تعداد بازدید: 2782

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 29 آذر 1395-10:53

بلاتکلیفی باغداران مازندران ادامه دارد

یک باغدار: بخشی از محصول ما در معرض یخ‌زدگی قرار گرفته و تلخ شده، اما بخش دیگری از محصول که سالم است در قسمت فروش به مشکل برخورد. این محصولات خریداری ندارد .


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، شبنم لشگری: سرما، یخبندان و بارش برف ناگهانی که در مناطق شمالی کشور اتفاق افتاد موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیری در بخش کشاورزی شده است. با وجود وعده‌هایی که دولت در زمینه بازپرداخت بیمه‌ای و خرید تضمینی شب عید داده، همچنان نگرانی باغداران با پیش فرض متعهد نبودن دولت یا بیمه بر وعده‌ داده شده وجود دارد. از سوی دیگر خلف وعده دولت در زمینه خرید مرکبات درجه‌3 و همچنین سوءاستفاده دلالان بر این نگرانی دامن زده است.

هیچ اقدامی انجام نشد

یکی از باغداران در این باره اظهار کرد: بخشی از محصول ما در معرض یخ‌زدگی قرار گرفته و تلخ شده است، اما بخش دیگری از محصول که سالم است در قسمت فروش به مشکل برخورد. این محصولات خریداری ندارد و روی دست ما مانده است. وزارت بازرگانی در بخشنامه‌ای اعلام کرده بود مقداری از محصول برای آبمیوه‌گیری خریداری می‌شود، اما محصول را که بار زدیم و برای فروش فرستادیم به بهانه نداشتن توانایی پرداخت هزینه، برگشت خورد.

«حبیب حسینی» با بیان این‌که گفته شده بود دولت محصولات ما را با قیمت 5500 ریال خریداری می‌کند، گفت: هیچ خبری و اقدامی در این زمینه از طرف دولت انجام نشده است. به همین دلیل برخی از باغداران در جاده فرح‌آباد ساری محصولات خود را دور ریختند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا باغش بیمه بود، گفت: هیچ کدام از باغ‌ها را بیمه نکردند و باغ ما هم جز بیمه آتش‌سوزی، بیمه دیگری ندارد.

این باغدار با بیان این‌که اطلاعات زیادی برای مواجهه با مشکل به وجود آمده نداریم، افزود: هیچ کارشناس و مهندس کشاورزی از طرف سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه به ما اطلاعات نداده و راهنمایی نمی‌کند. هم‌اکنون که محصول ما برگشت خورده و بسیاری از آن چیده شده است، اطلاعات زیادی در زمینه انبار کردن محصول نداریم و همه چیز روی هواست.

 واسطه‌ها از این وضعیت به وجود آمده سوءاستفاده می کنند

باغدار دیگری گفت: سرمای هوا به محصول ما صدمه وارد نکرد. ولی به دلیل فروش سنتی و وجود واسطه در بخش فروش، ما متحمل ضرر اقتصادی شدیم. از آنجا که باغ‌های منطقه ما صدمه آنچنانی از سرما ندید، انتظار داشتیم که با افزایش قیمت روبرو شویم، اما بازار راکد شده و علاوه بر این به باغدارها با حرف‌های عوام‌فریبانه شوک وارد شده است.

«رضا صالحی» با اشاره به این‌که واسطه‌ها از این وضعیت به‌وجود آمده سوءاستفاده کرده و صدمات جدی به کشاورزها وارد می‌کنند اظهار کرد: خیلی از باغداران به انبار با کنترل اتمسفر مناسب دسترسی ندارند، بنابراین باید محصول خود را بفروشند. انتظار ما هم این است که در یکی دو هفته آینده بازار تکانی بخورد. در این زمینه نقش سازمان‌های دولتی و جهاد کشاورزی به شدت حائز اهمیت است که باغداران را از نگرانی و اضطرابی که در وجودشان افتاده است خارج کنند.



    ©2013 APG.ir