تعداد بازدید: 5399

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 31 مرداد 1395-3:39

«جویبار پایتخت کشتی» کتاب شد

به زودی کتاب «جویبار پایتخت کشتی» گردآوری دکتر علی رمضانی پاچی و صمد منتظری چاپ، منتشر و رونمایی می شود.


  مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: این روزها قلب ایرانیان برای کشتی گیران جویباری می تپد؛ به قول رضا کیانیان -بازیگر سینما-که در صفحه شخصی خود نوشت: «یه ایران و یه جویبار، زنده باد جویبار.»

با خبر شدیم به زودی کتاب «جویبار پایتخت کشتی» منتشر و به بازار نشر عرضه می شود.

گردآورندگان این کتاب دکتر علی رمضانی پاچی و صمد منتظری هستند که زندگی نامه و سرگذشت کشتی گیران جویبار را از لوچو تا جام های جهانی و المپیک، در یک پژوهش میدانی سه ساله  تنظیم کرده اند.

کتاب حاضر که به صورت رنگی چاپ شده و حاوی ده ها عکس است، سه فصل و عنوان هایی چون: تاریخچه کشتی، کشتی در ایران، لوچو، کشتی در جویبار، کشتی گیران شهید، لوچوکاران و کشتی گیران باشگاهی دارد.

شهید ذبیح الله عالی، علی گدا مهدیان، عزیز واگذاری، سبحان روحی، سلمان قادری، مهدی حاجی زاده و...برخی کشتی گیرانی هستند که در فصل های سه گانه کتاب «جویبار پایتخت کشتی» معرفی شده اند.

رمضانی و منتظری در بخشی از پیش گفتار این کتاب آورده اند: «شهرستان جویبارمازندران از نقاط کشتی‌خیز این دیاراست که قهرمانان و پهلوانان زیادی را پرورش داده است. ازآنجایی که پژوهش‌جامعی درزمینۀکشتی جویبار و مازندران انجام نشده است، ضرورت دارد به شهرستان جویبار به عنوان پایتخت کشتی جهان پرداخته شود. این پژوهش نوعی تاریخ شفاهی است که داده‌های آن را به روش میدانی و مصاحبه ازکشتی‌گیران جویبار (لوچو، فرنگی وآزاد) درسطح ملی و بین‌المللی گردآوری کرده‌ایم.»

« جویبار پایتخت کشتی» که بیش از 220 صفحه دارد، به قیمت 25 هزار تومان از سوی نشر روجین مهر و هاوژین به زودی به بازار عرضه می شود.


  • پنجشنبه 20 تير 1398-15:26

    جناب آقای رمضانی و آقای عزین آبادی درود بر شما. کار بسیار بزرگی انجام دادید. چنین کاری بسیار ارزشمند است و در آینده بیشتر ارزش خود را نشان می دهد. جناب رمضانی پژوهشگر دیار مازندران خدا قوت.
    روحی شوب از بابل

    • سه شنبه 23 بهمن 1397-1:14

      پس اسم پهلوان بزرگ و قدرتمند ذبیح الله رمضانی, پهلوانه قدیمیه جویبار کجاست؟؟؟؟

      • يکشنبه 31 مرداد 1395-10:36

        آفرین به نویسندگان و محققان این اثر. کاری که به نظر من باید در مورد تمام کشتی گیران مازندرانی به خصوص پهلوانان لوچوکار صورت گیرد. بی شک زمینه و بستر کشتی در مازندران لوچو است. در سرتاسر مازندران به خصوص مازندران مرکزی پهلوانهای لوچوکار زیادی داشتیم و داریم که از میان آنها قهرمانان جهانی و المپیک سر در آورده اند و خواهند می آورند. قطعاً قهرمانان امروز ایران و جهان مانند کمیل، حسن و رضا یزدانی و سایرین حداقل در بدو کار سبزه میدان لوچو را تجربه کردند. من با دیدن گارد کمیل (دست روی زانو گذاشتنش) کشتی لوچو و پهلوانانش را تداعی می کنم که برای "توش" رفتن و ارزیابی رقیب صورت می گیرد. به رغم این که کشتی جزو فرهنگ و زندگی ما است متاسفانه به دلیل برتری فرهنگ شفاهی و عدم رقبت ما به ثبت و مکتوب کردن فرهنگ کمتر در قالب کتاب بدان توجه شده است. بنابراین اگر چه این کار مفید و لازم است اما کافی نیست و باید تداوم داشته باشد و تا دیر نشده و سایه پهلوانان قدیم هنوز پابرجاست باید خاطرات آنها که بخشی از تاریخ و فولکلور این مرز و بوم است ثبت شود.


        ©2013 APG.ir