تعداد بازدید: 2967

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 24 آبان 1395-23:28

رییس انجمن هنرهای نمایشی مازندران:

مازندران میزبان بخش استانی جشنواره تئاتر فجر شد

میثم زندی: آمل به عنوان میزبان بخش استانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مازندران انتخاب شد/ این میزبانی می‌تواند فضای تئاتر استان را داغ‌تر و پویاتر کند و تأثیر مستقیمی روی تئاتر ما بگذارد.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: سال گذشته سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر بخشی به نام جشنواره فجر استانی را هم داشت که در آن تعدادی از نمایش‌های راه یافته به این جشنواره در شهرستان‌ها روی صحنه رفتند.

در آن دوره مازندران در حالی‌که 4 نماینده در فجر داشت و یکی از نماینده‌ها نیز در بخش استانی روی صحنه رفته بود، بین استان‌های میزبان بخش استانی جشنواره تئاتر فجر قرار نگرفت و فرصت خوبی برای روی صحنه‌ رفتن نمایش‌های برتر کشور در استان از دست رفت.

همان روزها و پس از اعلام نام 8 استان میزبان بخش استانی در صفحه تئاتر همشهری مازندران، یادداشتی با عنوان «جای خالی مازندران در میزبانی از فجر استانی» منتشر شد تا این موضوع یادآوری شود که استان‌های دیگر چقدر در بهره‌گیری از فرصت‌های تئاتری از مازندران پیش‌تر هستند. اما به گفته رییس انجمن هنرهای نمایشی مازندران با تشکیل این انجمن در سال 95 و عهده‌دار شدن مسئولیت فعالیت‌های تئاتری استان توسط انجمن هنرهای نمایشی، پس از برگزاری مستقل جشنواره تئاتر استان در شهریور ماه پیگیری برای میزبانی از بخش استانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اعضای هیأت رییسه این انجمن است.

«میثم زندی» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که سال گذشته نتوانستیم میزبان جشنواره فجر استانی باشیم و امسال با وجود انجمن نمایش و ظرفیت‌های موجود چنین فرصتی را رها نمی‌کنیم، گفت: طبیعتاً میزبانی از بخش استانی جشنواره فجر، با توجه به حجم و گستره فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمی‌تواند در اولویت اداره کل قرار بگیرد. اما انجمن نمایش از هرگونه اقدام تئاتری استقبال می‌کند و وجود انجممن نمایش باعث شد این فرصت را جدی ببینیم.

موافقت مرکز هنرهای نمایشی با میزبانی مازندران

 این هنرمند تئاتر استان خاطرنشان کرد: از مدتی پیش با رایزنی‌های انجام شده با مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد مازندران درخواست خود را به مرکز هنرهای نمایشی کشور فرستادیم تا یکی از استان‌های میزبان بخش استانی جشنواره تئاتر فجر باشیم. خوشبختانه مرکز هنرهای نمایشی با میزبانی مازندران از بخش استانی جشنواره تئاتر فجر موافقت کرد و امسال مازندران جز استان‌هایی است که یک سری از کارهای برگزیده تئاتر استان‌ها به همراه چند کار خارجی به مدت 3 تا 5 روز در آن روی صحنه می‌رود.

وی اظهار کرد: میزبانی از این رویداد یک اتفاق مهم برای تئاتر هر استان است. چرا که فضای تئاتر شهرستان و استان میزبان با روی صحنه رفتن نمایش‌های شاخصی از سراسر کشور و شاید هم چند نمایش خارجی به عنوان نمایش‌های مهمان از ظرفیت‌های متنوع هنری هنرمندان مختلف بهره‌ می‌گیرد. ضمن این‌که فرصت مناسبی برای هنرمندان تئاتر و مخاطبان جدی این هنر در استان ایجاد می‌شود که طی چند روز چند نمایش با کیفیت را ببینند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های نقد و بررسی نیز بخشی از این میزبانی خواهد بود که طبیعتا به غنای دانش تئاتر هنرمندان استان کمک خواهد کرد.

سالن‌های آمل میزبان بخش استانی فجر

رییس انجمن هنرهای نمایشی مازندران از میزبانی شهری به جز مرکز استان خبر داد و خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های انجام شده، آمل به عنوان میزبان بخش استانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مازندران انتخاب شد تا هم از امکانات مناسب این شهرستان استفاده شود و هم موقعیت جغرافیایی شهرستان میزبان برای حضور همه هنرمندان و هنردوستان شرق تا غرب مازندران مناسب باشد. رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل پس از انجام هماهنگی‌های لازم به عنوان مدیر اجرایی این رویداد در مازندران انتخاب شده و به زودی یکی از اعضای انجمن نمایش هم به عنوان دبیر این جشنواره در مازندران معرفی خواهد شد.

زندی با اشاره به برگزار شدن این جشنواره در دی ماه گفت: میزبانی مازندران از بخش استانی قطعی است و سایر استان‌های میزبان هم طی یکی دو هفته آینده از سوی مرکز هنرهای نمایشی اعلام خواهند شد. بنابراین با توجه به مدت زمان باقیمانده، برنامه اصلی انجمن در حال حاضر میزبانی از این رویداد است.

تاثیر مستقیم میزبانی بر تئاتر مازندران

وی اظهار کرد: تردیدی نیست که این میزبانی می‌تواند فضای تئاتر استان را داغ‌تر و پویاتر کند و تأثیر مستقیمی روی تئاتر ما بگذارد. حضور گروه‌های حرفه‌ای و شاخص راه یافته به جشنواره فجر در مازندران فرصت خوبی برای کنش و واکنش‌های جدی تئاتری در منطقه است.

رییس انجمن نمایش مازندران درباره بودجه میزبانی از جشنواره خاطرنشان کرد: مرکز هنرهای نمایشی مبلغی را برای میزبانی به استان میزبان می‌پردازد. اما بین 5 تا 6 برابر این مبلغ برای میزبانی هزینه می‌شود که باقی مبلغ توسط انجمن و هماهنگی با مدیرکل و اداره شهرستان میزبان تأمین می‌شود.

آغاز نشست‌های شهرستانی انجمن نمایش مازندران

زندی از آغاز نشست‌های شهرستانی انجمن هنرهای نمایشی استان از هفته گذشته خبر داد و گفت: این روزها در کار دغدغه میزبانی از بخش استانی جشنواره تئاتر فجر، برگزاری نشست‌های شهرستانی از دیگر اولویت‌های انجمن است که هفته گذشته به صورت رسمی از شهرستان محمودآباد آغاز شد. در این نشست‌ها با حضور هنرمندان تئاتر شهرستان و مسئولان گروه‌های مستقر در هر شهرستان به بررسی کمبودها و نقاط ضعف و قوت تئاتر هر شهرستان می‌پردازیم.

وی افزود: در این نشست‌ها وضعیت گروه‌های ثبت شده در طرح استقرار و همچنین گروه‌های ثبت نشده را بررسی می‌نیم تا گروه‌های واجد شرایط ثبت در طرح استقرار به مرکز هنرهای نمایشی معرفی شوند. هفته گذشته در محمودآباد با کارگردان‌ها و بازیگران تئاتر نشست خوبی داشتیم و وضعیت 4 گروه آزاد و یک گروه ثبت شده شهرستان مورد بررسی قرار گرفت که به این نتیجه رسیدیم یک گروه دیگر از این شهرستان می‌تواند در طرح استقرار ثبت شود. همچنین علاوه بر بررسی وضعیت شورای نظارت و ارزش‌یابی، کمبودها و وضعیت امکانات تئاتری شهرستان بررسی و ثبت شد تا گزارشی به مدیرکل فرهنگ و ارشاد نیز ارائه شود.

 رییس انجمن هنرهای نمایشی مازندران با بیان این‌که این نشست‌ها با توجه به یک هفته در میان برگزار شدن نشست هیأت رییسه در دفتر انجمن، هر دو هفته یک بار در یکی از شهرستان‌ها قرار است برگزار شود، اظهار کرد: جویبار و آمل شهرستان‌هایی هستند که با توجه به درخواست رییس اداره فرهنگ و ارشاد این دو شهرستان در اولویت برگزاری نشست‌های بعدی انجمن قرار دارند. در واقع پیمایش در شهرستان‌های استان آغاز را کردیم تا از نزدیک ظرفیت‌های و نقاط ضعف و قوت تئاتر استان را بررسی کنیم و با یک پژوهش میدانی به برنامه جامعه برسیم.

زندی از حضور 2 تا 3 عضو هیأت رییسه انجمن هنرهای نمایشی در این نشست‌های شهرستانی خبر داد و افزود: به عنوان رییس انجمن حضورم در این نشست‌ها الزامی است و در هر نشست نیز بسته به هماهنگی انجام شده بین اعضا و حجم کارهای موجود، یک یا 2 نفر از اعضای هیأت رییسه نیز حضور خواهند داشت. پیش از محمودآباد دو نشست غیررسمی اب هنرمندان نور و نوشهر داشتیم که در این نشست‌ها همه هنرمندان این دو شهرستان حضور نداشتند. اما از این به بعد همه نشست‌ها جنبه رسمی خواهند داشت و با حضور اکثریت هنرمندان فعال هر شهرستان برگزار می‌شود.

 

 



    ©2013 APG.ir