تعداد بازدید: 3234

توصیه به دیگران 3

شنبه 4 دی 1395-14:0

بنجولیسم رسانه ای

زردنویس‌هایی که از تغییر یک معاونت یا مسئول روابط عمومی سازمانی معمولی در یک شهر، آسمان و ریسمان می‌بافند چرا از فضای بحرانی کاندیداهای انتخابات شورا نمی‌نویسند؟ این حجم از کاندیدا برای تصاحب 13 صندلی، چه معنا دارد؟ چرا هر کسی از سر بیکاری، خود را به عنوان کاندیدا علم کرده و چرا این زردنویسان، پیش از موعد مقرر قانونی، اقدام به تبلیغات انتخاباتی برای این افراد می‌کنند؟


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: در حالی که مازندران درگیر مسائل متعددی است که می تواند سوژه داغ رسانه های استان باشد، برخی رسانه ها موضوعی مهمتر از شهرداری ساری نمی بینند.

 اقتصاد، ضعف های بسیاری از رسانه های مازندران است و اگر روزی رپرتاژ و آگهی نرسد، پول قند و چای خبرنگار خود را هم ندارند -البته اگر خبرنگاری داشته باشند- همین می شود که موضوعات و سوژه های پیش پاافتاده ای مانند آن چه در شهرداری ساری می گذرد، لقمه چربی برای برخی شده است.

برخی رسانه های استان، سوژه‌های داغ و مهم مانند کشاورزی، بورس، شیلات، ترافیک، بیکاری و مانند این ها را نادیده گرفته و سطح خود را تا شهرداری کاهش داده‌اند؟ مثلا"چرا تغییر یک معاونت یا واحد در شهرداری باید به تیتر یک، برخی رسانه‌نماها تبدیل شود در حالی که دل کشاورز خون است و آرزوهایش در پرتقال‌های یخ زده، دفن شده است.

اگرچه نمی‌توان در انتخاب محتوای یک رسانه، امر و نهی کرد اما می‌توان نیاز مخاطب را برشمرد و گوشزد کرد. آن گاه که مسئولان رسانه‌ها فریاد برمی‌آورند چرا رسانه‌های محلی، مخاطب ندارد و روی دکه باقی می‌ماند، چرا از محل فروش نشریه درآمدی ندارند و چراهای دیگر؛ امروز را به یاد آورند که فریادرس مردم نبودند تا مردم در کنار آنها قرار گیرند و مخاطب رسانه‌شان شوند.

تا زمانی که میل مخاطب مورد توجه نباشد بیهوده است حرف زدن درباره اینکه چرا خراسان و یزد و امثالهم رسانه‌ای دارند که حتی خبرنگاران آنها هم حاضر نیستند در رسانه‌ای جز رسانه محلی خود کار کنند.

مخاطب آگاه امروز به این قابلیت دست یافته تا از بین انبوه رسانه‌ها، به انتخاب دست بزند؛ مخاطب دیگر آن فرد منفعلی نیست که در گذشته بود و هر آنچه یک رسانه می‌خواست به خورد او می‌داد.

رسانه‌هایی که خواسته و ناخواسته و بر اساس نیاز، به بنجولیسم روی آورده‌اند و برای بزرگ نشان دادن خود، به موضوعی می‌پردازند که تصور می‌کنند مورد توجه مردم است، در حالی که نیاز خودشان برای کسب درآمد و یا هر چیز دیگری است، هرگز پا در فضای حرفه‌ای شدن نگذاشته و بسیار زود می‌میرند.

زردنویس‌هایی که از تغییر یک معاونت یا مسئول روابط عمومی سازمانی معمولی در یک شهر، آسمان و ریسمان می‌بافند چرا از فضای بحرانی کاندیداهای انتخابات شورا نمی‌نویسند؟ این حجم از کاندیدا برای تصاحب صندلی ها، چه معنا دارد؟ چرا هر کسی از سر بیکاری، خود را به عنوان کاندیدا علم کرده و چرا این زردنویسان، پیش از موعد مقرر قانونی، اقدام به تبلیغات انتخاباتی برای این افراد می‌کنند؟

آنهایی که رفتار یک گروه کوچک در مقابل جمعیت بزرگ مردم را در بوق و کرنا می‌کنند و پایکوبی عده ای را پیراهن عثمان کرده‌اند، در بزنگاه های دیگر کجا هستند؟ در حالی که انتخابات مهمی پیش رو داریم چرا موضوع شهرداری تمام نمی‌شود و زردنویسان تازه از خواب برخاسته، به موضوعی بیات می‌پردازند؟

رسانه‌ای که تعهد به در کنار مردم بودن ندارد، هیچ ندارد. نه اعتباری در میان مردم و نه اعتباری در میان هم‌صنفان. در این میان، وظیفه ارشاد و خانه مطبوعات به عنوان متولیان امور رسانه، موضوعی مغفول است و با حمایت نکردن از رسانه‌هایی که به تولید محتوای فاخر می‌پردازند، بستر را برای زردنویسان، فراهم کرده‌اند.

 


  • چهارشنبه 8 دی 1395-22:17

    سلام انشا...مردم در انتخابات شو را دوستان رو بیصدا سیما و....برگردوندن....من موندم شهرداری میخواد با این بدهی۰ میلیاردی چه کنه.بیچاره شهردار بعدی.چون تمام املاک شهرداری گرو بانک....

    • چهارشنبه 8 دی 1395-16:47

      فرهنگ عمید- حرف (ب):
      «بنجل» با ضمه (ب) و (ج) به معنای ته مانده بساط، متاع وازده که مشتری نداشته باشد، کالای پست.
      نه «بنجول»!! لطفا درست بنویسید.

      • اباکلثومپاسخ به این دیدگاه 2 1
        سه شنبه 7 دی 1395-11:11

        مازندنومه ترسیدی همه نظرمو پاک کردی جز یه جمله اونم به نفع خودت ویرایش کردی...خخخخخخخ از چی ترسیدی از حقی که نوشتم؟!!!خخخخ
        این نظرم‌یا بزن حذفش کن یا به نفع خودت ویرایش کن.

        • دوشنبه 6 دی 1395-9:25

          شما خودت اون روزایی که تو فارس بودی و واسه احمدی نژاد قلم می زدی خدا رو شکر زرد نویس نبودی، حالا یه کمی بنفش نویس شدی، شنیدم تو فرمانداری به شما می گن اصلاح طلب؟؟؟؟؟؟؟ چون تا اون جایی که ما یادمونه تو بابا اون خدابیامرز جابرمعافی بیشتر عکس داری تا با خونوادت. حرفت درسته ، اما مهمه این حرف درست از دهن کی بیرون می آد. اگر از دهن تو بیرون بیاد خنده داره
          راستی زوتر بجنب تا حسین زادگان نرفته یه جورایی تو فرمانداری پاگیر شی، وگرنه بعد از رفتنش باید برگردی فارس و بنویی: این فتنه گران....

          • یک رسانه ایپاسخ به این دیدگاه 1 0
            سه شنبه 7 دی 1395-8:28

            همکار گرانقدر در حالیکه مازندران بیش از 800 نفر فعال در عرصه رسانه ثبت نام شده در خانه مطبوعات دارد و البته تعداد زیادی نیز در این خانه عضو نیستند، شما با ذربین هم بگردی نمی توانی به تعداد انگشتان دو دست خبرنگار خوب، کسی که قدرت قلم در دست گرفتن داشته و بنویسد بیابی. در این روزگار که روزنامه پشت روزنامه بر حجم رسانه های استان افزوده می شود و هیچ کس هم به فکر ارتقاء کیفیت آن نیست شما از این جماعت انتظار معجزه دارید. خواهرم در برهه ای از زمان که هر کس در کار در هر عرصه ای به بن بست می خورد به خود جسارت داده و وارد عرصه رسانه می شود وضعییت همین که گفتید می شود.امروز آموزش در عرصه رسانه به برکت مدیران سهل انگار دری نایاب شده است. همه چیز را با رابطه جلو می برند. ننگ اغنیا از سوی بالا دستی ها در زیر سایه ارتباطات پشت پرده پوشانده می شود. وقتی تخلفات فردی آنقدر زیاد می شود که در هر کوی و برزن کوس رسوایی اش به صدا در می اید و هیچ اتفاقی نمی افتد شما از این دست اندرکاران انتظار معجزه دارید؟ امروز به توان افراد نگاه نمی شود. می نگرند که شما با کدام مقام مسول ارتباط دارید و چقدر نفوذ سیاسی شما بالاست. نگاه می کنند آیا شما از سوی مقامات ارشد استان حمایت می شوید یا نه بعد در باره شما قانون اجرا می شود. دلمان را خوش کرده ایم که رسانه ای هستیم. خدا عاقبت همه ما را بخیر کند

          • يکشنبه 5 دی 1395-20:54

            قلم زیبا شیوا و رسا . بامید اینکه خدا خناثان را هدایت کند

            • يکشنبه 5 دی 1395-13:41

              ...خوبه مردم نفهم نیستن و دارن میبینن کلثوم خانم

              • يکشنبه 5 دی 1395-13:15

                بنجولیسم را خوب آمدی. فردا مدعی میشن که ما صاحب سبکی به نام بنجولیسم هستیم. بعدش میرن تشکل صنفی روزنامه نگاران بنجولیست رو تشکیل میدن. با نام بین المللی ژورنالیست های بنجولیست. یا ژورنالیست بنجول. یا بنجولیست ژورنال. یا ژورجولیست. یا بنجونال. و این داستان ادامه دارد

                • دوشنبه 6 دی 1395-11:56

                  مگر اون دكتر تهران نشين اصول طلب اين كار رو بكنه
                  مثل دهكده فضايي درست كردن
                  كار وبارش شده رفرش كردن اسيتها

                • شهرداری پسرخاله بازیپاسخ به این دیدگاه 1 2
                  يکشنبه 5 دی 1395-10:34

                  جمع پسرخاله ها در شهرداری ساری،...


                  ©2013 APG.ir