تعداد بازدید: 5873

توصیه به دیگران 1

جمعه 15 بهمن 1395-1:48

توصیه های مدیرگروه علوم باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی ساری به باغداران:

هرس زمستانه درختان مرکبات/ چال کردن میوه ها زیر درخت

دکتر حسین صادقی: تا هر جایی که پوست ساقه درخت قهوه ای نشده، باید هرس شود/ کوددهی در حال حاضر اصلا" ضروری نیست/ میوه های زیر درخت منبع کود آلی و معدنی است که باغدار نباید آن را از باغ خارج کند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، شبنم لشگری: آذرماه سال جاری، مازندران با سرمای زود هنگام مواجه شد که در نتیجه هم محصول مرکبات و هم درختان آسیب دیدند. به طور کلی خسارات ناشی از سرما با توجه به شدت و تداوم متفاوت است. سرمای پاییزی به دلیل اینکه زودتر از موعد و در زمان رشد گیاه اتفاق افتاد، خسارات زیادی را متوجه شاخه های در حال رشد کرد.

برخی باغداران همان زمان میوه ها را چیدند و علی رغم قیمت پایینآ فروختند. اما عده ای نیز ترجیح دادند میوه ها روی درخت بماند که البته برف این روزها هم باعث ریزش محصول شد. ﺩﮐﺘﺮﺣﺴﯿﻦ ﺻﺎﺩﻗﯽ -مدیرگروه باغبانی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری- پیش تر در مازندنومه برای باغداران مازندرانی توصیه هایی داشت. این بار هم او  به چند پرسش ما پپاسخ داد:

*با توجه به وضعیت پیش آمده برای درختان مرکبات، آیا درختان نیاز به هرس زمستانه دارند؟

باغدارها پس از یخ و برف پاییز، باید دوماه صبر می کردند که این شاخه ها روی درخت خشک شود. سپس شاخه های آسیب دیده تا هر جایی که پوست ساقه قهوه ای نشده، باید هرس شود.
هرس باید از تمامی جهات به گونه ای باشد که نور به مرکز درخت وارد شود و همچنین هوا به راحتی جریان داشته باشد تا در نتیجه از حملات آفات و بیماری ها جلوگیری به عمل آید.

*کود شیمیایی چه؟ استفاده شود یا نه؟

کوددهی در حال حاضر اصلا" ضروری نیست، چون درخت در حال خواب است و هیچ کودی از طریق ریشه جذب نخواهد شد. کوددهی معمول که کودآلی است یا هر گونه کود دیگری به صورت چال کود، بلامانع است.

*درفصل سمپاشی زمستانه چه سمومی باید مورد استفاده قرار بگیرد؟

 با توجه به اینکه درخت درحال رشد بوده و شاخه های سالم در اثر سرمازدگی ترک های خیلی ریز دارند، برای جلوگیری از بیماری قارچی محلول پاشی انجام شود که این محلول پاشی با استفاده از مخلوط بردو است و می تواند در صورت قابل اختلاط بودن همزمان با روغن پاشی یا در غیر این صورت قبل و بعد از روغن پاشی صورت گیرد.


*آیا میوه های پرتقال که زیر درخت ریخته شده، باید از باغ خارج شود؟

میوه های زیر درخت منبع کود آلی و معدنی است که باغدار نباید آن را از باغ خارج کند. باید میوه ها را به صورت نواری کنار درخت چال کنند. این میوه ها حاوی عناصر مورد نیاز و مواد آلی است و باعث حاصلخیز شدن خاک می شود، بنابراین دیگر نیاز نیست برای خریدکود آلی هزینه کنند.

 



    ©2013 APG.ir