تعداد بازدید: 2645

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 4 بهمن 1385-0:0

كمربندها را محكم تر ببنديد

۱۷‬سال بعد از تصويب طرح جامع‌شهري هنوزكمربنديهاي قائمشهرساخته نشده‌است.


براساس طرح جامع شهري قائم شهر كه در سال ‪ ۱۳۶۸‬در شورايعالي شهرسازي و معماري كشور به تصويب رسيد ساخت كمربنديهاي شمالي و شرقي جنوبي اين شهر به عنوان يكي از موارد اين طرح در نظر گرفته شد.

كمربندي شمالي به طول سه هزار و ‪ ۸۰۰‬متر و كمربندي شرقي - جنوبي به طول هشت تا ‪ ۹‬كيلومتر كل محدوده شهري قائمشهر به مساحت ‪ ۲۷‬كيلومترمربع را در بر مي‌گيرد.

با ساخت اين مسيرهاي كمربندي و هدايت وسايل نقليه درون شهري به اين مسيرهابار ترافيكي مربوط به وسايل نقليه كه در حال حاضر يكي از معضلات شهر است بطور چشمگيري كاهش مي‌يابد.

قائمشهر به عنوان يك شهر و منطقه راهبردي حمل و نقلي مطرح است چون محل عبور بسياري از وسايل نقليه ديگر استانها است كه از مسير جاده هراز و فيروزكوه وارد استان مازندران مي‌شوند و قصد گذر ازاين استان را دارند.

احداث كمربندي‌هاي شهري به عنوان شريانهاي اصلي عبور و مرور و تسهيل كننده ترافيك داخل شهر و هدايت تراكم ترافيكي به برون شهر و نيز به عنوان راه ارتباطي بين شهري يك امر ضروري است.

جمعي از رانندگان و شهروندان قائمشهر از اجرايي نشدن طرح كمربندي اين شهر گلايه دارند و خواستار اجراي اين طرح‌ها براي حل معضل اصلي شهر يعني ترافيك هستند.

به گفته آنان ايجاد مسير كمربندي در شهرستان قائمشهر به عنوان يكي از زيرساختهاي اساسي به منظور كاهش ترافيك شهري و تامين امنيت جان شهروندان يك امر ضروري است.

يك راننده قائمشهري گفت : با رشد جمعيت و افزايش وسايل نقليه بافت اصلي شهر با همان خيابانهاي كم عرض باقي مانده اين درحالي است كه روزبه روز به تعداد خودروها افزوده شده است.

"حسين بزرگي" افزود : عرض كم خيابانها كه متناسب با تعداد وسايل نقليه نيست باعث شده كه در اكثراوقات روز ترافيك شديدي در سطح شهر مشاهده شود.

وي با اشاره به اينكه اين خيابانهاي قديمي توان عبور اين تعداد وسايط نقليه را ندارد ، گفت : اگر كمربنديهاي اين شهر به رغم گذشت چندين سال و با تاخير فراوان ساخته شود به طور قطع در وضعيت ترافيكي تاثير خواهد گذاشت و بسياري از رانندگان تمايل به استفاده از اين مسيرها خواهند داشت.

به گفته وي ترافيك قائمشهر به حدي سردرگم و كلافه‌كننده شده كه رانندگان ترجيح مي‌دهند با دور كردن مسيرهاي خود و عبور از كمربندي و طي مسير بيشتر دچار بلاي ترافيك نشوند.

"احمد غضنفري" يكي ديگر از رانندگان گفت : خيابانهاي موجود شهر جوابگو تعداد وسايط نقليه فراوان كنوني نيست.

وي افزود : متاسفانه به دليل ساخته نشدن كمربندي با گذشت ‪ ۱۷‬سال از تصويب آن به نظر مي‌رسد حتي ساخت آنهم براساس طرح قبلي چندان جوابگوي وضعيت موجود ترافيك و آينده نباشد و اين مسير نيز تبديل به يك خيابان معمولي و تنگ شود.

وي ادامه داد : هرچند هم اكنون نيز با وجود اجراي تنها بخشي كوچكي از كاركمربندي شمالي بسياري از وسايط نقليه شهري براي فرار از شدت ترافيك شهر به اين مسير پناه مي‌برند.

وي از مسوولان و دست اندركاران خواست با تدابير ويژه‌اي در زمينه احداث اين كمربنديها گام بردارند و خاطر نشان كرد : ترافيك نه تنها به عنوان معضل شهري بلكه عامل بسياري از معضلات اجتماعي بايد در نظر گرفته شود.

به گفته وي هر روز بارها و بارها در مسير شاهد هستيم كه به دليل عصبي و كلافه شدن رانندگان از تراكم ترافيك بين افراد دعوا و بحث و جدل به وجود مي آيد و بااطمينان مي‌توان گفت كه با اجرايي شدن اين كمربندي گام مهمي در روند كاهش ترافيك و مشكلات ناشي از آن برداشته مي‌شود.

هر چند به رغم پيگيري‌ها فراوان موفق به گفت وگو با فرماندارشهرستان قائمشهر دراين زمينه نشديم اما يكي از كارشناسان فرمانداري اين شهرستان در اين‌باره گفت گو كرد.

كارشناس سياسي انتظامي فرمانداري قائمشهر با اشاره به مصوبه سال ‪۱۳۶۸‬ شورايعالي شهرسازي و معماري كشور در خصوص طرح جامع شهري گفت : احداث كمربنديهاي شمالي و شرقي جنوبي به عنوان يكي از موارد اين طرح جامع شهري بود كه با هدف برون رفت از معضل تراكم ترافيك شهري لحاظ شد.

"رضا اصغري" افزود : در اين طرح كمربنديها همچون حلقه‌اي بافت قانوني شهر را در برمي گيرد و وروديهاي شهر را به يكديگر متصل مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه با توجه به تراكم بالاي جمعيت شهرستان قائمشهر لزوم اجراي اين كمربنديها در آن زمان محسوس بود گفت : متاسفانه به دليل موانعي همچون نبود اعتبارات مورد نياز طرح كمربنديها با گذشته ‪ ۱۷‬سال به مرحله اجرا و بهره برداري نرسيد.

به گفته "اصغري" تاكنون تنها ‪ ۸۰۰‬مترمربع نقشه برداري كمربندي شمالي انجام شد و هنوز اجرايي نشده است و در كمربندي شرقي - جنوبي تاكنون هيچ اقدامي صورت نگرفته است.

وي گفت : با توجه به رشد جمعيت و افزايش وسايل نقليه شاهديم كه قائمشهر از ترافيك شديد شهري رنج مي‌برد.

اين كارشناس خاطرنشان كرد : در حال حاضر خيابانهاي اين شهر ديگر تحمل خودروهاي بي‌شمار را ندارد و شهروندان مجبور به تحمل بار سنگين ترافيك در درون شهر واطراف خود هستند.

وي افزود : اين ترافيك شديد شهري در بسياري موارد انجام عمليات خدمات سريع شهري مانند آتش نشاني و يا عبورآمبولانس‌هاي امدادي را در زمان وقوع حوادث با مشكل مواجه مي‌كند.

رييس شوراي شهر قائمشهر نيز با تاييد عدم اجراي پروژه كمربنديهاي اين شهر پس از ‪ ۱۷‬سال گفت : متولي اجراي طرح جامع شهري تنها شهرداري و از بودجه اين نهاد نيست.

"كميل گران اوريمي" افزود : شهرداري موظف به اجراي كارهاي محدوده قائمشهر است و كمربندي به عنوان بخشي كه در خارج از شهر واقع است متولي امور آن اداره راه و ترابري است.

وي بااشاره به پيگيري‌هاي صورت گرفته در زمينه ساخت كمربندي قائمشهر از سوي شهرداري و شورا گفت : با وزراي مختلف راه و ترابري در اين خصوص وارد مذاكره شده‌ايم.

به گفته وي حتي كار مطالعات كمربندي جنوبي قائمشهر با هزينه شهرداري انجام شد ولي متاسفانه عمليات اجرايي در اين زمينه از سوي دستگاه مربوطه صورت نگرفت.

"گران اوريمي " با انتقاد از عملكرد مسوولان در خصوص اختصاص اعتبار به شهرستانها تصريح كرد : متاسفانه قائمشهر قرباني شهرهاي ديگر استان بخصوص ساري است و اعتبارات و امكانات اين شهر به شهرهاي همجوار داده مي‌شود.

وي اظهار داشت : متاسفانه اين مساله براي مسوولان استان به صورت فرهنگ درآمده است و برروند اجراي امورعمراني شهرستان تاثير نامطلوبي داشته است.

رييس شوراي شهر قائمشهر با تاكيد براينكه اجراي پروژه‌هاي كمربندي خارج از توان مالي يك شهرستان است گفت : بايد براي اجراي اين طرحها بودجه‌هاي مصوب ملي اختصاص يابد تا كاري صورت گيرد.

وي افزود : متاسفانه به دليل تاخير در ساخت اين كمربنديها و ساخت وساز در حاشيه آن ، اين كمربندي به صورت يك خيابان درآمده است.

وي اعلام كرد : اين كمربنديها هم اكنون به صورت بخشي از شهر درآمده‌اند كه درصورت برداشته شدن توليت اداره راه و ترابري از اين پروژه وضعيت آن بطور حتم بهتر خواهد شد.(irna)


  • پنجشنبه 29 آذر 1386-0:0

    مسولان شهر ما همیشه به هدیه دادن امتیازات شهر به ساری عادت کرده اند نه مسولان استان به گرفتن امتیازات از شهرستانها

    • كيوان قائم مقامي پاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 4 بهمن 1385-0:0

      باسلام و احترام
      يادم هست 17 سال پيش طرح جامع قائم شهر به تصويب رسيد نقشه هاي زيادي براي خودمان كشيده بوديم ولي حيف ..؛ دلايل زيادي براي عدم احداث كمربندي جنوبي قائم شهر آورده شده بود و از همه مهمترطبق معمول بودجه لازم؛ حالا بعد از 17 سال كه رياست محترم جمهوري بودجه 67 ميلياردي با دست خودشان به مسولين قائم شهر تخصيص داده اند ديگر جاي هيچ گونه نگراني و كم كاري نيست ؛ شهردار؛ شوراي شهر ؛فرماندارو نمايندگان محترم دست در دست يكديگر دهند وجنوب قائم شهر را كه توسط راه آهن هم محروم مانده آزاد و رها نموده و از محروميت چندين ساله نجات دهند با اين كار 25 روستا از بن بست نجات مي يابند. باتشكر...


      ©2013 APG.ir