تعداد بازدید: 3234

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 29 آذر 1395-23:14

رییس دانشگاه مازندران عقب نشینی کرد/ سخنرانی اعلمی لغو شد

قرار بود روز سه شنبه مناظره ای بین اکبر اعلمی و حسین الله کرم در دانشگاه مازندران برگزار شود که ابتدا الله کرم از مناظره شانه خالی کرد و سپس مسئولان دانشگاه مازندران با سخنرانی اعلمی مخالفت کردند. در پی این اقدام، مسئول انجمن ایران اسلامی دانشگاه مازندران استعفا داد و دانشگاه نیز اطلاعیه ای صادر کرد. واکنش ها نسبت به این موضع را در مازندنومه بخوانید.


مازندنومه، سرویس سیاسی: اکبر اعلمی -سیاستمدار اصلاح طلب و نماینده اسبق مجلس- از جمعه در مازندران حضور دارد تا امروز با حسین الله کرم -دبیر تشکیلات حزب الله- در دانشگاه مازندران مناظره کند.

او در چند روز اخیر با جمعی از دانشجویان و فعالان سیاسی و اعضای حزب ندای ایرانیان بابلسر نشست های داشته است.

سه روز پیش اما الله کرم با درج یادداشتی در صفحه خود در اینستاگرام بنا به دلایلی از مناظره با اعلمی استنکاف کرد. این چره شاخص اصولگرا نوشت: «مناظره الله‌كرم و اعلمى كه قرار بود سه شنبه 30 آذر 95 در دانشگاه بابلسر انجام شود، به‌دليل توهين‌هاى اعلمى به امام راحل، ولايت فقيه، شوراى نگهبان و حمله به ارزش‌ها و آرمان‌هاى انقلاب از سوى الله‌كرم تعليق گرديد.»

در پی این اقدام، انجمن ایران اسلامی دانشگاه مازندران که بانی مناظره بود، تصمیم گرفت برنامه سخنرانی اعلمی -نماینده ی مجلس های ششم و هفتتم- را تحت هر شرایطی برگزار کند که مسئولان دانشگاه یک روز مانده با اجرای آن مخالفت کردند.

* دبیر انجمن ایران اسلامی استعفا داد

پس از لغو مراسم سه شنبه، سهند اقدم -دبیر انجمن ایران اسلامی دانشگاه مازندران- با صدور بیانیه ای استعفا داد. در بخشی از این بیانیه آمده: «از بدو شروع فعالیت دانشجویی خود  دانشگاه را جامعه اول و اصلی خود می دانستم و از هیچ فعالیتی برای اصلاح امور و رسیدن به قانون در عمل ، منطق در گفتار و آزادی در اندیشه کوتاهی نکرده ام و تمام توان خود را در این راه گذاشته ام، چرا که هیچ یک از ما دانشجویان ، تحمل دیدن ظلم و تک صدایی و بی قانونی در جامعه خود را نداریم ، ما دانشجویان همچون درختی از بذر امیدیم که در مقابل تمامی طوفان ها و باد ها ایستادگی می کنیم. اما هستند عده ای ، چه به عنوان دانشجو و چه به عنوان سکان دار این جامعه که نقاب انقلابی و متدین و حق طلب زده اند و سعی در کج کردن و چه بسا نابودی ریشه ما را دارند، همان افرادی که ادعای عدالت طلبی را دارند و ادعای حمایت از تشکل ، در دولت تدبیر و امید ، نبود مارا به صلاح خود می دانند.»

در فراز دیگری از این بیانیه آمده: «زمانی که شخص ریاست دانشگاه به طور ناگهانی، نزدیک به ۱۰ ساعت قبل از حضور دکتر اعلمی اعلام می کند که هیچ اسکانی به ایشان نمی دهند و با فریاد تلفن را روی دبیر انجمن قطع می کنند، گویی سرباری برای ایشان هستم... ای کاش بعد از اینکه چند روز پیش، حکم دوباره ی سرپرستی جناب آقای میرنیا امضا شده است، کمی رویه خود را عوض کنند و بدانند دانشجویان از شنیدن حرف های تکراری که در دیدار با دانشجویان می زنند و مدعی این قضیه هستند که در زمینه علمی کارهایی می کنند که هیچ کس نمی کند، خسته کننده شده است. ای کاش کمی هم از چارچوب  امن خود خارج شوند و بدانند که دانشگاه فقط محل آموزش علم نیست، بلکه رشد ذهن اجتماعی و سیاسی ما هم باید در همین جا شکل گیرد. بنده به نشانه اعتراض نسبت به بی احترامی  صورت گرفته نسبت به جناب آقای دکتر #اکبر_اعلمی و تشکر از ایشان بابت ، هشت سال نمایندگی مردم در مجلس و جانبازی این بزرگوار و احترامی که به دانشگاه و دانشجویان گذاشتند و به خاطر سختی که کشیدند و به خاطر شرایط از روز جمعه در استان حاضر شدند ، استعفای خود را از دبیری انجمن ایران اسلامی و شورای مرکزی اعلام می دارم...»

*اصلاح طلب شاخص منطقه واکنش نشان داد

در پی استعفای دبیر انجمن اسلامی ایران اسلامی، علی قلی تبار- از اصلاح طلبان شاخص بابلسر و نماینده ی شورای اصلاح طلبان بابلسر در شورای مرکزی اصلاح طلبان استان مازندران- نامه ای نوشت که در بخشی از آن چنین آمده: «استعفای دبیر محترم انجمن اسلامی دانشگاه مازندران، در اعتراض به جسارت به آقای اعلمی، ناصواب است. من این شیوۀ تقابل را قبول ندارم. اتفاقا این استعفا، رقیب را به حمله های بیشتر برای حذف شما با حربه هایی ضعیف تر امیدوارتر کرده، قوام و نستوهی و استواری نهاد شما را سست کرده، منطق جدال را تبدیل به هیجان نموده، برنامه های دانشجوئی را عقیم گذاشته، دانشگاه را به میدان تاخت و تاز چماق داران، بدل می کند.»

قلی تبار در فراز دیگری از این نامه نوشت: «یقینا این بی تدبیری ریاست دانشگاه و خصومت عوامل این بی آبرویی بی پاسخ نخواهد ماند و آقای میرنیا و جناب صفائی و ... با آبروی دانشگاه و ایثارگر و معلم و مهمان و حتی شهروندان بابلسر بازی کرده اند... تکرار چنین تجاربی است که دانشگاه را به چماق داران هتاکی چون حسن عباسی می سپارد و دانشجو را از حیز کنش مسئولانۀ اثربخش در درون دانشگاه، ساقط می کند.»

وی در پایان توصیه کرد: « تا دیر نشده فرماندار محترم ضمن تذکر به دانشگاه، از میهمان محترم و انجمن اسلامی دانشگاه، ضمن تفقد، پوزش بخواهد. از جناب آقای دکتر فلاح، استاندار محترم و جناب آقای یونسی، معاون محترم سیاسی استان و شورای اصلاح طلبان مازندران و بویژه کمیتۀ سیاسی شورا انتظار دارم با حساسیت و تدبیر مؤثر، واکنش درخور و شایسته ای نشان دهند تا جناب میرنیا و سایرین، گمان نکنند دانشگاه، ملک طلق آنان است و یک سویه، حاکم بر مقدراتند.»

*دانشگاه توضیح داد

در ادامه دانشگاه مازندران اطلاعیه ای صادر کرد و توضیحاتی درباره لغو سخنرانی اعلمی ارائه داد. در بخشی از این اطلاعیه چنین آمده: « پیرو درخواست انجمن ایران اسلامی مبنی بر برگزاری مناظره بین آقای دکتر اکبر اعلمی و آقای الله کرم در دانشگاه مازندران، موضوع در هیات نظارت، مطرح و با آن موافقت گردید. از همان دو هفته قبل، تبلیغات میدانی با حمایت دانشگاه توسط انجمن مذکور در سطح دانشگاه مازندران آغاز گردید. روز جمعه 26 آذرماه، آقای دکتر اعلمی از طریق هوایی وارد فرودگاه ساری و پس از آن در شهرستان بابلسر و در مراکز اقامتی مناسب و مورد نظر مستقر شدند. کلیه ی هزینه های پرواز، اقامت و پذیرایی از ایشان، برعهده دانشگاه بوده است.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده: «با عنایت به اینکه زمان برگزاری مناظره(30 آذرماه) یعنی 4 روز پس از ورود ایشان بوده، اعضای هیات نظارت در روز شنبه(27 آذرماه) از انصراف آقای الله کرم برای شرکت در مناظره مطلع شده و بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع، تشکیل جلسه داد و پس از بحث و بررسی؛ موضوع مناظره را منتفی اعلام کرد و دبیرخانه هیات نظارت بر فعالیت های دانشجویی دانشگاه نیز موضوع را طی نامه ای رسمی، به اطلاع انجمن رساند. انجمن مذکور نیز طی نامه ای رسمی تقاضای برگزاری سخنرانی انفرادی آقای دکتر اعلمی را کردند که بدین منظور نیز جلسه ی فوق العاده هیات نظارت، عصر روز دوشنبه( 29 آذرماه) تشکیل شد و پس از بحث و بررسی؛ با برگزاری سخنرانی موافقت نگردید.»

دانشگاه مازندران در فراز دیگری از توضیح خود آورده: « به نظر می رسد دانشگاه در راستای حمایت از فعالیت های سالم فرهنگی و دانشجویی تمام تلاش خود را کرده است. کما اینکه سابقه ندارد میهمان در این موضوعات؛ از چند روز قبل بر میزبان وارد شود. اما دانشگاه در این خصوص نیز مخالفتی نداشته است. امید است دوستان دانشجو که در این عرصه ها فعالیت دارند بتوانند خود را با مصالح دانشگاه و حفظ مقررات تطبیق دهند.»



  • چهارشنبه 1 دی 1395-9:20

    اقای قلی تبار ایکاش ایکاش ایکاش یه کوچولو به اون اعتقادات دهه ی 60 خودت وفادار بودی....صادقی جان شما هم سانسور کن .دمت گرم خخخخخخخخخ

    • سه شنبه 30 آذر 1395-17:50

      وقتی طرف مقابل انصراف داد دیگر رئیس دانشگاه برای چه چیزی ترسید ؟ حتما برای پستش

      • سه شنبه 30 آذر 1395-13:19

        در مراسم روز16آذر در اکثرمراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور مازندران از سخنرانان مخالف دولت دعوت کردند و ازهمه چیز صحبت شد جز بینش سیاسی دانشجویان.متاسفانه مدیریت این دانشگاه در بست در اختیار... است.حتی در این دانشگاه یک انجمن اسلامی دانشجویی یا مدرسین هم اجازه نمی دهند تشکیل شود.مایه شرمساری است که شخص استاندار،معاون سیاسی و مدیر کل سیاسی وارد معامله می شوند و برای تداوم عمر مدیریتی خویش از مطالبات و آرمانهای دانشجویی غفلت می کنند و سکوت.این آرامش و همدلی نیست که در محیط دانشگاه درب نقد و نظر را ببندند و منفع طلبلان قانون شکن و طرفدار حزب باد از ابتدای دولت احمدی نژاد همچنان سرکارباشند. مایه تاسف است که شورای اصلاح طلبان هعم از زمانیکه آقای اسدی این مسولیت را بر عهده گرفتند اهل زد و بند و معامله شدند. واقعا که اینها عرضه تغییر یک رییس دانشگاه را ندارند.آقای روحانی به داد مازندران برسید. استاندار و تیم مشاورانش معلوم نیست در این استان دنبال چی هستند؟!


        ©2013 APG.ir