تعداد بازدید: 3523

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 3 بهمن 1385-0:0

سواحل ايران پاك ترين بخش درياى خزر؟

آلودگى هاى مواد نفتى بر اثر افزايش اكتشافات در درياى خزر رو به افزايش است.


در اين حال به اذعان اغلب كارشناسان سواحل جنوبى خزر كه در حوزه ايران است، پاك ترين بخش درياست.
دكتر پورغلام رئيس پژوهشكده اكولوژى درياى خزر با اشاره به اين كه آلوده ترين بخش خزر در حوزه روسيه و همچنين خليج باكو است، گفت: در حال حاضر بيش از ده ها تن مواد آلوده كننده در بستر خليج باكو وجود دارد كه رو به افزايش است. او با اشاره به اين كه پاكسازى دريا و كاهش آلودگى با تلاش مشترك دولت و مردم امكان پذير است گفت: نقش مردم شمال در جلوگيرى از آلوده سازى دريا بسيار مهم است و نبايد به اين مسأله بى توجه بود.


وى در ادامه درباره وضع شيلات استان گفت: بايد استانداردهاى صيد رعايت شود و مردم در فصل مهاجرت و تخم ريزى ماهى ها از صيد پرهيز كنند.
دكتر پورغلام تصريح كرد: رودخانه هاى بزرگ و كوچكى در استان داريم كه هم اكنون بعضى از آنها به كانال حمل فاضلاب شهرى و روستايى اختصاص دارد، تردد اضافى، ساخت و سازهاى غيرقانونى و بى رويه در مجاورت رودخانه ها، دام گسترها و صيد قاچاق در فصل مهاجرت از عوامل نابودى ماهيان درياى خزر شده است.


وى آلودگى را يكى از عوامل اصلى كاهش ذخاير دريايى دانست و افزود: استفاده از روش هاى غيراستاندارد صيد، تخريب زيستگاه ها و ايجاد سد در مسير ولگا كه از مراكز مهم زادآورى طبيعى ماهيان خاويارى است و تخريب رودخانه دلتا و شاخه هاى آن را مى توان از عوامل اصلى كاهش ذخاير ماهيان خاويارى درياى خزر اعلام كرد.


وى خاطرنشان كرد؛ با توجه به گردش هاى شمال و جنوبى آب در درياى خزر اگر رودخانه ها و سواحل را سالم نگاه داريم مى توانيم موجب كوچ ماهيان به سواحل سه استان شمالى شويم.


دكتر پورغلام متذكر شد: در كشورهايى مانند كره جنوبى و ژاپن رودخانه هايى وجود دارد كه طول آنها بيشتر از رودخانه هاى جارى در استان مازندران است كه در طول مسير خود از ده ها شهر صنعتى و كشاورزى مى گذرند ولى با توجه به بازديد و آزمايشات صورت گرفته سلامت آب ابتدا و انتهاى اين رودخانه ها يكى است، ما بايد با فرهنگ سازى سعى در ايجاد چنين محيطى در استان كنيم.


وى يادآور شد شيلات هر ساله در مراكز تكثير مصنوعى ماهى اقدام به توليد و پرورش ماهيان كرده و بعد از مدتى عمل رهاسازى در آب هاى آزاد را انجام مى دهد كه اصولاً موفقيت چندانى را به همراه ندارد و به دليل اين كه در تكثير مصنوعى عمل ذخيره ژنى و مقاومت طبيعى امكان دارد از بين برود پس به هر ترتيب رودخانه ها بايد حفظ شود تا تكثير طبيعى انجام گيرد و شاهد صيد ماهيانى ضعيف، كم وزن و حساس به بيمارى ها نباشيم.


وى در خاتمه طرح هاى در دست اجراى پژوهشكده را شامل مطالعات هيدرولوژى و بيولوژى دريا، مطالعه تنوع گونه هاى آبزيان، مطالعه تنوع گونه هاى آبزيان درياى خزر، توليد واكسن و نوع تركيب (ژنى) بر عليه بعضى از بيمارى هاى ماهيان قزل آلا، ارزيابى ذخاير ماهيان استخوانى خاويارى، توليد پنير ازماهى، توليد اسيدهاى چرب در ارتباط با مطالعه مختلف آبزيان و ادامه پراكنش شانه داران عنوان كرد.(iran-newspaper)


  • جمعه 4 اسفند 1385-0:0

    مازند سیکلت : انتظارات وامیدها همزمان با سالگردپیروزی شکوهمند انقلاب عظیم الشان اسلامی طی مراسم با شکوهی با حضور جمع کثیری از مردم متدین وعزیز کیاسر پروزه مازند سیکلت مورد بهره برداری قرار گرفت . افتتاح این واحد تولیدی ، صنعتی را که الحق والانصاف سرمایه گذاری شایسته ای است در منطقه محروم کیاسر باید به عنوان حرکتی مبارک قلمداد نمود و این اتفاق را به سرمایه گذار ومردم خوب کیاسر تبریک گفت . بهره برداری از مازند سیکلت و ایجاد اشتغال در آن منطقه باعث ایجاد امیدی در دل جوانان جویای کار آن دیار و خانواده هایشان شده است و انتظار می رود همانگونه که رئیس هیات مدیره در افتتاحیه اعلام کردند هرچه زودتر با حمایت جدی مسئولین معظم فازهای 2و3 آن نیز به بهره برداری برسد و سبب پایداری اشتغال ایجاد شده گردد. بدون شک سرمایه گذار این پروژه امید دارد حاصل سالها تلاش و تجربه خویش را با تولید انبوه و با کیفیت در مازند سیکلت نظاره گر باشد و بهترین بازار مصرف محصولات مربوطه را از آن این شرکت نماید واین یکی از نگاهها به آن پروژه است ، اما نگاه بعدی نگاهی است که مدیران و همچنین مردم استان مازندران به پروژه دارند و انتظارشان اینست مازند سیکلت با همت،پشتکار،تدبیرودرایت و با پشتوانه های مختلف هر روز بهتر وقویتر از روز قبل در عرصه تولید بدرخشد و ضمن افزایش تولید و کمک به تداوم اشتغال منطقه بیش از این اشتغالزایی نماید. در همین راستا نگارنده یادداشت موردمطالعه بعنوان سردبیر ماهنامه صنعت ،تولید،مصرف به جهت ارتباط فرهنگی این نشریه با مازند سیکلت و تقبل برگزاری مراسم افتتاحیه شرکت مذکور ضمن تشکر از حضور کلیه مدعوین در این مراسم معتقد به اهمیت نقش سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و اشتغال پایدار و نیز برآورده کردن مطالبات مردم و مسئولین منطقه است که بایستی از اولویت سرمایه گذار ی باشد و همچنین استمرار حرکت سرمایه گذاری در استان ، عزم و اراده استانی مسئولین محترم در حوزه های مختلف اقتصادی ،سیاسی،و فرهنگی را می طلبد . البته مردم بزرگوار کیاسر و مسئولین سختکوش استان با حضور پر نشاط و پرشورشان در افتتاحیه نشان دادند که خواهان چنین حرکتهای مفیدی بوده و برای ماندگاری چنین پروژه هایی حمایت خود را نیز خواهند داشت و این امر مسئولیت را برای سرمایه گذاران مازند سیکلت سنگین تر می کند تا با عزمی راسخ ضمن نیل به اهداف خویش انتظارات مردم و مسئولین را نیز برآورده سازد و به عنوان یک پروژه موفق مطرح گردد . ان شاءا... و بامید آنروز محمد علی روشن


    ©2013 APG.ir