تعداد بازدید: 2818

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 11 شهريور 1395-21:59

مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد در ساری بیان کرد:

رتبه مازندران در صنعت چاپ کشور؛ دهم تا بیستم

برازش: درسال 150 میلیون جلد کتاب غیر درسی در کشور به چاپ می رسد. ایران در حال حاضر در رتبه پنجم تا ششم صنعت چاپ منطقه خاورمیانه قرار دارد و رتبه مازندران در  صنعت چاپ کشور  بین دهم تا بیستم متغیر است/ یک فعال صنعت چاپ: هشتاد و یک سال دارم و در سال 80 حدود هشتاد میلیون از صنعت، معدن وتجارت وام گرفتم. حالا می گویند باید چهارصد میلیون بدهی! اگر من را با کلی بچه و نوه از چاپخانه ام بیرون بندازند، مرگ برای من بهتراست.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضا شریعتی: همزمان با روز صنعت چاپ نشست خبری با حضور محمود رضا برازش مدیرکل چاپ و نشر وزارت ارشاد، احد جاودانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران، خبرنگاران و فعالان چاپ در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ وارشاد مازندران برگزار شد.

  مدیرکل چاپ و نشر وزارت ارشاد کشور با اشاره به اینکه حدود 15 درصد سهم اقتصاد چاپ در حوزه کتاب و نشریات است، گفت: درسال 150 میلیون جلد کتاب غیر درسی در کشور به چاپ می رسد و در حوزه کتاب های درسی هم این رقم 130 میلیون جلد است.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه در حوزه نشریات واردات و صادرات  نداریم، خاطر نشان کرد: در سال گذشته بیشتر از 140 هزار تن محصولات چاپی به کشور وارد شد و کمتر از 10 درصد صادرات داشتیم که عمده صادرات به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و عراق است.

این مسئول افزود: در صنعت چاپی عمده واردات کشور به صورت کارت های اعتباری قوطی های چند لایه، لیبل، کاغذهای بسته‌بندی و مانند این ها بوده است.

برازش با  بیان اینکه 700 میلیارد دلار گردش مالی صنعت چاپ در دنیا است، اظهار کرد: ایران در حال حاضر در رتبه  پنجم تا ششم صنعت چاپ منطقه خاورمیانه قرار دارد و جایگاه ترکیه در این حوزه ویژه است.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر آنکه به دنبال آن هستیم تا در افق 1404 در رتبه اول منطقه قرار گیریم، خاطر نشان کرد: رتبه مازندران در صنعت چاپ کشور  بین دهم تا بیستم متغیر است و تهران، اصفهان، تبریز و شیراز در جایگاه برتر قرار دارند.

برازش با بیان اینکه  به دلیل مسائل تحریم و شرایط اقتصادی سرمایه گذاری جدید در بخش های اقتصادی از جمله در صنعت چاپ کم است، اظهار کرد: میزان مصرف کاغذ کتاب درسی و غیردرسی حدود 100 هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه در کشور حدود 1/5 میلیون تن کاغذ مصرف شد که 100 هزار تن برای کتاب اختصاص یافت.

مدیر کل چاپ ونشر وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه کشور در چاپ و بسته‌بندی به واردات وابسته است، خاطر نشان کرد: صنعت چاپ به تسهیلات ارزان نیاز دارد چرا که تعرفه کاغذ مختلف و تعرفه کاغذ روزنامه و تحریر 5 درصد است.

برازش با بیان اینکه در سال گذشته 37 دوره آموزشی در بخش چاپ و نشر برگزار شد، عنوان کرد: در سال گذشته برای آموزش و پژوهش چاپ و نشر 150 میلیون تومان بود، ولی اعتبار امسال در این حوزه تا کنون صفر است.

 این مسئول با بیان اینکه برای رونق صنعت چاپ در حال تغییر آیین‌نامه هستیم تا به‌صورت قانونی از طریق هیأت دولت پیگیری شود، خاطر نشان کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت صنایع و معادن منعقد شد وظایف جدیدی برای دو وزارت صنعت و معدن و ارشاد تعیین شد تا صنعت چاپ به‌ عنوان صنایع دوگانه سهمی از تسهیلات بانکی داشته باشد.

برازش  اعتبار دو تا سه سال گذشته  وزارت ارشاد در بخش صنعت چاپ را در حد یک میلیارد تومان دانست و افزود: این میزان اعتبار در بحث آموزش و حمایت از صنعت چاپ هزینه شد و ارائه تسهیلات بر عهده دولت است.

مدیر کل چاپ ونشر وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به نیاز کشور به تنوع ماشین آلات چاپ، خاطر نشان کرد:  بیشتر کارخانه ها نیازمند صنعت چاپ هستند و در برخی صنایع وکارخانه ها نظیر چینی سازی چاپ در فرآیند تولید قرار دارد.

*مرگ برای من بهتر است

احد جاودانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران هم اظهار کرد: در دیداری که معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران داشتیم قرار بر آن شد تا تسهیلات وام رونق تولید به سمت چاپخانه ها هدایت شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد به شوخی گفت: الحمدالله همه کاندیدای شورای شهر شدند و همین باعث بهبود وضعیت چاپ می شود.

در این هنگام یکی از فعالان صنعت چاپ گفت: هشتاد و یک سال دارم و در سال 80 حدود هشتاد میلیون از صنعت، معدن وتجارت وام گرفتم. حالا می گویند باید چهارصد میلیون بدهی! اگر من را با کلی بچه و نوه از چاپخانه ام بیرون بندازند، مرگ برای من بهتراست.

در این هنگام مدیر کل چاپ ونشر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه بخشی از مشکلات صنعت چاپ به تورم مربوط است، گفت: امیدوارم تورم در کشور کاهش یابد و به ثبات اقتصادی برسیم.

وی با بیان اینکه در گذشته صنعت چاپ از دریافت وام توسعه از صندوق ارزی زیان دید، خاطر نشان کرد: در زمان دریافت تسهیلات دلار هزار تومان بود و در زمان بازپرداخت این رقم به سه هزار تومان می رسید که در موارد بسیاری سبب ایجاد مشکلاتی شد.

برازش تاکید کرد: سرمایه گذار برای سرمایه گذاری آینده پژوهی نیاز دارد تا در فرایند سرمایه گذاری دچار مشکل نشود.

 



    ©2013 APG.ir