تعداد بازدید: 2401

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 8 بهمن 1385-0:0

فردینه ما شو یا فرمالیته شو؟!

يادداشتي درباره انتشار CD جشن فردينه ما شو در كجور.


 

چندی است سی دی چهارمین دوره برگزاری جشن فردینما شو در کندلوس به بازار آمده است که در نوع خود جالب توجه است. آن چه در این بین باعث شگفتی است فاصله بسیار زیاد حرف تا عمل می باشد که به وضوح در این سی دی به چشم می خورد.

بانیان این جشن در ابتدای راه و در بدو تولد این جشن تاکید داشتندکه این جشن باید کاملا بومی و محلی برگزار شود و از حضور افراد غیر بومی در کارهای اجرایی این جشن جلوگیری شود تا اصالت فرهنگ و سنن و آداب ورسوم کندلوس حفظ شود.

 همچنین در طی جلسات توجیهی متعددی که قبل از برگزاری این جشن همه ساله بر گزار می شد بارها تاکید داشتند تا کلیه عوامل اجرایی با پوشش و لباس کاملا محلی به اجرای برنامه بپردازند و تا فضایی کاملا سنتی و اصیل شکل بگیردو همچنین در بخش موسیقی از ورورد آلات موسیقی غیر سنتی در این جشن ممانعت شود.

اما متاسفانه آنچه سی دی فردینه ماشو در کندلوس دیده می شود دقیقا عکس این قضایاست. حضور برخی افراد نظیر فاضلی با عنوان شاعر محلی که در پاسخ به تشویق مردم از واژه merci استفاده می کند و بعد شروع به خواندن شعر محلی می کند، حضور گروه موسیقی خوشرو خود از موادری بود که بانیان این جشن همیشه تاکید داشتند که نباید گروه موسیقی از جایی دیگر آورد.

 اگر قرار بر این باشد ما خودمان در کندلوس موسیقی دانان تحصیلکرده داریم و می توان دو سه گروه موسیقی که سطح کلاس خوبی هم هستند استفاده کرد.

در بخش دیگری از این سی دی پوشش عوامل اجرایی این جشن محلی با لباس های کاملا مغایر با لباس مجلس می باشد که نمونه آن کلاه نمدی جوراب پشمی با شلوار لی و تی شرت با مارک خارجی است که در نوع خود یک شاهکار است.

 آری فردینه ما شو با هزار امید و آرزو بر پا شد اما هرگز در مسیر اصلی خود که همانا احیاي بازسازی و حفظ فرهنگ و سنن بومی و محلی کندلوس بود قرار نگرفت و تا به امروز جز تحقیر فرهنگ مردم کندلوس ره به جایی نبرده است.

 فردینه ماشو را باید فرمالیته شو نامید چرا که محلی برای خودنمایی عده ای شهرت طلب شده است که هر کاری بخواهند برای شهرت طلبی می کنند.

 آن چه گفته شد واقعیاتی است که متاسفانه در کندلوس با القاب فرهنگی و مردمی و با نام فردینه ماشو شکل گرفته است. امید آن که از سال بعد به جای فرمالیته شو شاهد فردینه ما شو در کندلوس باشیم.

محمدحسین ملایی کندلوسی - (kandelous_village@yahoo.com)


  • سه شنبه 30 مرداد 1386-0:0

    سلام.راستش توی برنامۀ شب شعر که برگزار شد هم عیب و ایرادهای زیادی وجود داشت.من افرادی رو می شناسم که تنها به خاطر عشق و علاقه و بدون دعوت اومده بودن در صورتی که افراد برجسته ای بودند اما حتی جایی برای نشستن نداشتند، که من خودم واقعا از این مسئله ناراحت شدم.

    • محمدحسین ملایی کندلوسیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 30 خرداد 1386-0:0

      سلام دوستان این شماره تماس و ایمیل من هست در صورت نیاز تماس حاصل نمایید 01913362290 کندلوس 01912210235 چالوس kandelous_village@yahoo.com


      ©2013 APG.ir