تعداد بازدید: 2349

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 5 بهمن 1385-0:0

آقای رئیس جمهور و مبحث شیرین تورم درایران

يادداشتي از دكتر احمد سيف،استاد اقتصاد دانشگاه استافوردشایر انگلستان.


دریک برنامه تلویزیونی آقای رئیس جمهور حرفهای جالبی زده اند: بخش هائی را در اینجا(http://www.rajanews.com/News/?5081) بخوانید. ولی حرفهای جالب ایشان در باره تورم.


«ما سه نوع گراني داريم. يك گراني ناشي از ساختار اقتصادي كشور است كه از گذشته نيز وجود داشته و يك تورم طبيعي بوده و ما سعي داشته‌ايم آن را كاهش دهيم و كنترل كنيم. احمدي‌نژاد گفت: در سال ‌٨٣ نرخ تورم براي ‌٣١٠ قلم كالاي مصرف خانوار ‌٤ / ‌١٥ درصد بوده كه اين رقم به مرور ‌٤ / ‌١٢ درصد شد و در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ‌٩ / ‌١١ شد. اين آماري است كه بانك مركزي بر اساس ‌٣١٠ كالاي مصرف خانوار با فرمول‌هاي خاصي اعلام كرده است. وي گفت: اين تورم ناشي از ساختار اقتصادي كشور است و تا زماني كه به درآمد نفتي متكي باشيم اتفاق مي‌افتد.


رييس‌جمهور افزود: تورم دومي به نام تورم القايي داريم، به اين صورت كه فضايي ساخته و اخباري منتشر مي‌شود كه فلان چيز در حال گران‌شدن است، چنان‌كه افرادي كه آن كالا را در اختيار دارند مي‌گويند بهتر است كالايمان را نگه داريم و بعد بفروشيم و يا اين كه قيمت آن را خود به خود افزايش مي‌دهند و خب مي‌بينيد اين يك نوع تورم رواني و القايي است. احمدي‌نژاد هم‌چنين گفت: در اين راستا برخي از روزنامه‌ها هم تيترهايي مي‌زنند و خبرهايي منتشر مي‌كنند كه از اساس غلط است. وي نوع ديگر تورم را كاذب خواند. »


الحمدالله که مشکل تورم هم حل شد. یک بخش اش که « تا زماني كه به درآمد نفتي متكي باشيم اتفاق مي‌افتد» و درواقع ارثیه دولت های قبلی است و بعید نیست که دولت رضا شاه هم در آن نقش داشته باشد! و راه حل اش هم لابد این است که نفت ایران تمام بشود. وقتی نفت تمام شد و اقتصاد از این وابستگی نجات پیدا کرد، این مشکل هم رفع می شود. بخش دوم هم که القائی و روانی است و اگر جلوی ساخته شدن آن فضا و پخش شدن آن « اخبار» را بگیریم، این هم حل می شود.


بخش سوم هم از بیخ و بن کاذب است. وقتی تتمه روزنامه ها را بستیم، دیگر این خبرهائی که از اساس غلط است هم منتشر نمی شوند.
هی من به این روزبه و حامد و دیگر دوستان می گویم، بابا، تورم درایران دلایل خاص خودش را دارد. نه به رشد نقدینگی مربوط است و نه به هزینه های بی حساب و کتاب دولت و نه به تنبلی بخش تولیدی دراقتصاد ایران، نه به رانت جوئی بخش دولتی و خصوصی ما، حالا هی شما به من بگین.... پیرمرد بشین و کتاب های تازه اقتصادکلان بخوون....
شما را بخدا، از این بهتر می توان مشکل تورم را حل کرد؟(niaak)


  • شنبه 7 بهمن 1385-0:0

    آقای احمدی نژاد!! پاسخ های شما به ملت در حکم ریشخند نمودن آنها و به مسخره گرفتن واقعیت هاست!! از کجا معلوم که تاریخ معاصر ایران را نیز با چاپ و نشر کتابهای خودتان وارونه جلوه نداده باشید؟!!


    ©2013 APG.ir