تعداد بازدید: 2893

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 27 مرداد 1395-18:11

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قائمشهر:

سال گذشته 300 برنامه اجرا کردیم/ رسانه ها سلیقه ای نقد نکنند

سید علی علوی: از تمام خبرنگاران تقاضای نقد منصفانه داریم و بدانیم، هر فعالیت فرهنگی و هنری نیازمند ادبیات ویژه خود برای بیان مشکلات و یافتن راه‌حل مناسب است/ تعامل و همکاری خوبی با فرماندار، امام جمعه و سایر نهادها و دستگاه های شهرستان داریم.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، آتنا فلاحتی: سید علی علوی -رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قائمشهر- از جمله مدیران موفق و کاربلدی است که توانسته با کم ترین اعتبار، بیشترین برنامه ها را در شهرستان اجرا و به طور نسبی رضایت اهالی فرهنگ  وهنر را جلب کند.

*کانون ها و انجمن ها

علوی در گفتگو با مازندنومه راه‎اندازی کانون‌های فرهنگی و هنری را مهمترین فعالیت‌های سال گذشته این سازمان در قائمشهر خواند و گفت: سال گذشته با بودجه اندکی که در اختیار داشتیم توانستیم فعالیت‌های فرهنگی مهم و تاثیرگذاری برای خدمت‌رسانی به خانواده‌ها ارائه دهیم. از مهمترین فعالیت‌های این سازمان می‌توان به راه‌اندازی سازماندهی شده کانون‌های تجسمی، موسیقی، تئاتر و مانند این ها اشاره کرد.

وی افزود: افزون بر اختصاص دادن اتاق‌هایی به هریک از انجمن‌ها در مجتمع حر، به عنوان مکان رسمی فعالیت فرهنگی و هنری، امکاناتی مانند میز، صندلی و ... نیز داده شد تا در کنار یکدیگر فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه دهند.

علوی از آغاز به کار انجمن‌های فعالیت‌های قرآنی، سازمان بسیج رسانه و بسیج هنرمندان خبر داد و گفت: برپایی این سه انجمن در راستای گسترش فرهنگ قرآن و حمایت از فعالان هنر و رسانه انجام شد. همچنین جداسازی انجمن‌های شعر و داستان و استقلال هریک به کمک انتصاب دبیر و هیات‌مدیره از دیگر فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در سال گذشته بود.

*سینما

این مسئول پیرامون راه‌اندازی نخستین سینمای قائمشهر اعلام کرد: تبدیل سالن نمایش مجتمع فرهنگی هنری حربه نخستین سینمای دیجیتال قائمشهر، از مهمترین کارهای اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر بود که با استقبال عمومی قابل توجهی روبه رو شد. فیلم‌های روز ایران پس از یک هفته در این سینما اکران می‌شود و با ارسال پیامک، بروشور و کانال تلگرام فیلم های سینمایی به علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی می‌شود.

علوی با اشاره به این که بهای بلیت بر اساس فیلم‌ها و قراداد با شرکت پخش فیلم متغیر است و روزهای سه‌شنبه نیز بلیت نیم‌بها ارائه می‌شود، ادامه داد: در مواردی نیز بلیت رایگان و نیم‌بها برای اداره‌ها، صنف‌ها، بسیج، سپاه و مانند این ها در نظر گرفته شد که با استقبال درخور توجهی به ویژه از سوی اداره آموزش و پرورش همراه بود.

این مسئول پیرامون سودآوری گشایش سینما گفت: هدف ما انجام فعالیت فرهنگی و گسترش آن بود و به سودآوری آن نمی‌اندیشیم. 50 درصد از درآمد فروش گیشه به شرکت پخش فیلم و 50 درصد باقی به خزانه فرهنگی دولت برای درآمدزایی در زمینه فرهنگ و هنر واریز می‌شود.

*کتاب و موسیقی

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قائمشهر درباره فعالیت‌های اجرا شده در زمینه کتاب و موسیقی اعلام کرد: برگزاری بزرگداشت نیما، جشن روز مازندران و جشن یلدا، تجلیل از داستان‌نویسان و شاعران و مانند این ها از برنامه‌های شاخص‌ حوزه کتاب و موسیقی بود.

وی خاطرنشان کرد: رونمایی و خرید سه عنوان کتاب در زمینه‌های شعر شاعران قائمشهر، هنر و مانند این ها از برنامه‌هایی بود که برای حمایت و قدردانی از نویسندگان استان انجام شد.

علوی با معرفی کتاب «قائمشهر قطب صنعت مازندران» گفت: با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران، شهردار قائمشهر، رییس شورای شهر و ... از این کتاب ارزشمند که اطلاعات کاملی در تمامی زمینه‌های اقتصادی، علمی، صنعتی و مانند این ها در آن جمع‌آوری شده است رونمایی شد و تلاش کردیم تا با خرید این اثر افزون بر حمایت مادی و معنوی از نویسنده و ناشر، در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی تاثیرگذار باشیم.

وی با تاکید بر حمایت از هنرمندان پیشکسوت و بیمار بیان کرد: در همین راستا به دیدار هنرمندان و خبرنگاران پیشکسوت و بیمار رفتیم و با اهدای هدایایی سال‌‎ها فعالیت آنها قدردانی کردیم.

این مسئول از برگزاری بیش از 20 کنسرت پاپ و سنتی در سال گذشته خبر داد و گفت: تلاش کردیم تا با اجرای برخی از برنامه‌های بومی فضای هنر را به سوی روستاها هدایت و از آن حمایت کنیم. از جمله برنامه‌های اجرایی در روستاها می‌توان به جشنواره تمشک و نی‌شکر و کمک به جشنواره گردشگری روستایی ریکنده اشاره کرد.

علوی درباره وضعیت رسیدگی به کتابخانه‌های شهرستان قائمشهر خبر داد: در سال گذشته به حوزه کتاب‌خوانی توجه ویژه‌ای داشتیم، در همین راستا به کتابخانه‌های قراخیل، قادیکلا و کتابخانه خصوصی کلاگر محله کتاب اهدا شد و این گونه فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت.

*گالری

رییس اداره فرهنگ و ارشاد قائمشهر با اشاره به اجرای بیش از 300 برنامه فرهنگی و هنری در سال 1394 بیان داشت: از این تعداد 131 برنامه اجرایی شاخص بود و با وجود نازل بودن بودجه سال گذشته، با مشارکت فرهنگ‌دوستان برنامه‌های مورد نظر را اجرا کردیم.

این مسئول ادامه داد: 4 گالری هنری فعال در سطح قائمشهر داریم و تاکنون چندین نمایشگاه از آثار هنرمندان شاخص ایرانی در گالری‌های قائمشهر برگزار شد.

علوی تاکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی و هنری قائمشهر در وزارتخانه مورد ارزیابی قرار گرفت و بارها از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از آن قدردانی شد.

*تجهیز مجتمع حر

وی درباره تجهیز مجتمع فرهنگی هنری حرّ اعلام کرد: با امکاناتی مانند میز، صندلی، رنگ‌آمیزی نما، نورپردازی، پرده سینما و مانند این ها، مجتمع تجهیز شد و در حدود 80 میلیون تومان نیز برای سینما هزینه کردیم.

علوی ادامه داد: 3 هفته متوالی با همکاری فرمانداری شهرستان، دهیاران توانستند در این مجتمع با شرکت در کلاس‌های رایگان، با امور مالی و اداری مورد نیاز در کار خود آشنا شوند. در حال حاضر فعالیت‌هایی مانند بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌نویسی و مانند این ها در مجتمع حر در حال اجرا است و با تجهیز اتاق‌ها به امکانات مورد نیاز، فضای آموزش تئوری رایگان در اختیار شهروندان قائمشهر قرار داده می‌شود.

*رسانه

رییس اداره فرهنگ و ارشاد قائمشهر در باره برپایی مراسم بزرگداشت روز خبرنگار در این شهرستان گفت: امسال در مراسم روز خبرنگار با دستور فرماندار و تشکیل ستاد بزرگداشت، با اهدای هدایایی از خبرنگاران و سردبیران این عرصه تجلیل کردیم. این مراسم با همکاری سازمان‌هایی مانند شهرداری و همین طور بخش خصوصی انجام شد و تلاش کردیم با توجه به کمبود امکانات و بودجه، به بهترین شکل پذیرای این افراد باشیم.

وی با بیان این که تعامل و همکاری خوبی با فرماندار، امام جمعه و سایر نهادها و دستگاه های شهرستان داریم، افزود: در سال جاری شهید زمان روشن‌بخش به عنوان شهید شاخص رسانه انتخاب شد و به همراه خبرنگاران پس از غبارروبی مزار شهید، با حضور در منزل او از این شهید بزرگوار و خانواده او قدردانی کردیم.

این مسئول با اشاره به رفتارها و نقدهای سلیقه‌ای صنفی گفت: هدف اصلی نقد، برطرف کردن ضعف‌ها و کاستی‌ها با تکیه بر آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای اثرگذار است، اگر چنین نباشد زخم‌های فرهنگی هنری برای سال‌های بعد نیز ماندگار خواهد بود.

علوی در پایان با تاکید بر لزوم همکاری فعالان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه با یکدیگر اظهار داشت: از تمام خبرنگاران تقاضای نقد منصفانه داریم و بدانیم، هر فعالیت فرهنگی و هنری نیازمند ادبیات ویژه خود برای بیان مشکلات و یافتن راه‌حل مناسب است.


  • شنبه 30 مرداد 1395-18:28

    با سلام و عرض ادب و احترام در خصوص جابجایی دکتر پارسا رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و انصاب ایشان به رئیس مرکز امار ایران و انتصاب فردی نا لایق که هیچ سابقه مدیرکلی در دستگاه اجرای ندارد و آقای استاندار دارد ایشان را انتخاب می نماید به نام محمود نوربخش که مشاور دکتر پارسا بوده خواهشمند هستم مطالبی را طرح نماید تا به گوش اقای استاندار برسد گزینه های قوی تر از ایشان در خارج از مازندران و در داخل استان بوده است تشکر ممنونم

    • جمعه 29 مرداد 1395-11:28

      سلام . متاسفانه مراسم روز خبرنگار امسال در قائم شهر افتضاح بود . شان خبرنگاران در این جلسه رعایت نشد و در حد یک فروشگاه مواد غذایی پایین آمد . مسئول اصلی این مسائل هم شخص رئیس ارشاد است . باور کنید امسال خیلی خجالت کشیدم و تا الان حتی هدیه خودم را از ناراحتی نتونستم باز کنم . این طور مراسمات برگزار نشه بهتره اقای علوی

      • شنبه 30 مرداد 1395-9:26

        سلام. اتفاقا من در جلسه حاضر بودم. شان ما هم رعایت شد. گرفتن اسپانسر در این شرایط مالی خیلی هم خوب است. مهم هدیه هست. مگر چوب وکاغذ به خبرنگارها بن نمی دهد؟ یا جاهای دیگر؟ یا شام مگر نمی دهند؟ خب چه عیبی دارد؟ کمک هزینه به خبرنگار است. کسانی که منتقد هستند گیرشان جای دیگه است. بعضی ها نمک می خورند و نمکدان می شکنند. با امدن اقای علوی ما احساس رضایت و حس مثبت داریم.

      • جمعه 29 مرداد 1395-10:20

        جناب آقاي علوي دوست گرامي، لطفا در خصوص كتابخانه ها اظهار نظر نفرماييد، چون حوزه كتابخانه ها خارج از اختيارات جنابعالي و اداره ارشاد است، با تشكر

        • کارمند ارشادپاسخ به این دیدگاه 0 1
          شنبه 30 مرداد 1395-9:27

          مثل این که مطلب رو نخوندی و فقط تیتر رو نگاه کردی!! بحث رونمایی و اهدا و خرید کتاب توسط ارشاد است. چی میگی واسه خودت!

          • شنبه 30 مرداد 1395-9:55

            مثل اینکه شما نخوندی دوست عزیز،جناب علوی گفتند:(علوی درباره وضعیت رسیدگی به کتابخانه‌های شهرستان قائمشهر خبر داد: در سال گذشته به حوزه کتاب‌خوانی توجه ویژه‌ای داشتیم). آخه برادر من علوی عزیز شما به حوزه ارشاد رسیدگی کن چیکار به بقیه دستگاهها داری.

            • يکشنبه 31 مرداد 1395-2:37

              آقای محترم. کمی مطالعه کنی بد نیست. امور کتاب به ارشاد ربط داره. امور کتابخانه ها به نهاد کتابخانه مربوطه. تعجب می کنم سر حرف پوچ تان ایستادگی میکنید. مجوز کتاب با ارشاده. چاپخونه ها زیر نظر ارشادند. ممیزی ها رو ارشاد داره. نمایشگاه کتاب رو ارشاد میزاره هرساله. کتاب عنصری فرهنگیه و به فرهنگ و ارشاد ربط داره. اگه کتاب به ارشاد ربط نداره پس تلفن هم به مخابرات ربط نداره، چون گوشی اش جای دیگه تولید میشه، کابل و سیمش جای دیگه! عجب استدلالی! کتاب بخش مهمی از وظیفه ارشاده. تا چند سال پیش کتابخانه ها هم بود. اما الان دفتر و دستک گرفته واسه خودش

              • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه
                يکشنبه 31 مرداد 1395-12:10

                دوستان محرترم همه با نام مستعار هستند اما مشخصه که دلسوز بخش فرهنگ باشند . با احترام به شما بخش کتاب و کتابخوانی آنقدر ضعیف است که اگر اتحادیه اصناف هم وارد شود کمک شان موثر خواهد بود اینکه اداره ارشاد و اداره کتابخانه هاست . این دلیل بر ضعف اداره کتابخانه ها نیست منحصرا این اداره را نمی توان مسئول دانست اداره کتابخانه ها به تنهایی نمی تواند بر مشکل بزرگ ضعف کتاب خانی در کشور فائق آید باید همه دست به دست بدهند مخصوصا دوستان خبرنگار کار کنند هرجا کتابخان بیشتر داشته باشد خشونت و تحقیر کمتر است هیچ نیرویی نمی تواند بر جامعه کتابخوان به زور مسلط شود . آقای سید علوی شخصیت فرهنگی و مورد احترام است برایشان آرزوی موفقیت می کنم

                • يکشنبه 31 مرداد 1395-9:38

                  دوست عزیز لطفا دوباره متن را مطالعه کن واندکی تامل کن.درود برجنابعالی


          ©2013 APG.ir