تعداد بازدید: 2516

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 21 بهمن 1395-9:33

نمایشگاه کتاب ساری/روز پنجم

ناشران خارجی در شوک

اگر منابع داشتیم حاضر بودیم کتاب رایگان در اختیار مردم قرار دهیم/ ناشران خارجی در شوک هستند، اگر مترجمی در این غرفه ها بود که برای مردم توضیح می داد بهتر بود/ گسترش فضای مجازی اندکی ما را از خواندن کتاب های مکتوب غافل کرده است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی+کلثوم فلاحی: علیرضا یونسی رستمی -معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران- در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران، در پاسخ به این پرسش که چرا نمایشگاه کتاب هر سال در انبار متروکه سرمایه دارها انجام می شود، اظهار داشت: اینجا انبار متروکه نیست، بلکه مکان یک سرمایه گذار خصوصی است که در مقایسه با سال های قبل، هم وسعت نمایشگاه بیشتر و هم زیباتر شده است.

وی با اشاره  به مناسب بودن نمایشگاه امسال نسبت به سال های قبل اظهار داشت: دسترسی مردم و نزدیکی محل نمایشگاه به شهر یکی از فاکتورهای مناسب  نمایشگاه امسال است.

این مسئول ابراز داشت: امکانات سرمایش، گرمایش و زیبایی داخلی این مکان بهتر از گذشته و تعداد ناشران و کتاب ها نیز بیشتر از سال قبل است.

یونسی  با بیان اینکه استانداری در مسایل مالی تا جایی که امکان پذیر است کمک می کند، افزود: بودجه فرهنگی در دولت تدبیر و امید چهار برابر شده و این نشان از اهمیت دولت به این حوزه دارد.

یونسی  با اشاره به برگزاری بین المللی کتاب در مازندران گفت: توزیع کتاب توزیع سرمایه است و ما اگر منابع داشتیم حاضر بودیم کتاب رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.



وی با بیان اینکه بنده دو کتاب در دست چاپ و نشر دارم، افزود: یکی از کتاب ها در حوزه شعر و دیگری مربوط  به کشورهایی است که در جنگ جهانی حضور داشته، ورشکست شده، اما اکنون از نظر اقتصادی جز برترین های جهان  هستند.

وی ادامه داد: دولت روحانی زحمات زیادی کشیده و ما دوست داریم که مدیران و مجریان سیاست های دولت با کارآمدی بیشتری خدمت کنند.

این مسئول گفت:اگر احساس شود شرایط در نقطه ای برای خدمت رسانی و حمایت از  دولت کمرنگ است، حتما شاهد تغییر خواهیم بود.

*ناشران خارجی در شوک هستند

آرزو ولیپور-مدیرکل کتابخانه های مازندران- نیز با بیان اینکه ناشران خارجی در شوک هستند، افزود: اگر مترجمی در این غرفه ها بود که برای مردم توضیح می داد بهتر بود اما در حال حاضر مردم راحت از کنار غرفه ها رد می شوند.

وی ابراز داشت: بنده نگران برداشت این ناشرین از وضعیت فرهنگی مازندران در کشورخودشان هستم.

این مسئول با بیان اینکه  بسیاری از ناشران خارجی از وضعیت فضای نمایشگاهی گلایه داشتند افزود: به نظر می رسد کمبود فضای نمایشگاهی برای مازندران جدی است.

وی گفت: اعتبار هر پروژه روستایی در حدود ۲۵۰میلیون تومان است که البته نهاد کتابخانه های استان در ۶ پروژه نیمه تمام از بنیاد قلم چی  به مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان  کمک گرفت.

* گسترش فضای مجازی ما را از خواندن کتاب های مکتوب غافل کرده است

محمد دامادی -نماینده مردم ساری و میاندورود- اظهار داشت: نمایشگاه امسال هم بین المللی است و هم ناشران از کشورهای خارجی حضور دارند.

وی با بیان اینکه استقبال مدیران شهری در برگزاری نمایشگاه کتاب موثر است، افزود: گسترش فضای مجازی اندکی ما را از خواندن کتاب های مکتوب غافل کرده است.

این مسئول ابراز داشت: ساری یکی از مظلوم ترین مراکز استانی است و متاسفانه ما هنوز نتوانستیم ساری را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

دامادی ابراز داشت: با تدبیر مجموعه دولت کار  ساخت مرکز نمایشگاهی به سرعت در حال ادامه است و اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی با اشاره به انجام پروژه های مناسب در مازندران ابراز داشت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی هم در حال پیگیری است.

نماینده مردم ساری و میاندورود گفت: وزیر باید بازدید میدانی داشته باشد تا راه های کشور را بشناسد؛ متاسفانه وزیر گوش نمی دهد و بعضی از لابی های داخل مجلس مسیر را منحرف می کند.

وی گفت: تصمیم نهایی بر این شد که روز یکشنبه هفته جاری جلسه در کمیسیون عمران با حضور وزیر برگزار شود، که اگر نمایندگان قانع نشوند که احتمال ۹۰ درصد قانع نمی شوند؛ استیضاح وزیر در صحن اعلام وصول خواهد شد.

دامادی از تصمیم هیات رئیسه مجلس ابراز تاسف کرد و گفت: دعوت کتبی وزیر درقانون نیامده و اینگونه سخنان در شان یک‌وزیر نیست.

*فضای مجازی در افزایش سرانه مطالعه تاثیر گذار است

هادی ابراهیمی -مدرس دانشگاه- با قدردانی از عملکرد ارشاد مازندران در برگزاری نمایشگاه کتاب مازندران اظهار داشت: وجه تمایز نمایشگاه امسال با سال های قبل در تعداد ناشران، نوع کتاب و حوزه تخصصی کتاب ها است.

وی با بیان اینکه چند کتاب که در حوزه تخصصی به آن نیاز داشتم را به سهولت در نمایشگاه پیدا کردم، افزود: نقش نمایشگاه های کتاب در ترویج فرهنگ مطالعه، اساسی و ویژه و نقش خانواده ها و مراکز آموزشی نیز در افزایش سرانه مطالعه انکارناشدنی است.

ابراهیمی به توسعه فضای مجازی در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: این فضا هم در افزایش سرانه مطالعه تاثیر گذار است و بسیاری از اهالی فرهنگ نیازمندی خود را از این طریق  مرتفع می سازند.

*داستان نویس نخواهیم شد مگر اینکه کتاب خوان و داستان خوان حرفه ای باشیم

احمد شاکری در کارگاه داستان نویسی از سری برنامه های بخش جنبی سیزدهمین نمایشگاه بین المللی و سراسری کتاب مازندران اظهار کرد: تجربه مهمترین عامل در داستان نویسی است. البته تجربه دانش نظری به تنهایی نمی تواند ما را به داستان نویسی برساند.

وی با بیان اینکه اگر روش مناسب را برای نویسندگی انتخاب نکنیم نه تنها ما را به مسیر نمی رساند بلکه از مسیر دور می کند، افزود: داستان از جنس مهارت است و از طریق آزمون و خطا حاصل می شود. کسانی که به شکل مستمر می نویسند به سمت نویسندگی حرفه ای هدایت می شوند.

این نویسنده و منتقد ادبی گفت: داستان نویسی جزو هنرهایی است که هر اندازه فرد بیشتر در آن تلاش کند موفق تر می شود. اوج داستان نویسی ما در دهه 50 عمر به بعد است. داستان نویس نخواهیم شد مگر اینکه کتاب خوان و داستان خوان حرفه ای باشیم.

شاکری با بیان اینکه تمرکز و اصالت دادن به هر کدام از مولفه های داستان نویسی، خطاست، تصریح کرد: اگر با زاویه دید داستان نویسی به دختر شینا نگاه کنید متوجه می شوید سوژه حیف شد. خاطره نویس های ناآشنا با ابزار داستان بعضا سوژه ها را می سوزانند.

وی با اشاره به اینکه کتاب محور کار ما است، ادامه داد: منابع داستان نویسی به ما نمی گویند چگونه، برای چه و چه کتابی بخوانیم، خاطرنشان کرد: این منابع، روش های مطالعه را توضیح نمی دهد. روش مطالعه در تحلیل و نوشتن داستان به کار می آید.

شاکری با بیان اینکه کسانی که به دنبال داستان نویسی هستند باید مخاطب خاص برای داستان باشند، اظهار کرد: مطالعه ما باید خاص باشد. اگرچه که گفته می شود داستان ها برای همه افراد نوشته شده است اما داستان نویس باید برداشت متفاوتی نسبت به عوام از داستان داشته باشد.

وی با اشاره اینکه برای یک نویسنده هنر نیست بگوید هفته ای دو  رمان می خوانم، افزود: پرخوانی ارزش محسوب نمی شود و کاری است که ممکن است همه انجام دهند. باید با شیوه خاصی مطالعه کنیم.

این نویسنده با بیان اینکه به عنوان مخاطب نباید فقط به این توجه کنیم که می خواهیم کتابی بخوانیم، گفت: باید جای خود را تغییر داده و همانند یک نویسنده به کتاب نگاه کنیم. کسی که می خواهد داستان نویس باشد باید سیر مطالعات داستان نویسی را دنبال کند. سیر مطالعاتی که می خواهتد داستان نویس باشند بسیار متفاوت است از کسی که داستان را به قصد لذت می خواند.
شاکری با اشاره به اینکه داستان مخزنی از معارف انسانی دینی و فلسفی است، تصریح کرد: باید بتوانیم تکنیک های یک داستان را از دل آن استخراج کنیم. از سمت خوانده عام باید به سمت خواننده خاص رویم و خواننده داستان نویس شویم.

این نویسنده ادامه داد: عموم افراد در خواندن داستان به دنبال انتظار و سرگرمی هستند اما سطحی از مخاطبان خاص با سوالی از چرایی ها همراه بوده و مخاطب منطقی هستند. مخاطب داستان نویس علاوه بر اینها قرار است آن را تکرار کند.

وی با بیان اینکه داستان مانند سایر قالب های هنری، ترکیبی است، گفت: تکنیک ها در دل آثار خوب هستند. داستان ها بهترین دوره های داستان نویسی برای ما هستند. آگاهی از خطاهای رایج نویسندگی باعث می شود به آن مسیرها نرویم.

شاکری تاکید کرد: داستان های خوب و فنی مانند مینیاتور ظریف است و به راحتی تکنیک های خود را در اختیار ما قرار نمی دهند. بدترین کار در نقد داستان این است که با یک بار خواندن نظر دهیم. فنداسیون بسیاری از رمان ها قوی نیست بلکه با ملحقات به این شکل درآمده اند.

*بازدید معاون وزیر ارشاد از نمایشگاه کتاب مازندران

سید هادی حسينى -معاون حقوقى و پارلمانى وزير ارشاد- در بازديد از نمايشگاه كتاب سارى و حضور در غرفه بانك شهر، ضمن مهم خواندن فرهنگ كتاب و كتابخوانى در رشد و ارتقا جامعه جوان و پويایى كشور، به برپايى با شكوه نمايشگاه هاى كتاب ظرف سال جارى در دورترین نقاط كشور تاکید کرد.



وی با اشاره به عزم  وزارت ارشاد به استمرار و گسترش نمایشگاه کتاب در سال آتى، گفت: همراهى و نوانديشى بانك شهر در عرصه فرهنگى كشور با برنامه ريزى بلند مدت  را در برگزاری نمایشگاه های کتاب شاهد هستیم.

حسینی با قدردانی از مديرعامل بانك شهر به دليل نگاه مديريت اجتماعى به نيازهاى فرهنگى جامعه، افزود: مردم از بانک شهر به عنوان کمک کار در برگزاری نمایشگاه کتاب رضایت دارند و تداوم این روند را خواستاریم.

*مطالب مرتبط:

توزیع، مشکل مشترک ناشران مازندران

نمایشگاه پرمشتری نیست/ احتمال تمدید وجود دارد

نمایشگاه سیزدهم کتاب افتتاح شد/ 310 غرفه، ۵۷۰ ناشر

وزیر و معاون مازندرانی او صدای ما را بشنوند

بازار فروش کتاب آسیب دیده است

 



    ©2013 APG.ir