تعداد بازدید: 4830

توصیه به دیگران 6

شنبه 9 بهمن 1395-11:1

یک پیشنهاد؛

«پارک ملل ساری» به «پارک تجن» تغییر نام یابد

"پارک ملل" نامی که صرفا با نصب پرچم کشورهای جهان انتخاب شد می توانست برای جایی انتخاب شود که "نمادی" نمی داشت، نه برای پارکی در کنار و بستر رودخانه ای که "برند" ساری ست. ناگفته نماند نام ملل برای جایی که در طول سال بیش و کمی از انگشتان دست، از ملل دیگر میهمان ندارد هم زیبا نمی نمایاند!


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، قاسمعلی ایران منش، کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری: ابتدا خاطره ای از دوران دانشجویی خودم -سی سال قبل- در دانشکده هنر شهید مطهری تهران نقل می کنم.

آن زمان که با یکی از دوستان اهل بروجن در مورد ساری صحبت می کردیم، او ساری را یکی از شهرهای گیلان و نزدیک رشت می دانست. زمانی که موقعیت جغرافیایی این شهر را توضیح دادم، به اقناع رسید که ساری شهری ساحلی و مرکز استان مازندران است! با این همه احساس می کردم هنوز در ذهنش چندان محسوس نیست که تصور کند، ساری کجاست. در گیر و دار این قضیه از من سوال کرد اسم آن شهری که در میدانش چند مجسمه ی اسب وجود دارد، چیست؟

این نماد و نشانه را بهترین وسیله برای شناساندن شهر ساری دانستم و مشکل من و آن دوستم حل شد. ساری همان شهری است که میدان ورودی اش چند دسته مجسمه اسب دارد.

دو سال پیش که میزبان آن  دوست بودم از حال اسب هایی پرسید که سر جایش نبودند، همان اسب هایی به زیر پل پناه بردند !

موضوع بحث مان اسبان کوچیده نیست، بحث "برند سوزی" ای است. انتخاب نامی که می توان اصلاح کرد تا این شیوه غلط نامگذاری رویه ی مسئولان شهری مان نشود.

شاید نیازی به تعریف "برند" نباشد که از ضررویات زندگی مدرن شده است و این روزها همگان به دنبال "برند سازی" هستند، حتی از نام خود!

کارشناسان، "برند" یا "نمانام" را مجموعه ای از برداشت های ذهنی، احساسی، منطقی و برتری هایی می دانند که غالبا تمام مخاطبان از یک محصول و یا خدمات و یا مجموعه ی طبیعی و یا ایجاد شده در ذهن خود دارند، در واقع می توان گفت برند یک فرم مفهومی دارد.

"برند" بخش نمادین از هویت کل یک سازمان و یا یک مجموعه را در بر می گیرد که مدیران آن می کوشند بر اساس تعریفی که از هویت خود دارند، به حفظ و گسترش آن در اذهان همگان کوشا باشد .

کارشناسان برندسازی را فراتر از معادلات ساده کسب و کار می دانند و صفات ویژگی های آن را در سطح کلان تر به هویت و فرهنگ نسبت می دهند.
   
برند" می تواند مصنوع باشد مثل برند شرکت سونی و یا طبیعی باشد مثل قله دماوند برای ایران، جنگل های هیرکانی برای گیلان و گلستان و مازندران و یا رودخانه تجن برای ساری، همان شهری که اسبانش رمید و نام رودخانه اش -"تجن"- از نگاه مسئولان امر، مناسب یک پارک هم نبود؛ نام بکر و شایسته ای که آن را سوزاندیم.



"پارک ملل" نامی که صرفا با نصب پرچم کشورهای جهان انتخاب شد می توانست برای جایی انتخاب شود که "نمادی" نمی داشت، نه برای پارکی در کنار و بستر رودخانه ای که "برند" ساری ست. ناگفته نماند نام ملل برای جایی که در طول سال بیش و کمی از انگشتان دست، از ملل دیگر میهمان ندارد هم زیبا نمی نمایاند!

رودخانه "تجن" به معنی مازندرانی "تَجنه" یعنی آب در آن می جهد، به عنوان ثروت طبیعی، رگ های حیاتی و "برند بومی" از موهبت های حضرت حق به ساری و نماد و نشانه جغرافیایی ست که یقینا در شکل گیری ساری از مولفه های اصلی بوده است.

"تجن" هما ن رودخانه ای است که شاعر مرحوم استاد غلامرضا کبیری ساروی می سراید:

تَجِن لَتِه میون او    بِهار نِشونه هَسِه
چِلچِلا کِنده حَسِنو   بِهار نِشونه هَسِه

امروز با توجه به آماج نامهربانی هایی و ناسپاسی هایی که به طبیعت می شود، شایسته نیست که "تجن" "دیده" نشود، در آغوشش بنشینیم و نامی بربسترش بنهیم که او را محو کند.

آیا فکر کرده اید چرا مردم شهرمان می گویند "پل تجن"؟ نمی گویند "پل مملکت"؟!

فرزندان ساری فقط میراث دار و میراث خوار مال و اموال نخواهند بود، بلکه میراث طبیعی را همچون آن "کمانگیر"  که "جان خود در تیر کرد آرش" پاسداری می کنند.

راستی اگر نام پارک ملل "پارک تجن" بود چقدر می توانست در هم افزایی برای "برندسازی" و معرفی ساری موثر باشد که تا دوست بروجنی بنده ساری را با رشت اشتباه نگیرد؟!

این فرصتی بود که از دست دادیم، اما بازیافتنی است اگر به نقد منصفانه و صادقانه و پیشنهاد از سراسر دغدغه من به عنوان یک شهروند توجه شود.

به اعضای محترم شورای اسلامی شهر ساری پیشنهاد می کنم که با طرح موضوع در صحن شورا حق از دست رفته "رودخانه تجن" را با تغییر نام "پارک ملل" به " پارک تجن" بازستانند تا گردشگرانی که در دنیای مجازی نام پارک ها را جستجو می کنند به نام "تجن" برسند که نماد ساری است و نه نام "ملل" که می تواند نام پارکی در ژاپن باشد که هست و یا در افغانستان و هر بلاد دیگر.

قاسمعلی ایران منش، نویسنده یادداشت

 

 


  • چهارشنبه 31 ارديبهشت 1399-11:45

    با سلام واقعا از دیدن بعضی از دیدگاه ها متاثر می شوم و راغب به خواندن آنها نیستم.اما الان که من در حال نوشتن این دیدگاه هستم شهر ساری به لطف مسئولین خوبمان به خصوص اقای عبوری پیشرفت کرده است

    • جمعه 15 بهمن 1395-17:14

      چرا دوستان پارک ملل عصبانی هستند و توهین را ارج بر نقد می دانند ، 5 نظر مخالف با پیشنهاد یادداشت دادند و می بینیم که هر 5 نظر طعم عصبانیت و توهین خود را چاشنی نوشته خودشان کردند .
      توجه بفرمائید:
      سينا
      چهارشنبه 13 بهمن 1395-13:17
      خنده دار ترين و چرت ترين تحليل بود
      ==================
      این گره و این مشکل از کجا آب می خورد ؟
      دوشنبه 11 بهمن 1395-10:52
      به هر حال پیشنهاد تغییر نام مرا یاد شوخی لمُپن ها می اندازد که می گویند کلک رشتی !! شوخیم را به دل نگیرید .
      =======================
      سارویه
      يکشنبه 10 بهمن 1395-10:51
      این خنده دار ترین و مضحک ترین مطلبی بود که تا حالا خوندم بعد این همه سال رکود تو شهرم بعد هزاران هزارار سال یک پارکی ساخته شد که همه مازندرانیها شاخ در اوردن من نمیدونم چرا تحول ساری خاریه تو چشمهای حسودان
      ==================
      احقاق حق تجن"تغییر نام "پارک ملل" نیست!
      شنبه 9 بهمن 1395-17:2
      از ایشان می خواهم که تعبیر سرسری نامواژه های کهن را کنار بگذارند ،
      ======================
      شهروند
      شنبه 9 بهمن 1395-15:3
      برو بابا خیلی هم قشنگه همینم میمونه
      در ضمن اون دوست جنابعالی که به علت معلومات و دانش کمش نمیدونه ساری کجاست

      • حسین برزگر ولیکچالیپاسخ به این دیدگاه 9 1
        چهارشنبه 13 بهمن 1395-19:47

        به نظرم نامگذاری اماکن در فضای شهری بایستی بازتابی از فرهنگ و هویت تاریخی،میهنی،دینی و نمادها و اسطوره های پذیرفته و مورد پسند و باور شهروندان باشد.در این راستا پیشنهاد جناب آقای ایران منش را می پذیرم اگرچه از دیرباز این پارک که به صورت محدود و کوچکتر بنا بود به نام "تجن"می نامیدند.چه آنکه به اعتبار برخی گزاره های پیشداورانه و برخاسته از گرایش های زیاد شهرگرایانه برخی نام ها و نشان های شهر ساری در ناحیه شمالی و غربی هم بدون رصد افکار عمومی و با ابتناء به یک سلیقه خاص تغییر کرد اما همچنان مردمان شهر نام قدیمی و گذشته را بر زبان جاری می کنند .

        • چهارشنبه 13 بهمن 1395-13:17

          خنده دار ترين و چرت ترين تحليل بود كه تا حالا ديدم و شنيدم!! مازند نومه داري تمام تلاشتو ميكني كه تو ساري كل كل و شر درست كني!! مردم ديگه خوب و بد و تشخيص دادن خودتو خسته نكن!!

          • جمعه 15 بهمن 1395-16:56

            از کوزه همان تراود که در اوست
            ...

            • جمعه 15 بهمن 1395-12:55

              این کلمه ( چرت ترین ) معمولا از چرت ترین دهن بیرون می آید .
              ادب مرد به زه دولت اوست.

            • این گره و این مشکل از کجا آب می خورد ؟پاسخ به این دیدگاه 17 14
              دوشنبه 11 بهمن 1395-10:52

              این گره و این مشکل از کجا آب می خورد ؟ خوب برادر من و یا خواهر من وقت انتخاب نام برای پارک گذشت و الحمدلله بد هم نشد و نامی قشنگ هر طور بود روی آن گذاشته شد گر چه نمیدانم انتخاب نام را شهرداری به مسابقه گذاشته بود یا نه ؟ حالا گذشت و به خیر گذشت اما دفعه بعد را بپپا ! درخواست کن پارک بعدی کنارتجن به نام این شریان حیاتی یعنی تجن موسوم شود . مثلاً ، همین کار بزرگ و تفریحگاهی که کنار سکوه تپه و در ساحل تجن و یا به قول یکی از همین عزیزان همشهری در بستر تجن دارد بنا می شود . وسعت ساحل و یا بستر تجن که منحصر به وسعت پارک فعلی نیست . بسیار هم وسیع و طولانی است چه این سو و چه آن سوی رود و در کنار شهرمان ساری !
              عزیز من چه اصراری است که یک کار خوب در نامگزاری را که پشت سر گذاشته شد فدای یک کار خوب دیگر کنیم . از یاد نبرید که پارک فعلی به پارک ملل ساری شهرت دارد . به قرینه اگر اعمال سلیقه شما در پیش گرفته شود مجبورید نام پارک را فقط "پارک تجن " بنامید و نام "پارک تجن ساری ! " کمی آب بر می دارد . تجن رودی است با درازای بیش از هفتاد کیلومتر به هر حال پیشنهاد تغییر نام مرا یاد شوخی لمُپن ها می اندازد که می گویند کلک رشتی !! شوخیم را به دل نگیرید .
              فدایی همه شما

              • چهارشنبه 13 بهمن 1395-11:53

                برای شمایی که سخن از لمپن رانده اید.

                گفتند ادب از که آموختی
                گفت از بی ادبان

                • بچه شیزده پیچ ساریپاسخ به این دیدگاه 16 1
                  دوشنبه 11 بهمن 1395-22:21

                  نوشته و توصیه ات جالب بود اما مثل کلمه خودت لمپنی بود هر چند که زمین و زمان را بهم بافتی

                • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 16 3
                  دوشنبه 11 بهمن 1395-10:47

                  آقا ول هاکنین اتا پنج هکتاره بیتنی آسفالت هاکردنی ونه اسمه بشتنی پارک
                  بیین پارک جوارم زیراب بوینین که دویست هکتاره

                  • بچه شهر ساریپاسخ به این دیدگاه 19 1
                    دوشنبه 11 بهمن 1395-10:22

                    من کاری به خرف و حدیث هایی که در شهر پخش هست را ندارم .
                    من عبوری و این جور کارها که باعث مطرح شدن شهر می شود را قبول دارم اما خدایی این شورای شهری هایی که وزن شورا و شهرداری را اینهمه پایین آوردند را قبول ندارم .
                    بنظرم آقای ایران منش هم درست گفتند که چرا می خواهیم نام تجن را از بین ببریم مگر ما مشابه تجن چندتا داریم ؟

                    • دوشنبه 11 بهمن 1395-7:14

                      بنظرم باید کمپین تغییر نام پارک ملل به پارک تجن راه بیافتد .
                      من وقت اینکار را ندارم اگر دوستی این مسئولیت را بعهده بگیرد بنده با تمام توان در خدمتش هستم .
                      ما نباید از اصل خویش دور شویم چون، حالا که شدیم هم ایرادی ندارد بقول شاعر:
                      هرکه دور شد از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش

                      • ساروی ریکاپاسخ به این دیدگاه 16 2
                        دوشنبه 11 بهمن 1395-10:31

                        من هستم .
                        با تجن
                        با شیرین رود
                        با سیو رود
                        با سلیمان تنگه
                        با همه ی ساروی ها .
                        من به کمپین شما می پیوندم .

                      • يکشنبه 10 بهمن 1395-10:51

                        این خنده دار ترین و مضحک ترین مطلبی بود که تا حالا خوندم بعد این همه سال رکود تو شهرم بعد هزاران هزارار سال یک پارکی ساخته شد که همه مازندرانیها شاخ در اوردن من نمیدونم چرا تحول ساری خاریه تو چشمهای حسودان اقای سردبیر به جای این مطالب پوچ شما فرهنگ سازی کن یا به شهرداری پیشنهادهای سازنده راجع به پیشترفت شهر بده چرا تا به حال از کارهایی که تو ساری اتفاق میوفته مطلبی ننوشتی...خلاصه مرکز مازندران باید شهری باشه که در اینده هم به درد ایندگان بخوره من و خیلیها به اسم ملل افتخار میکنیم یه جورایی ساری و همه مراکز تستان بعد تهران نماینده ایران هستند با ارزوی روزهای روشن و خوب برای ساری با امید انتقادات سازنده و به جا!!!!!

                        • ر میتحول ساری پارک ملل است یا بدهی هزارمیلیاردی شهرداری ؟پاسخ به این دیدگاه 11 2
                          سه شنبه 12 بهمن 1395-0:50

                          وقتی میگی تحول ساری !

                          باید بگم شما انسانی ظاهر بین هستی و بس

                          • دوشنبه 11 بهمن 1395-12:36

                            ساری بعد تهران اولی را جدا خیلی خوب اومدی
                            تازه من فکر می کنم تهران آخریه چون نبردنبون آتش نشونی شون فقط تا طبقه دهم بود که نتونست آتیش رو خاموش کنه بنظرم نبردیون آتیش نشونی ساری یه بیس سی متری هست .

                            • شهرداری چیپاسخ به این دیدگاه 10 0
                              دوشنبه 11 بهمن 1395-10:25

                              کاملا با شما موفقم که بعد هزاران هزار سال یک پارکی توی ساری ساخته شد که فقط جناب دکتر عبوری ساختند .
                              فکر می کنم ایشان معجزه هزاره سوم باشند که مردم خبر ندارند .

                              داداش کاش بفرمائید این طلب ما را کی می دهند ؟

                            • احقاق حق تجن"تغییر نام "پارک ملل" نیست!پاسخ به این دیدگاه 27 51
                              شنبه 9 بهمن 1395-17:2

                              اتفاقی جالب طی سالهای اخیر در ساری انتخاب نامی جذاب و مناسب برای یک پارک بود. این نام برای آینده ای که ساری پیش رو دارد نامی زیبنده است . این نام نشانه همت بلندنامگزاران است . از آنجا که امروز بیگانه ستیزی ،شعار کج خلقان و مردم ناحق شده است این نام اسباب سربلندی ساری است و بطور حتم در آینده خواهد درخشید .
                              آقای ایران منش نویسنده مطلب بهتر بود ساخت پارک های متعدد دیگر را در کنار تجن و برای ساری مطرح می نمودند که در میان آن ها یکی از آن ها یا چند تایی مزین به نام تجن باشند ونه پیشنهاد ابطال یک نام با شکوه و ارزشمند ، نامی که انعکاس روح نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز مردمان صلح دوست مازندران است .
                              ضمناً محترمانه از ایشان می خواهم که تعبیر سرسری نامواژه های کهن را کنار بگذارند ، سنتی بسیار ناپسند است این نامواژه ها را نباید سرسری گرفت و بدون اتکا به سندی معتبر تعبیر شخصی مطابق سلیقه خود از آن ها ارائه داد . به راستی تجن را به واژه فارسی جهیدن نسبت دادن از سوی ایشان متکی به کدام سند بوده است؟

                              • سید ایمان ملکشاهی پاسخ به این دیدگاه 15 0
                                سه شنبه 12 بهمن 1395-0:46

                                وقتی شما گفتی این نام نشانه همت بلند نامگزاران است

                                یاد جمله معروف امیرکبیر افتادم

                                ابتدا فكر می كردم كه مملكت، وزیر دانا می خواهد؛ و مدتی بعد به ایـن نتیجه رسیدم كه مملكت، شاهِ دانا می خواهد؛ اما اكنون می فهمم كه مملكت، ملتِ دانا می خواهد

                                وقتی شما پر از خالی باشی هرچقدر هم حرف از فرهنگ و تمدن و .... بزنم فقط وقت صفحه کلید و کامپیوتر و اینترنت رو دارم میگیرم پس سکوت میکنم و امیدوارم زمان امثال شما را رشد دهد.

                                • چهارشنبه 13 بهمن 1395-7:49

                                  سید جان نامگزاران شاید کسانیند که در انتخاب نام شرکت می کنند و لزوماً هم صاحب مقام نیستند . در اظهار نظر عجله نکن !

                                • يکشنبه 10 بهمن 1395-23:41

                                  Mr Kh:
                                  Mr Kh:
                                  پارک تجن نامی در خور
                                  روزی که نام دروازه بابل را به شهرآشوب بر می گرداندیم درکجاودرکدام منظرازنظرروانی وساحت اجتماعی تبعات تغییر واژها را مورد بررسی قرار داده ایم آنانکه نام دروازه بابل رابرخروجی شهرنام می نهادند میدانستندبرای جلوگیری ازتنش می شودازنام وام گرفت
                                  دروازه بابل یعنی همشهری عزیزبابلی خوش آمدی به شهر ما ، عزیز بابلی داری می روی از شهر خدانگهدارت.
                                  دوست عزیز درست فرمودند پیام واژه ها و نام ها را نمی شود سرسری گرفت ، نام ها را نمی شودازبوم زیست خارج نمود راست گفت آنکه گفت
                                  جهانی بیندیش و منطقه ای عمل کن
                                  وقتی تخت جمشید را بنا نهادند از پادشاهان و منصوبان ملل و حاکمان ولایات فراتر از مرزها دعوت نمودند به پایتخت و دیدار پادشاه بیایند دروازه ای بنا نهادند بنام دروازه ملل در این نام گذاری اتفاقا انگاره های منطقی استقبال خوش آمدید وپس آن بدرقه خوش آمدید درذهن متبادرمی شود
                                  اما نام ملل رابسان وصله ناجورو بزک کرده هوار می کنیم ومتاسفانه
                                  نام تجن هویت بومی زیبای ساری و مازندران را محو می کنیم که نتیجه آن جایگزینی دکوراتورنمایشی بادکنکی پارک ملل را بررودخانه عظیم تجن تحمیل می نمائیم آیا این انصاف است؟

                                  • مهیار عبدی از خیابان بعثت ساریپاسخ به این دیدگاه 13 2
                                    دوشنبه 11 بهمن 1395-12:52

                                    دروازه بابل
                                    چه اسم قشنگی و چه عنوان خوبی برای دوست داشتن مردم شهرها بایکدیگر.
                                    قائمشهر چهار تا حیابان داره که هر کدم نام شهری است که خیابانش بسوی آن می رود .مثل خیابان بابل، خیابان تهران، خیابان ساریو خیابان جویبار .
                                    اگر لج و لج بازی باشه باید خیابان ساری را نگویند خیابان ساری

                                    • دوشنبه 11 بهمن 1395-12:38

                                      آخ آخ آخ
                                      گفتی زینب کردی کبابم
                                      دروازه گرگان ، دروازه بابل بعدش اون دوستمون میگه می خواهیم شعار صلح طلبی به جهانیان بدهیم !!!! ما بابلی ها را نمی تونیم تحمل کنیم انوقت دم از ملل می زنیم .

                                    • ناصر طالبیپاسخ به این دیدگاه 30 5
                                      يکشنبه 10 بهمن 1395-8:33

                                      "رمزی برو بپرس حدیثی بیا بگو"
                                      پس بیاییدزین پرده رمزی بشنویم.
                                      دوست گرامی پیشنهاد می گردد روی مفهوم واژه هایی چون بیگانه، ستیز،کج خلقان، بیشتر تامل کنید تا این کلمات را در جای مناسب بکار بگیرید در غیر این صورت نوشته شما نازیبا جلوه می کند.
                                      لفظ تجن یک واژه بومی مازندرانی است یعنی چیزی یا شئی که با تندی در حرکت است.
                                      به معنای "دویدن، تند رفتن" می باشد.
                                      این واژه در فارسی پهلوی یا میانه با واژه "تیگلت" هم ریشه است . رود"دجله" هم از این ریشه می باشد. (تند رفتن )
                                      شما بفرمایید "تجن" یعنی چه؟

                                      اگربیگانه ستیز باشیم که ایرادی ندارد شما مثل این که از لفظ بیگانه هم تعبیر درستی ندارید. امروزه واژه بیگانه به معنی غریبه نیست به یادداشته باشیدمجازا معنای متعدد دیگری هم پیدا کرده است که بار منفی دارد.

                                      پارک ملل یک ترکیب تکراری است که اگر در سایت ها جستجو گردد یحتمل کشورها دیگر هم از این نام استفاده کردند.

                                      با وجود این، زمانی ما می توانیم این نام"ملل" را علم کنیم که پارک در جایی دیگر احداث می گردید نه در بستر رود تجن!!!
                                      ضمنا شایسته به نظر نمی رسد کسی که می خواهد واژه های بومی و محلی با بهانه های مختلف در مقابل هجوم کلمات بیگانه حفظ گردد و دوام بیاورد به شیوه ی ژورنالیستی مورد حمله قرار گیرد.
                                      بنده با پیشنهاد جناب ایران منش موافقم زیرا بدین روش می توانیم ساری و ساروی را بهتر و بیشتر معرفی کنیم و بشناسانیم .
                                      در پناه آگاهی

                                      • میثم مفتونیانپاسخ به این دیدگاه 7 6
                                        يکشنبه 10 بهمن 1395-15:40

                                        آقای ایران منش عزیز
                                        از مقاله شما بسیار لذت بردم و بیشتر از تعریف کردن خاطره ای که از دوست خوبتان اهل بروجن گفتید و از تعریفی که برایش از ساری کردید ، لذت بردم.
                                        مشکل و شناخت شهر ساری را اینجانب تا 5 سال پیش درشهر تهران داشتم، بعضی از تهرانی های عزیز هم نمی دانستند شهر ساری در کجای شمال ایران واقع شده.محل زندگی و کار اینجانب در تهران هست و یک ساروی هستم.
                                        ولی با تلاش و کوشش اول مردم و تمامی مدیران اعم از شهرداری و شورای شهر شاهد تغییر در زیبایی و شناساندن شهر به مردم ایران شده است.وتمام این تلاش ها در حال حاضر باعث شده شهر ساری و بوستان ملل در کنار رودخانه تجن در یاد و خاطره تمام مردم ایران زمین و مسافران عزیز که یک بار به این شهر مسافرت کرده اند، بماند.
                                        همان مردم ایران زمین که از شهر ها و طوایف مختلف وارد شهر میشوند و به پارک ملل در کنار روخانه تجن رفته و سیاحتی می کنند. از لرستان ، کردستان ، شهر بروجن ، بوشهر و اصفهان...
                                        نام ملل تنها مربوط به کشورها و پرچم های آنها نمی باشد.بلکه میتواند شامل طایفه های مختلف از یک کشور و یک پرچم باشد.
                                        بوستان ملل ساری در کنار رودخانه تجن شناخته شده است ونام ( ملل ) این حس را به کسانی که در آن قدم میزنند میدهد که :
                                        از تمام سرزمین ایران و ملت های دیگر
                                        در این پارک میتوانند شاد و خوشحال و با صلح و صمیمت در کنار هم باشند .
                                        (( بوستان ملل )) در کنار (( رودخانه تجن )) واقع شده و هر دو را با همین نام های که هم اکنون هست مکمل یکدیگر و ( یک برند ) میبینم.
                                        در پایان از مقاله خوب مازند نومه تشکر میکنم.

                                        • ایران منشپاسخ به این دیدگاه 14 1
                                          دوشنبه 11 بهمن 1395-11:41

                                          بنده از این بابت که این پارک که با همت شهرداری انجام شده است آبروی ساری شده موافقم ...
                                          اما مشکل کوچکی که این وسط وجود دارد و قابل حل است استفاده از برند بومی برای این مجموعه است که می تواند با یک مضوبه حل شود و اگر هم نشد حداقل دیگر تکرار نشود زیرا اول باید به داشته های خود ببالیم و بعد از واردات استفاده کنیم .
                                          تشکر از حسن نظر و توجه تان .
                                          سپاس

                                      • يکشنبه 10 بهمن 1395-0:0

                                        شورای بعدی این تغییر را انجام دهد

                                      • شنبه 9 بهمن 1395-16:3

                                        پیشهاد خوبیست

                                        • قاسمعلی ایران منشپاسخ به این دیدگاه 29 5
                                          يکشنبه 10 بهمن 1395-0:46

                                          سلام دوست بی نام

                                          تقدیر و تشکر از توجه شما به یادداشتی که از سر دغدغه نگاشته شده است.

                                          دوست خوبم؛

                                          - با شما موافقم که این نام جالبی است، اما هر سخن جایی و هرنکته مکانی دارد.

                                          - اینکه "امروز بیگانه ستیزی ،شعار کج خلقان و مردم ناحق شده است " را نمی دانم چگونه موجب سر بلندی ساری می شود؟

                                          - بنظر من پارکهای دیگری که ساخته می شود را می توان نام دیگر نام نهاد اگر از ابتدا از برند "تجن" استفاده می شد و نام تجن را پاست می داشته ایم.

                                          - روح نو دوستی در نام ملل را می پذیرم ولی شایسته بود برای جایی که نمادی نمی داشت استفاده می شد، همانطور که در یادداشت نوشته ام.

                                          - "تعبیر سرسری نامواژه های کهن" را هم متوجه نشدم، بنده استدلال کردم که انتخاب "تجن" می تواند برای شناساندن ساری موثر باشد .

                                          - خدایی این را که نوشتید " سنتی بسیار ناپسند است این نامواژه ها را نباید سرسری گرفت و بدون اتکا به سندی معتبر تعبیر شخصی مطابق سلیقه خود از آن ها ارائه داد" را هم نمی فهمم منظورتان چیست؟

                                          - بنده کجا تن را به فارسی نسبت دادم که سند بیاورم.

                                          - پاراگراف سوم شما بیانگر این است که یا مطلب را دقیق نخوانده اید یا صرفا خواستید نظری مخالف داده باشید که آنهم شاید سفارشی بوده باشد.؟؟!!

                                          بیائید با تجن مهربان تر باشیم.

                                        • شنبه 9 بهمن 1395-15:3

                                          برو بابا خیلی هم قشنگه همینم میمونه
                                          در ضمن اون دوست جنابعالی که به علت معلومات و دانش کمش نمیدونه ساری کجاست و نمیدونه مرکز مازندرانه مشکل بیسوادی خودشه و معلمای دوران ابتداییش وگرنه دیگه حداقل همه مراکز استانها و جایگاهشونو میشناسن خواهشا بیسوادی ایشونو تعمیم ندین به همه !

                                          • قاسمعلی ایران منشپاسخ به این دیدگاه 30 30
                                            يکشنبه 10 بهمن 1395-0:50

                                            اگر فرمایش شما را بر بی سوادی دوستم بپذیرم ، شما اندکی مجال بخرج می دهید که از آشنایان و غریبه های دیگر استانی خود استمزاجی بنمائید و خودتان قاضی قضیه باشید.؟

                                            • يکشنبه 10 بهمن 1395-11:55

                                              بعله من خیلی ها رو میشناسم که نه تنها میدونن ساری کجاست بلکه نمادها و جاهای دیدنیشم خیلی خوب میشناسن مخصوصا همین بوستان ملل که به سرعت معروف و شناخته شده بین غیر ساروی ها

                                          • شنبه 9 بهمن 1395-14:25

                                            درود
                                            باب خوبی را باز نمودید .
                                            خیلی چیزهای دیگری هم در شهرها اتفاق می افتد که اصلا از زاویه دید تخصصی به آن پرداخته نمی شود .
                                            شنیدم موسسه فرهنگی بزرگی هم در سرانجام راه است که می خواهند نام شخصی را به آن بنهد که محل بگو مگو است .
                                            چه ایرادی دارد اینگونه توان خود را مشغول این چیزها نکنیم .

                                            • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 37 6
                                              شنبه 9 بهمن 1395-13:8

                                              پارک تجن،چرا که نه.انصافا هم تجن اسم خوبی هست،مثل پارک تلار قائمشهر یا هر پارک تو استان مازندران


                                              ©2013 APG.ir