تعداد بازدید: 2590

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 7 دی 1395-9:17

چگونگی برخورد با فرقه های نوظهور از نظر یک استاد دانشگاه؛

مناظره پیش از دخالت قانون

رضا اسدپور، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ساری: هر دین در خود دارای عرفان است و فقط ویژه اسلام نیست/عرفان های نوظهور بعد از جنگ جهانی دوم، رشد بیشتری داشتند/ جنبش های نوپدید دینی در عصر جدید توجه مردم دنیا را به خود جلب کردند و به نوعی، رقیب ادیان سنتی هستند/ دخالت قانون باید بعد از نشست های مناظره ای و نقد و بررسی، آخرین راهکار مقابله با این فرقه ها باشد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: دکتر رضا اسدپور در سلسله نشست های نواندیشی دینی با موضوع بررسی عرفان های نوظهور، اظهار کرد: عرفان مکتبی است که به شناخت خداوند از راه کشف و شهود قلبی می پردازد و قرار است به وصال ختم شود.
وی با اشاره به تعاریف مختلف که در باب عرفان وجود دارد، افزود: واژه دیگر مترادف با عرفان، تصوف است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد که در موسسه بشیر در ساری سخنرانی می کرد، گفت: تا دوره صفویه، عرفان و تصوف، معادل هم شمرده می شوند، اما از صفویه به بعد به دلایل اجتماعی و مشکلات صوفی نماها، واژه تصوف رنگ منفی به خود گرفت و در عصر حاضر هم متشرعین، خیلی با عرفان و تصوف میانه خوبی ندارند.

اسدپور با بیان اینکه تصوف در دنیا به عرفان اسلامی تلقی می شود، تصریح کرد: خیلی علمی نیست که امروز به تصوف، بار منفی می دهند.

وی با اشاره به اینکه شیخ اشراق، عرفان را به فلسفه نزدیک کرده است، ادامه داد: برخی محققان اینگونه تصور می کنند که عرفان با عقل در تضاد است در حالی که چنین تصوری، درست نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تفاوتی بین اشراق و عرفان است و شهید مطهری به تفاوت هایی در این زمینه اشاره دارد که البته محل اشکال است، خاطرنشان کرد: در حکمت اشراق،  عقل مقدمه است. اما در عرفان، تصوف چنین شرطی ندارد و به این معنا هم نیست که عرفا با عقل، مخالف بودند.

وی با اشاره به اینکه عرفا دین را به سه بخش شریعت، طریقت و حقیقت تقسیم می کنند، اظهار داشت: هر دین در خود دارای عرفان است و فقط ویژه اسلام نیست.

اسدپور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عصر جدید ویژگی های خاص خود را دارد، گفت: نیازهای دینی انسان مدرن هم متفاوت است که شاید پاسخگویی ادیان سنتی، نیاز امروز را جواب نداده است.

وی با اشاره به اینکه عرفان های نوظهور بعد از جنگ جهانی دوم، رشد بیشتری داشتند، تصریح کرد: جنبش های نوپدید دینی در عصر جدید توجه مردم دنیا را به خود جلب کردند و به نوعی، رقیب ادیان سنتی هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به خاطر نهادینه کردن معنویت توسط دین، انسان مدرن امروز به سمت عرفان های نوظهور رفته که برایش جذابیت دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از این فرقه ها، جنبه دینی ندارند و به نوعی آرامش ذهن و جسم را تبلیغ می کنند، تصریح کرد: شیطان پرستی موضوعی جدای از عرفان های نوظهور است چون عقاید ضد دینی دارد و پیروان خود را با مصرف مواد مخدر به سمت جنبش های علیه دین، می برد.



اسدپور با بیان اینکه عرفان کیهانی حلقه تاکید بر فرادرمانی است، گفت: به نظر می رسد ابتدا قرار نبود عرفان تشکیل شود اما بعدها به این سمت رفتند. دیده شده این مکتب مسایلی را آمورش می دهد که با موازین اسلامی متفاوت است، هرچند که معتقدند از آیه های قرآنی استفاده می کنند. محمدعلی طاهری که بنیانگذار این حلقه است در کتاب موجودات غیر ارگانیک، مسایلی را مطرح کرد و نشان داد مطالعات درستی در عرفان نظری نداشته است.

اسدپور با اشاره به اینکه مفهوم خدا در این عرفان ها متفاوت با مکتب اسلامی است، ادامه داد: بر خلاف اینکه در عرفان، انسان باید به کمال برسد، عرفان های نوظهور فقط شادی را ملاک قرار می دهند.

وی با بیان اینکه کتاب هایی که درباره عرفان های نوظهور نوشته شده فقط این مسیر را طی می کند که افراد را از این عرفان ها دور نگه دارد، در حالی که ابتدا باید اصل موضوع بیان شود، گفت: راه کارهای مقابله صحیح با این فرقه ها آن است که ابتدا شناخت علمی صحیح صورت گیرد که چه نظام فکری دارند و تقسیم بندی درستی از این عرفان ها ارایه شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: کشف دلایل اقبال مردم به این پدیده ها، آسیب شناسی دینداری جوانان ایرانی و تاثیرپذیری از این جنبش ها هم از اقداماتی است که باید انجام شود.

وی در پایان گفت: معتقدم دخالت قانون باید بعد از نشست های مناظره ای و نقد و بررسی، آخرین راهکار مقابله با این فرقه ها باشد.



    ©2013 APG.ir