌ آورند تا پس‌ از بهبودى‌ و راحتى‌ خيال‌ خانواده‌ ايشان، خبر مزبور به‌ اطلاع‌ هموطنان مان‌ برسد.
 
شنيديم‌ عصر ديروز ايشان‌ توانسته‌ تلفنى‌ با اعضاى‌ خانواده‌ گفت و گو نموده‌ و به‌ اين‌ ترتيب‌ انتشار خبر بسترى‌ شدن‌ نيز مايه‌ نگرانى‌ نخواهد بود.
گروهى‌ از بزرگان‌ و نامداران‌ کشتى‌ کشور و دوستان‌ ايشان‌ ديروز (جمعه) به‌ عيادت‌ عبدا... موحد رفتند و حتى‌ مطالبى‌ نيز در مورد انتقال‌ وى‌ به‌ بيمارستانى‌ مجهزتر در صورت‌ نياز مطرح‌ شد که‌ اگر متخصصان‌ امر صلاح‌ بدانند قطعاً‌ اين‌ انتقال‌ و جابجايى‌ انجام‌ خواهد شد.
 
 
"مازندنومه" براي علاقه مندان به کشتي و عبدالله موحد خلاصه اي از کارنامه زندگي ورزشي او را بازتاب مي دهد:
 عبدالله موحد در زماني به شهرت رسيد که بزرگاني همچون شادروان غلامرضا تختي، منصور مهدي زاده، ابراهيم سيف پور، محمد علي صنعتکاران و امامعلي حبيبي به مقام قهرماني در کشتي آزاد دست يافته بودند.
 
موحد از جمله ورزشکاران نخبه و همه فن حريف بود که قبل از ورود به جرگه کشتي گيران، در شهرستان بابلسر در رشته هاي قايقراني و واليبال تبحر و در آن شهرستان به عنوان ورزشکاري کاردان مشهور بود.
 
گرچه موحد در آغاز دوران پيشرفت، نتوانست در برابر محمد علي صنعتکاران، خودي نشان دهد، اما روش کشتي گيري وي ثابت کرد که مي تواند در آينده اي نه چندان دور در صحنه کشتي ايران و جهان کاملاً خودنمايي کند. در اسفند ماه 1340 تيم ملي کشتي آزاد شوروي سابق براي انجام چند ديدار دوستانه، با همه توان و در اختيار داشتن قهرمانان شناخته شده خود به تهران آمد.
 
در آن تيم شوروي، کشتي گيراني همچون الکساندر مدويد و الکساندر ايوانيسکي هنوز ناشناخته بودند. روسها در وزن چهارم، چهره اي به نام "زاربک برياشويلي" را همراه خود داشتند. موحد، نه در تيم ملي، بلکه در تيم دوم يا منتخب شهرستانهاي ايران با اين کشتي گير روس روبرو شد و با پيروزي درخشاني که بر "برياشويلي" به دست آورد، به عنوان بهترين کشتي گير ايراني شناخته شد و براي اولين بار نامش در کشتي ايران بر سر زبانها افتاد.
 
روسها نيز از پديده اي به نام "موحد" ياد کردند و راديو مسکو در آن زمان گفت که موحد موفق ترين کشتي گير ايراني بود. اين موفقيت در وزن 67 کيلو گرم آن زمان به دست آمد که صنعتکاران نفر اول تيم ملي در اين وزن بود.
 
صنعتکاران که در مسابقات جهاني 1961 يوکوهاما (1340خورشيدي) مدال طلا را گرفته بود، براي آنکه به مسابقات جهاني سال بعد "1962 توليدو"، برود در سد موحد متوقف شد. يعني کشتي صنعتکارن - موحد به تساوي انجاميد. ليکن با صلاحديد زنده ياد حبيب الله بلور (سر مربي وقت تيم ملي) چون صنعتکاران قهرمان جهان بود، انتخاب و موحد نيز به عنوان نفر ذخيره به توليدو اعزام شد.
 
موحد کشتي گيري نبود که تنها به سفر بينديشد، بلکه او به توليدو رفت تا با مشاهده کشتي بهترينهاي جهان کسب تجربه کند. حاصل اين مشاهدات و تجربه اندوزي را در سالهاي بعدي از موحد شاهد بوديم.
 
 
کارنامه عبدالله موحد:
1962 - جهاني توليدو (ذخيره صنعتکاران) - 70 کيلو گرم
 
1963 - جهاني صوفيه (نفر ششم مشترک با اينوولچف از بلغارستان) - 70 کيلو گرم
 
1964 - المپيک توکيو (نفر پنجم مشترک با کشتي گيراني از آمريکا، کره جنوبي و شوروي)
 
1965 - جهاني منچستر، 70 کيلو گرم، طلا (نفر دوم، آتالاي از ترکيه و سوم زاربک برياشويلي از شوروي)
 
1966 - جهاني توليدو، 70 کيلو گرم، طلا (نفر دوم ايوائو هوريوچي از ژاپن و سوم آکرالي از ترکيه)
 
1967 - جهاني دهلي، 70 کيلو گرم، طلا (نفر دوم برياشويلي از شوروي و سوم ولچف)
 
1968 - المپيک مکزيکو، 70 کيلو گرم، طلا (نفر دوم ولچف از شوروي و سوم سري تر دانزان داريا از مغولستان)
 
1969 - جهاني مارادل پلاتا، 68 کيلو گرم، طلا (نفر دوم ولچف و نفر سوم نودار خوخا شويلي از شوروي)
 
1970 - جهاني ادمونتون، 68 کيلو گرم، طلا (نفر دوم يوسينف از بلغارستان و نفر سوم داگلاس از آمريکا)
 
1971 - جهاني صوفيه، 68 کيلو گرم، چهارم (نفر اول دال گيبل از آمريکا)
 
1972 - المپيک مونيخ، موحد آغازي خوب داشت اما به دليل آسيب ديدگي ادامه نداد. (نفر اول گيبل از آمريکا)
 
عبدالله موحد با دريافت 6 مدال طلا از مسابقه هاي قهرماني جهان و المپيک ( 70-69-68-67-66-1965) براي هميشه از صحنه قهرماني کناره گيري کرد. وي با در اختيار داشتن شش مدال طلا، طلايي ترين کشتي گير تاريخ ايران محسوب مي شود و تصور نمي شود تا چند دهه ديگر نيز کشتي گيري از ايران بتواند به اين حد نصاب برسد.
 
موحد دو بار نيز در بازيهاي آسيايي شرکت فعال داشت که در سال 1966، بانکوک در وزن 70 کيلوگرم، علي رغم تساوي با "توبيدا" از ژاپن، به دليل امتياز منفي کمتر، مدال طلا گرفت و در بازيهاي آسيايي 1970 بانکوک با "کيکو وادا" از ژاپن مساوي شد که چون هر دو کشتي گير - طبق مقررات آن زمان - از هر جهت با هم برابر بودند، مشترکاً اول شدند.

  • يکشنبه 13 بهمن 1392-16:16

    سلام من یک بابلسری اصیل وساکن فعلی اصفهان هستم دنبال مطلب راجب اقای موحد بودم که سایت شما رو پیداکردم ما در شمال مردان بزرگی داریم که باید منش و رفتار این استورها را به نسل جدید معرفی کنیم

    • شنبه 23 دی 1385-0:0

      انشا.اله خداوندبزرگ به آقای موحدعزیز شفای عاجل عنایت نماید.مابابلسریها برای ایشان وکلیه بیماران دعامیکنیم.


      ©2013 APG.ir