تعداد بازدید: 4707

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 13 مرداد 1395-9:1

وز شمار خرد هزاران بیش

به مناسبت سومین روز درگذشت دکتر ابوالقاسم قاسمی، پیشکسوت داروسازی ایران/ او در سال 1326 در بابل داروخانه تاسيس كرد و نخستین داروساز بابلي بود كه از دانشكده داروسازي فارغ التحصيل شد. تا سال 1392 به مدت 66 سال در بابل داروخانه داشت و به عبارتي 66 سال عاشقانه در داروخانه كار كرد.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، دکتر سیف الرضا شهابی: دكتر ابوالقاسم قاسمي مهر سال 1300 شمسي در يك خانواده اصيل و سرشناس بابلی متولد شد.

بعد از گذراندن مقاطع تحصيلي ابتدائي و متوسطه درزادگاهش، براي ادامه تحصيل در سال هاي  آخر دوره دبرستان، به تهران رفت و در دبيرستان دارالفنون ثبت نام كرد. او در سال 1320 موفق به گرفتن ديپلم شد.

در دوران تحصيل در دبيرستان دارالفنون شخصيت هایي نظير مرحوم  جواد فاضل" دبير ادبيات وی بود. در همان سال در کنکور دانشكده داروسازي كه براي نخستین بار برگزار مي شد شركت كرد و موفق شد وارد دانشكده داروسازي دانشگاه تهران شود که رشته مورد علاقه اش بود.

مرحوم قاسمی سال 1325 فارغ التحصيل شد و در دانشكده افتخار دانشجویی استاداني نظير مرحوم دكتر"حسين گل گلاب" سراينده سرود "اي ايران"  را داشت.

او در سال 1326 در بابل داروخانه تاسيس كرد و نخستین داروساز بابلي بود كه از دانشكده داروسازي فارغ التحصيل شد. تا سال 1392 به مدت 66 سال در بابل داروخانه داشت و به عبارتي 66  سال عاشقانه در داروخانه كار كرد.

صداقت و سلامت نفس مرحوم قاسمی سبب شد تا مورد اعتماد و اطمينان مردم قرار گيرد. بيماران شهري و روستائي بسياري سئوالات درماني و دارویي خود را از او مي پرسیدند و قاسمی مهربانانه پاسخ می داد.

در سال هائي كه داروها به صورت فعلي بسته بندي نبود و می بایست توسط داروساز در داروخانه ساخته می شد، او تبحري خاص در ساختن داروهاي تركيبي داشت. در همین زمينه خاطره اي را براي نگارنده تعريف كرد كه بازگو كردن آن خالي از لطف نيست .

آن مرحوم  نقل مي كرد: «در اواخر دهه بيست يا اوائل دهه سی شمسي، يكي از بيماران نسخه اي را از پزشكي آورده بود كه در آن داروي ساختني داشت. بعد از مشاهده نسخه به بيمار گفتم: بعد از ظهر بيا تا دارو آماده شود. بيمار رفت و بعداز ظهر هنگام دريافت دارو، يكي از افراد داخل داروخانه به طور اتفاقي عطسه اي كرد و بيمار بلافاصله گفت: صبر آمده و من اين دارو را نمي خواهم و مصرف نمي كنم. هر چه گفتيم شفاي تو در اين دارو است، براي ساختش هم هزينه شده و هم وقت گذاشته شده، به خرج بيمار نمي رفت و  پايش را در يك كفش كرد كه مصرف نمي كنم و بدون دريافت دارو، داروخانه را ترك كرد و دارو روي دست ما ماند. به اين خاطر به پرسنل داروخانه گفتم: در چنين مواقع هر موقع شخصي عطسه كرد شما بلافاصله يك عطسه بكنيد تا بيمار دچار ترديد نشود.»

دکتر قاسمی در سال 1380 از طرف انجمن داروسازان ايران به عنوان داروساز نمونه برگزيده شد و در مراسم پنچم شهريور كه در سالن اجتماعات بيمارستان ميلاد در تهران برگزار شد توسط دكتر مسعود پزشكيان -وزير بهداشت وقت در دولت حجت الاسلام سيد محمد خاتمی- تجليل شد.

همچنين در پنچم شهريور سال 1387 به اتفاق دوازده تن از داروسازان ديگر به عنوان خدمتگذاران عرصه دارو، به حضور رئيس جمهور وقت آقاي احمدي نژاد رسيد و طي مراسمي از خدمات بي شائبه او در  شش دهه خدمت در داروخانه تجليل شد.

در مهر 1393 آقاي دكتر عليرضا زالي -رئيس كل نظام پزشكي جمهوري اسلامي- در منزلش با او ديدار كرد و لوح قدردانی  به پاس  زحماتش به  او تقديم كرد .

  دكتر قاسمي ازسال 1392 به علت كهولت سن، داروخانه اش را منتقل كرد و در منزل به سر مي برد، ولي همچنان به مطالعه قرآن و كتب متفرقه از جمله داروسازي مشغول بود تا اين كه در ساعت ده صبح روز دوشنبه یازدهم مردادماه، در سن 95 سالگي دارفاني را وداع گفت و عصر همان روز در آرامگاه معتمدي بابل، با حضور اقشار مختلف به خاك سپرده شد .روحش شاد

 


  • جمعه 15 مرداد 1395-10:16

    عجیب هم نیست که مردانی به قماش و قامت انسانی جناب دکتر شهابی از خصائل نیکوی زنده یاد دکتر قاسمی بگویند زیرا که خود او - حضرت دکتر شهابی - کم ندارد از آنهمه که برای دوست و همکار روان شاد خود آورد .
    قریب پنجاه سال پیش که از خوزستان و لرستان به مازندران منتقل شدم ، محل کارم - اداره کل آبیاری مازندران و گرگان - در بابل مستقر بود و ما نیز در همین شهر سکونت اختیار کردیم که به هنوزمان به نجوای خاطرات خوشش دل مشغولیم .
    پزشک معالج دخترکم مرحوم دکتر وحیدی بود و نسخه اش را هم مرحوم دکتر قاسمی برایمان می پیچید . روزی برای قرص جوشان ویتامین c تجویزی پزشک معالج فرزندم به روانشاد دکتر قاسمی مراجعه کردم . ایشان به نرمی و ملایمت که اعتراضم در پی نباشد گفتند :
    من موظف هستم نسخه پزشک معالج شما را حسب توصیه خودشان بپیچم ولی توصیه شخصی ام اینست که بجای این ( دارو ) ، از همین میوه فروشی بغلی مقداری لیمو و پرتقال بخرید و به بیمارتان بخورانید که نتیجه بهتری خواهید گرفت...!
    من چنین کردم و همین سبب شد که به باره های دیگر حضرتش را هم طبیب خواستم و هم دارو ساز ..... و فقط به تاکید هموی گرامی ، لزوماً ، به پزشک مراجعه میکردم !!
    سالهاست که کوچ به ساری کشیدم ولی حضور و حیات آن مرحوم به نوعی موجب دلگرمی ام بود....
    درودم بر روان طاهر او

    • دكتر سيف الرضا شهابيپاسخ به این دیدگاه
      شنبه 16 مرداد 1395-8:27

      جناب گوران عزيز
      ضمن تشكر از بذل محبت و بزرگواري شما نسبت به اينجانب . من هم به وجود ذيقيمت جنابعالي در اين خطه سر سبز افتخار مي كنم .همانطور كه اشاره فرموديد مرحوم دكتر قاسمي از بدو تاسيس داروخانه هدفي جز خدمت به مردم و بيماران نداشت و خداوند همه رفتگان را رحمت فرمايد و به جنابعالي و همه عزيزان سلامتي و طول عمر با عزت عطا كند .آمين

    • چهارشنبه 13 مرداد 1395-22:36

      امثال دکتر قاسمی و دکتر شهابی برکاتی برای جامعه و خصوصا داروسازان هستند و باید قدر این گوهرها را دانست پیش از انکه از دستمان بروند .خداوند قاسمی را رحمت و دکتر شهابی را حفظ کند .

      • چهارشنبه 13 مرداد 1395-11:34

        يادش گرامي باد و خداوند رحمتش كند الحق خدمت كرد و ساير پزشكان و داروسازان از او ياد بگيرندو در خدمت به بيماران كوتاهي نكنند


        ©2013 APG.ir