تعداد بازدید: 4728

توصیه به دیگران 0

جمعه 12 شهريور 1395-23:3

اینک آخرالزمان

از آن روز که شهر آفتاب و نمایشگاه کتاب تهران در اثر بارندگی کوتاه مدتی زیر آب و ابروی شهردار پایتخت رفت، تا آن روز که باران شهردار مرکز مازندران را که امروز چند اکیپ به قائمشهر فرستاد، غافلگیر کرد، تا  صبح جمعه 12 شهریور که مازندران را باد برد، متوجه شدیم که انواع مانورها و پدافند عامل و غیر عامل اینجا تنها شوخی بزرگی است/مردم نیز امتحان شان را خوب پس ندادند. باد و باران به برخی خسارت رساند، آب و برق قطع شد، عده ای اما باکس باکس آب معدنی و قرص قرص نان خریدند و انبار کردند، انگار قحطی و خدای نکرده جنگ شده است!


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، سردبیر: تنها یک ساعت وزش تندباد و توفان 132 کیلومتری کافی بود تا علاوه بر ترس و وحشت شهروندان برخی مناطق استان، آب و برق مردم نیز ساعت ها قطع شود.

در قائم شهر از حدود ساعت 5 بامداد کمتر از 90 دقیقه توفان تومار بسیاری از سقف و دیوار منازل،  درختان، تابلوهای فروشگاه ها و... را در هم پیچید تا مردم وقتی به یکدیگر رسیدند، بگویند: 《آخرالزمان بیه! اینتی چی تا اسا ندی بیمی!》

توفان صبح جمعه، فرماندار و برخی مسئولان شهری، از جمله نیروهای فرمانداری، آب، برق و گاز  را به ادارات خود کشاند، ولی شهروندان و روستاییان تا ساعت ها حتی تا شب هنگام آب و برق نداشتند و ندارند.

توفان کمی بیشتر از یک ساعته، بار دیگر از نبود زیرساخت و آماده نبودن مدیریت شهری در چنین مواقعی خبر داد.

از آن روز که شهر آفتاب و نمایشگاه کتاب تهران در اثر بارندگی کوتاه مدتی زیر آب و ابروی شهردار پایتخت رفت، تا آن روز که باران شهردار مرکز مازندران را که امروز چند اکیپ به قائمشهر فرستاد، غافلگیر کرد، تا  صبح جمعه 12 شهریور که مازندران را باد برد، متوجه شدیم که انواع مانورها و پدافند عامل و غیر عامل اینجا تنها شوخی بزرگی است!



* این مردم عجیب!

از این موضوع که بگذریم مردم نیز امتحان شان را خوب پس ندادند. باد و باران به برخی خسارت رساند، آب و برق قطع شد، عده ای اما باکس باکس آب معدنی و قرص قرص نان خریدند و انبار کردند، انگار قحطی و خدای نکرده جنگ شده است!

پیش از ظهر جمعه در قائمشهر آب معدنی پیدا نمی شد، مردم برای خرید آب معدنی مسابقه گذاشته بودند. نانوایی ها نیز بیشتر تعطیل و جلوی معدود خبازی هایی که باز بود، صف های طویلی ایجاد شده و مردم بیشتر از نیازشان نان می خریدند و می بردند، تو گویی قرار است نانوایی ها ابدالدهر تعطیل باشد و آب معدنی هم نوبتش وقت گل نی برسد!



یاد ماجرایی افتادم؛ استاد سیروس مهدوی بزرگوار تعریف می کرد: روزی که استیو جابز -مالک اپل- درگذشت، او و همسرش در کانادا بودند. باخبر شدند که شعبه های اپل در این کشور به مناسبت درگذشت جابز و به یاد او، آیفون رایگان می دهد.

استاد و همسرش به یکی از فروشگاه ها رفتند و تصورشان این بود که صف درازی را مشاهده خواهند کرد، ولی تنها و تنها این دو ایرانی آنجا بودند. می گفت: حتی ایرانی های مقیم هم نیامده بودند، شرمنده شدیم و سرانجام با اصرار برای دو گوشی پول پرداخت کردیم، هرچند تخفیف خوبی دادند.



سال گذشته یک شعبه غذاخوری در قائمشهر افتتاح شد که روز اول، برای تبلیغات، ساندویچ کباب ترکی رایگان می داد. شهروندان ساعت ها پیاده رو و دو طرف خیابان را بسته بودند و برای یک ساندویچ 5 هزارتومانی هجوم می آوردند؛ به گونه ای که راه بندان ایجاد شده، پلیس هم نمی توانست راه را باز کند!

و امروز هجوم مردم برای خرید آب معدنی و نان اثبات کرد سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در این مملکت کیمیاست. در مواقع بحرانی هرکس به فکر خویش است.



* روستاها هم در امان نماندند

در قائمشهر تندباد و توفان کم سابقه، سقف بسیاری از منازل و مغازه ها را از جا کند و درخت های بزرگ را از ریشه درآورد و آنها را روی دیوار و سقف خودروها انداخت.



از صبح زود که آب و برق قطع شد، مردم جلوی فرمانداری و اداره برق قائم شهر جمع شدند. یکی از کارکنان فرمانداری در آستانه در ورودی این اداره، دفتری گرفته، مشخصات و نشانی و شماره تلفن افرادی را که مراجعه می کردند، یادداشت می کرد. مردم هم امیدوار که فرمانداری حتما" خسارت می پردازد! البته نایلون هایی را به رایگان توزیع کردند تا حداقل مسکن باشد.

راه بندان ایجاد شده به خاطر جمع آوری درختان قدیمی/خیابان ساری قائم شهر

اداره آب قائم شهر هم در برخی مناطق آب توزیع می کرد. وضعیت در ساری کمی بهتر بود و آنانی که آشنا و فامیلی در مرکز استان داشتند، تقاضا می کردند با دبه برای شان آب بیاورند.

در قائم شهر ایرانسل و همراه اول قطع شد و نبود برق هم باعث شد مردم ساعت ها در بی خبری محض به سر ببرند تا این که اندک اندک برق برخی مناطق وصل شد.



در روستاها از جمله تمام روستاهای دهستان کوهساران قائمشهر وضع نامطلوب تر بود و بسیاری از خانه ها و محصولات کشاورزی روستاییان دچار آسیب شد. مردم هم ناگزیر از از چشمه ها و رودخانه ها آب بر می داشتند.



*با سرعت 132 کیلومتر

به دلیل توفان بیش از 130 کیلومتری بامداد جمعه مردم برخی نقاط شهرهای سیمرغ، جویبار، بهنمیر، کوهی خیل، امیر کلا، بابلسر، هادی شهر، فریدونکنار، بهنمیر، نور، رویان، آمل، بابل، محمودآباد و قائمشهر با قطع و یا افت فشار آب مواجه شدند و کارکنان شرکت توزیع برق و آب وفاضلاب شهری و روستایی مازندران از ساعت های اولیه در تلاش هستند.


اجتماع مردم جلوی اداره برق قائم شهر

فرمانداری ها و بخشداری ها و هلال احمر نیز نایلون در اختیار مردم قرار می دادند. بخشی از نایلون ها از هلال احمر استان البرز که استان معین مازندرن بود، رسید. بازار مغازه های مصالح فروشی و فروش حلب و ایرانیت نیز امروز داغ بود. و البته بازار نصاب های ماهواره!

به گزارش مازندنومه، مهدی محمدی -فرماندار قائم شهر- هم امروز در گفت وگو با رادیو مازندران گفت: از ساعت پنج صبح به اتفاق مدیران مختلف کارها تقسیم بندی شد تا به خسارت دیدگان توفانی که هواشناسی سرعت آن را 132 کیلومتر گزارش کرده، کمک کنیم.



وی با بیان اینکه درختان چنار مسن با سقوط بر روی تیر برق ها و منازل خسارت ایجاد کردند، اظهار کرد: به دلیل شدت فشار وارده برخی تیر برق ها هم سقوط کردند و دچار قطعی برق شدیم که برای رفع این مشکل، مدیر کل منابع طبیعی با استفاده از پیمانکاران برای جمع آوری درختان ورود پیدا کرد.

محمدی با بیان اینکه برق بیشتر محلات قطع است، خاطر نشان کرد:  در بیشتر روستاها از جمله روستاهای جاده نظامی سقف بیش تر خانه ها دچار خسارت شد.



فرماندار قائم شهر با بیان اینکه برای کمک به خسارت دیده ها و حل مشکلات نیاز به زمان داریم، خاطر نشان کرد: انتظار ما از مردم این است به دلیل گستردگی کار کمی صبور و خویشتندار باشند.

وی افزود: بعد از ظهر جمعه هم بارشی در پیش داریم که امیدواریم فقط بارش باشد و توفان نباشد.



باران دیگری در راه است، در حالی که هنوز بسیاری از خانه ها سقف ندارد و برخی مردم قائمشهر به منازل دوستان و آشنایان پناه آورده اند و پمپ بنزین ها و نانوایی ها شلوغ و برق و آب بسیاری از مناطق روستایی و شهری قطع است.

 از صبح امروز در محافل قائم شهری ها تمام صحبت ها پیرامون یک موضوع است: توفان جمعه.

*این یادداشت عصر جمعه نوشته شد، اما به دلیل نبود برق و اینترنت، ابتدا در کانال مازندنومه و با تاخیر در سایت قرار گرفت.


  • برنجستانكيپاسخ به این دیدگاه 1 0
    يکشنبه 14 شهريور 1395-14:23

    ظهر جمعه وارد قائم شهر شدم تنها چيزي كه سرجاش بود نماز جمعه بود . درمصلي هم برق وصل بود هم آب و همه مسئولين هم در حال اداي وظيفه الهي .بعيد ميدونم مازند نومه تاييد كني

    • مجتبی عباس نژاد متانکلاییپاسخ به این دیدگاه 3 0
      يکشنبه 14 شهريور 1395-11:47

      نگارنده محترم در مورد امتحان مردم قائم شهر صحبت کردند. و اینکه برای یک کباب ترکی 5هزارتومنی صف درست شد. آقا این مختص قائمشهر نیست در تهران هم که ما هستیم تازه پایتخته و سطح زندگی بالاتر این وضع اسف باره. مردم برای یک وعده غذای مجانی سر و دست میشکند، که این ربطی به میزان درآمد و مردم نقطه خاصی نداره. یک سونامی فرهنگی اتفاق افتاده است. برای بازگشت به خویشتن باید سالها کار مداوم فرهنگی صورت بگیرد.

      • يکشنبه 14 شهريور 1395-11:36

        کاش سقف خونه صادقی رو باد می برد تا الاقل نگه تقصیر مردمه نه مسئولان!!!...
        منتشر هم نکردی مهم نیست.
        اما بدون امثال شما بین مردم هیچ جایگاهی ندارن.

        • از قائمشهرپاسخ به این دیدگاه 0 1
          يکشنبه 14 شهريور 1395-17:43

          اتفاقا باد برده!! خخخخ خبر نداری! سقف باد بردن چه ربطی به گرونی ایرانیت و صف اب معدنی و بی فرهنگی برخی مردم داره! مردم سر مردم رو چنین مواقعی کلاه میزان. جای دفاعی نیست. متاسفانه حق با نویسنده مطبه

      • شنبه 13 شهريور 1395-20:22

        باز هم در هنگام ساخت و ساز سهل انگاری کنیم و سعی کنیم با حداقل هزینه سرته اش را جمع وجور کنیم البته برای دکور داخل خانه هایمان حاضریم کلی هزینه کنیم آیین نامه ها و نظام مهندسی و نظارت و ... همه اینها یعنی کشک /

        • چهارشنبه 17 شهريور 1395-11:46

          آخه بیچاره این خونه هایی که خراب شدند رفتی دیدی ؟؟ این مردم آه ندارن با ناله سودا کنند بعد تو میگی دکوراسیون خونه !

        • شنبه 13 شهريور 1395-15:33

          علي اقا گله نكن..دولت بي تدبيره ديگه..فحط الرجال بود كه اين اقا فرماندار شده......اينقده اين اقايون چرب و چلي خوردند كه دلشون نمياد بازنشسته بشن

          • معجزه خاموشپاسخ به این دیدگاه 1 0
            شنبه 13 شهريور 1395-15:31

            حالا علت اینکه نام این مقاله رو "اینک آخر الزمان" گذاشتید، چیست؟!

          • کربلایی ابوالفضل بادپاپاسخ به این دیدگاه 7 0
            شنبه 13 شهريور 1395-12:21

            دولت با گماشتن مدیران ناکارآمد و ضعیف علاوه بر سیل و طوفان خسارت دوچندانی بر پیکره استان وارد نمود
            سیل و طوفان ، ضعف مدیریتی استان مازندران را بیش از پیش نمایان کرد...


            بعد از گذشت بیش از 24 ساعت از حادثه سیل و طوفان استان های شمالی کشور علی الخصوص مازندران هنوز آمار دقیقی از کشته و زخمی شدن هموطنان در دست نیست !

            کاش در این حادثه به هموطنان تهرانی آسیب وارد می شد ، کاش در این حادثه به هموطنان تهرانی آسیب جانی وارد می شد تا شاید در پایخت کشور ،احساسی جریحه دار می گشت و رگ غیرت دولت مردان ورم می کرد تا اینگونه شعور مردم را به سخره نگیرند .


            از ماست که برماست...

            • با سرعت 132 کیلومتر??پاسخ به این دیدگاه
              شنبه 13 شهريور 1395-10:18

              این رقم سرعت باد توسط چه کسی و در کجا اعلام گردید ؟ اگر چنین است روی همرفته باید شکر گزار بود !!

              • شنبه 13 شهريور 1395-11:40

                طبق اعلام سازمان هواشناسی، سرعت تندباد در یک لحظه به 132 کیلومتر در ساعت رسید. این سرعت پایدار نبود و سرعت لحظه ای ثبت شده محسوب میشه. میانگین سرعت تندباد بین 90 تا 110 کیلومتر اعلام شد.


              ©2013 APG.ir