تعداد بازدید: 3931

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 10 مرداد 1395-10:50

نگاهی به حاشیه های حضور سیدعلی خمینی در قائم شهر

چرا چنین؟!

حجت الاسلام سیدعلی خمینی به عنوان میهمان در سخنرانی شنبه حضور یافته بود و تمام آنچه در روایات در خصوص میهمان آمده است، لازم بود که درباره او نیز رعایت می شد، اما متاسفانه هم او به درستی تکریم نشد و هم به گفتن حرف هایی که دلش نمی خواست، وادار شد.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: در روایت اسلامی و سنت اهل بیت میهمان ارزش ویژه دارد و میزبان نخستین وظیفه اش در قبال میهمان تکریم او است.

پيامبر اكرم(ص) به دختر خود، حضرت فاطمه(س)،درباره لزوم اكرام مهمان چنين مي‌فرمايند: «هركس به خدا و روز واپسين ايمان دارد، بايد مهمانش را گرامي دارد» (كليني، 1388، ج 6، ص 285).

پيامبر(ص) در حديثی ديگر، كسي كه مهمانش را اكرام نكند، از آل محمد و ابراهيم ندانسته است (نوري، 1407ق، ج 16، ص 259).

ايشان، اكرام مهمان را برابر با اكرام انبيا بيان كردند: «هركس مهمان‏ را گرامى دارد گويا هفتاد پيامبر را گرامى داشته و هركس درهمى به مهمان انفاق كند گويا يك ميليون دينار در راه خدا انفاق كرده‏ است» (ديلمي، 1412ق، ص 138).

تكريم، مفهومي كلي است كه در برخورد توأم با گشاده‌رويي و لبخند، گفتار و رفتار توأم با احترام و ارزش‌گذاري مصداق مي‌يابد. این مضامین بر اهمیت تکریم و احترام میهمان اشاره دارد و خود نشان دهنده این است که یا نباید کسی را دعوت کرد و یا اگر شخصی را به عنوان میهمان دعوت کردیم باید او را تکریم کرد و در واقع با دعوت از میهمان، حقی از او برماست و آن هم تکریم اوست.

وظيفه ديگرِ ميزبان كه در جهت وظيفه اصلي او يعني اكرام و پذيرايي شايسته از مهمان است، وانداشتن او به انجام كارهايي است كه تمايل به انجام شان ندارد. گاه ميزبان، كاري را كه خود به انجامش علاقه دارد، به گمان آنكه مهمانش نيز آن را دوست دارد، از او مي‌خواهد و بدين‌ترتيب او را در رودربايستي قرار مي‌دهد. پيامبر اكرم(ص) دراين‌باره فرموده‌اند: «هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد مهمانش را اكرام كند و... مي‌فرمودند: مهمانت را به انجام چيزي كه براي او سخت است، وادار نكن» (طبرسي، 1412ق، ص 135).

این مقدمه به خوبی نشان دهنده آن است که آنچه در روز گذشته در قائم شهر در مراسم یادبود آیت الله صالحی مازندرانی گذشت رفتار نادرستی بود که به حساب این شهر و مازندران نوشته شد.

البته چند سال پیش نیز سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوازدهیمن سالگرد رحلت آیت الله صالحی در سوادکوه شمالی نیز پر سر و صدا شده بود.

باید پذیرفت حجت الاسلام سیدعلی خمینی به عنوان میهمان در سخنرانی شنبه حضور یافته بود و تمام آنچه در روایات در خصوص میهمان آمده است، لازم بود که درباره او نیز رعایت می شد، اما متاسفانه هم او به درستی تکریم نشد و هم به گفتن حرف هایی که دلش نمی خواست، وادار شد.

نکته مهمی که باید از دست اندرکاران برگزاری مراسم سالگرد رحلت آیت الله صالحی مازندرانی پرسید این است که اگر سخنران، نوه امام بود، چرا قبل از او سخنران دیگری را انتخاب کردند و اگر وظیفه تنها به خوشامدگویی و خیرمقدم ختم می شد، چرا با سخنان تندی نسبت به بیت امام و میهمان جلسه برخورد شد.

در خصوص محورهای سخنرانی امام جمعه قائم شهر نیز چند نکته قابل تامل است. همان طور که گفته شد، نفس عمل از منظر آیات و روایات نادرست بود و چنانچه سیدعلی خمینی برنامه گفت، می شد با رعایت عزت نفس و حفظ احترام متقابل این کار در فضای دیگری صورت پذیرد، نه اینکه در روز رحلت یک عالم که باید نقطه وحدت باشد و مردم امیدوار شوند، این سخنان عنوان شود که سخنران هم در انتها بیان داشت: "من اگر بودم اینکار را نمی کردم."

 دوم این که آیت الله معلمی این موضوع را بیان کرد که: "مگر نمی‌دانستید که تصمیم مجلس خبرگان در معرفی جانشین شایسته امام بر اساس اشاره همان عبد صالح سفر کرده بود و انتخاب به‌جایی بود، پس چرا در برابر جفا و سوء رفتار عده‌ای بریده از خط امام سکوت می‌کنید و چرا فتنه‌های 78 و 88 را محکوم نکردید و مع‌الاسف با سران آن واقعه ملاطفت و مصاحبت دارید. همان‌گونه که قول و فعل و تقدیر معصومین در احکام شرعیه حجت است، طبعاً در هم‌سویی با انحراف، سکوت و تقریر همچون همراهی قولی و عملی، تلقی می‌شود و پیامدهای ناگوار دارد."

باید از ایشان پرسید در کجا و در چه زمانی سید حسن و بیت امام، علیه نظام، رهبری و منافع و مصالح ملی اقدامی کرده و یا حرفی به زبان رانده اند؟

حوادث سخنرانی های سید حسن در 15 خردادماه سال های ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را به یادآور آورید که چگونه عده ای علیه او تحریک کردند و مانع سخنرانی او در سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی شدند، لیکن او سکوت کرد.

در بدترین شرایط پیش آمده یعنی در رد صلاحیت سید حسن آقای خمینی هم او تابع قانون بود و در رعایت قانون نه از حد و مرز عبور کرد و نه کلامی بر خلاف نظام، رهبری و شورای نگهبان به زبان آورد.

بنا به همین دلایل بود که سید علی خمینی زبان از سکوت کشید و دیروز بنا به گفته خود که در هیچ کجا تاکنون اسم سید حسن را بالای منبر نیاورده بود مجبور به انجام این کار شد و گفت: "اگر شما بعد از سالها تدریس در حوزه علمیه رد صلاحیت شوید، در حالی که هر روز حداقل دویست، سیصد نفر سر درس شما هستند به شما می‌گفتند تو بی سوادی، چه می کردید؟! اگر بحث امتحان است، آیت الله مومن گفتند امتحان لازم نیست. نمی خواهم تک تک آقایان را اسم ببرم، اما همه مى دانند علت رد صلاحیت ایشان امتحان نبود و آقایان شاهرودی، مومن و یزدی گفتند مساله، امتحان نبود! هرکس دیگر بود در چنین شرایطی حرکتی می کرد. اما کلمه ای گله و شکایت از امام و انقلاب و رهبری از حاج حسن آقا ندیدیم."

موضوع دیگر که امام جمعه قائم شهر به آن اشاره کرد سکوت در برابر تحریف بود. همه می دانیم در دولت گذشته انحراف علیه دین، نظام و مراجع شدت یافته بود. سخره گرفتن اعتقادات و رجعت چاوز، بسیجی خواندن او و در آغوش گرفتن مادرش، مساله دروغین هاله نور، تاراج بیش از 800 میلیارد دلار از اموال ملت، قهر با رهبری، بی قانونی و بردن کشور به سقوط اقتصادی و سیاسی و مانند این ها نمونه انحرافات دولت گذشته بود که ائمه محترم جمعه استان حتی یکبار هم به آن اشاره ای نکردند.

مطلب دیگری که ظاهراً امام جمعه محترم را آزرده خاطرکرده، نبود اسم آیت الله سیفی مازندرانی در لیست مورد حمایت خبرگان توسط سیدحسن خمینی است.

دو مساله در اینجا مطرح است؛ اولاً اینکه اگر همه آقایان مجتهد و فاضل را شورای نگهبان تایید کرده است، پس نباید تفاوتی در آن قائل شد. به هر حال همه مورد تایید نظام هستند و مردم هر شخصی را که مصلحت بدانند انتخاب می کنند.

ثانیاً با بیان این مطلب به نوعی اذعان دارید که در نزد افکار عمومی حاج حسن خمینی محبوبیت ویژه ای دارد و نیامدن نام بزرگواری در لیست مورد حمایت او، موجب اقبال نکردن مردم شده است. این بخش از سخنان نیز توسط سیدعلی خمینی پاسخ داده شد که: "خب حالا یکنفری در انتخابات آمده است، رای آورده است، رای نیاورده است، خب مردم رای دادند دیگر، ما که نمی تونیم به مردم بگوییم شما به آقای عزیز دل ما رای ندادید...سی سال انتخابات دارد برگزار می شود، بنابر این یکی رای می آورد و یکی رای نمی آورد، مهم این است بر خلاف نظر دشمنان ما نظام ما، الحمدالله در این سی سال محکم تر از همه سال دارد جلو می رود، در 200 سال گذشته ایرانی قدرتمند تر از ایران امروز به رهبری سید علی خامنه ای نداشتید."

خمینی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت:" اگر کسی احترام می کند به خاطر امام است، این بر عهده بنده مسئولیتی می آورد بر عهده شما هم مسئولیتی دارد، نمی شود مسئولیت را از طرف من ببینید و از طرف خودتان نبینید، اگر من پایم را کج بگذارم کاری به این دنیا ندارم آن دنیا امام یقه بنده را می گیرد و می گوید این چه کاری بود که به خاطر دنیا انجام دادی...شما هم حق دارید، امام خیلی حق دارد به گردن این نظام، به گردن مسئولین این نظام، اگر امام نبود خیلی از این مسئولین هیچی نبودند، هیچی نداشتند... مگه نداریم یحفظ المرء فی ولده... خب ما چه کردیم؟!"

نوه امام در تشریح برنامه های دشمنان برای ایجاد تفرقه و جدایی بین بیت امام و رهبری هم اظهار داشت:"ما خبر داریم، برنامه دارند دشمنان این نظام یک عده دنباله رو داخلی هم دارند؛ چون ایشان اسم بردند از حاج حسن آقا من مطرح می کنم وگرنه تا به حال پشت تریبون من اسم ایشان را نیورده بودم، برنامه دارند برای این مساله، خیلی ها این حرف ها را می زنند که شما کجا بودید؟ نمی خواهند ببینند. به من می گویند شما دفاع کجا کردی از ولایت؟ خب تو ندیدی...تکبیر حضار... این درد است که خانواده امام پشت سر رهبری بوده و هست و رهبری وقتی می آیند تک تک ما را بغل می کنند؛ این محبتی که رهبری به ما دارند و ارادتی که ما نسبت به ایشان داریم را دشمن نمی خواهد ببیند."

   خمینی در پاسخ به انتشار نیافتن صحیفه نور حضرت امام، نیز بیان داشت: "ایشان می گویند چرا صحیفه نور را بازنشر نمی کنید. من جهت اطلاع شما می گویم صحیفه نور که تمام شد، صحیفه امام را موسسه منتشر کرد به بهترین چاپ و با تبلیغات، چندین بار تجدید چاپ شد، اشکالات صحیفه نور هم گرفته شد، سالهای سال این کتاب بهترین کتاب سال شد، موسسه تقدیر شد ازش، حالا چه جوری هست که می گویند چرا صحیفه نور را بازنشر نمی کنید، چرا وصیت نامه امام را بازنشر نمی کنید، وصیت نامه امام شاید صد بار چاپ شده است."

حجت الاسلام سید علی خمینی با صراحت در دفاع از حریم ولایت در این جلسه اظهار داشت: "از فرزندان خمینی یک کلام در تضعیف خامنه ای نخواهید شنید.... و جدا کردن بیت امام از رهبری، نفعش را منافقین، امریکا و صهیونیسم خواهد برد..."

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت:"همین مصاحبه اخیر ایشان با صدا و سیما را ندیدید؟! ایشان گفتند رهبری خلف شایسته است و خداوند کمک کرد که در این جایگاه قرار گرفتند. چرا هی بدمیم؟! چرا هی بکوشیم بگوییم تو ضد امامی؟"

بهتر بود جلسه دیروز به گونه ای دیگر اداره می شد و نوه امام میزبانی بهتری را از ما شاهد بود. البته مردم بر خلاف مسئولان برخورد شایسته تری با بیت امام داشتند و پس از سخنرانی به حدی ابراز علاقه مردم شدت یافت که چندین بار عینک و عمامه حجت الاسلام سید علی خمینی بر زمین افتاد و محافظان با سختی او را از حسینیه بیرون بردند.

در پایان شاید مرور مجدد افاضات حضرت آیت الله وحید خراسانی خایل از لطف نباشد که در خصوص حاج حسن آقای خمینی در ایام انتخابات فرمودند:" نظرم در رابطه با حسن آقا [خمینی] همان است كه قبلا گفتم؛ "المرء يحفظ فى ولده". اگر علاقه اى به آقاي خمينى دارند در اولادش حفظ كنند. اگر بفهمند، (در مى يابند كه) حفظ آقاي خمينى (در) حفظ ( اولاد) ايشان است و هرچه اينها دارند از او است."

ای کاش اصلا" نوه امام به قائم شهر دعوت نمی شد، چون خوب از عهده میزبانی مهمانی چون او برنیامدیم.

 


  • دوشنبه 11 مرداد 1395-18:42

    آقای معلمی ...
    چرا این همه دزدی احمدی نژاد صدایت در نیامد؟؟؟

    • دوشنبه 11 مرداد 1395-14:13

      واقعا متاسفیم که برای بیت امام چنین حرف و حدیثهایی بوجود میاورند. بیت امام مثل امام شریف است

    • دوشنبه 11 مرداد 1395-13:49

      درود بر امام و بیت امام


      ©2013 APG.ir