تعداد بازدید: 4439

توصیه به دیگران 2

جمعه 19 شهريور 1395-16:59

در روستای کلت نکا؛

جشنواره پنبه، طلای سفید برگزار شد

جشنواره "پنبه، طلای سفید" در روستای تاریخی "کلت" نکا -دومین دهکده بوم‌گردی ایران- برگزار شد.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، رامین احتسابی طبری: نخستین جشنواره "پنبه، طلای سفید" در روستای تاریخی "کلت" نکا -که دومین دهکده بوم‌گردی ایران است- برگزار شد.

شعرخوانی، موسیقی، نقالی، نمایش محلی، نمایشگاه صنایع دستی و پذیرایی با آش و نان محلی بخش های مختلف این جشنواره را تشکیل داد.

دهیار کلت در این جشنواره گفت: کشت پنبه، برداشت های جانبی از جمله هندوانه، خربزه، گوجه، کنجد، خیار، جارو و مانند این ها نه تنها از نظر اقتصادی پربرکت است، از نظر اجتماعی و اقتصادی هم ثمرات فراوانی دارد.

حسن مهیار افزود: کشاورزان منطقه به سفارش بزرگان و ریش‌سفیدان، به منظور باقیات الصالحات و نیاز جامعه به پنبه و الیاف طبیعی، همچنان اقدام به کشت این محصول استراتژیک می کنند.

استاد محمدرضا اسحاقی -خنیاگر منظومه های محلی مازندران- در این مراسم ضمن اجرای موسیقی، اظهار داشت: ابعاد فرهنگی کشت پنبه و اهمیت آن به اندازه تاریخ است و بسیاری از ترانه های محلی مازندران مربوط به تلاش و یاریگری ها و رنج ها و عشق ورزی کشاورزان در مزارع پنبه و شب نشینی و دورهمی هنگام پاک کردن پنبه بوده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا هم در سخنانی گفت: تنها راه نجات و استقلال کشور، اعتلای محصولات بومی و فرهنگی معنوی و تاریخی این مرز و بوم است.

مهدی روحی تصریح کرد: از مردم منطقه تقاضا دارم بیش از پیش، میراث‌دار فرهنگ و سخن کهن کلت بوده و این موهبت را از دست ندهند.

بر اساس نظر کارشناسان حوزه جهاد کشاورزی، بهشهر و نکا بهترین منطقه برای کشت پنبه است تا آنجا که در سال 53 بعد از نفت، بالاترین میزان صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده بود اما امروز توسعه کشت پنبه سیر نزولی پیدا کرده است.

گفتنی است این جشنواره 16 شهریور در روستای کلت نکا برگزار شد.


  • يکشنبه 28 شهريور 1395-10:18

    با سپاس فراوان از همه عزیزان، خصوصاً دهیار پرتلاش کلت آقای مهیار که این جشنواره را خیلی خوب برگزار نمودند و ما را به گذشته های با شکوه کشت پنبه بردند.

    • جمعه 26 شهريور 1395-16:57

      ضمن عرض خسته نباشید، شنیدم مراسم با شکوهی بود، امیدوارم سال بعد بعدازظهر برگزار شود که ما کارمندها هم بتونیم شرکت کنیم. ضمنا حضور صندلی ها داخل پنبه زار ایده ی قشنگی بود .دستمریزاد


      ©2013 APG.ir